Jump to content

Sjøen for alle 2015


EiSvIn

Recommended Posts

http://www.batmagasinet.no/artikkel/snart-klart-nordens-første-storbåtmesse

 

Til info så planlegger aktørene i Leangbukta i nærheten av Asker også en utstilling som starter helgen før slik at det blir en overlapp med sjefsmessa på Lillestrøm. De vil også være representert på Lillestrøm, dog bare med noen nyheter mens resten kan sees i Leangbukta på 7000 m2. Jeg har god erfaring med båtmesser i Leangbukta, men skal også en tur til Lillestrøm.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da var jeg på messa i går og etter all "hypen" ble jeg noe skuffa:

 

1. Jeg er ikke så interessert i skjærgårdsjeeper og daycruisere så da er antall båter av interesse få. Ja jeg vet det er "storbåtmesse" i Leangbukta men kan ikke bruke 2 dager på messa.

2. Utstillere på en del stands er som vanlig mest interessert i å snakke med hverandre. Hederlige unntak på Bavaria (Lunde og Motor), Marex og Heitmann (Jeanneu).

3. Hjemmealarm, biler, motorsykler og andre langt fra båtrelaterte ting er det for mye av.

4. Synes utstyrsbutikkenen hadde lite på display med unntak av Best. Maritim var direkte dårlig.

5. Hvor er de gode messetilbudene?

6. Vi var der fra kl 14-18 i går og det skjedde ingenting i aktivitetshallen på hele denne tiden!

 

Fint at det er på NV igjen og kanskje lista mi ble lagt for høyt men med all forhåndsomtalen synes jeg det ble litt stusselig.

Link to post
Share on other sites

Da var jeg på messa i går og etter all "hypen" ble jeg noe skuffa:

 

1. Jeg er ikke så interessert i skjærgårdsjeeper og daycruisere så da er antall båter av interesse få. Ja jeg vet det er "storbåtmesse" i Leangbukta men kan ikke bruke 2 dager på messa.

2. Utstillere på en del stands er som vanlig mest interessert i å snakke med hverandre. Hederlige unntak på Bavaria (Lunde og Motor), Marex og Heitmann (Jeanneu).

3. Hjemmealarm, biler, motorsykler og andre langt fra båtrelaterte ting er det for mye av.

4. Synes utstyrsbutikkenen hadde lite på display med unntak av Best. Maritim var direkte dårlig.

5. Hvor er de gode messetilbudene?

6. Vi var der fra kl 14-18 i går og det skjedde ingenting i aktivitetshallen på hele denne tiden!

 

Fint at det er på NV igjen og kanskje lista mi ble lagt for høyt men med all forhåndsomtalen synes jeg det ble litt stusselig.

Var innom i dag fra 11.00-14.00. Var aktiviteter i dag. Show med vannscotere.

Må nok ellers si at TICORA har oppsummert det ganske bra. Savner virkelig gode messetilbud utover polish og klappseter.

Synes også mange av selskapene er litt nedlatende mot en "hjemmemekker" som meg. Må da skjønne at elektronikk utover 5 år er utdaterte varer fikk jeg beskjed om i dag. Håpløs gammeldags som har en Garmin 4008 skjønte jeg. Det at jeg har ettermontert elektronisk gir/gass brukt som er 10 år gammelt er jo talentløst, når jeg kan kjøpe ett nytt system for "bare" 55.000,-

Synd at slike holdninger vises, jeg skjønner selskapene vil selge nytt, men må være rom for alle og aksept for det.

 

N.B. kun to seilbåter på hele messen, til info for de som ønsker se på det. Selv er jeg motorbåtmann, så var noe mer for oss å se på.

Link to post
Share on other sites

 

Kun to seilbåter :nonod: Da dropper jeg messa

 

Hvis jeg husker riktig er typene:

- Bavaria 40

- Jeanneau (tror jeg), husker ikke lengde

 

Må legge til at det var seilbåter med størrelse. Var vel ett par under 30 fot også, (minnes jeg å huske). Sikkert noen som husker mer presist enn meg, da jeg ikke så etter seilbåt :smiley:

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må si jeg har storkost meg de tre dagene jeg har tilbrakt på messa.

Hadde med meg hjem mye spennende utstyr jeg skal se nærmere på for båtfolket. Spennvidden er stor når det gjelder utstyr for bruk ombord. Den som ikke finner det intressent på denne messen har så høye forventninger at de nesten må skylde på seg selv.

Mye kjentfolk i gangene. Maten på messa var passe priset og smakte godt.

 

Jeg snakket og interjuvet tilgeldige på messa. Bare smil på de jeg møtte.

 

Godt å være hjemme. Det ble over 35000 skritt disse dagene. Phøøø


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tre turseilbåter; Jaenneau 349 og 46? og en bavaria cruiser 46. + En 28 fot regattatingest.

 

Tilbragte hele dagen der i dag, jeg hadde en avtale om at kona skulle ha hentet meg ellers hadde jeg nok gått lenge før. Mye RIB og små dc'er. Sikkert et eldorado for de som er på jakt etter det. Dessverre nitrist om alt annet.

 

Utstyrbutikkene var preget av mye elektronikk; regner med at det er det de tjenes mest på. Jeg håper å kunne se litt på gasskomfyrer og litt seilbåtutstyr. Jeg fant til slutt to gasskomfyrer plassert litt bakimellom hos Seatronic. Noen hyggelige samtaler på et par stands ble det; dama som skulle selge meg boligalarm ble rett og slett sur når jeg sa at jeg hverken har eller vil ha det.

 

Hva skal man si? Fremdeles et godt stykke å gå før man kan kalle det "sjøen for ALLE", men i hvert fall et godt steg i riktig retning i forhold til hvordan det var på Telenor.

 

Hva jeg håpet å se som jeg ikke så snurten av: easyteak eller lignende for de av oss som har båter som begynner å bli litt slitne, det hadde vært veldig hyggelig med en trebåt eller to - hvor er Eikely eller tilsvarende (jeg har vært nok i Risør til å vite at det skjer ganske mye rundt om). Kanskje westsystem eller tilsvarende kunne vist litt reparasjoner, hva med for eksempel om noen kunne vist hvordan man fjerner sår og hakk i gelcoat? I det hele tatt flere foredrag og miniseminarer. ,

 

Som sagt, bedre - men langt igjen.

Link to post
Share on other sites

Foredrag og demonstrasjoner ved behandling av plast var på minisenen to gg pr dag. Mulighet til å spørre fagmannen lå der og ble bruktcav et intressert publikum. Disse demonstrasjone ble opplyst over høytalersystemet og ble vist på storskjermer rundt om.

Det er viktig å huske på at båtliv er så mangt.

Som journalist er jeg også kritisk men du verden, dette var mange hakk frem i forhold til tidligere år.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvordan er utvalget av båter med fly?

Minimalt. Skilsø 39, samt flere finske båter som Targa, Nordstar og Sargo. Men med unntak av Targa 44 er det vel å ta i å kalle styreplassen oppe på de fleste av disse for flybrigde...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Var en tur på messa i dag. Gikk på et par BP medlemmer også :-)

 

Synes det var litt stusslige greier for å være ærlig. Lite storbåt forståelig nok pga markedsituasjonen, men savnet mer utstyr og duppeditter.

 

Butikker som maritim, bestmarin osv var jo der, men det de hadde ser man jo i butikken hver gang uansett.

Raymarine, Garmin, ILAS, Sleipner, VP, Yanmar osv var velkjente syn som fra tidligere år.

 

Derimot florerte det av mindre DC'er, pilothouse båter og åpne båter. Messen er nok midt i blinken for de som er på jakt etter noe med utenbordsmotor.

 

Men uansett er Sjøen for alle noe jeg må få med meg hvert år. Liksom startskuddet for båtsessongen :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Noen som trenger en billett? Har en gratis kode til overs. Ta kontakt på PM :thumbsup:

Mange takk! Da har jeg vært på messa og rukket over litt. Det er et stort utbud av daycruisere o.l. men storbåter er det ikke mange av. De får vi heller se på når båter i sjøen messa kommer til høsten. Kikket litt på nye Windy 39 Camira, lekkert men out of range. De hadde med etpar dracoer og de likte jeg godt. Ellers var det vel Saga 365 og marex 375 som falt mest i smak.

Messen har nok et stykke igjen til de store europeiske båtmessene, til det er nok kostnadene for utstillerne vanskelig å forsvare. Mange store merker er fortsatt ikke med. Utstyr og duppeditter rakk jeg ikke mye av, kikka så vidt på noen kartplottere men dette tar det tid å sette seg inn i.

Link to post
Share on other sites

Skuffende få store båter, men det var ventet.

 

Synes den nye marexen var helt suveren! Kanon uteplass og plass inne med stor skyveluke i taket. Utrolig smart kalesjeløsning var det også. Så ikke hva prisen var, men det var nok litt i overkant for lommeboka mi...

 

Skulle jeg hatt seilbåt så hadde nok Bavaria 44 vært høyt oppe på lista! Herlig båt med kanon løsninger.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Marex 375 mener jeg at jeg hørte skulle koste omlag 3,3 som utstilt. Finnes flere motoralternativer og sikkert mye add ons.

Ellers hørte jeg over høttaleranlegget at publikumstallet endte på 25800 og det er 56% økning. Mange utstillere var godt fornøyde.

Link to post
Share on other sites

Besøkte messa på torsdag, Godt at den er tilbake på Lillestrøm, med stor plass. Kunne ønsket meg flere større båter å se på, men koste meg med det som var. Det selges vel mye day cruiser båter for tiden, og der var det mye å velge i. Brukte en del tid på utstyrs stands uten at jeg fikk de store " bare må ha" tilbudene. Om jeg savnet noe?

Ja, ønsker meg litt mer for oss med eldre båter som mekker litt selv. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...