Jump to content

Sjøen for alle 2015


EiSvIn

Recommended Posts

Skjønner ikke missnøyen jeg leser her, jeg hadde en lærerik prat med Yanmar og Sleipner,

drakk øl i gangen og var ombord i flotte/store båter som Aquador 35, Bavaria, Nimbus, Viknes, Skilsø, Marex og to Sagaer. For meg imponerte den største Sagaen meg mest, med tanke på byggekvalitet og finish. himmel for en skute.. Fikk ikke med meg modellen, noen som kan fortelle meg hvilke det var..?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Det var nok Saga 365 du så. (mer om båten og bilder her)


bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg som bor i Halden kommer nok til å prioritere Båtmessan i Göteborg fremfor Sjøen for alle. Var innom på torsdag og ble relativt skuffet. Slitsomt med stands hvor de skal pushe boligalarm, og et par selgere hos Best Marin forsøkte selge en form for klyper(?) på en oppsøkende måte som hadde gjort enhver tyrker i Alanya misunnelig. Det er heller ikke noe hold i "messetilbud" når det gjelder utstyr, og altså ingen grunn til å stresse noe innkjøp. Vi følte det var såpass bomtur at vi dro til Leangbukta for å få litt valuta for en brukt ettermiddag/kveld på tur. Tviler at jeg tar turen neste år om jeg først har vært i Göteborg.

Link to post
Share on other sites

Jeg var på Sjøen For Alle på fredag, og stusser litt over sammensetningen av utstillere. Det var mange (semi-)åpne båter, type RIB, skjærgårdsjeep eller day-/weekendcruiser, og det er helt OK. Det er et stort marked for disse, og det var mange fine båter å se. Av større motorbåter og seilbåter var det ikke så mye - jeg tror jeg så fire seilbåter over 20 fot. Som seiler var det derfor få båter å se på for meg. Jeg skjønner at det er store kostnader involvert i transport av større båter, og det forklarer jo hvorfor det arrangeres parallelle "småmesser" f.eks. i Leangbukten under Sjøen For Alle, men de kunne jo vært representert med en "papir-stand" hvor man kunne få brosjyrer, se en presentasjon på en skjerm og snakke med en representant om modeller og utstyr? Og hvor var seilmakerne? Jeg vurderer en genakker på rull, men jeg fant ingen jeg kunne snakke med om mulige løsninger og priser.

 

I år var det ingen revolusjonerende duppeditter såvidt jeg kunne se, kun forsiktig evolusjon av eksisterende produkter. I fjor (forfjor?) var jo Hook & Moor en av nyvinningene som slo an, men i år fant jeg ingen produkter med tilsvarende wow-faktor eller "snakkis-faktor". Alle de som selger mer eller mindre båtrelatert stæsj forstår jeg, de selger puter, redningsvester, tepper, vaskemidler osv, og har et marked på messa. Forøvrig ble også jeg nesten påtvunget noen klesklyper som jeg antar skulle henge på rekka, men klarte å komme meg unna uten å kjøpe.

 

Det jeg IKKE skjønner er de som står på en båtmesse og selger boligalarmer. Hadde alarmselskapet solgt båtalarmer i tillegg, men neida, ikke de som praiet meg, ihvertfall. Jeg sliter også med å forstå hvorfor det er flere utstillere som leverer brygger og utriggere. Hvor mange av de besøkende er egentlig på jakt etter en ny flytebrygge i betong og stål? Og synskirurgi? Er det mange som plutselig trenger det når de går forbi standen til Memira?

 

Jeg lar meg også overraske av at enkelte leverandører betaler for å ha stand, men når jeg står på standen og leser undrende i en brosjyre blir jeg ikke ofret et blikk. Jeg liker ikke pågående selgere som maser og pusher, men et lite "Hei" og kanskje en "Lurer du på noe er det bare å spørre" gjør seg. Jeg mister lysten til å handle med de som ikke klarer å vise meg noe interesse i forkant av kjøpet. Hvis de er så kjølige nå, hvordan blir de etter at kjøpet er gjennomført og pengene har byttet hender?

 

I ettertid er jeg nå mest spent på om jeg får noen svar fra montøren jeg snakket med på Raymarine-standen. Jeg vil ha autopilot og noe ekstra instrumentering, men da jeg snakket med samme montør i fjor (helt uavhengig, ikke på messe eller annet arrangement) fikk jeg aldri noe tilbud etter at han hadde vært på befaring og vi var blitt enige om hvilken løsning jeg skulle ha. Kanskje det går bedre i år - Jeg leverte ihvertfall fra meg en relativt detaljert oversikt over hva jeg har og hva jeg ønsker, med ferdige modellnummer og beskrivelser. Burde være ganske lett å prise et tilbud hvis de vil ha jobben.

 

Men ja, jeg stiller nok til neste år også, ihvertfall hvis Astor skaffer billetter da også! Tusen takk for at jeg fikk gratisbilletter i år, Astor! :thumbsup:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Nå er tydeligvis jeg ute for å kikke på vesentlig mindre båter enn de fleste i denne tråden, jeg synes årets messe var den beste på de årene jeg har vært der. Jeg var der riktinok på "VIP-åpningen" og da var alarmselgere og annet tullball borte. Jeg skrev en rapport på Hooked om besøket, for de som ikke vil over 7 meter eller så. ;)

http://www.hooked.no/artikler/sjoen-alle-2015-bedre-enn-noensinne

Link to post
Share on other sites

Og skuffet over selgerne, var intressert i flere ting prøvde å få oppmerksomhet ble bedt om å vente litt (to selgere som pratet sammen) etter 5min gikk sikringa å jeg gikk.. Det skjedde på flere stands.. Ble lettere oppgitt.. Dog Holte jeg på å svi av flere 1000 som ble redusert til 1700,- hook and moor, polish og 12v støv/vannsuger

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...