Jump to content

Skadade stävlagerbärare


ebonita

Recommended Posts

Det blir nok ikke det samme REM. Om man skal presse inn et lager, så trykker man på ytterringen. Ikke på innerringen. Og et lager tåler, som hevdet, sikkert langt større last når det snurrer og lasten er jevnt fordelt (rett strekk/trykk). Jeg 'synser' også dit hen at lageret ikke har tatt skade av noe få kilo trekk når det er stasjonært. Men om disse kanaljene har dratt i lageret med opp mot ett tonn, så er det mer enn jeg liker.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ved flere anledninger brukt mange tonn, både 15 og 20, for å demontere lager som sitter hardt. I de tilfellene har det bare vært å få dem ut for å få nye inn. Men når de nye lagrene skal inn blir det som Hulda korrekt påpeker viktig å presse på ytterringen, evt. innerringen dersom det er akslebasis. Poenget er at kreftene ved montering ikke skal overføres via kulene/rullene.

Jeg tror heller ikke at lagrene har gått dukken av dette, 1 tonn er ganske moderat på disse dimensjonene, men det blir uansett troing. Hvis vi skal vite må lageret ut, splittes, og analyseres i et materiallaboratorium. Men det blir vel å skyte spurv med kanon? Men et minimum må vel være å dokumentere denne noe feilaktige metoden for demontering og krysse fingrene for at bedriften er i live dersom et lagerhavari skulle inntreffe.

 

Jeg etterlyser uansett litt profesjonalitet i hvordan slike jobber blir håndtert på et verksted som krever penger for jobben. Dette er vel ikke den eneste båten de har hatt inne?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mitt inntrykk at Ebonita verken hadde, eller hadde

erfaring for å kalle dissa mekanikerne så veldig proffe.

 

Personlig ville jeg ha større versjoner mot å komme med

avhandlinger i ettertid av noe jeg så ikke var bra enn å forsøke

og unngå at noen skader båten min.

 

men så er vi ikke like da, og etterpåklokskap er den mest eksakte vitenskap.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Saken är väl den att efter ett par veckors alltmer irriterad mailkorrespondens så var stämningen något infekterad och när då varvet långt om länge i torsdags plötsligt meddelade att dom hade beslutat sig för att skicka två man för att demontera lagerhållarna så ville jag inte interferera i deras arbete.

 

Saken har ju en anna sida också, för om man blandar sig i arbetsmetoderna så kan ju resultatet bli att man påstås vara medansvarig till det arbete som görs, och det upplevde jag som oklokt.

 

Jag kan för övrigt berätta att varvet sent i fredags mailade att man tittat på lagerhållarna och hade förståelse för att jag inte accepterade återmontering. Nya är beställda av varvet.

Alltid något...

Link to post
Share on other sites

Enig i den vurderingen hr. Rør. Må imidlertid si jeg blir litt bekymret over måten kostbare båter håndteres på verksteder som blir ansett for å være profesjonelle verft. Understreker bare min holdning til at "ska man ha det ånkli må man gjøra det skjæl" :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, det er ikke det at det er en fagmann som har gjort jobben som er viktig, men at det er fagmessig gjort.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Svart (redigert)

I min ongoing story med varvet beträffande reparationen efter grundstötningen i fjol så återstår nu fortfarande flera olösta saker.

 

Nya lagerhållare enligt ovan blev då till slut monterade före sjösättning men, tro det eller ej, det läcker efter sjösättning saltvatten som i små mängder samlas under BB lager.

 

De första veckorna efter sjösättning så var det ständigt en liten sjö under lagret (se bild) men läckaget har möjligen minskat under de två månader som båten legat i vattnet.

Det är dock fortfarande vått under lagerhållaren.

 

bilde

 

Det är inte helt enkelt att konstatera var det läcker, och den blå slangen och mässingsdetaljerna verkar torra, men spacklingen som sedan tätats med sika ser väl inte helt förtroendeingivande ut...???

 

Ja sen inställer sig ju frågan hur detta kan åtgärdas.

 

Om det läcker i spackel/sika så är väl risken att det gått vatten i laminatet och då måste väl allt ut igen och göras om från början?

 

 

Ja sen så har dom ju då riktat axlar och bytat en elastisk koppling och balanserat propellrar, och visst har vibrationerna minskat, men dock inte försvunnit, så här är nya försök på gång.

 

 

 

Till sist så skall det vara två rostfria pinnar på lagerhållarna som håller släpkontakter på propelleraxlarna, men de nya lagerhållarna verkar ha en annan gänga (något slags ½" fingänga dock inte UNF) och det har det sk varvet på två månader inte lyckats reda ut vad det kan vara för gänga. Så jag har nu haft båten i vattnet två månader utan korrosionsskydd på axlarna. Jag har givetvis skrivit upprepade mail och påtalat detta och även klargjort att jag håller dom ansvariga för eventuella korrosionsskador.

 

Bilden nedan är gammal med de rostfria pinnarna på plats.

 

bilde

 

Ja det summerar sig till 17 sidor mail vid det här laget, och dom tycker uppenbarligen att jag är en besvärlig typ.

Men tack och lov har jag backning från Pantaenius (alla mail med kopia till dom) och det kan kanske vara en viss press eftersom där ju möjligen finns fler jobb at hämta???

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan nok virke som at varvet ikke har videre kompetanse når det gjelder båt. Gjennomføringen med sika rundt skal naturligvis være tett fra utsiden. Den gangen jeg jobbet med båt, så hadde vi flere tilfeller av at så ikke hadde vært godt nok utført fra verft. Skaden kan ta mange år å utvikle, men området der det lekker inn vann vil over tid svekkes. På en del av de båtene vi utbedret var det ikke polyester igjen, kun glassmatte. Vi kunne grave lange 'ganger' inn i strukturen med skrutrekker. Dessuten kan det, om det er kaldt nok, bli frostsprenging på båter som ligger på land om vinteren. Men som sagt, ingen omgående skade. Det tar litt tid. Samme gjelder korrosjon, det er lite sannsynlig at det blir noen skade første året, heller ikke andre året. Dog avhenger dette blant annet av materialet i akslingen.

Link to post
Share on other sites

Må si jeg føler med deg ebonita! Et verft som ikke har kompetanse på båter har vel ikke livets rett. Noe sier meg at dette ikke er unntaket, men regelen å levere fra seg denne kvaliteten. Det går som regel greit helt til det kommer en "besværlig kunde", eller kvalitetsbevisst som jeg heller vil kalle det.

 

At de ikke har fått vekk vibrasjonene kan jo skyldes flere ting. Årsaken kan jo være så mangt, og måler man nøye nok vil man alltid finne avvik. Spørsmålet er vel heller hvor de legger lista for hva som er "godt nok". Det var vel Hulda som skrev en gang at de kunne holde på å rette en motor hele dagen, men når klokka var fire var den rett :giggle:

 

Den 1/2" gjengen du snakker om er vel mest sannsynlig UNF tenker jeg. Det kunne jo også være whitworth fingjenger (BSF) som har 16 gjenger per tomme, men det har jeg liten tro på. Det er lenge siden whithworth gikk ut på dato. Skjønt, man vet jo aldri med de engelskmennene, de er fryktelig konservative. Heller mer til at det kan være UNEF, altså ekstra fine tommegjenger. Vær også klar over at noen UNC og UNF dimensjoner har flere stigninger på samme diameter uten at det nødvendigvis kommer fram av alle gjengetabeller. Se for eksempel på 1" UNF i tabellen under, der har du både 12 og 14 gjenger. Det finner du ikke i de fleste andre tabeller, der er 1" vanligvis bare oppgitt med 12. Har du målt stigningen?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Tack Hulda och Komodo för kommentarer och kunskaper.

 

Jo Hulda jag förstår att tätningen skall vara på utsidan, men det är ju lite avigt med denna konstruktionen eftersom lagerhållaren ju skall monteras från insidan där då flänsen kommer att sitta. Se bilder ovan och i det första inlägget #1. Så det känns inte helt enkelt att säkerställa att det blir tätt 'från utsidan'. Hur vet man det när man pressar in lagerhållarna i ett hål med 'ho' passning i plasten? Och frågan är ju sen om man skulle komma fram till att det under lång tid tärt in vatten här /men nu möjligen sminskat?/. Om det rent av skulle sluta att läcka och varvet tycker att nu är allt frid och fröjd... Skall jag accceptera detta som goda varor?

 

När det gäller gängan Komodo, så har jag hållt mig på avstånd inför risken att komma med påståenden som visar sig fel och som unterwegs kostar pengar i form av meningslösa ändringar på de befintliga pinnarna som så småningom riskera att göra dom oanvändbara. Jag kan bara konstatera att pinnarna passade bra/perfekt i gängorna på de gamla lagerhållarna som varvet tog hand om när dom demonterats och som då möjligen nu är borta. Pinnarna är 12,7 mm i diameter vilket väl pekar mot halvtum. Problemet upptäcktes när de nya lagerhållarna redan var inplastade och det man har gjort är att komma med diverse skruvar och prova i hålen på lagerhållarna för att finna ut vilken gänga det är. Man har såvitt jag vet provat med bl a M12, UNC½" och UNF½" utan framgång. Därefter har man tagit pinnarna till en svarvare och han har modifierat dom på något sätt som jag inte vet, men dom passar fortfarande inte. Dom går in ett drygt varv, sedan är det stopp.

 

Jag har antytt flera möjliga framgångsvägar:

1) maila leverantören av lagerhållarna (Teignbridge) och be att få uppgift på gängan

2) beställ eventuellt nya pinnar från Teignbridge

3) mät gängan på stängerna så vet man i alla fall vad det har varit där så skulle man ju kunna 'känna' i hålen med en gängtapp

 

Men jag har inte isyn i 'backstage' aktiviteterna hos 'varvet' så jag vet inte vad dom gjort och inte gjort, bara att det hittills tagit 2 månader sedan problemet uppdagades och att dom inte lyckats ruva fram någon lösning så här långt.

 

:confused: :confused: :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner, ikke akkurat den 'norske' måten å gjøre det på. Men for godt resultat fordrer det at hullet gjennom skroget og anleggsflaten til stevnlageret er konsentrisk. At hullet er preparert på en slik måte at det ikke trekker særlig vann. Og at flaten som stevnlageret blir skrudd fast til har en så plan overflate at det tetter. Og så må propellakslingen forholde seg til forannevnte. Og er det ikke slik, vil vibrasjon og lekkasje oppstå.

 

Det er virkelig beklagelig at man faktisk må sitte på skuldrene til dem som gjør jobben for å kontrollere at arbeidsoperasjoner som blir skjult som følge at arbeidsprosessen progresjon blir korrekt utført. Den gangen jeg var yrkesaktiv og ansvarlig for jobber som skulle utføres, beordret jeg 'stopp for kontroll' i visse faser før jobben fikk lov til å gå videre.

 

Fra egen erfaring er forhold rundt redusert kompetanse innen tekniske fag nokså vanlig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...