Jump to content

Forlenging av badeplattform


Fortego

Recommended Posts

Hei,

Her kommer en liten bonustråd om forlengelse av badeplattform på en populær norsk båt. Tenkte jeg skulle la være å fortelle hva slags båt dette er til, så får dere se om dere finner det ut etterhvert. :smiley: Har holdt på med denne en stund ved siden av mitt eget prosjekt som nå er på hold på ubestemt tid.

 

Forlengelsen har som mål å bli mest mulig lik slik denne båtmodellen fremstår slik den blir produsert i dag. (Det var hintet! :wink: )

 

Målet er ferdig badeplattform før påske.

 

Plattformen har blitt bygd parallelt med og på samme plate som min egen plattform som skal komme på Conquesten etterhvert.

 

Starter med stivere/spant som limes og støpes fast i platen som er støpt på støpebordet og som fortsatt ligger fast på støpebordet.

 

bilde

 

Hadde i forkant støpt ferdige plater som ble kuttet til (2x600 gram gir en fleksibel plate som greier radiusene det her er snakk om. Startet med det som vil bli nederst på plattformen (blir bygget opp ned), siden denne flaten er helt vertikal, noe som gjør at platen kan kuttes til med helt rette kutt før den limes og plastres fast. Burde hatt noen ekstra spant, for det ble litt for langt mellom spantene til at det ble helt jevnt, noe som medførte mer sparkling og pussing senere.

 

bilde

 

Platene som blir øverste del av plattformen lagde jeg maler til av papp i forkant, siden disse blir buet på grunn av kombinasjon av vinkel og krumning i to forskjellige plan.

 

Man får aldri nok tvinger! :smiley:

 

Etter at alle platedelene var montert ble det støpt tre lag i første omgang. Ikke for mange lag om gangen, da det fort kan vri seg på grunn av krymp i laminatet.

 

Nå begynner det å ligne på noe... :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Siste bilde i forrige post viste etter at jeg hadde støpt på innsiden, men her kommer et til:

 

bilde

 

 

Og så må jo plattformen ha en fin plass til badestige. Denne ble lagd for seg selv, limt på og deretter støpt fast med flere lag 600 grams matte. Nok til at jeg er trygg på at badestige kan festes og brukes av folk med litt pondus... :smiley:

 

bilde

 

La først inn kilfuger med sparkel, før jeg avrundet på utsiden slik at støping på utsiden ved montering skulle gå greit.

 

bilde

 

Sett fra utsiden. Glemte desverre å ta bilde etter at den var støpt fast.

 

bilde

 

Så feste for ankerbeslag. Lagde en liten bit som jeg festet på innsiden.

 

bilde

 

Så var det å kappe løs hele plattformen fra den store plate, kutte åpninger for det som var støpt fast fra innsiden og starte og pusse... :smiley:

 

bilde

 

 

Noen som begynner å få mistanke om hva slags båt denne skal sitte på? :wink:

Link to post
Share on other sites

Blir jo meget bra, god inspirasjon :-) bruker du divinycell i avstivere eller er det kun støpt glassfiber?

Kun glassfiber. Er litt divinycell i selve dekket, men det var bare fordi denne delen av plata egentlig skulle brukes til noe annet. Viktig at plata ikke løsnes fra støpebordet før så sent som mulig, for krymp i støpen kan vri ting ganske godt, noe som skjedde når jeg skulle lage underdelen, med det resultat at jeg måtte bruke så mye sparkel at den kun fungerte som plugg for støping av form.

 

Skal lage formsett av denne plattformen i håp om at det er noen der ute med denne båttypen som gjerne vil ha en "plug and play" løsning for forlengelse av plattformen sin.

Link to post
Share on other sites

Med unntak av utsparringen til badetrappa og festet for ankeret, kan dette være til Nimbus 37 Carisma eller 370 og 380 Comander... ?

 

Dønn strøkent er det uansett.

Artig å se hvilke forskjellige fremgangsmåter som brukes på forumet, likte denne meget godt.

Har du noe anslag på hvor lang tid du bruker på denne plattformen?

 

Fernanda

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Ligner veldig på Marex 330

Bingo! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

 

Denne blir noen cm lenger enn 350 for å ha plass til badestigen. Badestigen blir også noe annerledes. Er ikke glad i løsningen hvor badestigen må vippes ut etter å ha åpnet luken. Ikke lett å gjøre når man ligger i sjøen. 350 har også ankerløsningen på andre siden, men vi har selvsagt beholdt ankerløsningen på den siden den er i dag.

Link to post
Share on other sites

Da er det bare å fortsette:

 

Grovsliping ble utført med eksentersliping etter at utsparinger for badestige og ankerbeslag ble kuttet ut med vinkelsliper. Freste opp skjøtene med superfila til B&D (genialt verktøy!), sparklet og pusset litt til.

 

bilde

 

Utsparing for badetrapp ble bra, men et par ting jeg ikke hadde tenkt på vedrørende utforming medførte litt sparkling.

 

bilde

 

Så påførte jeg et lag topcoat med pensel på alle åpne laminatflater for å fylle porer. Min erfaring er at det er like greit å gjøre det på denne måten i stedet for å sparkle alle småporer, for de er så mange uansett.

 

bilde

 

bilde

 

Så var det på tide å feste avstøpet som ble gjort av der plattformen skal festes. I fjor høst ble alt av fenderlist og annet som kunne være i veien for montering av plattformen fjernet, og det ble tatt et avstøp av flaten der plattformen skal monteres. For å sikre mest mulig korrekt vinkel, så ble plattformen festet til avstøpet mens avstøpet sto på båten.

 

bilde

 

Som dere kanskje ser på bildet, så er det snø i lufta, og hårføneren var god å ha for varming. :pray::smiley:

 

Delene ble kun punktet fast, så resten av støpingen ble gjort under tilfredstillende forhold med riktig temperatur. :smiley:

Link to post
Share on other sites

aiai for en bonustråd :-)! dette burde jeg jo få til på min lille 24 foter:-) tar jeg mal av hekken så kan jeg jo lage alt ferdig på verkstedet. Skrur og limer du på plattform i eksisterende plattform? Kan du legge opp ett bilde av den B&D superfila? Kjente ett lite begjær for og ha en slik.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

aiai for en bonustråd :-)! dette burde jeg jo få til på min lille 24 foter:-) tar jeg mal av hekken så kan jeg jo lage alt ferdig på verkstedet. Skrur og limer du på plattform i eksisterende plattform? Kan du legge opp ett bilde av den B&D superfila? Kjente ett lite begjær for og ha en slik.

 

Takk for det. Plattform vil bli skrudd og limt til eksisterende. Angående avstøp av hekken, så legger jeg 6 lag voks (Norpol W70) pluss slippmiddel før jeg støper. Tar ingen sjanser på at støpen plutselig sitter bom fast... :smiley:

 

Bilde av superfil kommer :smiley:

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott håndverk. Har lenge ønsket meg det samme til min Princess, men er ikke dyktig nok med glassfiber til at jeg går i gang. Men det gjør utrolig mye å komme unna snublerelingen når man ligger longside og skal inn og ut av plattformen. Dessuten blir det jo ofte ett ekstra utested for en stol og ett lite bord. Solplass til bikkja eller lignende. Blir veldig bra :smiley:

Link to post
Share on other sites

 

Takk for det. Plattform vil bli skrudd og limt til eksisterende. Angående avstøp av hekken, så legger jeg 6 lag voks (Norpol W70) pluss slippmiddel før jeg støper. Tar ingen sjanser på at støpen plutselig sitter bom fast... :smiley:

 

Jeg tok sjansen og droppet 4 lag voks og slippmiddel, det var IKKE lurt :worry: . Se; http://selco.prosjektblogg.no/#post14

Redigert av okristi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vi fortsetter:

 

Vel tilbake i garasjen blir avstøpet støpt fast til plattformen på forskriftsmessig vis med riktig temperatur :smiley:

bilde

 

bilde

 

Så får plattformen en ny omgang med sliping. Det kan på bildet se ut som om overflatene på ny og eksisterende ikke er på samme nivå, men eksisterende har 6mm teak, som det måtte taes hensyn til.

 

bilde

 

Så er det montering av flens for feste av underdel:

 

bilde

 

Lager spor i flaten mot eksisterende for å slippe problemer under montering med eksisterende nagler som stikker ut:

 

bilde

 

Viste seg at flaten for montering av ankerbeslag var for liten på eksisterende, men der stakk flaten ut, slik at det ikke var et problem. For meg derimot, som tok utgangspunkt i at eksisterende var et godt utgangspunkt, så medførte det behov for å utvide litt. Superfila (bilde kommer! :smiley: ) måtte tas i bruk igjen!

 

bilde

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Igjen imponert over prosjektene dine :thumbsup:

 

Hvilket slippmiddel bruker du?

Bruker Norpol Norslipp. Så forresten at jeg hadde et bilde av superfila liggende fra min andre tråd, så her er bilde av superfila! Kalles kanskje noe annet nå, men det var navnet den hadde da den ble lansert en gang for lenge lenge siden... :smiley:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...