Jump to content

Forlenging av badeplattform


Fortego

Recommended Posts

Detter ser veldig profft ut! :thumbsup:

 

 

........... Angående avstøp av hekken, så legger jeg 6 lag voks (Norpol W70) pluss slippmiddel før jeg støper. Tar ingen sjanser på at støpen plutselig sitter bom fast... :smiley:

 

...............

 

I noen tilfelle, avhengig av formen, bruker jeg tynneste plastfolie som mellomlegg i stedet for slippmiddel.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

På tide å bli ferdig med overdelen:

 

Nytt lag med topcoat. Tynnet gelcoat med 10% aceton (burde brukt styren) og 7-8% voksblanding for å gjøre den lett å slipe. Brukte 2mm dyse, men kunne gjerne brukt større. Topcoaten la seg seg allikevel veldig fint. Litt siging her og der, men slik blir det når man har porer man fyller med sprøytepåføring... Slipes skal det uansett...

 

bilde

 

Så var det sliping. Etter siste påføring av topcoat starter jeg som regel med 120 korning. Slipte så til det var nesten helt jevnt, noen groper her og der. Så over til 180 korning til gropene er nesten borte før jeg går over på 320 til alle groper er borte. Går da over til 600, 800, 1200, 1500 og rubber til slutt med Norpol R10 rubbing. Har du enda høyere krav, kan du avslutte med abralon 2000 (Mirka) og 3M finrubbing. Da får du en finish få har sett maken til!

 

Bilde før jeg går over til finere papir enn 120. Du kan se gropene i overflaten. Legg merke til at jeg ikke tar kanter med maskin. Disse tar jeg først for hånd forsiktig med pussekloss før jeg bruker abralon som gir runde fine kanter kjapt og effektivt.

 

bilde

 

Så ferdig resultat! :smiley:

 

Litt støvete på toppen...

bilde

 

bilde

 

Så var det støping av form, og gjøre ferdig underdel... :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Kollegaen er superfornøyd. Teak er kjøpt inn fra Sandøy båtdekk (beklager at ikke teakdekket blir til ut i fra en stor teakstokk slik flere andre her inne ville gjort, inkludert deg SoBo  :wink:  Men i mangel av tid, så er slike leverandører veldig kjekke...  :yesnod: ) Badestigen måtte bestilles fra Italia gjennom Sverige, for de leverte ikke utenfor EU. Rart ingen forhandler denne i Norge, for det er helt klart den peneste av sin type. Men ble litt modifisert siden den er beregnet på å være montert i underkant. En løsning med skjult stige ville sikkert blitt penere, men her er sikkerhet prioritert med en løsning som gjør det enklest mulig å få ut stigen mens man ligger i vannet. Med fire trinn vil den også stikke relativt dypt.

 

Tipper båten er klar for sjøsetting innen et par-tre uker.

 

Så håper jeg arbeidet kan resultere i noen ekte kunder, siden jeg nå har støpt former av plattformen...  :smiley:  

Link to post
Share on other sites

Din blir stikkende lenger lenger ut enn den som er kjøpt inn her. Og så har den et stopperbeslag i enden.

 

http://www.yachtshop.it/code_osculati/4954304/Osculati%20-%20S.S%20underplatform%20ladder%204%20st.%20[49.543.04]

 

Hvem vet, har flere ting under utvikling, men det var det å få alt ferdig...  :smiley:  Planlegger også å lage en forlengelse av denne her med integrerte rom, men så var det igjen det med tiden da...  :confused:

Link to post
Share on other sites

Som vanlig en proff i arbeid. Ser ut som det er originalt   :thumbsup:   

 

Målet var at det skulle se ut som originalt, men har litt annen radius i overgangen, slik at innfesting for ankerbeslag har blitt mer elegant... (beskjedenhet er en dyd...)  :wink: Ellers er plattformen også noen cm lenger enn en original 350, noe som sikkert kommer godt med når rekene skal nytes bak på båten... :cheers_wine:

 

Må forøvrig presisere at jeg aldri har jobbet proft med båt og plastarbeider, men lånte i sin tid lokaler hos en kompis som hadde jobbet mange år hos Norline da jeg jobbet med mitt første prosjekt, så opplæringen jeg har fått har vært upåklagelig...  :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Og da var teak og fenderlist på plass. Båteier synes plattformen blir bedre enn dagens 350  :smiley:  De største forskjellene er at den er noen cm lenger av praktiske årsaker med hensyn på badestige, samt at jeg ga hjørnet en krappere radius enn på 350 for å slippe å bli nødt til å felle ankerbeslaget like langt inn som Marex har vært nødt til på 350'en. En annen positiv effekt av dette er at ombordstigning fra siden/tråkke fra badeplattform til badeplatform mellom to båter blir enklere på grunn av bedre tråkkeflate. 

 

img_0323.jpgimg_0322.jpg

Link to post
Share on other sites

Kommer luke over badestigen ja. Har valgt badestige som er enklest mulig å få tak i hvis man skulle falle i vannet. Ikke like elegant som helt skjult stige, men sikkerhet kommer fremfor utseende.  :smiley:

Meget bra synes jeg. Hadde Marex 290 SC før og var veldig fornøyd men innså at å få tak i badestigen fra vannet ikke ville være mulig.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er det andre som vil oppgradere sin 330, så starter jeg kommersiell produksjon til høsten, så snart jeg har fått meg nytt sted å stå... :wink:  

 

Planlegger også å forlenge denne plattformen med en halvmeter, inkludere oppbevaringsrom på hver side av badestige og ha åpen ende inn mot akterspeil for tilpassing til alle båter med passende bredde.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...