Eureka Svart 4.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2015 Fikk ikke du en motorstans under juleturen din? -mulig årsak her.. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 4.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2015 (redigert) Over 70 innlegg på 4 sider pga tau i propellen i selveste Middagsbukta...ja ja snakk om langt tau... Godt det er noe som skjer i disse tørrlagte måneder. Redigert 4.Mars.2015 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flammingokid Svart 4.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2015 Flotte bilder! Godt påsken nærmer seg! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2015 :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
kjetillunde Svart 4.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2015 Knallbra Tobixen :) Gratulerer med å få løst dette på en god måte! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2015 Ja ja, mye styr når en kunne tatt en rask samtale til RS vha. VHF. Men god underholdning, det må jeg si. Og tau i propellen har jeg også hatt, midt i Kosterfjorden. Da var alt ordnet via VHF og RS i løpet av et par timer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 4.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2015 (redigert) Tråden ble lengre enn tauet ihvertfall :). Og med så mye annet her på forumet, då plukker man alltids opp noen råd man kan få bruk for siden. Redigert 4.Mars.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 4.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2015 Jaja godt det ordnet seg til slutt da Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Antilia Svart 4.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2015 (redigert) Får si som matte lærer`n når han skulle lære oss omstendelige regnestykker: Kjører du fra Oslo til Drammen så bruker du en halv time, kjører du om Hurum bruker du 3 ganger så lang tid, men opplever mye mer på turen. Og Tobixen er rik på opplevelser!! Og det beste er jo at han deler det med oss!! Redigert 4.Mars.2015 av Dinos (see edit history) Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Flammingokid Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"/> <title>29090 COMPACT Model (1)</title> </head> <body> <div class="page" title="Page 1"> </div> </body> </html>. Utfartshelgene i mai - da bruker du tre timer til Drammen også Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 (redigert) Tobixen: Du skal ha for å underholde oss i disse "båt-agurk-tider" Spør du meg (men deg gjør du kanskje ikke ) bør moralen være at er man over middels båtinteressert og farter rundt om kring når det ikke er badesessong, er det lurt å ha våtdrakt, dykkemaske, svømmeføtter, litt bly og en sylskarp kniv i båten. Det handler om å være litt selvberget og kunne komme seg ut av en situasjon uten å være avhengig av hjelp. Noen ganger har man all verdens tid, kan kaste anker og vente på assistanse. Andre ganger står det om minutter. Ser på dette litt på samme nivå som å holde dieseltanken ren slik at man unngår utilsiktet driftsstans på motoren. Tror rusk i tanken er hovedårsaken til uforutsett motorstopp. Redigert 5.Mars.2015 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Tobixen: Du skal ha for å underholde oss i disse "båt-agurk-tider" Spør du meg (men deg gjør du kanskje ikke ) bør moralen være at er man over middels båtinteressert og farter rundt om kring når det ikke er badesessong, er det lurt å ha våtdrakt, dykkemaske, svømmeføtter, litt bly og en sylskarp kniv i båten. Det handler om å være litt selvberget og kunne komme seg ut av en situasjon uten å være avhengig av hjelp. Noen ganger har man all verdens tid, kan kaste anker og vente på assistanse. Andre ganger står det om minutter. Ser på dette litt på samme nivå som å holde dieseltanken ren slik at man unngår utilsiktet driftsstans på motoren. Tror rusk i tanken er hovedårsaken til uforutsett motorstopp. Enig! I november var jeg i vannet og kappet tau fra propellen, iført våtdrakt, blybelte og svømmebriller i høy sjø. Jeg sa til ungdommene ombord at "en av oss må i vannet nå", og det ble meg. Ellers vil jeg bemerke at en god brødkniv nok er bedre enn en vanlig skarp kniv. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Erik Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Bade under båten i høy sjø... Er det forsvarlig..? Er ikke risikoen for å bli slått av skroget overhengende da? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Eureka Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Skal vi si at det hele koker ned til følgende: 1: Tren på å legge til kai for seil. Du kan tross alt få et tau i propellen like utenfor havna. Ha alltid minst et seil klar til bruk når man går for motor. Hurtig seilsetting gjenvinner kontroll over båten. 2: ha et godt anker som gir deg tid og muligheter for å reorganisere og legge en plan. 3: hold orden på tau og drivstofftank. Da går det deg godt her i livet. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Få ettermontert en brønn over propellen, da er det mulig å få rensket propellen uten å gå i vannet. Ingen uvanlig løsning på bla. fiskesjarker. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 På de aller fleste fritidsbåter vil jeg si at det er nærmest umulig å lage til en brønn over propellen uten å ødelegge båten totalt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
LM 605 Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 (redigert) Få ettermontert en brønn over propellen, da er det mulig å få rensket propellen uten å gå i vannet. Ingen uvanlig løsning på bla. fiskesjarker. Hadde ei Diana 700 snekke på 80-tallet. Denne hadde ei sjakt/brønn rett over propellen m/ gjennomsiktig glass på toppen som kunne demonteres. Fikk man noe i propellen, så kunne jo dette først observeres i gjennom glasset, før man eventuellt fjerna dette. Så var det bare å stikke handa ned m/ noe verktøy/kniv etc. for fjerning av event. remedier som var kommet i propellen. Kunne jo til og med skifte propell-anode på denne måten. Veldig greit opplegg, særlig når det var kaldt i sjøen, og et bad var et annet alternativ. Redigert 6.Mars.2015 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Bade under båten i høy sjø... Er det forsvarlig..? Er ikke risikoen for å bli slått av skroget overhengende da? Jeg var sikret med tau til to sterke karer i båten. Problemet var ikke bevegelsene i skroget. Det største problemet var heller å få trukket pusten hver gang jeg var oppe pga. bølgene som skyllet over meg. Jeg fikk ikke bort hele tauet. Jeg fikk kappet så mye at propellen roterte fritt, men med en stor tauklyse hengende på akselen. Den forble der til jeg tok opp båten senere. Kanskje en vel risikabel operasjon, men slikt får en gammel kropp til å føle at den fremdeles lever. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Noen sjanser må man jo ta. Hvis fysikken er sånn nogenlunde kan man få til mye. Man må man jo bare ta en vurdering der og da hva som er forsvarlig, ingen fasitsvar på det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Geir Kallevik Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Anbefaler å ha en liten reserveluftsflaske i båten. Denne er utrolig kjekk både til arbeid med å fjerne tauverk mm fra propell eller om en trenger å dykke etter gjenstander / anker som en har mistet. Nok luft til noen minutters arbeid. http://www.ebay.com/itm/New-Spare-Air-Back-Up-Scuba-Diving-Tank-Manufactured-05-14-/301552063584 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Jeg vil nesten gå så langt som å anbefale å ikke gå til anskaffelse av en slik! Livsfarlig for folk som ikke er trente dykkere, og nærmest verdiløs i en anstreng situasjon med sjøgang, rulling og høy puls. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tobixen Svart 7.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Fikk ikke du en motorstans under juleturen din? -mulig årsak her.. Nei. Fikk motorstopp igjen i dag, og jeg mener å ha kontroll på alle fortøyningstauene mine i dag :-) Dessuten, turtallet falt, jeg skiftet om til fri, og motoren gikk på lavt turtall uten belastning en stund før den gav opp. Jeg seilte litt på kryss og da jeg kom litt i le for bølgene (samt ganske mye på skrått) startet jeg motoren igjen uten problemer. Dieselvarmeren fusker også av og til, så jeg antar det er rusk i dieselen. Sist ville den overhodet ikke starte. Jeg koblet løs dieselslangen før dieselpumpa, blåste dieselen tilbake til tanken, sugde opp ny diesel og startet varmeren, da kom den på andre forsøk. Jeg gikk til anskaffelse av denne pumpa: http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Vannpumpe/Vann-dieselpumpe-25987/ - og for noen dager siden pumpet jeg ut 7-8 liter diesel fra bunnen av hver tank og helte tilbake på dieseltanken. Jeg kunne se noen få partikler i filteret på pumpa. Jeg antar at jeg må få drenert tankene skikkelig, men det er utfordrende når tankene rommer flere hundre liter. Skal se om jeg rekker over å renske grovfilterene i dag. Ellers kan jeg berette at babord vanntank nå har bestemt seg for å lekke vann. Jeg undret meg litt over at vannbeholdningen gikk mot null relativt raskt i en periode med lite bruk av båten, samt at det var så mye vann i kjølsvinet - men jeg må jo ta ett problem av gangen. Alltid nok med problemer som må løses når man har båt ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Eureka Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 -skal tømme tanken på Grandezzaen før sjøsetting. Har aldri vært spor av rusk eller vann, men... Med en motor og uten seil, så er det tryggest å vite, ikke håpe og tro. Frykter at det er nesten full tank, 550 liter...,. Men jeg har tømt en nyere jøtul kjellertank for fyringsolje i vinter , så det tenker jeg skal gjøre nytta til den jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 -tenkte på at fiskesena kan ha kommet på under juleturen... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Ja, skjønte det, men tror altså ikke at dette er årsak til motorstopp. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.