Jump to content

Ett år gammelt Rocna anker er begynt å ruste

Erik

Recommended Posts

De lager rustfrie ankere, men til tre ganger prisen (eller mer) av de galvaniserte. Hvis ikke behovet for speilblankt anker er til stede lønner det seg gjerne heller flikke noen år på et galvanisert anker og bruke de sparte pengene på noe annet :wink: En annen ting er at de rustfrie ankerne er veldig attraktive for tjuvpakk, noe flere med dyre ankere har fått merke her i området de siste årene..

Hvis det kun er kosmetisk og ikke over tid vil deformere eller svekke, så er det jo greit. Men tørr jeg stole på det ? Dersom tuppen ruster vekk så mister vel ankeret sine fortreffelige penetrerende egenskaper ?

Tror nok du trygt kan slippe ned skuldrene et par hakk i forhold til den rusten der. Det er jo ikke så veldig rart at galvaniseringen blir slitt vekk akkurat i spissen på ankeret, tenk på hvilken medfart det får når du sleper det etter båten gjennom sand, stein og fjell! Hvis jeg var forhandler ville jeg aldri gitt reklamasjon på noe sånt.

En tommelfingerregel er at tykkelsen av rustbelegget som dannes er 10x tykkelsen av stålet som korroderes vekk. Dvs., hvis en mm. stål ruster vekk dannes det en 10mm tykt rustkake. Dette blir jo litt på sidelinjen i forhold til et anker, siden rustbelegget vil slites vekk etter hvert, men allikevel. Hvis du skraper vekk rusbelegget kan du jo se hvor mye som har rustet vekk, vil anta det er mikroskopisk. Svartstål er stort sett mest utsatt for generell korrosjon, dvs. at rusten angriper jevnt over hele flaten. Fordelen er at det er lettere å holde oversikt over korrosjonsskadene. F.eks. er det usannsynlig at du har gropkorrosjon som gjør at tuppen plutselig vil ramle av.

Vel vel, dette ble mye pjatt om en så liten bagatell. Som enkelte sier her, kos deg med ankeret så lenge det virker, så kan du jo alltids sveise på en tupp i syrefast om en 20-30 år. Hvis ikke kan du jo bruke litt av feriepengene på et i rustfritt :smiley:

Guest Avmønstret#

Er det lurt å skrape vekk rusten som er der allerede når man vet at den er "ufarlig"?

Om man lager en syklus med rust->skrape vekk, rust-->skrape vekk osv så skulle en tro at en "kommer lengre" i løpet av feks 10 år enn å bare la rusten være? Og kanskje rusten til en viss grad danner et "lag" som beskytter mot videre slitasje?

Bare spekulerer selvsagt :-)

Du har nok helt rett i det, Erik (# 29). Ligger det ubrukt uten å skylles med ferskvann, så ruster det nok ganske fort (måneder, år). Slike ting, inkludert juksasnella med kroker, pilk og nylon skyller jeg med ferskvann fra en 1,5 liters vannflaske som jeg har til formålet. Tømmer flaska på eksempelvis alt av anker, kjetting og tau i ankerkassa. Det renner jo ut av dreneringshullet rimelig fort også.

Skyller også fra slangen direkte ned i ankerkassa fra brygga ved anledning..

Lykke til! :smiley:

Jeg har ikke ferskvann på brygga, og har tappet ned vanntankene for vinteren (ikke at det har vist seg nødvendig i år da men...).

I byssa har jeg en portabel vannkanne med 10 liter og tappekran om vinteren, så jeg skyller juksahjulet (foreløpig, for det er nytt for sesongen), men ankeret får være i fred.

Men jeg bor på Vestlandet, så ankeret får nå skyldt seg ganske godt i regnvær nesten daglig uansett da....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Sjakkel og kjetting er galvanisert.

Men jeg så ikke rust dannelser der låsepinnen gikk inn gjennom ankerskaftet, til tross for at dette er ett 'hjemmeboret' hull for å få det på rett plass, og galvaniseringen derfor er brudt akurat der.

Varmforsinket stål har evne til å reparere seg selv ved brudd i sinksjiktet. Får du et rift eller ripe gjennom sinkbelegget og ned i metallet under er det skjelden det dannes rust. Skaden reparerer seg selv ved at nytt sinkbelegg dannes. Dette gjelder også om du feks. borer et hull som du har gjort.

Problemet på rust tuppen av ankeret er at prosessen her ikke får tid til å virke før ankeret benyttes på ny, og det sparsomme sjiktet som er etablert blir slitt av igjen.

Ellers er varmforsinkede detaljer godt egnet til å brukes i saltvann. Jeg tilhører bryggegjengen i båtforeninga som har til oppgave å vedligeholde bryggeanlegget vårt. Alt av sjakler, bolter oa. her er i varmforsinket ståt. Sjelden eller aldrig har vi rustproblemer med dette til tross for at utstyret jo ligger i tidevannsbeltet som er vekselsvis våt og tørt. Det værste miljøet du vel kan utsette slike detaljer for? Erstatter vi en mutter el. med en i syrefast er det garantert rust på denne når vi sjekker året etter.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Er det lurt å skrape vekk rusten som er der allerede når man vet at den er "ufarlig"?

Om man lager en syklus med rust->skrape vekk, rust-->skrape vekk osv så skulle en tro at en "kommer lengre" i løpet av feks 10 år enn å bare la rusten være? Og kanskje rusten til en viss grad danner et "lag" som beskytter mot videre slitasje?

Bare spekulerer selvsagt :-)

Da skal jeg hjelpe deg med å spekulere litt Pinkvin :wink:

Karbonstål (vanlig stål) har ikke samme evne som bla. rustfritt og aluminium til å bli "passivisert". Det vil si at oksydlaget som dannes utenpå stålet når det kommer i kontakt med atmosfæren (oksygen + vann) ikke gir en sterk beskyttende hinne mot videre korrosjon. Tvert i mot kan rustflak utenpå stålet føre til at fuktighet og salter holdes på plass på overflaten og korrosjonsprosessen går fortere enn ellers siden rustflakene utenpå stålet er porøst.

Som Erik også nevner vil jo egentlig denne renseprosessen gå av seg selv når man sleper ankeret etter seg i alt mulig farvann :smiley:

Jeg ser etter å ha lest svarene her, at det å pusse rust på ankeret sannsynligvis er en prosess som gjør seg selv, når man bruker ankeret jevnlig i sand, og mistenker at grunnen til at det var så synlig nå rett og slett er at det er lenge siden sist det var i bruk..?

Jeg har ikke giddet å lese meg gjennom alle svarene. Men hva jeg kan se av ditt anker, så lider det av heller dårlig galvanisering. Her er det glidende overganger fra meget bra til bare ræ/(/&(%. Tuppen på ankeret ditt ligger nok i den lavere enden av skalaen. Nå har ankeret mitt hengt i baugen siden, ikke helt sikker, men det må ha vært 2005. Eller 10 år, sommer som vinter. Ikke en eneste rustflekk. Og det er slik galvanisering skal virke.

bilde

Bildet er, som anført fra slutten av 2014. På ankeret, rett bak lanternen, har det en litt underlig profil. Her måtte jeg bruke vinkelsliperen for å ta av en bit. Altså skulle rustvannet rent nedover ankeret. Men det gjør det ikke. Galvaniseringen som ligger tett inn til det bare jernet har passivert overflaten. Og tuppen på ankeret, etter utallige oppankringer, har ikke en eneste rustflekk eller brudd på galvaniseringen.

Men om du er redd for korrosjonsskade på ankeret ditt, ikke vær redd. Om du ikke er yngre en 14 år, og regner med å bruke ankeret i minst 100 år til, så tror jeg du kan ta det med ro. Tuppen på ankeret blir maksimalt redusert med noen få gram jern i året. Men hvis du vil klage på galvaniseringen, så kan du prøve. Jeg regner med at du ikke har ligget og ankret på fjellgrunn i flere måneder i stiv kuling. Slikt vil naturligvis slite på overflaten.

Nå har jeg i embeds medfør brukt sikkert 100 bokser sink av diverse fabrikat (spray) (operatørs spec.). Ser fint ut etter en tre- til fire sprayinger. Holder like godt som lebepomade eller spillolje. Kanskje noe dårligere enn spillolje, ved ettertanke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...