enter4u Startet 8.Mars.2015 Del på Facebook Startet 8.Mars.2015 I helga var jeg i Stavanger og kjøpte meg en Fjord Dolphin som jeg og to kompiser tar hjem den 21-22/3. Krysser fingra for fint vær. Håper i nå Grimstad på dag en, og framme i Moss dag to. Noen gode tips tas i mot. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 (redigert) Send med noen bilder så vi får se båten du skal hente. Å legg selvfølgelig til mAis så vi kan følge ferden. Det er til uvurderlig hjelp i mange situasjoner. Å tro det eller ei.. du vil føle vi er med. Edit: å selvfølgelig Gratulerer med ny båt. :) Redigert 8.Mars.2015 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
tombok Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Gratulerer med ny båt, og lykke til med henteturen! Tok min førstereis som båteier og skipper langs samme vei første mai-uka i fjor bortsett fra at jeg dreide over fra Stavern rett over til Gimsøy. Skulle gjerne kommet med noen gode erfaringsbaserte råd for turen, men har ingen å gi annet enn at du får nyte reisen og sjøen :) Opplevde ingen dramatikk eller situasjoner av noe slag med hverken båt eller sjø. Verste været jeg støtte på var vel littegrann kuling og 2,5m bølger eller deromkring. Jeg holdt stort sett laangt ut, og så ikke så mye annet enn sjø og fjern kystlinje bortsett fra nettene som ble tilbrakt i havn. Brukte fem dager i seilbåtfart. Jeg vet ikke hvordan båten din er i sjøen, men sjekk værmelding og tilpass avreisen etter den heller enn avtaleboken kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 8.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Vel....det er en 30 fots helplaner med 2 volvo aq31 i kjelleren. AIS har jeg ikke, men vhf, plotter og godt humør hjelper :-) Om været tillater det så marsjer vi i 22-24 knop. Leste noe om en del drivgarn i en annen hentetråd. Er det noe som er tilfeldig, eller er det mye av det på den strekningen? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 8.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Jeg så ikke noe drivgarn, men det var mye bøyer stor deler av veien. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 mAis er jo enkelt å installere på telefonen. Når jeg har reist den veien har jeg aldri sett noe drivgarn. Men jeg går langt ute over Jæren. Har hørt om garn langs land. Går jeg langt ute slipper jeg de problemene. I tillegg er det tid for Rs å komme til assistanse dersom jeg skulle få problemer av noe slag. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
REM Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Gratulerer med nybåten Kurt. Fin sjøbåt, smal og med bra V-bunn. Går godt i sjøen, men du vil nok slå av litt med 2,5 til 3m bølger. Hadde maken for en 15-16 år siden og var svært fornøyd, tiltross for slitne motorer. Husk å gå gjennom dieselsystemet før du legger ut på åpne havstrekk. Sørg for ren tank og ha med reservefiltere, både motor- og forfiltere. Lykke til med henteturen og hold oss oppdatert. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Følg nøye med på prognosene på bølgevarsel både fra obrestad og lindesnes. Både Yr og Dmi har vært noenlunde treffsikre når jeg har gått strekket. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
enter4u Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Dieseltanken ble drenert i høst og alt av filtre og impellere er ekstra med. Selger skulle fjerne groe under før vi henta den. Tenkte å gå såpass langt fra land at jeg slapp bøyer og dritt ja :-( Nå er regninga til RS betalt, så da er den i boks. Åssen motorer hadde du REM? Her er det 2 stk aqad31 Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 En annen ting jeg lurte på....... Kan man montere trådløs fjernkontroll på alle vinsjer? Vet ikke hvilke type som står i her da........ Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 (redigert) Åssen motorer hadde du REM? Her er det 2 stk aqad31 Makan. Disse er mest vanlig sjøl om også en del kom med 41-motorer. Redigert 9.Mars.2015 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
tombok Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Tenkte å gå såpass langt fra land at jeg slapp bøyer og dritt ja :-( Da skal du veldig langt ut tror jeg. Da jeg tok turen var jeg såpass langt ut at jeg knapt kunne skimte land i det hele tatt flere ganger, men bøyer dukket stadig opp. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 (redigert) Ja ok. Vi blir 3 mann i båten, så vi får bytte på å holde utkikk. Har litt problemer med å finne ut distansen fra Forus i Stavanger til Moss. Noen som vet hvor jeg kan finne det ut? Tipper på ca 250 nm..... Redigert 9.Mars.2015 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Sjøkart på gule sider? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 ... Har litt problemer med å finne ut distansen fra Forus i Stavanger til Moss. .... Distansen Forus - Moss er ca 265 nautiske mil. Men hvis det er så tynt på planlegging og navigasjon, da er det ihvertfall ikke idag eller imorgen som er best egnet for å gå til havs med en liten båt. På torsdag og fredag ser det igjen ut for å bli kuling, nå i fra sør. Vær forsiktig, jærkysten er laaaaang med en slik båt og det er smått med nødhavner! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Careka Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 (redigert) Egersund - Krsand er 4 timer med fart 20 knop. Egersund Arendal er 6 timer med 20 knop. sånn ca. blir det kuling over jæren, bruker lett hele dagen for å nå Egersund. Redigert 9.Mars.2015 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
enter4u Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Turen er planlagt til 21-22/3 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Vil anbefale deg å plotte kurs på en kartplotter så du har en kurs å følge. Å ha gjerne med deg backup i form av Ipad med kart. Opplevde selv at kartplotter streiket på siste tur. Da var det godt at pc med open cpn var med. Der har jeg og alltid hatt flere alternativer mht rutevalg klar. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
navid Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 .......... Har litt problemer med å finne ut distansen fra Forus i Stavanger til Moss. Noen som vet hvor jeg kan finne det ut? Tipper på ca 250 nm..... Gratulerer med ny-båt! Distansetabeller finner du blant annet i Den Norske Los. http://www.m314alta.org/medlemsinfo/distansetabell/Distansetabell%20Syd%20Norge.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 En annen ting jeg lurte på....... Kan man montere trådløs fjernkontroll på alle vinsjer? Vet ikke hvilke type som står i her da........Du kan nok montere det på de fleste vinsjer vil jeg tro ja. Jeg har selv montert to stk på Ilas. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Patton Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Hei, gratulerer med ny båt og lykke til. Vi hadde samme turen og formålet i påsken for 2 år siden. Vi hadde veldig pent vær og stort sett flatt hav. men rundt Lista ble det mye sjø og veldig krappe bølger. Det var ubehagelig, ikke minst siden en motor stoppet. Gode råd jeg har lest meg til på dette eminente forum er å holde god avstand fra land når du krysser dett strekket. Forøvrig er det gitt mange gode råd lenger oppe i tråden. En annen erfaring jeg gjorde meg som ofte kan være så som så på noen båter er vindusviskerne. Gummien er gjerne slitt, sågar kan det være rustne og dårlige motorer med kontaktfeil. Dårlig sikt i tillegg til ruskete vær bidrar til å øke stressnivået. Så sjekk filtre, ha med reserve, sjekk at vindusviskergummi er ok, sprut litt CRC på aksling og kontaktpunkter, legg rute på plotter, bruk gjerne Ipad/tilsvarende i tillegg til plotter, herlig med 10", dersom fast plotter er mindre. Du kan jo også ringe redningsskjøytene på de ulike stasjonene før du legger i vei for å forhøre deg om vær og vind. I år er det vel ikke noe is å ta hensyn til. God tur! Mvh Patton Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 11.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Vi har navionica-kart på tlf som backup. Får 5-6 timer neste fredag til sjekk av hele båten før turen. Filter og impellere er på plass. Skal plotte rute og studere værvarsel. :-) Sitér dette innlegget Link to post
sigdy Svart 12.Mars.2015 Del på Facebook Svart 12.Mars.2015 Gratulerer med ny båt. Her er noen konkrete tips om turen mellom Stavanger og Mandal. Jærkysten er lang og det er få plasser å søke havn: Stavanger Mandal er ca 100 nm og det kan være et overkommelig delmål for dag 1. Sjekk vær og bølgevarsel. Datoen betyr mindre enn værvarsel. Ha papirkart ombord. Hvis mulig, ta båten rundt Tungenes til Tananger om kvelden. Start tidlig neste dag. Legg kursen mot utsiden av bøyen på Jærens rev. Du trenger ikke være langt til havs, men hold deg 2-3 nm ute. Det er mindre bølger der. Når du har passert Egersund nærmer du deg Siragrunnen, Kurser du mot et punkt 2-3 nm utenfor Lista går du klar. Du går ikke på grunn, men her er sjøen ofte rotete. Derfor, gå langt nok ut til at du er på utsiden. Sirarunnen er tydelig merket på sjøkartet. Når du passerer Lista kan du enten gå rett mot Lindesnes eller du kan dreie styrbord inn mot Spangereidkanalen. Dette er noe lenger, men dersom været begynner å komme opp utpå dagen kan det være et greit alternativ. Deretter kan du bevege deg innaskjærs inn til Mandal som er en god havn å overnatte i Strekningen Grimstad- Moss har jeg aldri seilt, så her får andre bidra. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 12.Mars.2015 Del på Facebook Svart 12.Mars.2015 Når du passerer Lista kan du enten gå rett mot Lindesnes eller du kan dreie styrbord babord inn mot Spangereidkanalen. Dette er noe lenger, men dersom været begynner å komme opp utpå dagen kan det være et greit alternativ. Deretter kan du bevege deg innaskjærs inn til Mandal som er en god havn å overnatte i Strekningen Grimstad- Moss har jeg aldri seilt, så her får andre bidra. Lykke til. Korrigerer deg litt her Barbord er venstre og du kommer fra Lista -Mandal Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.