Jump to content

Hentetråd Stavaanger-Moss


enter4u

Recommended Posts

Gratulerer med ny båt, og lykke til med henteturen! Tok min førstereis som båteier og skipper langs samme vei første mai-uka i fjor bortsett fra at jeg dreide over fra Stavern rett over til Gimsøy. Skulle gjerne kommet med noen gode erfaringsbaserte råd for turen, men har ingen å gi annet enn at du får nyte reisen og sjøen :)

Opplevde ingen dramatikk eller situasjoner av noe slag med hverken båt eller sjø. Verste været jeg støtte på var vel littegrann kuling og 2,5m bølger eller deromkring. Jeg holdt stort sett laangt ut, og så ikke så mye annet enn sjø og fjern kystlinje bortsett fra nettene som ble tilbrakt i havn. Brukte fem dager i seilbåtfart.

Jeg vet ikke hvordan båten din er i sjøen, men sjekk værmelding og tilpass avreisen etter den heller enn avtaleboken kanskje?

Link to post

Vel....det er en 30 fots helplaner med 2 volvo aq31 i kjelleren. AIS har jeg ikke, men vhf, plotter og godt humør hjelper :-) Om været tillater det så marsjer vi i 22-24 knop. Leste noe om en del drivgarn i en annen hentetråd. Er det noe som er tilfeldig, eller er det mye av det på den strekningen?

Link to post

mAis er jo enkelt å installere på telefonen. Når jeg har reist den veien har jeg aldri sett noe drivgarn. Men jeg går langt ute over Jæren. Har hørt om garn langs land. Går jeg langt ute slipper jeg de problemene. I tillegg er det tid for Rs å komme til assistanse dersom jeg skulle få problemer av noe slag. :)

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Gratulerer med nybåten Kurt. Fin sjøbåt, smal og med bra V-bunn. Går godt i sjøen, men du vil nok slå av litt med 2,5 til 3m bølger. Hadde maken for en 15-16 år siden og var svært fornøyd, tiltross for slitne motorer. Husk å gå gjennom dieselsystemet før du legger ut på åpne havstrekk. Sørg for ren tank og ha med reservefiltere, både motor- og forfiltere. Lykke til med henteturen og hold oss oppdatert.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Dieseltanken ble drenert i høst og alt av filtre og impellere er ekstra med. Selger skulle fjerne groe under før vi henta den.

 

Tenkte å gå såpass langt fra land at jeg slapp bøyer og dritt ja :-( Nå er regninga til RS betalt, så da er den i boks. Åssen motorer hadde du REM? Her er det 2 stk aqad31

Link to post

Åssen motorer hadde du REM? Her er det 2 stk aqad31

Makan. Disse er mest vanlig sjøl om også en del kom med 41-motorer.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

... Har litt problemer med å finne ut distansen fra Forus i Stavanger til Moss. ....

 

Distansen Forus - Moss er ca 265 nautiske mil.

Men hvis det er så tynt på planlegging og navigasjon, da er det ihvertfall ikke idag eller imorgen som er best egnet for å gå til havs med en liten båt. På torsdag og fredag ser det igjen ut for å bli kuling, nå i fra sør.

Vær forsiktig, jærkysten er laaaaang med en slik båt og det er smått med nødhavner!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Egersund - Krsand er 4 timer med fart 20 knop.

Egersund Arendal er 6 timer med 20 knop.

 

sånn ca.

blir det kuling over jæren, bruker lett hele dagen for å nå Egersund.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Vil anbefale deg å plotte kurs på en kartplotter så du har en kurs å følge. Å ha gjerne med deg backup i form av Ipad med kart. Opplevde selv at kartplotter streiket på siste tur. Da var det godt at pc med open cpn var med. Der har jeg og alltid hatt flere alternativer mht rutevalg klar.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Hei, gratulerer med ny båt og lykke til. Vi hadde samme turen og formålet i påsken for 2 år siden. Vi hadde veldig pent vær og stort sett flatt hav. men rundt Lista ble det mye sjø og veldig krappe bølger. Det var ubehagelig, ikke minst siden en motor stoppet. Gode råd jeg har lest meg til på dette eminente forum er å holde god avstand fra land når du krysser dett strekket. Forøvrig er det gitt mange gode råd lenger oppe i tråden.

 

En annen erfaring jeg gjorde meg som ofte kan være så som så på noen båter er vindusviskerne. Gummien er gjerne slitt, sågar kan det være rustne og dårlige motorer med kontaktfeil. Dårlig sikt i tillegg til ruskete vær bidrar til å øke stressnivået. Så sjekk filtre, ha med reserve, sjekk at vindusviskergummi er ok, sprut litt CRC på aksling og kontaktpunkter, legg rute på plotter, bruk gjerne Ipad/tilsvarende i tillegg til plotter, herlig med 10", dersom fast plotter er mindre. Du kan jo også ringe redningsskjøytene på de ulike stasjonene før du legger i vei for å forhøre deg om vær og vind. I år er det vel ikke noe is å ta hensyn til. God tur!

 

Mvh Patton

Link to post

Gratulerer med ny båt. Her er noen konkrete tips om turen mellom Stavanger og Mandal. Jærkysten er lang og det er få plasser å søke havn:

Stavanger Mandal er ca 100 nm og det kan være et overkommelig delmål for dag 1.

Sjekk vær og bølgevarsel. Datoen betyr mindre enn værvarsel. Ha papirkart ombord. Hvis mulig, ta båten rundt Tungenes til Tananger om kvelden. Start tidlig neste dag. Legg kursen mot utsiden av bøyen på Jærens rev. Du trenger ikke være langt til havs, men hold deg 2-3 nm ute. Det er mindre bølger der. Når du har passert Egersund nærmer du deg Siragrunnen, Kurser du mot et punkt 2-3 nm utenfor Lista går du klar. Du går ikke på grunn, men her er sjøen ofte rotete. Derfor, gå langt nok ut til at du er på utsiden. Sirarunnen er tydelig merket på sjøkartet.

 

Når du passerer Lista kan du enten gå rett mot Lindesnes eller du kan dreie styrbord inn mot Spangereidkanalen. Dette er noe lenger, men dersom været begynner å komme opp utpå dagen kan det være et greit alternativ. Deretter kan du bevege deg innaskjærs inn til Mandal som er en god havn å overnatte i

 

Strekningen Grimstad- Moss har jeg aldri seilt, så her får andre bidra. Lykke til.

Link to post

Når du passerer Lista kan du enten gå rett mot Lindesnes eller du kan dreie styrbord babord inn mot Spangereidkanalen. Dette er noe lenger, men dersom været begynner å komme opp utpå dagen kan det være et greit alternativ. Deretter kan du bevege deg innaskjærs inn til Mandal som er en god havn å overnatte i

 

Strekningen Grimstad- Moss har jeg aldri seilt, så her får andre bidra. Lykke til.

Korrigerer deg litt her

Barbord er venstre og du kommer fra Lista -Mandal :wink:

 

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...