enter4u Svart 15.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Takker for tips. Er jo ikke akkurat rakettforskning å dra på den turen, men forhåndsregler tar vi. Bølgevarsel og værmelding får vi med oss :-) Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Har dere begynt på turen? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Beklager at oppdatering ikke kom underveis. Her er litt info om turen. Fløy opp fredag med to kompiser og så gjennom båten. Det var mørkt ute og må innrømme at motorrommet kun fikk visuell inspeksjon. Men selger forsikret om at det ikke var noe problem med motorer på en sånn tur. Lørdag 0700 bunkret vi opp og satte turen ut mot havet. Lå ca 2-3 Nm fra land og det gikk fint. Det var en del groe under båten, så vi marsjet på rundt 18-20 knop. Sjekket motorrom etter ca 4 timer og oppdaget en vannlekkasje. Det så ut som skjøten i et rør før impeller var gått opp. Skulle fikse det i Kr.Sand. Jo nærmere sørlandet vi kom, desto større ble dønningene. Fart 8-17 knop. Anslår de til ca 4 meter etterhvert. Men det var lang avstand mellom dem, så det var ikke noe problem. Vi kjørte innaskjærs ved Lindesnes. Fantastisk natur der. Litt humpete nærmere Kristiansand da vi ankom der ca 1900. 157 Nm den dagen. Stupte i køya og sovna alle mann. Lørdag startet vi 0600. Kjørte blinsleia. Pent der ja :-) Før vi kjørte ut på åpent hav kom jeg på at jeg sovna fra den reparasjonen av lekkasjen jeg skulle se på. Reiv opp motorromslukene og så masse vann. Faen, tenkte jeg og lensa motorrommet. Var kanskje 300 liter der. Hoppa ned og så hva feilen var. Motorene er Aqad31a. I forkant nederst er det en tappenippel på sjøvannssiden. Der skulle det vært en blindplugg. Så en del av kjølevannet gikk i motorrommet. Nippelen sitter nesten rett under den flensen jeg trodde lakk. Vi fikk en rutine på å lense i 30 sek ca hvert 15. minutt. Funka bra det, da jeg ikke hadde noe å tette hullet med. I etterkant kom jeg på masse løsninger som sammenrullet pappbil, tøystykke, e.l. Ved Arendal i høye krappe bølger fra syd så kutta babord dynamo ut. I tillegg mista jeg servoen. Reima hadde hoppa av. Så senere at den var altfor slakk.Da diskuterte vi hva vi skulle gjøre. Og etter en væroppdatering i tillegg fant vi ut at Kragerø skulle bli målet vårt. Var meldt kuling og 15 ms ved Færder. Vi ville ikke ta noen sjanser. Men da måtte vi legge om kursen til nord-vest. Og da kom de høye krappe bølgene veldig vrient på. Det var et slit uten servo. Men fram kom vi. Båten ligger på gjerstebrygga der til vi henter den i helga. Liker ikke at den ligger der uten tilsyn, men er heldigvis alarm på den :-) Så før vi kjører hjem så har jeg kjøpt blindplugg og fullt reimsett i tillegg til ny dynamo. Så da blir det fart på Dolphinen igjen :-) Har vi lært noe? Ja.....masse. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Bunkring på Vasser/Stavanger Blindleia Litt tåke hører med Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Blindleia Blindleia dette? Minner meg da mere om Spangereidkanalen? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 (redigert) Ifølge bildet så er blindleia blitt utilgjengelig for seilbåter og mange høyere motorbåter, hehe. Er det 4,5 meter den er (Spangereid)? Redigert 26.Mars.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
navid Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Vi får vente på fasitsvaret fra enter4u. Mener også at seilingshøyden i Spangereidkanalen er ca 4.5 m og minste dybde ca 2 m. Gikk gjennom kanalen med Halcoen i 2012. Et fantastisk byggverk. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Synd de ikke lagde bruene høyere evt klappbare og min 2,5 meter dyp for seilbåter når de bygget kanalen. Skulle gjerne gått der for turens skyld, men mangler en god meter i høyden. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
enter4u Svart 26.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Dere har selvfølgelig helt rett. Det er Spangereidkanalen. Så de drev og bygde egne havnebasseng til leilighet/hyttefolket der også. Helt fantastisk :-) Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Takk for oppdatering:-) Litt mer spenning enn du ville ha, men det gikk jo bra, ha en fin reis siste biten. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 26.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Ja til lørdag henter jeg båten i Kragerø og farter til Moss med deg :-) Sitér dette innlegget Link to post
frdrk_k Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 er det du som har den dolphinen liggende i kragerø ja, så ny båt i havnen, godt du kom deg hel ned, så satse på at neste ettape blir bedre =) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 29.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Ja det er min frdk..... Henter den på lørdag. Stille og fint vann. 3t20 min til Moss. I dag taes den på land. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.