Havlengt Startet 23.Mars.2015 Del på Facebook Startet 23.Mars.2015 Eg hadde oppe varmevekslarane i mai mnd. ifjor. Då vart dei reingjort mekanisk med pussebørste og sirkulerte med systemrens I fleire døgn. Deretter vart det sett inn Nye pakningar og sinkanodar. Båten vart brukt ca 50-60 timar I løpet av sommaren for deretter å bli lite brukt på hausten fram til opptak I slutten av oktober. Her er resultatet som openbara seg når eg demonterte i helga: Dette er triste greier... Sinkanoden var heilt deformert, kun ei lita kjerne rundt gjengene var hadde fast substans. resten låg i bitar inne i kjølaren, - Har begynt å lura på om desse avleiringane har nokon forn for samanheng med sinkanodane? - Vil dette problemet unngåast viss ein monterer ferskvannsflushing av systemet? - Har mengden av sink betydning for dette resultatet? - Kan ein fjerna sinken og kompensera for tæring på andre måtar. Spekulatoren går rundt dette tema, ein ting er sikkert; det går ikkje an å ha det slik.... Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 En spekulasjon: Siden det er mye saltavleringer vil jeg anta at det er også kommet til en del luft. Vil det mao bli mer saltavleiringer med høyere oksygen innehold i vannet? Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
dante Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Ligger båten i brakkvann? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 23.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Nei, båten ligg på sjø, det som kan tilføyast er at kjølarane har vore demontert frå motorane sidan desember. Det har då sjølvsagt vore blanding av luft / vatn innvendig i kjølarane. Kan det ha påvirka resultatet? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Det er reine salt mila. Ville si at kjøleren ikke fungerer rett og har stått / gått med en luftlomme ? Er alle tetningsflater OK?. Jeg skifter Sink hvert år og de ser litt bedre ut enn din. Ferskvann lager et belegg på Sinken som gjør at den varer lengeeee. Hvorfor åpnet du den i år når den var overhalt i fjor? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Havlengt Svart 23.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 (redigert) Hadde det vore lekkasje, så hadde det vel helst kome vatn ut. Det er neppe noko luftlomme, for det området som er belagt, er lavaste punkt i kjølaren, der står det alltid vatn. Kjølarane er demontert i forbindelse med overhaling av motorane. Redigert 23.Mars.2015 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Jeg fikk problem med at impellerpumpen ikke fungerte etter skifte av impeller. Årsak? Lekkasje ved lokket, men det kom ikke en dråpe vann ut. Men luften kom inn! Vann er faktisk mye "tykkere" for å si det populært enn vann. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Havlengt Svart 23.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Det kjem nok uansett luft inn i kjølaren ved lengre tids stillstand. Etter nivåmerker å døma er ca halve kjølaren tørrlagt over tid ( øvre halvdel ) Men det er i nedre del, der vatnet dekkar at styggedomen bygger seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Tråd om ferskvannsflush her https://baatplassen.no/i/topic/103261-noen-som-har-montert-ferskvannsflush-paa-motorene/ Også et par tilbakemeldinger fra folk som har brukt det noen år. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Havlengt Svart 24.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 Hei SAP_2000, Ja, det blir nok ein variant av denne løysinga. - Har du opna kjølarane og inspisert resultatet etter ei tids bruk av ferskvatn? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 Nei har ikke åpnet de da båten er såpass ny, men tenkte jeg skulle dytte inn et inspeksjonskamera og ta en kikk på begge ender av intercooleren til sommeren. Har stående IC med sinkstaver i begge ender samt en i varmeveksler. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.