Jump to content

Kile sitter fast i aksel


sblangga

Recommended Posts

Har du en slip/kutteskive med liten diameter kan du kutte et spor langsetter kilen helt igjennom,

så tar du en kjørner og hammer  da skal du grei  å slå inn kjørneren inn  undre kilen så den løfter seg.

 

Eventuelt  kan også ca.1/3 innpå kilen fra motoren Borre et hull på skrå slå inn en kjørner under kilen.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Hva om du får lagd noe på den ene siden an kilen og strammet opp med en tvinge ell. så den ligger/er i spenn også slå på den (med en dro ell.)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Støtter "dude" som foreslår å bore hull og gjenge opp. Dersom det ikke går med hammer kan du prøve slagters/glidehammer e.l. En annen vri kan være å bore og gjenge gjennom kilen og bruke skruen som tersj. (Det betinger at du ikke gjenger i akslingen med det samme) Bruk helst to skruer, en på hver ende så du har kontroll på at den ikke kniper seg fast.

 

Noe annet er at kile og aksling ikke ser helt sunn ut, du bør ta en nøye vurdering av akslingen og sjekke at hjul og aksling passer godt sammen før du setter på kile. Ikke kjekt med havari når man er ute. Ikke like enkelt som å rull ut på veikanten.

Vurder bruk av Loctite for aksling når du monterer (obs! vanskelig å få av neste gang).

Link to post

Den kilen der er ikke noe problem å få ut. Gjør som dude sier så kommer den garantert. Men en annen ting, for meg ser det ut som om svinghjulet har rotert på akseltappen. Det ser ut som om du har riving i overflaten. Hvis det er tilsvarende i hullet på svinghjulet får du antagelig ikke en god forbindelse når du monterer dette.

Link to post

Da har våre danske venner kommet med følgende svar på spørsmålet:

 

Normalt er det sådan at vi skal svare kunden direkte, og ikke gennem anden person, da vi ellers ikke ved om det

er det rigtige som bliver forstået, hos slutbrugeren (her kunden).

 

Jeg skal dog gøre den undtagelse, ligeledes er det på sin plads at nævne i SKAL tage kontakt til en af vore

forhandlere for at få enten kyndig rådgivning eller reparation, jeg håber du forstå.

 

 

Okay, hvad akslen og notkilen angår, der må formodes den koblingskonus der skal monteres har drejet på akslen,

og derved fjernet materiale, akslen kan om muligt stadig reddes dog SKAL både aksel og konus tilpasses hinanden

så denne igen sidder korrekt monteret uden sluk/slør. Men der skal monteres en ny konus !!! Dette må gøres på autoriseret værksted, herefter skal konussen sikres med locktite på konus, aksel og møtrik !!  Følg vore anvisninger i reparations håndbogen.

 

Hersker der nogen form for tvivl skal både aksel og konus skiftes !!

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Morsomt at produsenten tar seg bry med å svare på tross av at det ikke er ditt problem. Jeg har reddet en del slike forbindelser ved å bore opp bosset og krympe inn en foring med riktig tilpassing til aksel. Det blir selvsagt litt jobb her, i og med at bosset er konisk og skal ha kileforbindelse.

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Dinamo: I teorien en god ide, men det fordrer at det er tett mellom kile og aksel noe det neppe er. Jeg ville gjort som du sier, men bortsett fra å sette i fettnippel ville jeg satt i en skrue og trekt den ut med glidehammer. 100% sikker på at det funker. Det er 99,9% sikkert blitt stuket en grad fra akselen over kilesporet, det er derfor den er lei å få ut.

 

Kappe den opp med dremel som nevnt over ville jeg ikke gjort. Blåselampe som foreslått tidligere funker nok også dårlig. Hensikten med å varme er jo at materialet i akselen utvider seg, men i dette tilfelle er det mest trolig grader som er problemet, ikke presspasningen mellom kile og aksel.

 

Ps: Det virker for øvrig som om alle vi andre er mer ivrige på å få ut den kilen enn det trådstarter er :giggle:

Link to post

Kilen er ute, og svinghjul er på plass igjen =) 

 

Jeg boret ett hull og dro ut, men fikk da bare med meg halve. Resten ble tatt med en dremel. 

Siden ikke sporet var helt som det burde har kilen blitt tilpasset slik at den passer så godt det lar seg gjøre. 

 

 

Takker for hjelpen!!

Link to post

Sånn til orientering så er det ikke kilen som hindrer svinghjulet i å rotere på akselen.

 

Svinghjulet holdes i posisjon av den friksjonen som oppstår mellom akseltapp og svinghjul når forbindelsen teites opp.

 

Sabb type G har ikke kile i svinghjulet, kun friksjon som holder hjulet fast.

 

Ved skadet kon bør man ikke bli overrasket om kilen etter en tid klippes av igjen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...