sblangga Startet 28.Mars.2015 Del på Facebook Startet 28.Mars.2015 Hei. Jeg har tatt av svinghjulet, men kilen sitter helt fast. Noen som har ett tips om hvordan jeg kan få ut denne? Motoren er en Bukh DV10 LSME Sitér dette innlegget Link to post
Taremakken Svart 28.Mars.2015 Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 Nesten hele kilen er jo slitt bort Hvis du ikke kan bruke meisel på den, kan du sveise ett flattjern eller noe på kilen og ta den ut, men du må ha ny kile siden denne er ødelagt uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 28.Mars.2015 Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 Prøv å slå ned/fremover fra ytterste punktet; da kan den evt. vippe opp i bakkant.Ville sjekket akslingen her for korrekt mål - ser ut som i hvertfall overflaten er skadet på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
sblangga Svart 28.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 jeg har prøvd å slått en del på den, men den sitter helt fast. Har emne, så har tenkt til å lage ny kile, men da må denne ut først :p Forrige eier hadde en episode der svinghjulet løsnet, det er kanskje ikke så rart. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Mars.2015 Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 (redigert) Har du en slip/kutteskive med liten diameter kan du kutte et spor langsetter kilen helt igjennom, så tar du en kjørner og hammer da skal du grei å slå inn kjørneren inn undre kilen så den løfter seg. Eventuelt kan også ca.1/3 innpå kilen fra motoren Borre et hull på skrå slå inn en kjørner under kilen. Redigert 28.Mars.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dude Svart 28.Mars.2015 Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 Lag noen gjenger i den og sett i en skrue. så er det bare å trekke den ut med en hammer. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Bor hull flere plasser i kilen med bor som er så stor at den praktisk talt skraper i kantene på akslingen Sitér dette innlegget Mons Link to post
Sitrin Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Hva om du får lagd noe på den ene siden an kilen og strammet opp med en tvinge ell. så den ligger/er i spenn også slå på den (med en dro ell.) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Aso Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Støtter "dude" som foreslår å bore hull og gjenge opp. Dersom det ikke går med hammer kan du prøve slagters/glidehammer e.l. En annen vri kan være å bore og gjenge gjennom kilen og bruke skruen som tersj. (Det betinger at du ikke gjenger i akslingen med det samme) Bruk helst to skruer, en på hver ende så du har kontroll på at den ikke kniper seg fast. Noe annet er at kile og aksling ikke ser helt sunn ut, du bør ta en nøye vurdering av akslingen og sjekke at hjul og aksling passer godt sammen før du setter på kile. Ikke kjekt med havari når man er ute. Ikke like enkelt som å rull ut på veikanten. Vurder bruk av Loctite for aksling når du monterer (obs! vanskelig å få av neste gang). Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Den kilen der er ikke noe problem å få ut. Gjør som dude sier så kommer den garantert. Men en annen ting, for meg ser det ut som om svinghjulet har rotert på akseltappen. Det ser ut som om du har riving i overflaten. Hvis det er tilsvarende i hullet på svinghjulet får du antagelig ikke en god forbindelse når du monterer dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gudrun Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Enig med Komodo. Har sendt epost til produsenten i Danmark om denne tråden, så får vi se om de sjekker eposten sin og evt. hva de vil anbefale å gjøre. For å unngå at problemet kommer tilbake etter kort tids bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 1.April.2015 Del på Facebook Svart 1.April.2015 (redigert) Da har våre danske venner kommet med følgende svar på spørsmålet: Normalt er det sådan at vi skal svare kunden direkte, og ikke gennem anden person, da vi ellers ikke ved om det er det rigtige som bliver forstået, hos slutbrugeren (her kunden). Jeg skal dog gøre den undtagelse, ligeledes er det på sin plads at nævne i SKAL tage kontakt til en af vore forhandlere for at få enten kyndig rådgivning eller reparation, jeg håber du forstå. Okay, hvad akslen og notkilen angår, der må formodes den koblingskonus der skal monteres har drejet på akslen, og derved fjernet materiale, akslen kan om muligt stadig reddes dog SKAL både aksel og konus tilpasses hinanden så denne igen sidder korrekt monteret uden sluk/slør. Men der skal monteres en ny konus !!! Dette må gøres på autoriseret værksted, herefter skal konussen sikres med locktite på konus, aksel og møtrik !! Følg vore anvisninger i reparations håndbogen. Hersker der nogen form for tvivl skal både aksel og konus skiftes !! Redigert 1.April.2015 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.April.2015 Del på Facebook Svart 2.April.2015 Morsomt at produsenten tar seg bry med å svare på tross av at det ikke er ditt problem. Jeg har reddet en del slike forbindelser ved å bore opp bosset og krympe inn en foring med riktig tilpassing til aksel. Det blir selvsagt litt jobb her, i og med at bosset er konisk og skal ha kileforbindelse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TMe Svart 2.April.2015 Del på Facebook Svart 2.April.2015 Tror nok jeg ville prøvet å slipe sammen akseltapp og svinghjul ved hjelp av slipepasta. Om man ikke oppnår full kontakt med moderat sliping ville jeg påført Loctite ved montering. Sitér dette innlegget Link to post
sblangga Svart 12.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2015 Jeg prøver å få borret ut kilen, men den sitter helt fast. akkurat som at den er "sveiset" rundt hele. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Det er ikke rart, for den er jo stuket og valset fast. Du må nok bore og gjenge opp et hull og trekke den ut med glidehammer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dykkelars Svart 23.April.2015 Del på Facebook Svart 23.April.2015 OK. Bruk blåselampa og varm opp metallet! Då vil da løsna. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.April.2015 Del på Facebook Svart 23.April.2015 Noe framdrift? Hva med en god gammel Kryssmeisel. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Vidar B Svart 23.April.2015 Del på Facebook Svart 23.April.2015 (redigert) Leste igjennom tråden. Blåselampe nei nei simmeringen på akselen blir ødelagt. Jeg ville dratt på Jula og kjøpt en billig Dremel kopi og kappet kilen opp i biter med små kappeskiver. I settet finner du også verktøy til å rette opp grader på kantene til kilesporet. Redigert 23.April.2015 av Vidar B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.April.2015 Del på Facebook Svart 23.April.2015 Eg lurer på om dette kan virka: Bore hol so djupt at det går gjennom kilen, gjenge holet og skru inn ein greasenippel. fylle so grease nedi med ei god presse, og håpe at du klarer å trykke so hardt at det presser kilen ut. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.April.2015 Del på Facebook Svart 23.April.2015 Dinamo: I teorien en god ide, men det fordrer at det er tett mellom kile og aksel noe det neppe er. Jeg ville gjort som du sier, men bortsett fra å sette i fettnippel ville jeg satt i en skrue og trekt den ut med glidehammer. 100% sikker på at det funker. Det er 99,9% sikkert blitt stuket en grad fra akselen over kilesporet, det er derfor den er lei å få ut. Kappe den opp med dremel som nevnt over ville jeg ikke gjort. Blåselampe som foreslått tidligere funker nok også dårlig. Hensikten med å varme er jo at materialet i akselen utvider seg, men i dette tilfelle er det mest trolig grader som er problemet, ikke presspasningen mellom kile og aksel. Ps: Det virker for øvrig som om alle vi andre er mer ivrige på å få ut den kilen enn det trådstarter er Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sblangga Svart 23.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2015 Kilen er ute, og svinghjul er på plass igjen =) Jeg boret ett hull og dro ut, men fikk da bare med meg halve. Resten ble tatt med en dremel. Siden ikke sporet var helt som det burde har kilen blitt tilpasset slik at den passer så godt det lar seg gjøre. Takker for hjelpen!! Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.April.2015 Del på Facebook Svart 23.April.2015 So er det berre å kryssa fingrene for at svinghjulet sit skikkelig fast, so det ikkje løsner og klipper kilen sånn som sist. masse lykke til Magne Sitér dette innlegget Link to post
sblangga Svart 23.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2015 ja, vi får håpe det. Har ikke vært noe problem de siste årene, så regner ikke med det skal bli ett nå som det er forbedret. Eneste grunnen til at jeg måtte ha det av var fordi dynamoen ikke virket. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 24.April.2015 Del på Facebook Svart 24.April.2015 Sånn til orientering så er det ikke kilen som hindrer svinghjulet i å rotere på akselen. Svinghjulet holdes i posisjon av den friksjonen som oppstår mellom akseltapp og svinghjul når forbindelsen teites opp. Sabb type G har ikke kile i svinghjulet, kun friksjon som holder hjulet fast. Ved skadet kon bør man ikke bli overrasket om kilen etter en tid klippes av igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.