Petterøe Startet 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2015 Skulle i helga sluttføre vårpussen på motor/drev, med blant annet propellskifte. Det viste seg at propellen under prøvekjøring tidligere i uka hadde kvittet seg med den ytre traktformede ringen ( utslippet av eksos ), slik at når jeg nådde ett visst turtall kaviterte propellen. Nåvel, det er en annen sak. Jeg skifta samtdig olje på drevet, da jeg sluttførte den jobben, og satte i "bunnpluggen"/oljepluggen på drevet ( den med en magnetspiss på) knakk skruen av. Den røk relativt enkelt av ved skruehodet, og resten av skruen sitter nå følgelig tilbake i hullet. Skruehullet er jo i tillegg ganske kraftig forsenket for å gi plass til skruehodet ( for å unngå at skruehodet stikker utenfor godset i drevet). En knallhard rustfri rest av en skrue sitter altså igjen i aluminiumsgods, antar at boring er uaktuelt her. Noen som har et tips på hvordan å fikse dette?? Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 ser ikke for meg at du kommer unna og borre hull i skruen og sette inn en grisepikk så du får skrudd ut restene. (også kallt skrueekstraktor i akademiske kretset) jeg vil anta at den ikke sitter særlig godt ettersom den akkurat var ute. lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Kan prøve å lime eller lodde på mutter også. Hvis skruen ikke står for langt inn kan det gå å lage skrutrekkerspor med dremel. Liten drill med slag kan riste den løs/ut. Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 (redigert) Takk for responsen, bor og grisepikk er nesten utelukket, ihvertfall med drevet hengende på båten. Risikoen for å skade aluminiumsgodset er overhengende.. Som dere nevner sitter skruen egentlig veldig løst, det kjentes ihvertfall veldig lett ut å tørne den med skruejernet (før hodet røk), det er vel hodet + pakning som "setter" skruen her. I og med at hullet er ganske kraftig senket i drevveggen blir det kjelkete å komme til med Dremel`n.. Har fundert litt på det der med lim, men det siker olje gjennom gjengene, og limflaten må vel være helt fettfri antar jeg. Noen forslag til hurtigherdende robust lim? Redigert 30.Mars.2015 av Petterøe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 Jeg er veldig liten fan av grisepikk, men hvis skruen er så løs som det du antyder her bør det kunne fungere. Hvis du gjør det på riktig måte er det minimal sjans for å skade godet som du er redd for. En god metode kan være å slå et tydelig kjørnerslag i senter av skruen først (det er et must), og deretter bore forsiktig med et tynt bor eller allerhelst et senterbor. Så går du opp et par hakk til et litt større bor før du bruker ekstraktor. Ps, det finnes bedre ekstraktorer enn grisepikk, f.eks. de som er firkantet med skarpe hjørner. Uansett vil jeg egentlig fraråde å bruke ekstraktor, det være seg grisepikk eller andre typer. Problemet er at hvis de først knekker har du et seriøst problem som krever et velutstyrt maskinverksted for å løse problemet. Hivs skruen er så løs som du antyder bør du klare å dore den ut med en kjørner. Bruk en skarp kjørner og slå tangentielt utenfor senter av skruen. Det pleier å funke Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
step Svart 30.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 Bruk bor som går motsat vei så kommer den nok ut mens du borer. Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
dante Svart 30.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 Kjørnemerke, lite bor, til slutt et større bor som du sliper omvent vinkel på og reverserer drillen. Det biter godt og du skrur ut skruen. Gjengene kan beskyttes ved å "fore" hullet med noe som passer og bore i senter av denne. Er du stødig og bruker kjørner først er det unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 (redigert) Takker igjen for fagkunnskapen. Har prøvd å finne nok vinkel til å dore den ut med kjørner, men forsenkningen i alu-godset er så stor at det ikke lar seg gjøre å få nok sideveis kraft med kjørneren. Så frykter jeg jo at dess mer jeg herper skruen med kraft, dess mer setter den seg.. Etter en runde i dag, har jeg bestemt meg for å prøve hurtiglimet super 7 (m/aktivator). Renser først med aceton, og påfører aktivator på bruddflaten på den knekte skruen og på enden av en mindre skrue. Så legge på en ørliten dråpe lim på enden av den mindre skruen, og sette denne enden på bruddflaten. Jeg tror ( og håper) at dette fester nok til å få tørnet skruen ut av hullet. Kreves dog nøyaktighet.. Dersom dette mislykkes er vel boring det eneste saliggjørende... Redigert 30.Mars.2015 av Petterøe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2015 Da er saken biff, og dere fikk helt rett. Det ble til slutt boring, og bruk av grisepikk. Den skruen jeg trodde var knallhard syrefast viste seg å være forholdsvis grei å bore i. Problemet er vel at man skrur denne for hardt til, i frykt for vanninntrenging. Etter noen år kommer materialtrettheten.. Takker så mye for rådene! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 (redigert) Bra det ordnet seg. Et såkalt linksbor hadde gjerne fungert her. Ref. innlegget til "dante" Linksbor er beregnet til slike operasjoner. Redigert 1.April.2015 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Disse skruene skal selvfølgelig alltid settes inn med ny pakning, og de skal faktisk ikke strammes mer enn 4.5 - 5 newton. Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 5.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 Linksbor var ikke å oppdrive (i en fart) lokalt, så det ble vanlig bor. Var litt skeptisk på om skruen ville skru seg inn i drevet, men det gikk greit. Ser at det brukes en type nylon (eller teflon?) pakninger, mitt lokale Mercruiserverksted sa det var helt ok å bruke fiberpakning. Så er det sabla vanskelig å unngå å dra til ekstra på disse skruene. OM de skulle løsne så.... :( Men takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.