Jump to content

Bravo 2, knekt oljedrensskrue. Hvordan få den ut?

Petterøe

Recommended Posts

Skulle i helga sluttføre vårpussen på motor/drev, med blant annet propellskifte. Det viste seg at propellen under prøvekjøring tidligere i uka hadde kvittet seg med den ytre traktformede ringen ( utslippet av eksos ), slik at når jeg nådde ett visst turtall kaviterte propellen. Nåvel, det er en annen sak.

Jeg skifta samtdig olje på drevet, da jeg sluttførte den jobben, og satte i "bunnpluggen"/oljepluggen på drevet ( den med en magnetspiss på) knakk skruen av. Den røk relativt enkelt av ved skruehodet, og resten av skruen sitter nå følgelig tilbake i hullet. Skruehullet er jo i tillegg ganske kraftig forsenket for å gi plass til skruehodet ( for å unngå at skruehodet stikker utenfor godset i drevet).

En knallhard rustfri rest av en skrue sitter altså igjen i aluminiumsgods, antar at boring er uaktuelt her.

Noen som har et tips på hvordan å fikse dette??

Takk for responsen, bor og grisepikk er nesten utelukket, ihvertfall med drevet hengende på båten. Risikoen for å skade aluminiumsgodset er overhengende..

Som dere nevner sitter skruen egentlig veldig løst, det kjentes ihvertfall veldig lett ut å tørne den med skruejernet (før hodet røk), det er vel hodet + pakning som "setter" skruen her.

I og med at hullet er ganske kraftig senket i drevveggen blir det kjelkete å komme til med Dremel`n.. 

Har fundert litt på det der med lim, men det siker olje gjennom gjengene, og limflaten må vel være helt fettfri antar jeg.

Noen forslag til hurtigherdende robust lim?

Redigert av Petterøe (see edit history)

Jeg er veldig liten fan av grisepikk, men hvis skruen er så løs som det du antyder her bør det kunne fungere. Hvis du gjør det på riktig måte er det minimal sjans for å skade godet som du er redd for. En god metode kan være å slå et tydelig kjørnerslag i senter av skruen først (det er et must), og deretter bore forsiktig med et tynt bor eller allerhelst et senterbor. Så går du opp et par hakk til et litt større bor før du bruker ekstraktor. Ps, det finnes bedre ekstraktorer enn grisepikk, f.eks. de som er firkantet med skarpe hjørner.

Uansett vil jeg egentlig fraråde å bruke ekstraktor, det være seg grisepikk eller andre typer. Problemet er at hvis de først knekker har du et seriøst problem som krever et velutstyrt maskinverksted for å løse problemet. Hivs skruen er så løs som du antyder bør du klare å dore den ut med en kjørner. Bruk en skarp kjørner og slå tangentielt utenfor senter av skruen. Det pleier å funke :smiley:

Takker igjen for fagkunnskapen.

Har prøvd å finne nok vinkel til å dore den ut med kjørner, men forsenkningen i alu-godset er så stor at det ikke lar seg gjøre å få nok sideveis kraft med kjørneren. Så frykter jeg jo at dess mer jeg herper skruen med kraft, dess mer setter den seg..

Etter en runde i dag, har jeg bestemt meg for å prøve hurtiglimet super 7 (m/aktivator). Renser først med aceton, og påfører aktivator på bruddflaten på den knekte skruen og på enden av en mindre skrue. Så legge på en ørliten dråpe lim på enden av den mindre skruen, og sette denne enden på bruddflaten. Jeg tror ( og håper) at dette fester nok til å få tørnet skruen ut av hullet. Kreves dog nøyaktighet..

Dersom dette mislykkes er vel boring det eneste saliggjørende...

Redigert av Petterøe (see edit history)

Da er saken biff, og dere fikk helt rett. Det ble til slutt boring, og bruk av grisepikk. Den skruen jeg trodde var knallhard syrefast viste seg å være forholdsvis grei å bore i. Problemet er vel at man skrur denne for hardt til, i frykt for vanninntrenging. Etter noen år kommer materialtrettheten..

Takker så mye for rådene!

Linksbor var ikke å oppdrive (i en fart) lokalt, så det ble vanlig bor. Var litt skeptisk på om skruen ville skru seg inn i drevet, men det gikk greit.

Ser at det brukes en type nylon (eller teflon?) pakninger, mitt lokale Mercruiserverksted sa det var helt ok å bruke fiberpakning. Så er det sabla vanskelig å unngå å dra til ekstra på disse skruene. OM de skulle løsne så.... :(

Men takk for tips!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...