Jump to content

AGM utsette skifte av dårlige batterier

Vestafor

Recommended Posts

Jeg har tre stk 80AH Chairman AGM batterier som begynner å se slutten av livet (2007 mod). Hvilespenningen er 12.7 volt og går litt raskt ned, men ikke helt ubrukelige enda. Jeg tenkte jeg skulle utsette å bytte disse en sesong ved å lade hvert enkelt batteri ned og opp noen ganger. 

Først, er dette noen vits å gjøre?

Lurer også på hvor langt ned jeg bør lade det (spenning) og med hvor stor belastning? 

Og på vei opp igjen, er 14.2 (2.36 per celle) ok? Regner med det er det som menes på bildet av batteriet. 

Bør lading da avsluttes ved 14.2 volt? Standard er vel ofte 14.4?

Og bør jeg kjøre 10 amp inn på batteriet, eller bør det lades med lavere belastning?

Laderen jeg bruker kan lade ned og opp med inntil 10 ampere. http://www.icharger.co.nz/Products/106B-.aspx

Ser det har vært mange AGM diskusjoner, men lite om akkurat dette temaet. Om jeg har vært lite flink til å finne de så beklager jeg på forhånd :-)

bilde

Redigert av Vestafor (see edit history)
Guest Avmønstret#

Kan ikke noe om dette ladegreiene men et 50w solcellepanel og regulator utsatte batteriskiftet to sesonger for oss. Og så har man solcelle etterpå. Syns det var en knakende god løsning ;-) Og mye billigere enn å bytte batteriene med en gang :-D

50w og en dum regulator vil koste deg rundt tusenlappen.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Slik jeg tester batterier er at jeg kobler til en last og lar det gå ca 1-3 timer alt etter størrelsen på lasten. Å måle tomgangsspenning sier egentilg ikke så mye. Mange slike batteri testere som selges som skal kobles til polene over noen sekunder måler bare kortsluttningstrømmen og er ofte ubruklig. Jeg har selv laget en liten last som består av en del 60watt lyspærer. Måler spenning ved start og hvert 15 min. Tegner da en kurve som viser spenning på batteriene. Da skal ikke spenningen falle for raskt. Viktig å ikke belaste batteriene for mye. Belaste de ca 50% er ok. Ja, dersom ett batteri er dårlig bør alle byttes. Normal levetid for batteri som står i en båt varmt og ofte kalt er ca. 6- 8 år.

Ja, dersom ett batteri er dårlig bør alle byttes

?? Forklar. Gjelder dette AGM spesielt kanskje?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Man bør bytte alle batteriene dersom de er koblet sammen. Min erfaring er at dersom batteriene er ca. 8 år og ett batteri er defekt så går det ikke lang tid før de andre begynner å svikte. Er bare en generell vurdering som gjelder åpne og lukkete batteri. En annen ting som mange ikke er klar over er forskjell i float charge spenning på åpne batteri og agm batteri. De fleste bytter fra åpne syre batteri til agm uten å tenke på det. Normalt skal float charge være litt høyere på ett agm batteri. Når det gjelder alder på batteri så er det også en fare om at platene i batteriet løsner etter x antall år med slag og fysisk belastning i sjø. Det er grunnet til at batteriene på norske fartøy ( større fartøy som ferger, supply båter osv.) har krav til å bytte batteri etter 5 år fra installasjons dato.

Jeg har en forbruksbank på snaut 1000Ah, hvor jeg for et par tre år siden byttet ut to stk 220Ah batterier som begynte å bli dårlige. De øvrige batteriene i banken ble av tidligere eier påstått å være nye når jeg overtok båten for 5 år siden. Burde jeg ha kassert de gode batteriene også? Min nye forbruksbank, nå bestående av 3 stk 180Ah 5 år gamle og 2 stk nye 220Ah fungerer aldeles utmerket. Med fortsatt bra stell regner jeg med å ha denne banken i hvertfall 3-5 år til?

Legger til at jeg aldrig lader ut til mer enn 60% kapasitet, og at jeg ligger med landstrøm 24/7/365

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ville ikke gjort så mye med det REM. Må vurdere det litt opp mot kostnad også. Men i ditt tilfelle vill jeg vært litt oppmerksom på de to batteriene som nå er 5 år gamle. Gjerne koble fra batteriene og ta kapsitetstest på ett og ett batteri for å lettere verifisere om batteriene begynner å bli dårligere. Anbefaler at det gjøres hvert år etter vinter sesongen. Når du har ulike batteri koblet sammen så må man sjekke at det er samme spec på de i forhold til vedlikeholdslading osv. Dersom det ikke er det så kan man risikere at spenningen ikke blir fordelt slik den skal over batteriene. Det er et lite argument med å ha alle batteriene like når man kobler de sammen. Dersom du har en lader hvor man kan lese ut ladestrøm i ampere så er det også greit. Da gir den deg et signal dersom strømmen begynner å øke med noen amper under vedlikeholdslading. Da tyder det på at et batteri er dårlig.  

Spørsmålet til trådstartet: Jeg ville ikke brukt tid å resurser dersom du har batteri fra 2007 som begynner å bli dårlig med å lade opp og ut flere ganger evt. kjøpe system for å "friske opp batteriene". Min anbefaling: Bytt batteriene  til nye. Merk de ny batteriene med installasjons dato. Bytt også kabelsko dersom de er dårlige. Sjekk at laderen lader batteriene ved vedlikeholdslading til den spec som er oppgitt på batteriene ( etter at batteriene er fult oppladet). Smør på litt polfett på batteripolene og sist men ikke minst sørg for at batteriene er godt festet og ikke kan beveger seg under fart.

@kjetillunde - har du link til den videoen på youtube?

Har nok ikke tenkt å kjøre så mye høyere enn 14.4 volt, med mindre noen kommer med noen gode tips.

Følg denne linken. Vet ikke om det var akkurat denne videoen (sitter på hytte med lite mobildata), men det er iallfall denne brukeren som forbedret tilstanden på AGM batteriene ved å lade ned og opp flere ganger.

Takker - regner med det var denne du egentlig tenkte på: 

Har såklart multimeteret i båten så får ikke målt forskjellen mellom batteriene, det får jeg sjekke i morgen. Foreløpig mange gode råd - det jeg prøver å finne ut er om jeg kan utsette nye batterier en sesong (eller to).

Batteri 1, 2 og 3 hadde intern motstand på 45, 47 og 49 milli ohm, og 12.8 x2 og 12.9 volt etter å ha stått rolig innendørs uten ledninger på seg i en uke. Kanskje de ikke er så ille alikevel.

Tar nok litt for lang tid, har en god lader, men den er bare 10 amp (kan lade ned og opp igjen flere ganger automatisk). Spec til batteriene sier jeg bør ha min 16 amp lader for å ikke ha negativ effekt. Da må jeg demontere lader i båt og ta med hjem. Blir litt mye dill. 

Skulle vel gjort det i januar/februar. Nå vil jeg gjerne få båten i bruk heller enn å plukke på batteriene. Har en dieseltank å rengjøre også, og grunnen til at jeg begynte å plukke på batteriene var at de måtte ut for å få ut tanken. Så da kunne jeg sjekke litt på de også tenkte jeg.

Men ganske interessant, manual til batteriene sa omtrent akkurat det han i videoen sa. (5.5. conditioning)

http://www.concordebattery.com/Chairman_Technical_Manual.pdf

• 2 uker senere...

Hei,

Nå skal jeg ikke påstå noe, men vil tro at dette er et resultat av at ladingen har vært tilkoblet det ene batteriet som nå har 12.72 så er dette paralellkoblet videre til de som 12,65 og 12,55. Om dette stemmer så koble nå opp din nye batteribank med + til det første batteriet i parallelkoblingen og - til det 3.

Så er det stor uenighet om det det ene batteriet kan dra ned de to andre. Jeg mener at det skjer. Nå kan du jo enkelt koble de sammen og la de stå noen dager så får du svar på det

Om jeg har forstått det rett så er disse batteriene 8 år og 80 Ah, eller totalt 240 Ah. Dette er tydeligvis batterier som har levd et godt liv, med unntak av ladetilkoplingen. Om du ligger med landstrøm eller solceller slik at spenningen er 12,72 V når du ankommer båten så hadde jeg gitt batteriene enda noen år om du har nok strøm. Om du ikke har det vil spenningen være 12,55 og jeg ville vurdert å bytte med en gang.

Ta et lite teoretisk regnestykke. Toppladede batterier er 12,8V og tomme batterier er 11,8 V om man gjør en linearisering lades batteriet ut 10% for hver 0,1 V denne synker. (Vet at dette ikke er helt rett, spesielt for AGM der spenningen er stivere i første del av utladningssyklusen, men det gir en god indikasjon) I tillegg er det slik at en helst ikke bør tappe batteriene mer en 50% før de lades opp igjen. med andre ord du har da tilgjengelig 120 Ah du kan ta ut i spenningsområdet fra 12,8V  til 12,3V eller 24 Ah per 0,1 Volt

Eks 1 ved 12,72V:

(12,72V-12,3V) = 0.42V X 24 Ah/0,1 = 100Ah

Eks 2 ved 12,55V:

(12,55V-12,3V) = 0.25V X 24 Ah/0,1 = 60Ah

På den annen side gjør det jo ingen ting om man belaster batteribanken mer en 50% de siste sesongene før de skal byttes, men banken degraderes fortere.

Leverandørene sier gjerne at AGM kan lades ut mye mer en 50%. Jeg tror at det går bra noen ganger men ikke hver helg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...