Jump to content

Male om glassfiberskrog med Bengalack


Walter_S

Recommended Posts

Skal til og male båten med Bengalack.

Bør jeg bruke "svamp rulle" eller korthåret rulle?

Ønske og bruke den "gamle" typen Bengalack er det den som heter Bengalack blank 90 nå?

Tenker og vaske med Aceton før første strøk og white sprit mellom strøkene (pusser også lett med korning 120).

Takker for tips

Link to post
Share on other sites

Korthåret rulle er bra. Rull frem og tilbake forsiktig for å få ut bobler.

Ikke gå for langt tilbake for å rette på strøket om det ikke er bra.

Bengalac 90 skulle være riktig. Kan blandes i de fleste farger.

Puss lett med 120papir når det har blitt tørt, og tørk støvet med

et tørt papir eller fille før du legger på et nytt strøk. Ikke whitesprit.

Du behøver ikke å vaske båten med aceton først heller i og med at laget blir pusset vekk.

Husk at bengalakken ikke har full styrke før etter et par uker.

Ett godt alternativ er som nevnt Shipolin som kanskje blir litt seigere.

Vask rulla i whitespirit. Tørk godt av den ellers blir det bobler.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Veldig gammel tråd dette, men prøver meg allikevel.

Har akkurat rullemalt takluken (som er støpt igjen) på taket av min Sjømann 22 med bengalakk.

Etter støp ble det pusset, sparklet med langhåret glassfibersparkel, pusset, så fint glassfiber sparkel, og til sist pusset med 120 papir før det ble rullemalt med bengalakk med hjelp av korthåret rulle og fordriver. Har lagt to strøk.

 

Valget falt på benga da jeg fikk målt fargen på båten, og fikk blandet identisk farge. Ser nesten ikke forskjell i fargenøyanse etter maling. MEN, det er nuppete, appelsinhud, ugjevnt og ganske stort skille i glans mellom gelcoat/topcoat og det som er malt.

 

Har forsøkt å Google rundt ang å etterbehandle bengalakk for å få det penere. Finner dessverre lite informasjon som kan bekreftes..

 

Kan jeg våtslipe med 400, så 800 og til sist 1200 før jeg rubber, polerer og til sist voxer? Leser at benga er mykt, og at det bare blir grøt.. I så fall, hvor lenge må dette herde utendørs i dagens temp på Sørlandet før jeg kan starte å pusse? :-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tar opp denne igjen Bengalack er vel alkydbasert? Vil det si at man kan bruke Alkydlakk i stedet for Bengalack? Same shit...? Jeg malte instrumentbordet med alkydmaling. Ble dritskuffet fordi det ble litt seigt og satt dårlig- Kunne lett lage hakk og riper med fingerneglen. Det etter 3-4 dager. Men etter 14 dager var det plutselig steinhardt og jeg er fornøyd :-)

 

Vurderer å male snekka neste år hvis jeg tør!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...