Jump to content

Male om glassfiberskrog med Bengalack


Walter_S

Recommended Posts

Svart (redigert)

Idag tok jeg motet til meg (gikk og grudde meg i flere dager.....) og satt igang. Været var passelig med mange timers solskinn utover dagen. Maskeringen tok en time. Så, nitidige forberedelser, alt skulle tenkes gjennom på forhånd. Dette er viktig, man har ikke mye tid på seg fordi Bengalack'en tørker fort! Likevel glemte jeg noe....... :rolleyes:

 

Før:

Bilde

 

Etter:

Bilde

 

En litt annen vinkel:

Bilde

 

Baugpartiet:

Bilde

 

Akterstevnen:

Bilde

 

Samme fra siden:

Bilde

 

Må si meg fornøyd med første strøket. Noen få "helligdager" ble det jo, takket være direkte solskinn på skroget og relativt lyst maling (nesten hvit). Noe som ble anstrengende for øyne å takle på kloss hold. Nesten en slags snøblindhet, tror jeg. Det var SOLBRILLENE jeg glemte å legge frem!

 

Den vinrøde "snobberanden" på øverste bordgang skal tas helt til slutt, etter strøk nr. 2

 

Så nå blir det å la 1. strøket gjennomtørke - minst 24 timer - og så vente på en ny "luke" i været for strøk 2

 

Brukte vel en time på styrbord-skrogside og ca 3/4 på babord. Malte 3 bordganger ad gangen.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nå er også "SNOBBERANDEN" på plass....... :wink:

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

:smiley: God helg!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Fikk Coronet'en hjem for noen dager siden, og kunne se med et halvt øye at skroget må lakkes om.

Ser ut som det har vært forsøkt med spraylakkering tidligere uten særlig stort hell. :headbang:

 

Etter å ha funnet frem denne tråden er jeg ikke i tvil; til våren blir det lakking àla Walter_S!

Det blei dritfint, Walter! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

"FLUKT" er moden for et aldri så lite skjønnhetsløft. I den forbindelse blir det snakk om å male om hele båten utvendig. Dekk og overbygg - som jo er det enkleste å male - er jeg ferdig med.

 

Skroget derimot er det mere styr med. Siden det også er næmere saltvann så kreves det også mye mere av grunnarbeid, skal det bli vellykket. Har gått frem på følgende måte:

 

01) - Avfetting

02) - Spyling m. ferskvann

03) - Grundig vask med sterkt såpevann * (huden på hendene mine ble tynnere!)

04) - Skrubbing med varmt såpevann og gryteskrubb-lignende sak (ømme armer og skulder....)

05) - Skylling m. ferskvann

06) - Sliping m plansliper og 80-papir (støv i nesa, på brillene, i håret, og ellers alle steder...)

07) - Skylling m ferskvann

08) - Sliping m plansliper og 150-papir (samme støvet overallt, bare litt finere.....)

09) - Skylling m ferskvann

10) - Sliping for hånd på "runde" og bortgjemte steder, pluss oppunder bordkantene med slipesvamp (herlig oppfinnelse!)

11) - Skylling m ferskvann

12) - Grundig vask m varmt såpevann (der gikk huden på hendene igjen!)

13) - Grundig skylling m ferskvann

Hørte jeg noen snakke om at trebåt var mye jobb... :lol:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Så utrolig bra ut Walter!

 

Jeg har en 1978 modell Scand som er heller slitt i lakken og jeg skulle gjerne hatt en like god lakkjobb som Walter!

 

Men før jeg går igang, har jeg jo noen spm.

Hva må gjøres før du kommer så langt at du lakkerer en plastbåt?

Det er noen hakk og merker fra tidligere eiere (noen som mest sansynlig har trodd det har vært et av forsvarets langansfartøy) :)

 

Jeg har hørt man skal matte ned lakken, sparkle og lakke, men det høres nesten for lett ut, så hvis noen har en "liste" over hva man må gjøre er jeg evig takknemmelig.

Link to post
Share on other sites

Båten min hadde temmelig mye dype sår og krakkeleringer i gelcoaten. Ga opp diverse reperasjonssett med gelcoat. Brukte vinkelsliper med henholdsvis skive og stålbørste og fjernet alt som var av sprekker. Sparklet med epoxy med ett relativt lett fyllstoff. Mye mer effektivt enn å fikle med gelcoat og helt ok når båten allikevel skulle males. Grovsliping med eksentersliper, finsliping med fleksibel kloss / bord og sandpapir.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hvordan er det gått med lakken etter en sesong`s slitasje med fendere, brygger etc.

Vurderer å lakke skroget på min, og det har vært interresant å se resultatet av dette du har gjort.

Men er litt skeptisk til å bruke enkomponent lakk, og spesielt da jeg vurderer en mørk blå farge.

Med vennlig hilsen Brage

Link to post
Share on other sites

Du verden, har noen dratt frem denne gamle tråden........?

 

Nå er det vel snakk om 2 sesongers slitasje. 05-sommeren og 06-sommeren.

 

Vet ikke, Brage. Solgte båten 6 uker etter oppussingen. Men kjørte forbi gamlebåten der den sto i en hage på Saltnes i våres - da har Bengalacken vært i bruk en sesong . Stoppet bilen og hoppet inni hagen for å se etter. Kunne ikke se en skramme på skroget. Enten har nyeieren vært ekstremt forsiktig eller så har lakken bevist sin holdbarhet.

 

Men er litt skeptisk til å bruke enkomponent lakk, og spesielt da jeg vurderer en mørk blå farge.

 

Kan ikke råde deg der. Denne lakkeringen har vært et prøve-prosjekt og jeg var fornøyd, samme var ny-eieren. Det er alt jeg kan si.

 

Ville vel tro at om du skal lakke mørkeblå - kanskje oppå en lys originalfarge? - så er vel ikke Bengalack tingen. Da vil det kreves mange strøk, med god gjennomherding imellom.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dersom du har ein komponent lakk i dag Brage så trur eg det skal finnast ein slags overgangsprimer mellom ein og to komponent.

 

Malte båten min i sommar (12 fots jolle) med biltema sin to komponent "Top Coat" faktisk mørkeblå som du snakkar om. Denne var veldig grei å påhøre med rulle og den hadde relativt tjukk konsistens slik at to strøk var nok for å dekke den (stygge) rosafargen som var der i frå før.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Du verden, har noen dratt frem denne gamle tråden........?

 

Nå er det vel snakk om 2 sesongers slitasje. 05-sommeren og 06-sommeren.

Ville vel tro at om du skal lakke mørkeblå - kanskje oppå en lys originalfarge? - så er vel ikke Bengalack tingen. Da vil det kreves mange strøk, med god gjennomherding imellom.

 

Der kan du se, sover i timen jeg......

Men det er vel en helt annen kvalitet på en-komponent lakk nå

Dersom du har ein komponent lakk i dag Brage så trur eg det skal finnast ein slags overgangsprimer mellom ein og to komponent.

 

Malte båten min i sommar (12 fots jolle) med biltema sin to komponent "Top Coat" faktisk mørkeblå som du snakkar om. Denne var veldig grei å påhøre med rulle og den hadde relativt tjukk konsistens slik at to strøk var nok for å dekke den (stygge) rosafargen som var der i frå før.

Det er ikke noe problem å lakke en-komponent på gammel to-komponent, det er motsatt som kan være et problem ;-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Noen som aner om jeg kan bruke Hempel 1K "Hempatex" maling til glassfiber?

 

Hempelmalingen ble innkjøpt med formål ståloverflate.

 

Jeg har kjøpt mye maling til morskipet, men skal lakke ei jolle for ungene en av kveldene. Det er kun aktuelt å rulle dette på, sprøyting kan jeg ikke, og ser liten vits i å lære dette kun for jolla`s skyld.

 

Jeg vil isåfall bruke fremgangsmåten til Walter i første innlegg.

 

Hvis jeg bør bruke annen lakk, så ser jeg bengalakk tydligvis er bra produkt. Men jeg ser Suzuki nevner Quick, hvordan er denne ?

 

Hvor mye går med av lakk til ei jolle på 14 fot, er det nok med 1 liter ?

Link to post
Share on other sites

Noen som aner om jeg kan bruke Hempel 1K "Hempatex" maling til glassfiber?

 

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det eventuelt ikke skulle gå greit... Bare vask godt med silikonfjerner først, mattslip og smør den med et par strøk! Tipper du greier deg med en liter, kanskje litt mer avhengig av høyden på fribordet. Jeg ville ha brukt korthåret rulle, og gjerne en fordriver i tillegg om det skulle vise seg å ikke flyte godt nok ut! Men resultatet med kun rulle blir nok også helt godkjent, særlig om du sliper mellom strøkene i tillegg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

... jeg ser Suzuki nevner Quick, hvordan er denne ?

 

Omtrent det samme som Bengalack fra Jotun. Quick er Scanox sin emaljelakk (personlig så synes jeg at Quick dekker mindre bra enn Bengalack, men mye er avhengig av temperaturen!), på samme måte som Bengalack er fra Jotun. Same shit - different wrapping and name.... :lol:

 

 

Vel utført jobb, Walter.....,interessant.

 

Dette er en 3-år GAMMEL tråd som Verrie har dratt frem for å unngå å starte en ny, p-kaill! Se på dato'en i 1. innlegg..... :lol:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Gammel tråd, som nok en gang blir tatt opp.

 

Etter å ha lest alle innlegg i denne tråden har jeg nå bestemt meg for å rulle bengalack på båten jeg ønsker å gjøre noe med!!!

 

https://baatplassen.no/i/topic/81834-hjelp-til-aa-pusse-opp-baaten-min/

 

Jeg er helt fra meg av begeistring for resultatet ditt Walter-S, hehe. I mine øyne er resultatet ditt nesten på linje med fabrikklakkert. Genial tråd, men mange gode innspill.

Link to post
Share on other sites

Jobba en periode på Båtutrustning på Bømlo, er konk nå, men har bygget skyssbåter og lign i sandwich konstruksjon, også R/S Emmy Dyvi, Bergen Kreds og en til..

Uansett, der ble skrog og overbygg "malt" med billakk og metoden var korthåret rulle og malepute, brukt som fordriver. Det gav et ganske bra resultat! Ikke samme finish som sprøyte, men dog..

Link to post
Share on other sites

Har lakket flere båter med bengalac og rulle. Ett tips er å pusse relativt grovt. Brukte eksentersliper med 60 papir på alle. Brukte 120 papir for hånd mellom strøkene.

Ett annet tips er at det ikke bør være for varmt. Rundt 10-15 grader er fint, men unngå dugg. La bengalakken få minst to ukers herdingstid før den blir utsatt for mekanisk påvirkning.

Shipolin er også meget bra. Virker litt seigere. Grei å rubbe riper på.

Finishen blir ikke som en ny bil, men ser bra ut på 50cm hold. Nærmere kan man se litt appelsinhud, men ikke så mye som på enkelte biler.

Det holder for meg.

Brukte forøvrig Plastic Paddings "Marine Filler" for å sparkle riper og hull. Den er tokomponent og veldig lett å pusse.

Pass på og ikke kjøp den "nye" bengalakken som egentlig er Arcanol.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...