Jump to content

Irr på vannpumpe - skrue røk av under stramming


thomassv

Recommended Posts

Hei.

Da jeg skulle skifte impelleren i dag så jeg at det var mye irr på lokket / pumpen og den ene skruen røk når jeg skulle sette på lokket igjen. Pumpen står på en Perkins 4.108 fra 1980 tallet, men pakninger mot motor ble byttet for 2 år siden.

Noen som vet grunnen til at det irrer og hvordan jeg blir kvitt dette? Jeg lurer også på om noen har noen tips til hvordan jeg får ut resten av skruen + hvor jeg får tak i ny skrue.

 

Thomas

bilde

 

bilde

Link to post

Irret kommer nok av lekkasje. Det skal være vann i pumpa ikke utenfor :giggle:  At skruen røk er nok like gjerne for at den er trekt for hardt til og kommer over i flytegrensa som at den er irret i stykker. I tillegg får du spenningskorrosjon når den er trekt for hardt til og er utsatt for saltvann.

 

Demonter pumpa, rengjør for korrosjon, sjekk at alle pakningsflater er plane, bytt alle skruene, og monter på nytt. Kapp gjerne slangene litt også og monter nye slangeklemmer av god kvalitet. Sørg for at slangene er trange på niplene. Hvis noen av niplene er skrudd, pakk om med ny gjengetape eller hamp.

Link to post

Når du tar av lokket er det en mulighet for at du får tak i skruen med en tang. Sprøyt på godt med rustløser før du prøver å løsne skruen. Du kan også prøve å varme med en liten propanflamme rundt skruen, men her må du ta brannfaren i betraktning. Ikke gjør det hvis du ikke er 100% sikker på at det er trygt. Ikke varm for mye, 30 - 50 grader bør være nok.

Redigert av Lady B (see edit history)
Link to post

Kanskje en tanke å bytte ut skruene med syrefaste ? Evt. et Speed Seal kit med fingerskruer.

 

bilde

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Selges de ikke flere steder da ?

 

Hvis man ikke skal ha Speedseal Life så trenger man vel egentlig bare de fingerskruene.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

De fingerskruene likte jeg dårlig. De får ekstra ugunstig spenning i hulkilen mot hodet. Pinneskruer og vingemuttere (med låseskiver) burde være bedre og koster nesten ingen ting.

 

Jeg har byttet ut skruene med syrefaste pinneskruer som jeg lagde ved ganske enkelt å kappe hodet av vanlige skruer og med låsemuttere. Med pinneskruer blir det mye enklere å tre på flatpakningen og lokket etter bytte av impeller.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Så lenge det bare er den tresifrede CVV koden på kredittkort så er det ikke så farlig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...