Jump to content

Økende oljenivå og manglende turtall VP41A


SveinHa

Recommended Posts

Fikk meg en overraskelse på tur i helgen. Mistet turtall på ene motoren, klarte så vidt å dra den opp i 3000rpm og da måtte den andre motoren kjøres på fullt en stund. Grublet fælt på hva dette kunne være. Da vi kom hjem og slakket ned på tomgang gikk oljealarmen. Manometeret viste noe trykk så jeg tuslet stilt og rolig inn i båsen og stoppet motorene. Peilet oljen og så at nivået hadde ØKT 4-5mm på peilepinnen. De snaut 40 timene jeg har hatt motorene i drift har ikke oljenivået endret seg i det hele tatt. Tenkte først på vann i oljen men den var helt kullsvart så det var neppe det som var problemet.

 

Startet opp igjen og hørte en liten tikkelyd, noe kraftigere enn ventiltikking. For å lokalisere hvilken sylinder det var løsnet jeg et og et dyserør. 5. sylinderen utmerket seg så jeg plukket ut dysen. Kunne ikke se noe unormalt med dysen men nedi sylinderen var det klissvått med diesel. Tok ut en dyse fra andre motoren og satte i og startet opp og lyden var borte.......

 

Stakk i dag innom den lokale Volvo pusheren og der ble det kjapt konstatert at dysespissen var ødelagt. Den ga kun en stråle sideveis og der skal være 4. Overhaling tok drøyt 10 minutt og kostet kr 866.- Har ikke fått meg prøvetur enda (full fres på jobb :sad: ) men regner med en tur i morgen.

 

Regner med problemet er løst da den ene dysen ikke klarte å forstøve dieselen slik at den ikke tente men ble spyle rett i sylinderveggen og havnet i bunnpannen. Litt snedig at der ikke var et snev av røyk, men enn VP normalt har.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Oljen må du som også tom-ba påpeker skifte.

 

Håper at det gikk bra med stempel og råde da jeg mener å ha hørt at kompresjonen blir mye større hvis det er mye diesel i sylinderen og at dette kan føre til skade.

 

En arbeidskollega fikk bøyd råde på sin 41-motor etter et lignende tilfelle med en dyse som lakk.

Link to post
Share on other sites

Bra du oppdaget dette i tide Svein_Ha!!!

 

Har hørt om lignende tilfeller på Ford som har dyser og dieselrørene delvis på innsiden av toppdekselet,hvor lekkasje /svikt fra lekke rør renner ned langs kanalene til støtestengene og havner i bunnpanna. Uttynner oljen med påfølgende havari til slutt.

 

Viser bare hvor viktig det er å følge med på oljetrykksmåleren samt peile oljen ofte!

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå bør du skifte olje før du kjører motoren noe særlig,da oljen din er godt uttynnet med diesel og denne gir ingen god beskyttelsesfilm :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, oljen ble skiftet umiddelbart og til og med før problemet ble lokalisert :yesnod: .

 

Tenkte en stund på fødepumpen og innsprøytningspumpen. Disse skulle jo være de eneste plassene lekkasje til smøreoljen kan forekomme men fødepumpen er bare et år gammel og jeg hadde den ute og den så tett ut.

 

Håper at det gikk bra med stempel og råde da jeg mener å ha hørt at kompresjonen blir mye større hvis det er mye diesel i sylinderen og at dette kan føre til skade.

 

En arbeidskollega fikk bøyd råde på sin 41-motor etter et lignende tilfelle med en dyse som lakk.

<{POST_SNAPBACK}>

Tviler på at dette kan ha skjedd der ikke var STORE mengder diesel i sylinderen men der var tydelig helt vått der jeg kunne se.

 

 

 

Nei, nå er det på tide å hoppe til køys. Har vært på jobb siden kl 07:30 (må jo finansiere båtlivet også :lol: ). Good night!

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da vi kom hjem og slakket ned på tomgang gikk oljealarmen. Manometeret viste noe trykk så jeg tuslet stilt og rolig inn i båsen og stoppet motorene. Peilet oljen og så at nivået hadde ØKT 4-5mm på peilepinnen.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei igjen Svein!

 

Dette var interessant å høre om - og kjekt at du fant feilen så raskt.

Håper det nå vil fungere bra! :yesnod:

 

Har en Volvo 40 selv - og prøver etterhvert å lære meg litt om hva som er symptomene på at noe ikke er helt ok og ellers vanlig vedlikehold.

 

Har forstått at det ikke er bra hvis oljemengden øker, og at det kan være diesel som på forskjellig vis kan komme i oljen og bl.a. ødelegge dens smøreegenskaper. (Turboen er vel her også meget utsatt)

1)

MEN jeg forstår ikke hvorfor oljealarmen gikk? (er ikke det når det er for lite olje?)

 

2)

Hva er det som gjorde at manometeret viste "noe trykk", mener du med det at du registrerte et lavere trykk enn normalt?

 

Ellers så ser jeg på min motor, at det har minket litt olje på et års drift - uten at jeg har etterfylt noe som helst.

Fylte helt opp til maxstreken og nå står det slik ca litt over halvparten eller nærmere 3/4 fullt på målepinnen.

 

3)

Noen mener at man ikke skal fylle helt opp av en eller annen grunn :confused: ? (Kan det være noe med veivhusventilasjon og at den kaster av seg overflødig olje?)

 

Så kanskje jeg ved oljeskift / filterskift nå snart, bare skal fylle så det kommer halvt eller opp mot trekvart fullt på peilepinnen, for det er jo et ganske godt spenn fra pinnens min til max merke?

 

Ship'O'Hoi! :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Seastar.

 

Oljealarmen gikk pga. at oljen var fortynnet med diesel. Da lekker den lettere ut av lager o.l. slik at trykket synker. Jeg er ikke særlig redd for lavt oljetrykk på tomgang men noe trykk må der være og oljen må jo han smøreegenskapene intakt og ikke "utvannet" med diesel.

 

Alle motorer har et visst smøreoljeforbruk. Forbruket varierer med motortype og tilstand. Har du brukt båten et år uten behov for etterfylling har du ingenting å bekymre deg for. 41A motoren har vissnok rykte på seg for ikke å bruke olje og det stemmer med min erfaring så langt. Under normal omstendigheter vil oljenivået ALDRI stige og gjør det det har du et problem.

 

Jeg ville fylt opp til MAX-merket og ikke etterfylt før MIN. Enkelte motorer forbruker mer olje når nivået er høyt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bra SveinHa. Et utmerket eksempel på en logisk feilsøkingsprosedyre fra en person som må ha skrudd mye på motorer tidligere, og derfor kjenner motorens virkemåte. Uten denne kunnskapen kan en bli stående temmelig hjelpesløs når det skjer et eller annet. Og det gjør det i båt. Garantert.

Jeg er uenige i de som lever under mottoet ” ikke rør det hvis det er i orden” Snarere tvert om vil jeg hevde. Er det i orden og fungerer, så skru det opp og undersøk, sett deg inn i virkemåten, rengjør, bytt pakninger, sett inn med olje/fett og skru det sammen igjen. Da er du ”på forskudd” med problemene og står mye sterkere rustet når problemene oppstår. Og det gjør de som sakt, og på værst mulige tidspunkt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvordan står det til med resten av dysene på motorene dine. Er de modne for en sjekk?

 

Jeg fikk sjekket dysene på min 4 sylindrede AQAD 31A for et par år siden. Mistenkte egentlig ikke at det var noe galt med de men siden jeg ikke viste når de var sjekket sist så fikk jeg det gjort. Det viste seg faktisk at samtlige dyser hadde feil åpningstrykk og forstøvning og de lot seg ikke skimse opp så nye dysespisser måtte til. Prisen ble 3000 for dysespissene og 1000 i arbeid med sjekk og justering, altså 1000 kr. pr dyse.

 

Ikke for å være ekkel :wink: men overført til dine to motorer med tilsammen 12 dyser så ville det blitt ........ :blush: Nei jeg tør ikke skrive beløpet engang. Den får multiplisere opp den som tør.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Et utmerket eksempel på en logisk feilsøkingsprosedyre fra en person som må ha skrudd mye på motorer tidligere, og derfor kjenner motorens virkemåte.

Må nok tilstå at jeg fikk litt hjelp av en mekaniker som kjente motortypen :blush: (har hatt samme båttype og motorer tidligere) og det forkortet feilsøkingstiden en del.

Jeg er uenige i de som lever under mottoet ” ikke rør det hvis det er i orden”  Snarere tvert om vil jeg hevde. Er det i orden og fungerer, så skru det opp og undersøk, sett deg inn i virkemåten, rengjør, bytt pakninger, sett inn med olje/fett og skru det sammen igjen. Da er du ”på forskudd” med problemene og står mye sterkere rustet når problemene oppstår. Og det gjør de som sakt, og på værst mulige tidspunkt.

Litt uenig rem. Mange ting blir ødelagt av rutinemessig vedlikehold men det er viktig å ha litt peiling på hvordan ting virker og hva en helst bør holde fingrene unna. Rutinemessig vedlikehold er jo på en måte å reparere ting som er i orden og blir det gjort på en fornuftig måte får en seg færre overraskelser. Viktigst er kanskje å se og lytte, lære seg motorens normale lyder og oppførsel å kjenne slik at en lettere kan oppdage unormale ting.

Hvordan står det til med resten av dysene på motorene dine. Er de modne for en sjekk?

...

Ikke for å være ekkel  :wink:  men overført til dine to motorer med tilsammen 12 dyser så ville det blitt ........  :blush: Nei jeg tør ikke skrive beløpet engang. Den får multiplisere opp den som tør.

Alle dysene ble sjekket på verksted i 2003 men jeg hører at ene motoren (ikke den som trøbla i helgen) går litt hardere enn den andre så i alle fall 6 dyser ligger i løypa for overhaling........ Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da er jeg "back in business" :sailing: Har nettopp vært på prøvetur i kulingen og fått ristet meg litt.

 

Alle hester på plass i stallen, alle omdreininger på turtelleren og alle knop på plass i GPSen :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Når en motor "ikke bruker olje" er årsaken at det kommer like mye uforbrent dieselolje ned i sumpen som mengden smøreolje forbrent fra sylinderveggene. Normalt bruker en dieselmotor omkring et gram smøreolje per kWh. Dersom det ikke krymper på peileteinen, er altså den forbrukte smøreoljen "erstattet" av dieselolje. Derved blir smøreoljen i sumpen tynnere etter hvert, og smøreoljetrykket ved lagrene synker litt, men er det gode marginer.

 

(Off topic: Hvis noen har merket at jeg ikke har vært her på en stund, så skyldes det at min PC var så full av spionprogrammer at den ble utrolig treeeeeeeeg :sleep: . Jeg orket nesten ikke å bruken den på nettet. Nå er Spybot og brannmur installert og verden smiler til meg igjen :smiley: )

Link to post
Share on other sites

(Off topic: Hvis noen har merket at jeg ikke har vært her på en stund, så skyldes det at min PC var så full av spionprogrammer at den ble utrolig treeeeeeeeg  :sleep: . Jeg orket nesten ikke å bruken den på nettet. Nå er Spybot og brannmur installert og verden smiler til meg igjen :smiley: )

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, jeg har merket du har vært borte, vi hadde jo en interessant debatt om det lot seg gjøre med "motorlæring for dummies", husker du ?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Veldig fint og "opplysende" info /rapporter om vanlige problemstillinger for de fleste.

Erfaringen og kunnskapen jeg får gjennom denne og andre tema/tråder er gull verdt!

 

Jeg får ting til å stemme med andre logiske og (forhåpentligvis!) rasjonelle iaktagelser i mitt praktiske motor/båtliv - OG SÅ ER DET SÅ KJEKT - når alt fungerer bra og oppfører seg som forventet.

 

Da er det også lettere å oppdage og ikke minst utbedre ting som kan utvikle seg i en dårlig og kanskje også til en unødvendig dyr fornøyelse.

Og hvis man tar med tryggheten og sikkerheten ved godt vedlikehold og tilegnet kunnskap om virkemåten til motor/båten, så kan sjølivets gleder bli veldig fine........!

 

Takk til alle som her på baatplassen - deler av sin kunnskap og erfaring - jeg tar ikke det for gitt og en selvfølge i mange andre sammenhenger ellers i livet! :flag::sailing::seeya:

 

Ship'O'Hoi! :wink::smiley:

Link to post
Share on other sites

Når en motor "ikke bruker olje" er årsaken at det kommer like mye uforbrent dieselolje ned i sumpen som mengden smøreolje forbrent fra sylinderveggene. Normalt bruker en dieselmotor omkring et gram smøreolje per kWh. Dersom det ikke krymper på peileteinen, er altså den forbrukte smøreoljen "erstattet" av dieselolje. Derved blir smøreoljen i sumpen tynnere etter hvert, og smøreoljetrykket ved lagrene synker litt, men er det gode marginer.

 

(Off topic: Hvis noen har merket at jeg ikke har vært her på en stund, så skyldes det at min PC var så full av spionprogrammer at den ble utrolig treeeeeeeeg  :sleep: . Jeg orket nesten ikke å bruken den på nettet. Nå er Spybot og brannmur installert og verden smiler til meg igjen :smiley: )

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod: Dette har også jeg lest i VP-manualene, hvis motoren ikke bruker olje så må det sjekkes om det kommer diesel ned i oljesumpa :eek::eek: motoren SKAL bruke olje.

Link to post
Share on other sites

Når en motor "ikke bruker olje" er årsaken at det kommer like mye uforbrent dieselolje ned i sumpen som mengden smøreolje forbrent fra sylinderveggene. Normalt bruker en dieselmotor omkring et gram smøreolje per kWh. Dersom det ikke krymper på peileteinen, er altså den forbrukte smøreoljen "erstattet" av dieselolje. Derved blir smøreoljen i sumpen tynnere etter hvert, og smøreoljetrykket ved lagrene synker litt, men er det gode marginer

 

Hva er det som er galt dersom dette skjer?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hva er det som er galt dersom dette skjer?

<{POST_SNAPBACK}>

Slik jeg ser det er der kun 3 muligheter:

1: Matepumpe. Denne står i direkte forbindelse med bunnpanna og ved lekkasje i pumpemembranet går dieselen rett i olja.

2: Innsprøytningspumpe. Denne står i direkte forbindelse med bunnpanna og ved lekkasje i simmerring i driftsenden går dieselen rett i olja.

3: Dårlige dyser (slik jeg hadde). Er motoren tungstartet vil der kunne komme noe diesel ned via sylinderveggene før den går reint men er dysene OK har jeg vondt for å se at der kan komme diesel denne veien når motoren er i drift.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg har merket du har vært borte, vi hadde jo en interessant debatt om det lot seg gjøre med "motorlæring for dummies", husker du ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har i lang tid drevet "forfatterskap" rundt dette, men etter omleggingen av sidene her er det ikke mulig å foreta rettelser etter 24 timer :cryin: , og derfor må jeg sikre at alle relevante fakta blir med straks. Hvis jeg glemmer noe, er det ikke mulig å tilføye det senere. Det står altså mellom linjene her at jeg likte denne redigeringsmuligheten. Men jeg bør vel begynne å "publisere", og så hiver vi perfeksjonisten over bord.
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Fikk meg en overraskelse på tur i helgen. Mistet turtall på ene motoren, klarte så vidt å dra den opp i 3000rpm og da måtte den andre motoren kjøres på fullt en stund. Grublet fælt på hva dette kunne være. Da vi kom hjem og slakket ned på tomgang gikk oljealarmen. Manometeret viste noe trykk så jeg tuslet stilt og rolig inn i båsen og stoppet motorene. Peilet oljen og så at nivået hadde ØKT 4-5mm på peilepinnen. De snaut 40 timene jeg har hatt motorene i drift har ikke oljenivået endret seg i det hele tatt. Tenkte først på vann i oljen men den var helt kullsvart så det var neppe det som var problemet.

 

Startet opp igjen og hørte en liten tikkelyd, noe kraftigere enn ventiltikking. For å lokalisere hvilken sylinder det var løsnet jeg et og et dyserør. 5. sylinderen utmerket seg så jeg plukket ut dysen. Kunne ikke se noe unormalt med dysen men nedi sylinderen var det klissvått med diesel. Tok ut en dyse fra andre motoren og satte i og startet opp og lyden var borte.......

 

Da jeg har tenkt å sjekke dysene på min motor, lurte jeg på om det gikk greit å ta av dysene?

Har lest i håndboken at dysene må løsnes på en bestemt måte...

Har en kraftig bankelyd på tomgang ved kald-start som kommer og går til motoren blir lunken.

Link to post
Share on other sites

Da jeg har tenkt å sjekke dysene på min motor, lurte jeg på om det gikk greit å ta av dysene?

Har lest i håndboken at dysene må løsnes på en bestemt måte...

Har en kraftig bankelyd på tomgang ved kald-start som kommer og går til motoren blir lunken.

<{POST_SNAPBACK}>

De fleste dysene går greit å løsne med ei god wicegriptang. Klem til rundt støpegodset, og beveg dysa fra side til side samtidig som du trekker oppover. Observer kopperrøret som dysa går nedi. Dette skal IKKE følge med opp. Sitter dysa ekstra godt bruker du CRC eller tilsvarende og prøver igjen etter en stund.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dysene i min AQAD 31A satt veldig godt da jeg skulle ut med de for et par år siden. Jeg fikk en bekjent som er verksmester på FK til å hjelpe meg og han brukte et redskap han kalte slagstang som hadde gjenger i den ene enden som passet der hvor dyserøret er festet og som var utformet som et rør med hode på toppen og en kraftig og tung ring utenpå røret som ble brukt som slag mot hodet på røret.

 

En ting til:

 

Har også hørt at det kan være lurt å tappe med kjølevesken før man drar ut dysene i tilfelle dysehylsen som står i toppen følger med ut. Da fylles sylindrene med kjøleveske.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg har tenkt å sjekke dysene på min motor, lurte jeg på om det gikk greit å ta av dysene?

Har lest i håndboken at dysene må løsnes på en bestemt måte...

Har en kraftig bankelyd på tomgang ved kald-start som kommer og går til motoren blir lunken.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har tatt dysene på BB motor i sommer. Det bør gå greit å å løsne dysene med skiftenøkkel i sporet der klemmen holder dysa nede, vri litt fram og tilbake for å løsne dysa samtidig som du drar opp. Om du må bruke vesentlig krefter for å få dysa opp MÅ du holde mot på den blanke skiven rundt dysa i toppen. VP har verktøy for dette men om du har tilgang til et brukende verksted er det enkelt å lage et slikt verktøy. Drar du opp kobberrøret har du en litt større jobb foran deg.......

 

Jeg ble anbefalt å smøre dysa inn med Copa-Slip ved montering for at de lettere skulle kunne demonteres senere. For min del hadde Copa-Slip en annen effekt: Etter montering med riktig moment, 24NM, var der lekkasje i 2 dyser, så tydelig at Copa-Slipen boblet.

 

Mine dyser skulle være overhalt i 2003 iflg tidligere eier men de fleste var aldeles på tur, pisset som en gammel dame. Håper ikke 200 timer er standard levetid.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mine dyser skulle være overhalt i 2003 iflg tidligere eier men de fleste var aldeles på tur, pisset som en gammel dame. Håper ikke 200 timer er standard levetid.......

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg bytta alle 12 tidligere i høst. På Boschverkstedet sa de at flere av dysene bar tydelige spor etter forurenset diesel. (vann)

Er man bevisst på dette og sørger for å holde tanken fri for vann er levetiden på dysene minimum 1000 timer iflg. Bosch

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...