TomF Startet 8.April.2015 Del på Facebook Startet 8.April.2015 Mine faste bryggefortøyninger har vært trofaste i mange år - men begynner å bli modne for utskifting. Disse har øyespleise for enkel fortøyning på kryssholt i ene enden og kause med sjakkel til brygga i andre enden. I utgangspunktet tenke jeg å kjøpe meg nytt tau, kutte i riktig lengde og spleise til øye og kause. MEN....nå er det jo så mange nye muligheter i butikken med tau med innebygd rykkdemper, og behagelige, veldig fleksible tau type polypropylene med ytterstrømpe av polyester. Disse kommer to stort sett med ferdig øyespleis også - men jeg ser ikke helt at det går an å spleise til en kause i rett lengde i andre enden med disse tauene ? Så alternativet blir jo da å bruke knuter for å feste i bryggen - der jeg tidligere har brukt sjakkel. I utgangspunktet synes jeg sjakkelløsningen er mer elegant - men det er kanskje alt ? Det er kanskje like greit å bruke noen noe knuter på dette så er det like sikkert ? Kommentarer tas i mot med takk :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.April.2015 Del på Facebook Svart 8.April.2015 Bruk knuter du. Sjakler i brygga er bare bråkete og ødeleggende for brygga. Om du knyter dem fast har du også fordelen med at du kan justere fortøyningenene etter at de har strukket seg litt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Olepo Svart 8.April.2015 Del på Facebook Svart 8.April.2015 Jeg brukte tidligere samme opplegg som deg med lengdetilpassede tau med øyespleis i ene enden og kause med sjakkel for feste i brygga. Etter at bryggeanlegget vårt ble skiftet ut ble det forbudt å bruke sjakler i festepunktene på brygge/utriggere. Da jeg laget nye fortøyninger valgte jeg å bruke vanlig 3-slått tau med gummidempere. Jeg tilpasset lengden på tauene og laget øyespleis i begge ender. Dette fungerer veldig fint men er selvfølgelig vanskelig å få til med flettet tau. Det er imidlertid praktisk, lettvint og fleksibelt å knyte tauene til brygga også, og det er veldig mange som velger denne løsningen. Personlig synes jeg det det ser bedre ut med et spleiset tau enn en knute, men det er smak og behag. (Innser at jeg kanskje ikke er helt frisk ...) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 8.April.2015 Del på Facebook Svart 8.April.2015 Jeg har aldri opplevd at sjakler i bryggefortøyningen lager lyd, eller gjør skade på brygga. Derimot har jeg sett tau som er knytt fast i metalløyer ganske rask få slitasjeskader som svekker styrken. Så bruk kause og sjakel Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Erik Svart 8.April.2015 Del på Facebook Svart 8.April.2015 (redigert) Jeg måtte bytte til sjakler og kauser. Permanente fortøyninger som er knyttet i brygga har begrenset levetid hos meg ihvertfall. Men jeg ligger til på liten/lett brygge så det kan leve litt på seg der jeg ligger da.. Redigert 8.April.2015 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hakkannen Svart 8.April.2015 Del på Facebook Svart 8.April.2015 Jeg knytter fast tau i metalløyene i brygga slik at det ferdigspleisede øyet i andre enden passer til hvordan båten skal ligge i båsen. De eldste tauene (av semidårlig flettet Biltemakvalitet) har stått på i snart fire år, uten nevneverdig slitasje ved knuten (ligger værhardt til). Bruker dobbel halvstikk med halvstikk rundt egen part som knyttes stramt. Har slange rundt tauene der de går gjennom halegattene for å minske slitasjen der. Der tauene slites mest hos meg er der de går inn i og rundt rykkdemperne da disse jobber en del i vinden. Også hos oss er det forbud mot sjakkel, for å unngå slitasje på bryggeanlegget. Har sett enkelte lager en løkke av en utrangerte lastestropp i metalløyet for så å knyte fortøyningstauet i løkka. Skikkelige lastestropper tåler en del fysisk slitasje, så er gjerne ikke så dumt. Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 8.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2015 Takk for innspill. Tror jeg prøver meg med nye flettede tau med ferdig øye og knyter dem i brygga. Det burde vel uansett være mulig å legge inn en kause i knuten for å minske slitasjen mot metalløyene på brygga. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.April.2015 Del på Facebook Svart 8.April.2015 Mine knytede tamper slites i halegattet, ikke ved brygga. Og jeg ligger utsatt til for råkjørere så det er mye liv i båten. 5-6 år siden sist jeg skiftet tamper, og de holder nok et år eller to til. Knapt merkbqr slitqsje der de er knytet fast. Doble halvstikk, og gjerne et par ekstra også.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 8.April.2015 Del på Facebook Svart 8.April.2015 Kan godt være at jeg ikke brukte Halvstikk men istedet brukte pålestikk. Da får det jo jobbe og gnage mer ja.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hakkannen Svart 8.April.2015 Del på Facebook Svart 8.April.2015 Det kan gjerne være forklaringen ja, for stramt knytede halvstikk beveger seg ikke så mye at det burde slites noe særlig Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.April.2015 Del på Facebook Svart 8.April.2015 Når jeg knyter permanente fortøyninger pleier jeg å tre tauet gjennom to ganger før jeg knyter, med dobbelt halvstikk. Vet ikke om det er supertips men har aldri opplevd gnag på tau som noe problem, kanskje fordi jeg gjør det på den måten? Husker heller ikke hvor jeg har det fra men mener å ha hørt at to ganger gjennom er lurt når det belastes mye, kanskje en fordeler belastningen på tauet mer eller noe? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 Alle knuter svekker bruddstyrken til tauet, så å ta et par tørn før knuten er ikke dumt med tanke på å forskyve det svake punktet, knuten. Og så vil friksjonen i seg selv ved et par tørn rundt fortøyningsøyey være med på å avlaste knuten. Har mye brukt en lignende knute, "skipperstikk" som er en knute det går greit å løsne selv etter den har blitt utsatt for hard belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.