Jump to content

Skadelig for motor å kjøre tom for bensin?


Sinus_nor

Recommended Posts

Spurte i en annen tråd her, men har ikke fått noen svar, så jeg prøver her:

 

Er det slik at det kan være skadelig for en bensinmotor å kjøres tom for bensin?

På min Merc 2005, 90hk 4T har jeg kjørt den tom to ganger nå for å skjekke nøyaktigheten til måleren. Farten var "dead slow" når jeg gikk tom. Hva hvis jeg hadde hatt full gass? Kan dette være skadelig? Trodde ikke dette var noe problem. :confused:

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nei ikke noe galt med min motor - men jeg leste i tråden om "Nøyaktighet i tankmåler", der skriver Skvulpen:

 

Hvis da tankinnholdet er la oss si under kvart tank, eller nesten tom, så risikerer du at bensininntaket (som alltid ligger noen cm over bunnen i tanken) i perioder / tidels sekunder blir liggende "tørt" fordi bensinen skvalper, slik at motoren din suger luft i stedet for bensin. Da kan du få problemer med motoren, motorstopp (og i verste fall havari som følge av dette).

 

Havari p.g.a. tom for bensin? Ble litt engstlig, men tror ikke det er noe problem. Nå er det første gang jeg har 4-T da, så kansje det var viktigere å alltid ha fuel til denne????

 

Men det er sikkert ikke så ille som Skvulpen mener.

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neppe skadelig på annen måte enn at du som nevnt, kan dra bunnfall/ vann (hvis det er, men det pleier ikke å være så stort problem på disse) i bunnen av tanken inn i bensinfilteret før forgasseren. Da dævver maskinen. Bensinfilteret tetter etterhvert, men dette skal byttes med jevne mellomrom.

 

Så, i min mening; ikkenoe problem, for motoren....

 

En annen sak er at; motorer har alltid en ekkel tendens til å dævve rett på sia av slike bryteskjær som vårherre har plassert rundtforbi (dvs; ikke tenk "bare litt til nå, så er jeg jo hjemme, det holder jo iaffal så langt"). Å fylle bensin fra kanne, mens båten spretter rundtforbi, med bølger ifra alleretninger, mens du i tillegg må kjinne mye lengre enn du liker (og da finner du ut at det batteriet du bruker er i absolutt slappeste laget, mens det andre er i bilen, fordi det tok du ut, for å ta hjem til lading, da det var dønn flatt, fordi du glemte kabinlyset sist du brukte båten). Been there, done that, som de sier....

 

Så, for å redusere adrenalinkick, fyll opp mens verden rundt deg er rolig.

 

mvh

Knut Sand (Sandman1)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Heisan!

 

Siden jeg var sitert fra en annen tråd her, en oppklaring: Jeg mente ikke at motoren nødvendigvis tar skade av å ikke få bensin. Det jeg mente var at hvis motoren suger luft fordi bensinen skvalper opp og ned under høy sjøgang, slik at inntaket i tanken periodevis blir liggende tørt, så kan motoren fuske, og stoppe. Og DA er det altså at et havari i verste fall kan inntreffe, - altså ikke MOTORhavari jeg tenkte på, men BÅThavari... :wink:

 

Dvs. akkurat det som sandman1 så treffende beskriver her...

 

En annen sak er at; motorer har alltid en ekkel tendens til å dævve rett på sia av slike bryteskjær som vårherre har plassert rundtforbi (dvs; ikke tenk "bare litt til nå, så er jeg jo hjemme, det holder jo iaffal så langt"). Å fylle bensin fra kanne, mens båten spretter rundtforbi, med bølger ifra alleretninger, mens du i tillegg må kjinne mye lengre enn du liker (og da finner du ut at det batteriet du bruker er i absolutt slappeste laget ....]

Slike scenario må vi for all del unngå! :smash:

 

Skvulpen

Link to post
Share on other sites

>Falsk luft som følge av skulping eller for lite bensin KAN være skadelig jo:

 

>http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=11657

 

Mjo, men ofte nå på våren, så har jo bensinen ligget med oljeblanding hele vinteren. (Vet ikke noe om akkurat dette tilfellet). Den overvintrede bensinen blander jeg ut, med ny bensin og ny olje.... Jeg sier ikke at det er noe galt med den, men jeg har en teori som går ut på at olje/bensinblanding er ferskvare, og iallefall ofte ikke brukandes etter overvintring.

Har skjært en moped, i barndommen, på våren.

Har skjært en 25 hk evinrude, i ungdommen, på våren.

Har ikke tenkt å skjære noe som helst, nå i midtlivskrisa....

Noe annet er jo at i de to alders-segmentene jeg var i, da denne feiltypen opptrådte, så hadde jeg jo kun bruk for tre knapper på gassen; av, på/tomgang, på/full. Akkurat det er jo heller ikke akkurat snilt mot en stakkars motor.... Eller det kan rett og slett være at det var vår....

 

Knut

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

En totakter - hvor det er olje enten i separat oljetank ("autolube") eller blandet i bensintanken, får jo smøring så lenge den får drivstoff. Når den ikke får drivstoff lengre, stopper den mer eller mindre stille og rolig. "Gamle" totaktere tar i hvert fall ingen skade av slikt, og jeg kan heller ikke skjønne at moderne innsprøytningsmotorer ikke skal tåle en slik "normal" driftssituasjon. I så fall må konstruktøren ha gjort en alvorlig feil. :sad:

Link to post
Share on other sites

Den største faren ved å kjøre bensintomt er nok som andre tidligere har skrevet her at det skjer på et uheldig tidspunkt eller sted slik at du driver på et skjær el. og havarerer eller går rundt da du ikke lengre har motoren til å holde deg opp mot bølgene etc.

Link to post
Share on other sites

OK! Blei litt skemt der gett. Egentlig visste jeg vel at det ikke var skadelig å kjøre tom for bensin generelt. Har jo kjørt mange motorer (påhengere, gressklippere, mopeder, motorsager m.m.) tom for bensin uten at det har ført til noe skade på motoren. Men var ikke helt sikker når det gjelder moderne 4-taktere påhengs. Ok greit, da er den saken løst for mitt vedkomende...

 

God K.H.F-dag :flag:

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg kan tenke meg kan være skadelig er dersom du kjører motoren lenge og hardt og så plutselig får brå stopp. Da kan kansje enkelte deler av motoren bli overoppheta, i hvertfall om du har turbo. På f.eks. snøfresen, som er 4-takt lar jeg den gå en stund på tomgang for å "gå seg ned" før jeg stopper den. Tror faktisk det står noe om det i brukerhåndboka også. Men hvor skadelig det er om du får en bråstopp uten at motoren får gått seg ned vet jeg ikke, kansje verre om du stopper den slik hver gang du bruker den.

Link to post
Share on other sites

Mins å ha lest et sted ar det kan være skadelig for motoren om en slår av hovedstrømsbryteren under gange - hard gange. Noen som kan bekrefte dette. Nødstoppbrytern gjør vel noe av det samme, og det kan vel ikke være skadelig?

Link to post
Share on other sites

Når motoren kjøres med full belastning helt til den stoppes, kan det oppstå store termiske spenninger i de varmebelastede komponentene (topplokk, stempeltopp, ventiler), og derfor bør man kjøre den et par minutter med redusert belastning (les 80-90%) før den stoppes. Dette er eneste skade motoren kan få ved bråstopp som skyldes bensinmangel.

 

I det tilfellet hvor motoren bråstoppet fordi stemplene skar seg, var det nok for lite smøreolje på sylinderveggene. Bensinen smører jo ikke. Det er heller tvert i mot. Den vasker vekk smøreoljen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei,

 

Et litt annet spørsmål.. Har akkurat kjøpt "ny" 2004 mod. skjærgårdsjeep, ryds 478 gt, med mercury 50Hk 4T.

Under første prøvetur ble det motorstopp, ved nærmere undersøkelse var det i den nesten fulle tanken som hadde fulgt med litt av hvert å finne... Bjørkeløv, vann og annet rusk.

 

Hvor mye skade kan motoren ha tatt av dette? Vil ny tank og "forgasser" rens hos verksted være nok? Bensinfilteret i motoren ser ikke ut til å ha tatt opp annet enn noen vannperler.

 

Takk for svar.

 

-Christian

Redigert av mr.lillebrekke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lillebrekke,

sjekk om det ikke står et filter montert i båten, de aller fleste nye båter som leveres idag har det. I så fall så skal dette fange opp vann, rusk osv. Løv stoppes forhåpentligvis av grovsilen inni tanken.

 

Manglende bensintilførsel kan godt føre til motorhavari, men da helst på høyt trimmede 2-taktere som f.eks snøscootere. Disse er avhengig av avkjøling fra bensinen , så dersom f.eks en sylinder får mindre bensin enn den bør ha så vil forbrenningstemperauren stige og man kan risikere at det brennes hull i stempelet. Eller at stempelet blr så varmt at det utvider seg sånn at det kniper...

 

Har ikke hørt om tilfeller av dette på påhengere, bortsett fra noen jeg kjenner som hadde en Mercury 115 rekkesekser med dårlig bensinpumpe. Den klarte ikke å skaffe nok suppe til de øverste sylindrene, sånn at den brant hull i et stempel eller 2. De ble etterhvert noen racere på å bytte stempel (men det hadde sikkert vært lurere å bytte bensinpumpe..=))

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...