Jump to content

Fett på oljesmurt pakkboks?


PiperBill

Recommended Posts

Jeg har en fin eldre Bever 740 som motoren ble oppgradert på for 5 år siden. Motoren er en Yanmar 120 HK turbo diesel. I fjor sommer så begynte det å bruke mye olje i pakkboksen til propellakslingen.  Det er den nærmest motoren. Det er en oljesmurt pakkboks med en 0.5 liter feeder tank i motorrommet. Det var såpass sent i sesongen at jeg bare fylte på for hver tur men til slutt så brukte det såpass mye olje at jeg avsluttet sesongen og dro båten oppe på landet. Det renner ikke vann inn og oljen renner kun ut til motorrommet.

Det var meningen at verkstedet der jeg har båtplass skulle ordne nye simringer i fjor høst men av forskjellige grunner ble det ikke gjort. Nå som det er like før vi setter ut båten igjen så begynte jeg å mase om jobben og mekanikeren var å så på det i dag.

Han viste meg hva som måtte gjøres og forklarte at det var en mer omfattende jobb en han hadde regnet med. Siden motor og drev er noe større en standard så var det nærmete umulig å komme til for å bytte simringene i pakkboksen. Jeg huske ikke helt men tror det er snakk om å ta ut motoren og/eller kappe selve akslingen og monter ny.

Så anbefalte han at jeg simpelthen montert en fettkopp der hvor olje inntaket sitter på toppen av pakkboksen. Fettet vil ikke renner ut slik som oljen gjør men ville smøre like godt. Jeg klare lett å gjøre jobben selv og dermed sparer en del tusenlapper. Han er en erfaren båtmekaniker så jeg bør vel stoler på hva han sier.

Jeg bare lurer på om noen har hørt om en slik omlegging fra olje til fettsmøring og om det er noe farer som ikke jeg kommer på når jeg grubler over det?

Vi er aldri på noen lange turer og har kjørt ca. 60 timer i sesong de 3 siste år. Kunne en fettkoppløsning være ok  midlertidig frem til høsten?

 

This is all new to me…… Håper noen her har noen tanker å komme med.

 

Bill

Mysen

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Er vel i alle fall noen pakkbokser som kan brukes valgfritt med enten fett eller olje, bl.a. Bosvik , men om det gjelder for alle som har simmeringer er jeg ikke sikker på. Høres jo ut som det er en såpass stor olje lekkasje i pakkboksen, i og med at det hele tiden lekker ut, og stadig må etterfylles med olje. Disse oljesmurte skal jo være helt tette.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en fin eldre Bever 740 som motoren ble oppgradert på for 5 år siden. Motoren er en Yanmar 120 HK turbo diesel. I fjor sommer så begynte det å bruke mye olje i pakkboksen til propellakslingen.bben og mekanikeren var å så 

Han viste meg hva som måtte gjøres og forklarte at det var en mer omfattende jobb en han hadde regnet med. Siden motor og drev er noe større en standard så var det nærmete umulig å komme til for å bytte simringene i pakkboksen. Jeg huske ikke helt men tror det er snakk om å ta ut motoren og/eller kappe selve akslingen og monter ny.

Så anbefalte han at jeg simpelthen montert en fettkopp der hvor olje inntaket sitter på toppen av pakkboksen. Fettet vil ikke renner ut slik som oljen gjør men ville smøre like godt. Jeg klare lett å gjøre jobben selv og dermed sparer en del tusenlapper. Han er en erfaren båtmekaniker så jeg bør vel stoler på hva han sier.

Jeg bare lurer på om noen har hørt om en slik omlegging fra olje til fettsmøring og om det er noe farer som ikke jeg kommer på når jeg grubler over det?

Vi er aldri på noen lange turer og har kjørt ca. 60 timer i sesong de 3 siste år. Kunne en fettkoppløsning være ok  midlertidig frem til høsten?

 

 

her blir det bare generelt da jeg ikke har sett båt eller motor.

her hadde noen bilder hvert fint.

Det normale er å demontere roret, for å trekke akslen attover for å rep av pakkboks, hvis det ikke er plass nok.

Hvorfor går ikke det hos deg?

 

Som nødløsning så kan en lage om til fettsmurt, men da er det  viktig å ikke presse inn for mye fett så en vrenger 

simringen.

Hvor lenge en  kan kjøre  med den løsningen er umulig å spå. 

Automatisk lensepumpe har du vel. 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke så mye om slike ting at jeg kan sier hvorfor ting kan eller ikke kan gjøres. Men nå lurer jeg på om det kan være sprekk i boksen. Jeg ser ikke at det lekker der hvor akslingen går gjennom boksen. Jeg skal ta med et inspekjonsspeil neste gang jeg er nede ved båten og undersøker grundig. Alt er under gulvet (dorken?) og det er blitt skjært ut et par inspeksjonshull/luker

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

De eneste riktige svaret er og demontere og skifte simmerringene i pakkboxen. Nekter nesten og tro att pakkbox er så avgjemt att en må ha ut motor eller det som er like tøvete er kappe aksling hva er det som foregår og hvilken mekaniker er det som foreslår dette.Ser du en mulighet for og komme til pakkboxen så er dette en grei sak og ordne selv. Er du usikker på noe i forbindelse med denne jobben så kan jeg og sikkert mange flere fortelle deg hvordan du går fremm trinn for trinn.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Eksempel på oljesmurt pakkboks her: http://www.pacificmarine.net/engineering/shaft-seal-systems/marine-bulkhead-shaft-seal.htm

I eksempelet er det montert tre simmerringer, to mot sjøvann og en mot motorrom. Reservoaret skal stå høyere enn vannlinja, slik at lekkasje vil skje utover begge veier. Det skal være lufting av lokket slik at trykk ikke bygger seg opp. Sjøvann må ikke komme inn, da vil man få korrosjon - også på fjæra som spenner simmerringen mot akslingen. Ved å skifte til smørefett vil en ikke vite om pakkkboksen er trykksatt i forhold til vannlinja.

En annen ting som er anbefalt; ved sjøsetting bør en slippe sjøvannet inn i akselrøret, slik at ytterste simmerring er kjølt og smurt. En "gammeldags" glandpakkboks lufter seg selv, dvs. det skal alltid dryppe litt.

Det finns todelte simmerringer, slik at det kan være mulig å bytte uten å ta alt fra hverandre.

Link to post
Share on other sites

Hei. Du kan ikke pumpe fett inn i en oljesmurt pakkboks. Da vil simringene "vrenge" seg. Simringer skal monteres motsatt vei hvis de skal tette for fett.

 

Ok. Men betyr det at fettet smører like bra men det er simringene som er problemet? Hva skjer dersom de vrenge seg? Spurte mekanikeren igjen og ga utrykk for noe skepsis. Han sa det går helt fint bare jeg ikke presse inn for mye fett. Vri to ganger rundt når fettkoppen installeres og bare en kvart vri etter hver dagstur er plenty. Det lekker ikke vann inn nå men bare olje ut til motorsiden så det var ikke helt krise men jeg skal undersøker grunding og lokalise lekasjepunket før jeg tar noe endelig konkulsjon.

 

Dette blir i såfall et midletidig løsning fram til høsten dersom jeg går for fettkoppen. Jeg kan selv ta hele jobben da. Må bare få oversikt over hvordan. Jeg kommer med bilder og en del spørsmål snart. Hadde dette vært en bil så hadde jeg ikke tenke meg om to ganger. Jeg har jo en hobbybil (Alfa Romeo) som jeg har byttet ut nesten hele bilen på i de to siste år. :-)

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville først og fremst ha byttet mekaniker. Deretter simringer. En fettsmurt pakkboks skal smøres et par ganger i året, ikke etter hver tur! Det er simringene som skal tette, olje eller grease skal bare smøre simringene litt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei, kan du ta noen bilder av det og legge inn.

Blir enklere å vurdere

 

Ja jeg skal nedover til båten på onsdag og se nærmere på saken. Legger ut noen bilder på kvelden :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke noe problem å sette på en fettkopp i stedet.  Så gir du den en turn i ny og ne.  Simmeringene kan selvfølgelig vrenges hvis du tar i for hardt, men dette er jo ganske robust så hvis man tar det litt pent er det ikke noe problem.  Samtidig er jeg enig i at du bør se litt nærmere på hva problemet egentlig er.  Hvis du ser at simmerringen er sliten og trenger en midlertidig løsning ville jeg godt opp til en tykkere olje SAE 80/90.  Den forsvinner ikke så fort.  Jeg har selv en gang trukket ut akslingen den gangen for å skifte foringen i det bakre opphenget på en seilbåt jeg hadde.  Det er litt styr særlig å få ut roret, men det er mer mikling enn komplisert. Roret har neppe vært av før så det er gjerne grodd godt fast. Når du får av roret er det bare å løsne akselen fra gearkassen og trekke den ut.

Link to post
Share on other sites

er det virklig noen som tror att en oljefylt pakkboks som lekker olje inn i båten kan løse problemet med og erstatte. Oljen med Greas. En pakkboks som har en roterende aksling utvikler Varme . Pakkboxen kan til tider bli så varm att en ikke kan legge hånden på den. Greasen en da har presset inn i pakkboxen går da over i flytende form Greasen som da er gått over til flytende form renner da akkurat likt som oljen som hvar i pakkboxen tidligere inn i Båten.

Link to post
Share on other sites

er det virklig noen som tror att en oljefylt pakkboks som lekker olje inn i båten kan løse problemet med og erstatte. Oljen med Greas. En pakkboks som har en roterende aksling utvikler Varme . Pakkboxen kan til tider bli så varm att en ikke kan legge hånden på den. Greasen en da har presset inn i pakkboxen går da over i flytende form Greasen som da er gått over til flytende form renner da akkurat likt som oljen som hvar i pakkboxen tidligere inn i Båten.

 

Neimen.. tror ikke du på julenissen? Nå ha jeg heller ikke tenkt å kjøre rundt med hånda på pakkeboksen. Det finnes varmebestandig fett eller litium fett som tåler høye temperaturer. Ingenting er avgjort i denne saken så dersom man ikke har noe konstruktivt å komme med så bør man STFU :-)

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Var du ikke litt unødvendig frekk nå Piperbill. Drøyt å be folk om å shut the fuck up når de faktisk påpeker et viktig poeng. Jeg syns selv at ideen om å bruke grease istedet for å bytte simmeringene er merkelig. Ville nok ikke selv gjort det slik. Men når du tar en titt imorgen på båten imorgen og tar noen bilder bør vi kunne komme med gode forslag, vil tro det kan løse seg.

Link to post
Share on other sites

Hei PiperBill

Jeg ville ikke gått for slik løsning uansett. Pakkboksen din er jo slik den er bygd opp nå beregnet for olje og ikke fett. Jeg hadde ikke kjørt rundt med en slik løsning. Får du får mye fett i pakkboksen så vil den presse på simring. En standard simring tåler et trykk på 0,5 bar. Altså flytende veske. Fettet vil under gange bli varmt og presse på simring og etter hvert tyte ut der den kommer frem. Og da er du igang. Da må du pumpe inn mer fett og det samme vil skje igjen.

Link to post
Share on other sites

Hvis olja KUN lekker ut i båten så er det den forre simmerringen som lekker. Er de /den aktre ok ( som holder sjøvannet ute) så er det ingen problem med og bruke fett. Den eneste ringen som vil kunne vrenge seg er den forreste og det betyr egentlig nada ( bortsett i fra evt søl) De/den aktre ring vil bare slippe litt grease forbi de er jo ikke beregnet for og tette den veien.

Mekanikeren din er det ingenting i veien med.

Har kjørt rundt i åresvis med dårlige pakkbokser på noen gamle sjarker jeg hadde. Risikoen for plutselig og voldsomt havari er heller liten...

Link to post
Share on other sites

Oppdatering med bilder.  Prøvde å finne lekkasjen i dag ved å fylle pakkboksen med olje og undersøker med inspeksjonspeil. Ingen lekkasjer noe sted. Så montert jeg fettkoppen (tok 2 minutter) og skrudde til for å skape litt trykk, fortatt med olje i pakkboksen og litt fett i koppen.  Fortsatt ikke tegn til oljelekkasje.  Så drev jeg med andre oppgaver i 3 timer før jeg kontrollert pakkboksen igjen. Null lekkasjer noe sted. Jeg lar det står slik fram til helgen for å se om det siger ut olje. Har lagt hvit papir under pakkboksen.

 

Vet jeg ikke hva denne klossen er. Den står rett bak motoren. Sluregir eller slipclutch?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/680/ba.jpg

 

Andre enden a klossen og pakkboks. Her ser man koblings-hul for oljeslange. Her monterte jeg fettkoppen.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/680/bb.jpg

 

Pakkboksen igjen.

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/680/bd.jpg

 

Det er trangt å komme till

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/680/bc.jpg

 

 

 

Bill

 

 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Klumpen der er et thrustlager. Tar trykket fra propellen for å avlaste motorfester m.m. Veldig bra løsning.

 

Høres ut til at du har kontroll på pakkboksen. Men pass på å ikke presse inn fett for ofte, da sprenger du lett tetningsringene. En gang hver anneb måned f.eks holder plenty, med mindre du ser at det lekker mye. Lykke til.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg “bumper” denne tråden I håp om å få tips til bytt av simringene og demontering av thrustlager/akslingen.

Sesongen er over og båten står nå på land. Fettkoppen som jeg installerte istedenfor å bytte simringene in en oljefylt pakkboksen har fungert ganske bra men jeg legger merke til at fettet blir blandet med vann inne i pakkboksen (hvit skumaktig) og det har siget litt vann inn i løpet av sommeren. Ikke mere en et par liter men likevel noe. Har også merket en del vibrasjoner og ulyder som ikke var der når pakkboksen var oljesmurt. Spesielt nå jeg kjører mot maks hastighet.

Da er det bare å bruke litt tid og få alt byttet tilbake til oiljesmurt med nye simringer.

 

Fremgangsmåten har jeg kommet fram til etter å ha søkt på forumet og fant lignende tråder. Den går slikt:

Ta av roret

Koble fra og dra ut akslingen

Tar ut pakkboksen

Monter nye simringer

Kontroller og evt rep cutlaslager (vannsmurt)

Kontroller akslingen for slitasjespor

Monter alt igjen og koble til den original oljetanken til pakkboksen.

 

Det eneste jeg er usikker på er at akslingen er koblet til en thrustlager som på bildene under (flere bilder lenger opp i tråden).  Er det noen som kan forklarer hvordan jeg kobler den fra? Der hvor akslingen går inn i thrustlageret er det en metal ring med 6 bolter. Du kan så vidt ser et par av bolten på et av bildene men jeg kan ta flere bilder neste gang jeg er ved båten.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/680/ba.jpg

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/680/bb.jpg

 

 

 

Jeg må bare beklager litt halvdårleg norsk også.. Jeg sliter litt når jeg skal snakke om tekniske ting :-)

 

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...