Baltic Startet 4.Mai.2005 Del på Facebook Startet 4.Mai.2005 Jeg er selv oppvokst i et fiskevær i Lofoten og har alltid likt meg i det maritime miljøet. Lukt, lyder, aktiviteter både for å delta i selv og for å se på, frihetsfølelsen ved havet, mangfoldet, den uformelle praten på brygga osv. osv. Det er så mange ting med havet og miljøet ved kysten som tiltrekker meg. Det blir bare å nevne stikkord om noe man kanskje kunne skrevet bøker om. Hva er det ved havet, båten, brygga, kysten, skjærgården som tiltrekker deg? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Umulig sprøsmål men jeg husker fremdeles første gangen jeg var ute i Seilbåt. Når seilene sluttet og blafre og dieseldyret ble kverket ble det så utrolig stille - bølgesvulp langs båtsida var den høyeste lyden, det var da spiren til seilbåtlivet ble sådd. Fremdeles er det deilig når motoren slokkes, seilene står, og kaffen er i koppen..... Om det er det beste med båtlivet får noen andre bestemme, men det er i alle fall sjelefred i en stresset hverdag...... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
vidarbre Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Såre enig med sistnevnte! Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
peso Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Jeg synes det beste med båtlivet er at en ikke lever etter uret. De fleste av oss har god tid, og putrer rolig gjennom fjordene. Når en har kasta anker er det ingen hast med å få laget mat, ungene er oppe til det mørkner, og selv legger en seg når man er trøtt, og står opp når en er uthvilt. det er så deilig å slippe å forholde seg til tid. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Friheten! Det å slippe å se på klokka! Bestemme selv over de neste timene. Og så var det dette "mystiske" med sjøen da. Uforklarlig, men sterk dragning mot det våte element. Naturens kirkerom - du er allene med tankene - kan filosofere om det meste, og hverdagslige problemer blir fjerne. Og tankene kan beskjeftige seg med naturlige ting, sånn som vind, bølger, strøm, skiftning i været, himmel og hav, makrellterner, skarv, ærfugl og måker. Den spenningen det er å "lure" en 3-kilos torsk! :o) Og så har jeg en personlig grunn til å oppholde meg mye ute, ombord i en fiskebåt med dieselmotor i gang. Lider av Tinnitus (øresus), hvor ulingen i ørene aldri forsvinner - men, der ute, når Sabben dunker, så legger jeg ikke merke til "fremmdelyden" - da slapper jeg av! :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Arild Iversen Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Skal jeg prøve å sammenfatte det i ett enkelt ord, må det bli FRIHET !! Ellers slutter jeg meg så inderlig til de overstående har gitt utrykk for Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Sjøen gir meg noen av de beste naturopplevelsene. Har båt i indre oslofjord, og den går ikke fortere enn 10 knop. Likevel føles det som man er uendelig langt borte fra "sivilisajonen" når man etter en halv dags ferd finner en mer eller mindre øde holme å tilbringe natten ved. Så er det bare å legge seg på ryggen mens grillen blir varm og høre bølgeskvulp og måkeskrik. Hurra for havet! Sitér dette innlegget Link to post
Quantum Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 (redigert) Naturen og dens elementer gjør noe med oss mennesker og vann er vel noe av det som fasinerer og tiltrekker de fleste av oss aller mest. Det er en slags "sjeleffred" å komme i nærheten av havet og høre dens lyder, kjenne lukter, syn av vann, det være seg i havna, båten eller ut på sjøen. Tiden stopper liksom opp og en kan bare la seg rive med. Alle hverdagdens trvialiteter blir borte som ved et vindpust. Redigert 4.Mai.2005 av Quantum (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
JanS/EIR Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Som han sa, nordlendingen: Ka skuill vi ha gjort uten havet? Skuill vi ha bært sjarkan vårres?? Kan slutte meg til alt som er sagt ovenfor om det gode liv på og ved sjøen. For meg er kanskje toppen av maritimt velvære når jeg kryper under dyna i en lun lugar og sovner til klukkelyder mot skroget i en hyggelig havn et eller annet sted etter en frisk tur over solglitrende sjø......... Sesongen er i gang! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Plomma I Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Båtlivet det er bare ALT Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
Verrie Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Det beste med sjølivet ? Det å ha familien samlet på et fåtall kvadratmetre, er kun mulig enten i båten eller på hytta. Det er rike stunder. Så det jeg assosierer med sjølivets gleder, er familieliv, frihet samt enkel livsførsel....... Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Hei For meg er båten en avkobling fra hverdagen. Alle hverdagslige problemer er ute av mitt hode. Jeg kan konkret se hva jeg har gjort, polert en skuteside, montert en "duppeditt" og, den funker etc. Det er ikke bare tiden ombord, men det er også tiden jeg gleder meg til å bruke den. I tillegg kommer tiden til planlegging av vedlikehold og bruken av den. EN HELÅRSBESKJEFTIGELSE. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 (redigert) Hei For meg er båten en avkobling fra hverdagen. Alle hverdagslige problemer er ute av mitt hode. Jeg kan konkret se hva jeg har gjort, polert en skuteside, montert en "duppeditt" og, den funker etc. Det er ikke bare tiden ombord, men det er også tiden jeg gleder meg til å bruke den. I tillegg kommer tiden til planlegging av vedlikehold og bruken av den. EN HELÅRSBESKJEFTIGELSE. mvh giver <{POST_SNAPBACK}> Lite å legge til her. Jo kanskje vil jeg legge til det sosiale ved å ha båt og treffe andre (u)like mennesker som sammen har båt og sjøliv som fellesnevner. Redigert 4.Mai.2005 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hebbe Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Total avslapping, avspenning, senket tempo, familien i fokus, fred og ro om en velger det (utehavn), livat om en velger det ( der det er en havnepub), møter venner og likesinnede, god mat, god vin eller øl, hyggelige mennesker, glade unger ( gutter på 13 og 14 år som maser etter båttur hver helg). Rett og slett det gode liv for Hebbesen... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Avsluttet2 Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Å forlate den "virkelige" verden for en stund og komme til en verden der tempoet er mange hakk lavere. Rett og slett ingen stress..... Og å utforske... det være seg nye ting eller nye steder. tj Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Det aller beste med båtlivet er at når fortøyningene er kastet ligger ABSOLUTT ALLE problemer man måtte ha igjen på land. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
sandman1 Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Åsså snur vinden, det byner å regne og dreggen glipper på festet.... og klokka er kvart på fire, det er natt.... svart natt.... Men ellers, så er det topp. Knut Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
jorhei Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Det beste med båtlivet er friheten og roen man finner på sjøen (forsåvidt også i havna under vårpussen) Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
GOE Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Frihet, glede over å være sammen med familie og venner uten stress og mas som det har lett for å bli i hverdagen forøvrig. Ta dagene som de kommer uten å ha planlagt alt på forhånd. Masse hygglige mennesker i et trivelig båtmiljø. Lange late sommerdager i fred å ro. God mat og drikke for store og små. Rett å slett å nyte "det gode liv". Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Skipper Worse Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Det aller beste med båtlivet er at når fortøyningene er kastet ligger ABSOLUTT ALLE problemer man måtte ha igjen på land. <{POST_SNAPBACK}> Yess. Der var den. Universets største sannhet, mesterlig formulert. Takk for at du så stringent, elokvent og pregnant uttrykte akkurat det jeg ikke maktet å få fingrene til å forme på tastaturet! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 pregnant uttrykte akkurat det jeg ikke maktet å få fingrene til å forme på tastaturet! <{POST_SNAPBACK}> Nå kjenner jeg bare den engelske, og ikke den bergenske, betydelsen av pregnant. Jeg har ennå ikke lykkes med å gjøre dette ved hjelp av et tastatur. Ikke det at jeg har forsøkt heller - men her trenger jeg hjelp til å bli en anelse forvirret på en noe høyere nivå. May you explain Sir? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Det betyr noe slikt som "med gjennomtrengende kraft og tyngde". Ta en titt på morosiden til www.ba.no, se på referatene fra Fiiiiinere Fana Fruers Forening ... der brukes dette uttrykket i ett sett i all hemningsløs hyllest til personen gjerne omtalt som "Ham", nærmere bestemt Bergens kjære (?) ordfører Herman Friele. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Det betyr noe slikt som "med gjennomtrengende kraft og tyngde". Ta en titt på morosiden til www.ba.no, se på referatene fra Fiiiiinere Fana Fruers Forening ... der brukes dette uttrykket i ett sett i all hemningsløs hyllest til personen gjerne omtalt som "Ham", nærmere bestemt Bergens kjære (?) ordfører Herman Friele. <{POST_SNAPBACK}> Jeg kan tenke meg at de finere, bergenske fruer liker Hermans gjennomtrengende kraft og tyngde Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Jeg kan tenke meg at de finere, bergenske fruer liker Hermans gjennomtrengende kraft og tyngde <{POST_SNAPBACK}> Mnja. Den angivelige forkvinne i foreningen er fru Herman Friele og de andre medlemmene har navn som fru Grieg-Broegelmann-Greve-von-der-Fehr blablabla ... Altså, det er bare kødd, for å sidet enkelt. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
kapptein Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Slutter meg helhjertet til Whistler og Skipper_Worse mht å legge alle problemer bak seg (les: på land)! Det er en kvalitet bare båtlivet kan gi meg. Noen bejubler også familielivet ombord, og det kan jeg godt forstå! Men noen ganger er det deilig at det bare er båten og meg (skipshunden aksepteres), da blir begrepet "frihet" enda sterkere. Kall meg gjerne egoist.... Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.