Jump to content

Motorlabber og høydejustering


Sydvesten

Recommended Posts

Roger jo skrev for 17 timer siden:

Den er gjerne svekket bolten i den andre labben så skift den også, (forebyggende vedlikehold)

Få montert labbene i rett senteravstand i forhold til motorens labber, så holder de i 50 år, uten distansestykker.

denne er bra

 

Jeg vil skifte ALLE fire boltene når jeg først er i gang. Men som sagt, det får vente til jeg får båten på land og kan rette opp pakkboks og motor skikkelig. Og når jeg først er i gang, ser jeg ingen grunn til ikke å gjøre jobben skikkelig med avstandshylser. Det er sikkert mye som virker, men jeg liker å ha gjort tingene i samsvar med god teori og praksis. Som gammel maskinkonstruktør ville jeg ikke godtatt noe mindre av mine ingeniører. I løpet av min mer enn 50 år lange praksis med konstruksjon, service og vedlikehold av vannkraftmaskiner har jeg sett og opplevd flere brudd i bolter og skruer enn de aller fleste . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde skiftet alle labbene,  labber varer ikke evig, mulig bilde lyver,  men for meg ser det ut som labben er blåst kappen hviler  nedpå stålet..

Enig i at distansestykker er best,  men ikke i båt.

Når du har montert alt på land og skal ta en kontroll etter en uke på vannet, og det ikke er på stell  opp kan du legge skims under labben opp,  men skal motoren ned så må distansestykke ut og det er ikke rett fram.

 

Skal du bruke båten bør den rettes opp så alt er på stell, er er nå min mening.

Kjøre rundt med en motor som ikke er opprettet er ikke bra. 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 3 timer siden:

Kjøre rundt med en motor som ikke er opprettet er ikke bra.

 

Enig i det.

Men motoren min er bra opprettet nå. Det er pakkboksen som sitter skjevt i forhold til retningen på akselen. Derfor må jeg ta en ny runde med båten på land.

 

Roger jo skrev for 3 timer siden:

Enig i at distansestykker er best,  men ikke i båt.

Når du har montert alt på land og skal ta en kontroll etter en uke på vannet, og det ikke er på stell  opp kan du legge skims under labben opp,  men skal motoren ned så må distansestykke ut og det er ikke rett fram.

 

Du retter opp med distansehylse og en eller to u-formete shims som du lett kan skifte ut etterbehov. Og det er rett fram.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 16 minutter siden:

 

Men motoren min er bra opprettet nå. Det er pakkboksen som sitter skjevt i forhold til retningen på akselen. Derfor må jeg ta en ny runde med båten på land.

Du retter opp med distansehylse og en eller to u-formete shims som du lett kan skifte ut etterbehov. Og det er rett fram.

 

Eller at  akslen  ligger ut av senter i hylserøret, for å spikke fliser, noe som går ut over Cutlesslageret selv om motoraksel er rett,

 

Er Labben Blåst? ligger ikke kappen nede på jernet.?

Du må ha god plass  og mange shims som vil bruke shims.

IMG_8559.JPG.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 5 timer siden:

Eller at  akslen  ligger ut av senter i hylserøret, for å spikke fliser, noe som går ut over Cutlesslageret selv om motoraksel er rett,

 

Er Labben Blåst? ligger ikke kappen nede på jernet.?

Du må ha god plass  og mange shims som vil bruke shims.

 - Akselen ligger ikke "ute av senter". Det er ikke noe gjennomgående hylserør, men en innvendig rørstuss som er montert skjevt i forhold til akselen som ligger riktig. Det er en forholdsvis lang boring gjennom kjølen mellom pakkboks og lageret.

 - Bildet lyver. Kappen ligger ikke nedpå. Motorlabben har jeg hatt ute, inspisert, rustbehandlet og funnet OK.

 - Jeg vil bruke avstandshylse og et par shims.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 8 timer siden:

 

 - Bildet lyver. Kappen ligger ikke nedpå. Motorlabben har jeg hatt ute, inspisert, rustbehandlet og funnet OK.

 - Jeg vil bruke avstandshylse og et par shims.

 

Tok du belastningprøve også?

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye er egentlig forsvarlig å shimme under lapper(mellom lapper å fundament i bunn av båt)

 

Spør siden jeg må hæve motor sikkert 40mm om jeg finner på å bytte til nytt zf45 eller 63 gir neste vinter.

Har fra før ca 30-35mm under hver lapp.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Du mener motorlabb? Du kan shime to meter mellom fundament og motorlabb om du vil. Men mine ingeniører hadde fått sparken om de brukte mer enn tre shims mellom hvert fundament og motorlabb, den gangen var det tale om høy presisjon. I en båt med motorlabber med gummidemping er det ikke tale om særlig presisjon. Så du står friere. 

Link to post
Share on other sites

@Hulda hehe hadde nok sparket noen folk jeg også om det var et prosjekt på jobben.

 

Men må er det jo en båt fra 85 med ny overhalt grønt diesel dyr.

Har jo ms4 gir nu. Men har lyst pp hydraulisk gir. Men et hs1a er fysisk for stort, så det ikke får plass på undersiden.

 Da er zf45 å zf63 alternativ, å da må motor opp 30-40mm for at det skal passe med aksel.

 

Så derfor jeg lure.

Å ja lapper er motorlapper hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 15 minutter siden:

Men grunn for jeg lure er også om det kommer for mye belastning på boltene som fester motorlapper til fundament gjennom shims med kanskje 70mm shims.

Blir jo ikke tale om masse små tynne shims, men feks alu shims i 10&20mm.

 

For å skjerme bolten mot utmatning pga. lastendringer og vibrasjoner bør du helst ha lange bolter som forspennes mot stumt mellomlegg mellom motorbrakett og fundamentlabb. Mange shims gir elastisitet som ikke er gunstig. Så bruk distansehylser eller tykke shims  for å bygge opp og gjerne et par tynnere shims du kan justere med. Det bør være stål. Aluminium er ikke anbefalt på grunn av lav e-modul (pluss korrosjonsfare, som Hulda påpeker). Mellomlegget bør være vesentlig stivere enn bolten.

 

Dette er grunnleggende innen maskinkonstuksjon. Noen misforstår dette og tror kravet til stivhet i mellomlegget er pga. krav til nøyaktig motoroppretting. Det er noe helt annet. Det er kun for å redusere utmatinngspåkjenning på bolten.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ser for meg om det blir aktuelt, å legge noen lange shims først, som i tillegg festes ned i fundament, før de korte shims kommer opp på der. De korte festes da ned i fundament gjennom de lange shims. Da bør det jo bli noe mer stabilt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei
Motorlabb bolt løsner, gjenger nedi ramma/vangen ødelagt! Ser at den har blitt reparert før med gjengetape (TAMD P63). Jeg har nå tenkt å rengjøre så godt jeg kan og så fylle opp bolt hullet med støp/epoxy, skru bolten ned - støpe den fast! 
Forslag til epoxy eller andre løsninger mottas med takk
Mvh
Elling

D2DBE08A-305C-4BE8-9F36-26BB6868E072.png

C781FED9-728A-4D70-9D7E-7F78B30FDE2F.jpeg

Link to post
Share on other sites

Youngtimer skrev for 2 timer siden:

gjenger nedi ramma/vangen ødelagt! Ser at den har blitt reparert før med gjengetape (TAMD P63). Jeg har nå tenkt å rengjøre så godt jeg kan og så fylle opp bolt hullet med støp/epoxy, skru bolten ned - støpe den fast! 

For å si noe konstruktivt om dette må vi nesten vite hva slags materiale du har nede i beddingen. Er det en innstøpt trestokk? Er det støpt inn ei metallplate?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...