NilsPils Svart 15.Juni.2020 Del på Facebook Svart 15.Juni.2020 Roger jo skrev for 17 timer siden: Den er gjerne svekket bolten i den andre labben så skift den også, (forebyggende vedlikehold) Få montert labbene i rett senteravstand i forhold til motorens labber, så holder de i 50 år, uten distansestykker. denne er bra Jeg vil skifte ALLE fire boltene når jeg først er i gang. Men som sagt, det får vente til jeg får båten på land og kan rette opp pakkboks og motor skikkelig. Og når jeg først er i gang, ser jeg ingen grunn til ikke å gjøre jobben skikkelig med avstandshylser. Det er sikkert mye som virker, men jeg liker å ha gjort tingene i samsvar med god teori og praksis. Som gammel maskinkonstruktør ville jeg ikke godtatt noe mindre av mine ingeniører. I løpet av min mer enn 50 år lange praksis med konstruksjon, service og vedlikehold av vannkraftmaskiner har jeg sett og opplevd flere brudd i bolter og skruer enn de aller fleste . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 15.Juni.2020 Del på Facebook Svart 15.Juni.2020 (redigert) Jeg hadde skiftet alle labbene, labber varer ikke evig, mulig bilde lyver, men for meg ser det ut som labben er blåst kappen hviler nedpå stålet.. Enig i at distansestykker er best, men ikke i båt. Når du har montert alt på land og skal ta en kontroll etter en uke på vannet, og det ikke er på stell opp kan du legge skims under labben opp, men skal motoren ned så må distansestykke ut og det er ikke rett fram. Skal du bruke båten bør den rettes opp så alt er på stell, er er nå min mening. Kjøre rundt med en motor som ikke er opprettet er ikke bra. Redigert 15.Juni.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 15.Juni.2020 Del på Facebook Svart 15.Juni.2020 Roger jo skrev for 3 timer siden: Kjøre rundt med en motor som ikke er opprettet er ikke bra. Enig i det. Men motoren min er bra opprettet nå. Det er pakkboksen som sitter skjevt i forhold til retningen på akselen. Derfor må jeg ta en ny runde med båten på land. Roger jo skrev for 3 timer siden: Enig i at distansestykker er best, men ikke i båt. Når du har montert alt på land og skal ta en kontroll etter en uke på vannet, og det ikke er på stell opp kan du legge skims under labben opp, men skal motoren ned så må distansestykke ut og det er ikke rett fram. Du retter opp med distansehylse og en eller to u-formete shims som du lett kan skifte ut etterbehov. Og det er rett fram. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 15.Juni.2020 Del på Facebook Svart 15.Juni.2020 NilsPils skrev 16 minutter siden: Men motoren min er bra opprettet nå. Det er pakkboksen som sitter skjevt i forhold til retningen på akselen. Derfor må jeg ta en ny runde med båten på land. Du retter opp med distansehylse og en eller to u-formete shims som du lett kan skifte ut etterbehov. Og det er rett fram. Eller at akslen ligger ut av senter i hylserøret, for å spikke fliser, noe som går ut over Cutlesslageret selv om motoraksel er rett, Er Labben Blåst? ligger ikke kappen nede på jernet.? Du må ha god plass og mange shims som vil bruke shims. . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 15.Juni.2020 Del på Facebook Svart 15.Juni.2020 Roger jo skrev for 5 timer siden: Eller at akslen ligger ut av senter i hylserøret, for å spikke fliser, noe som går ut over Cutlesslageret selv om motoraksel er rett, Er Labben Blåst? ligger ikke kappen nede på jernet.? Du må ha god plass og mange shims som vil bruke shims. - Akselen ligger ikke "ute av senter". Det er ikke noe gjennomgående hylserør, men en innvendig rørstuss som er montert skjevt i forhold til akselen som ligger riktig. Det er en forholdsvis lang boring gjennom kjølen mellom pakkboks og lageret. - Bildet lyver. Kappen ligger ikke nedpå. Motorlabben har jeg hatt ute, inspisert, rustbehandlet og funnet OK. - Jeg vil bruke avstandshylse og et par shims. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 NilsPils skrev for 8 timer siden: - Bildet lyver. Kappen ligger ikke nedpå. Motorlabben har jeg hatt ute, inspisert, rustbehandlet og funnet OK. - Jeg vil bruke avstandshylse og et par shims. Tok du belastningprøve også? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Roger jo skrev 13 minutter siden: Tok du belastningprøve også? Jeg hopper av her. Synes dette blir litt tullete nå . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Hvor mye er egentlig forsvarlig å shimme under lapper(mellom lapper å fundament i bunn av båt) Spør siden jeg må hæve motor sikkert 40mm om jeg finner på å bytte til nytt zf45 eller 63 gir neste vinter. Har fra før ca 30-35mm under hver lapp. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Du mener motorlabb? Du kan shime to meter mellom fundament og motorlabb om du vil. Men mine ingeniører hadde fått sparken om de brukte mer enn tre shims mellom hvert fundament og motorlabb, den gangen var det tale om høy presisjon. I en båt med motorlabber med gummidemping er det ikke tale om særlig presisjon. Så du står friere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 @Hulda hehe hadde nok sparket noen folk jeg også om det var et prosjekt på jobben. Men må er det jo en båt fra 85 med ny overhalt grønt diesel dyr. Har jo ms4 gir nu. Men har lyst pp hydraulisk gir. Men et hs1a er fysisk for stort, så det ikke får plass på undersiden. Da er zf45 å zf63 alternativ, å da må motor opp 30-40mm for at det skal passe med aksel. Så derfor jeg lure. Å ja lapper er motorlapper hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Men grunn for jeg lure er også om det kommer for mye belastning på boltene som fester motorlapper til fundament gjennom shims med kanskje 70mm shims. Blir jo ikke tale om masse små tynne shims, men feks alu shims i 10&20mm. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Det funker. Dog er jeg ikke videre glad i aluminium til dette bruket på generelt grunnlag. Eller spesielt grunnlag. Jeg har sett en del alu som har korridert til pulver i salin atmosfære i forbindelse med jern. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Sant nok det. Er jo ingen problem å lage de i vanlig svart stål heller. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Okkaby skrev 15 minutter siden: Men grunn for jeg lure er også om det kommer for mye belastning på boltene som fester motorlapper til fundament gjennom shims med kanskje 70mm shims. Blir jo ikke tale om masse små tynne shims, men feks alu shims i 10&20mm. For å skjerme bolten mot utmatning pga. lastendringer og vibrasjoner bør du helst ha lange bolter som forspennes mot stumt mellomlegg mellom motorbrakett og fundamentlabb. Mange shims gir elastisitet som ikke er gunstig. Så bruk distansehylser eller tykke shims for å bygge opp og gjerne et par tynnere shims du kan justere med. Det bør være stål. Aluminium er ikke anbefalt på grunn av lav e-modul (pluss korrosjonsfare, som Hulda påpeker). Mellomlegget bør være vesentlig stivere enn bolten. Dette er grunnleggende innen maskinkonstuksjon. Noen misforstår dette og tror kravet til stivhet i mellomlegget er pga. krav til nøyaktig motoroppretting. Det er noe helt annet. Det er kun for å redusere utmatinngspåkjenning på bolten. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Ser for meg om det blir aktuelt, å legge noen lange shims først, som i tillegg festes ned i fundament, før de korte shims kommer opp på der. De korte festes da ned i fundament gjennom de lange shims. Da bør det jo bli noe mer stabilt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Youngtimer Svart 14.August.2021 Del på Facebook Svart 14.August.2021 Hei Motorlabb bolt løsner, gjenger nedi ramma/vangen ødelagt! Ser at den har blitt reparert før med gjengetape (TAMD P63). Jeg har nå tenkt å rengjøre så godt jeg kan og så fylle opp bolt hullet med støp/epoxy, skru bolten ned - støpe den fast! Forslag til epoxy eller andre løsninger mottas med takk Mvh Elling Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 14.August.2021 Del på Facebook Svart 14.August.2021 (redigert) Youngtimer skrev for 2 timer siden: gjenger nedi ramma/vangen ødelagt! Er det en stål plate inne i ramma/vangen så burde det gå an å borre og gjenge opp til neste dim. Redigert 14.August.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 14.August.2021 Del på Facebook Svart 14.August.2021 Youngtimer skrev for 2 timer siden: gjenger nedi ramma/vangen ødelagt! Ser at den har blitt reparert før med gjengetape (TAMD P63). Jeg har nå tenkt å rengjøre så godt jeg kan og så fylle opp bolt hullet med støp/epoxy, skru bolten ned - støpe den fast! For å si noe konstruktivt om dette må vi nesten vite hva slags materiale du har nede i beddingen. Er det en innstøpt trestokk? Er det støpt inn ei metallplate? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.