Jump to content

Motorlabber og høydejustering


Sydvesten

Recommended Posts

Sjekket de gamle motorlabbene på mine "nyerhvervede" 41 motorer i forbindelse med skifte av labber før motorene løftes inn i Stauden. Ser er motoren er montert relatvit langt opp på labbene, dvs at avstanden fra motorbraketten og til vibrasjonsdemperen er rundt 40-50mm. Mener å ha lest et sted en eller annen gang at denne avstanden bør være så liten som mulig og at motorbrakettene nesten skal hvile på demperen og ikke 40-50mm opp på skruen.

 

Jeg har ikke noen form for for ekstra thrust lager så motorfestene må ta opp hele skyvkraften fra propellen via akslingen. Derfor så er jeg litt skeptisk til lang avstand fra motorbraketter og til vibrasjonsdemperne, dette kan jo medføre til at bøyemoment som overføres fra thrust kreftene overføres uheldig fra motor og til demper.

 

Jeg tror jeg satser på å bygge opp festene i båten litt med shims slik at det kun blir plass til en mutter på undersiden av motorbrakettene og at avstande dermed blir rundt 15mm, litt justering skal jo kunne gjøre.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Problemstillingen er reell den. Og viktig! Mener å huske at på mine Yanmar-labber er maks høydejustering 15mm opp fra bunnen av bolten (i tillegg selvfølgelig tykkelsen av mutteren). Moment = kraft x arm. Med den skyvekraften propellen skyver med på akselen/motoren/motorfestene, teller nok hver millimeter. I tillegg har du jo vibrasjonsproblematikken. Når noe står høyt, vibrerer det mer. Nok vibrasjoner rister i stykker selv den beste motor.

 

Bolten på motorlabben er for finjusteringen. Grovjusteringen tas ved å heve eller senke selve motorlabben.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemstillingen er reell den. Og viktig! Mener å huske at på mine Yanmar-labber er maks høydejustering 15mm opp fra bunnen av bolten (i tillegg selvfølgelig tykkelsen av mutteren). Moment = kraft x arm. Med den skyvekraften propellen skyver med på akselen/motoren/motorfestene, teller nok hver millimeter. I tillegg har du jo vibrasjonsproblematikken. Når noe står høyt, vibrerer det mer. Nok vibrasjoner rister i stykker selv den beste motor.

 

Bolten på motorlabben er for finjusteringen. Grovjusteringen tas ved å heve eller senke selve motorlabben.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg sjekket det på min 41-motor, med en mekaniker hos Thor Nilsen/Wector og mener bestemt han sa ca. 15 mm - jeg regnet det som en selvfølge at det var i tillegg til tykkelsen på mutteren. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er nok korrekt som hevdet, og fyktet. Det har forekommet en del brukne bolter nettopp på grunn av trust og materialtretthet. Hulda har shimmet motorfundamentene opp til 50 mm under motorlabbene. Jeg sjekket dette på kompetent hold før jeg installerete motoren. Nå har jeg noen få mm "bar bolt" på aktre labber (der er mesteperten av vekten) ca 30 mm i front. Systemet er utstyrt med trustlager slik at trusten blir tatt opp av skroget og ikke gearet.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Jeg har problemer med at få motor ned til akselen. Sker der noget ved at motoren kommer helt ned til motorlabben? Det vil sige at de omtalte 15 mm bliver til 0!?

Nei, det skjer nok ikke noe. Jo mindre jo bedre egentlig, så 0 er bra bortsett fra at du mister justeringsmuligheter. Jeg ville nok i ditt tilfelle forsøkt å senke nivået noe slik at jeg hadde litt å justere på etterhvert.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er det ikke noe pluss/minus her?

 

Når motor hviler på labbene så har du enten rett frem, litt opp, eller litt ned??

 

Dette vet jeg blir et spørsmål fra meg på Albin O411 satt inn i min Furuholmen....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Nu bliver det endnu mere tricky. Hvad sker om man dropper den nedre mutter, og sætter motoren direkte på labben? Er der noget minus ved det?

 

Mit fundament er af jern, ikke så nemt at få længere ned.

Ikke noe minus, sålenge kraften fra tiltrekkingen av øvre bolt ikke overfører denne kraften til gummien.

Link to post
Share on other sites

Nu bliver det endnu mere tricky. Hvad sker om man dropper den nedre mutter, og sætter motoren direkte på labben? Er der noget minus ved det?

Mit fundament er af jern, ikke så nemt at få længere ned.

Jeg synes det er vanskelig å gi generelle råd i dette tilfelle. Allt avhenger av hvilket motorfeste du anvender og hvordan dette er utformet på toppen. Normalt er jo mutteren grensesnittet (anleggsflaten) mot motorbraketten din. Hvis toppen av motorfestet fortsatt gir et godt definert anleggsflate mot motorbraketten mener jeg dette skal gå bra. Du får vel et problem med å trekke til mutteren på oversiden uten å overbelaste gummien i motorfestet kanskje?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Låner denne tråden litt;

 

Bilde

 

Kjøpte båten min i fjor sommer, ny installert motor på 159hk i 2000. Motorinnstalsjonen var vel gjort i håp om at båten skulle kunne gjøre 13 knop, noe som den absolutt ikke gjør. Kommer jeg opp i mot 2000 omdreininger begynner det å vibrere kraftig, derfor holder jeg meg på 1550 omdreininger og 7,3 knop (trives med det).

 

her er et bilde av mine bakre motorlabber:

BildeBilde

 

Jeg er litt bekymret over styrbord motorlabb, det ser ut som den er gåen. Den er også montert noe høyere enn babord, det er mulig jeg må bytte. Rusten kommer av at lokket til impelleren er rett over, og her blir av og til noe søl.

 

holder det å bytte bare den ene med en tilsvarende, eller må jeg bytte begge, eller alle 4? Tenker da med hensyn på eventuelle forandringer i gummiens hardhet etc. Disse gummilabbene er fra 2000. Håper på kommentarer til dette, hva som helst :smiley: Hvordan ser motorinnstallasjonen ut med hensyn på disse skinnene som er boltet i glassfiberen?

Link to post
Share on other sites

  • 14 år senere...

Som båteier må en venne seg til overraskelser. Dette var egentlig ingen veldi stor overraskelse, men litt ubeleilig i starten på båtsesongen. Under inspeksjon rundt motoren fant jeg at en av fundamentboltene var røket, som vist på bildet. Det kan se ut som mototlabben også står mye feil i forhold til motorbraketten, men her lyver bildet litt. Gummien stod i bend, så det dreier seg om en saksing på maks 3mm (som også er for mye). Rustangrepen skyldes en tideligere lekkasje fra impellerpumpe.

 

Her er det gjort slik leverandørene av fundamentlabber anbefaler. En mutter under og en mutter over motorbraketten. Slik er det enkelt å høydejustere ved motoroppretting. Men i henhold til god konstruksjonpraksis innen maskinfag er dette fundamentalt galt, spesielt på forbindelser som blir utsatt for vibrasjoner. Jeg har ikke montert motoren selv, men må innrømme at jeg har vært klar over forholdet. Som gammel maskiningeniør er jeg litt flau over at jeg ikke har rettet på forholdet før. Det teknisk riktige er å montere avstandshylser under morotbraketten, slik at bolten kan forspennes i hele sin lengde. Bolten vil da leve et beskyttet liv uten å merke mye til vibrasjoen og kraftvariasjoner mellom motor og fundament. Litt mer komplisert, men trygt.

 

Nå er planen

 - Motere ny bolt med to mutter som før som midlertidig løsning.

 - Foreta nøyaktig motoroppretting ved å justere på muttere etter behov.

 - Måle opp nøyaktige avstander mellom motorbraketter og fundamentlabber

 - Skaffe 4 avstandshylse i stå justert til riktige lengder

 - Skifte alle 4 boltene og gjenmonter med avstandshylser

 - Forspenne boltene med riktig tiltrekkingsmoment.

 

Heldigvis kan alt dette utføres med motoren på plass, men det blir ikke ferdig før til neste båtsesong. Avstandshylser selges på nettet i diverse lengder. Bolter lager jeg av forsinket gjengestang i klasse 8.8.

 

IMG_8559.JPG

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 3 timer siden:

Avstandshylser selges på nettet i diverse lengder. Bolter lager jeg av forsinket gjengestang i klasse 8.8.

 

Hvis ikke kan jeg dreie hylser for deg. Det er fort gjort, og du får akkurat de målene du vil ha. Hvis jeg har emner til det i garasjen så skal det heller ikke koste deg noe.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 8 timer siden:

Dette har jeg sett bøttevis av opp gjennom årene. Fabrikanter av motorlabber kan skrive akkurat hva de vil. Det utmattingsbruddet der er og blir en klassiker. Det beste, kanske ikke det enkleste, er å shimme mellom selve fundamentet og motorlabben. 

 

Samme her. Derfor er jeg litt flau over at jeg ikke har fikset det før. Men det er ofte slik at det skal jeg gjøre når jeg "får tid". Da jeg studerte i Tyskland hadde vi en professor som terpet på det omtrent i hver forelesning: lange bolter og stive hylser. Han hadde det til og med på rim, men det har jeg glemt.

 

Helst skal det ikke være for mange shims, fordi det gir elastisitet i underlaget. Hos meg er avstanden rundt 30-35 mm. Derfor hylser og færrest mulig shims.

 

Komodo skrev for 5 timer siden:

 

Hvis ikke kan jeg dreie hylser for deg. Det er fort gjort, og du får akkurat de målene du vil ha. Hvis jeg har emner til det i garasjen så skal det heller ikke koste deg noe.

 

Takker så mye. Vi snakker om Ø16 mm hull og Ø25 mm eller mer utvedig. Kommer tilbake til det senere i sesongen. :smiley:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Høyden på shims behøver du ikke bekymre deg om på en slik installasjon. Det blir ikke noe fjæring å snakke om. Dieseltrusken til Hulda har nå gått 20 år og 2000 timer uten ett eneste hikk. Jeg har en blanding av jernplater og forskalingsfinner. Til og med semidiesler har blitt rettet opp og fundamentert på den måten. Personlig ville jeg heller gjort det slik, i stedet for å bruke hylser. For å rette hurtigløpende utstyr, så hadde vi den spec'en at det skulle være maks 3 shims under hver maskinfot. Det hendte til og med at vi freste plater til rett tykkelse. Men det er ikke slikt vi driver med her. Vi greier ikke engang å måle så nøyaktig at det har noe for seg. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har nå erstattet den brukne bolten, men venter med å innstallere distansehylser til jeg får båten på land. Det ser ut til at rørstussen som holder tetningsboksen med simmerring sitter skjevt i forhold til akselen. Det er ikke noe gjennomgårende rør fra propelleageret, men en kort rørstuss som er festet med flens og bolter på innsiden av skroget. Dette bevirker at simmeringen sitter skjevt på akselen slik at det genereres en pumpeeffekt som gir en bitteliten lekkasje under drift. Skjevheten er såpass stor at det ikke nytter å eliminere den ved å bikke på slangestussen som holdet tetningsboksen. Ved stillstand er det tett. Jeg tror jeg får leve med dette til neste gang jeg tar båten på land og får foretatt en skikkelig oppretting. Da skifter jeg selvfølgelig også simmeringen.

 

Ellers en liten gjentakelse vedrørende distansehylser og shims.

Når motorbraketten hviler på en mutter på fundamentbolten blir all kraft og vibrasjoner overført direkte på fundamentbiolten. Med distansehylser mellom motorbraketten og motorlabben kan bolten forspennes og og merker lite til lastendringer. Det er da viktig at underlaget (distansehylse og evt. shims) ikke er elastisk. Avlastningen av bolten blir bedre jo stivere underlaget er i forhold til elastisiteten i bolten. Det er årsaken til at man bør bruke færrest muilg  shims og ingen myke materialer i underlaget. Forskalingsfiner og lignened rask er stort FY-FY i denne sammenheng.

 

Men det er mye som går bra også, selv om det strider mot både teori og god mekanikerpraksis.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nå må du ta deg en bolle. Det er så mange millioner trebåter som har motorer installert på fundamenter av tre at bedre referansegrunnlag på at det funker hel utmerket skal det være vsnskelig å fremskaffe. Vær klar over at noen virkelig kan tro på det du skriver. 

Link to post
Share on other sites

Dere to asså :giggle:

 

Nils, enig i det du skriver. Skrueutmatting og Smith-diagrammer er vel teori de færreste båtfolk besitter. Men jeg er allikevel enig med Hulda også. Man kommer enkelt unna problematikken ved å shimse opp labbene slik at skruene blir korte. Da spiller heller ikke underlaget så stor rolle. Vi snakker jo ikke om de belastninger og krefter som du er vant med å dimensjonere i profesjonell sammenheng. Ingeniører, kanskje særlig de gamle gode, har en tendens til å dimensjonere litt vel robust...

 

Link to post
Share on other sites

Den er gjerne svekket bolten i den andre labben så skift den også, (forebyggende vedlikehold)

Få montert labbene i rett senteravstand i forhold til motorens labber, så holder de i 50 år, uten distansestykker.

denne er bra

Owatrol - Owatrol Olja Spray

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 7 timer siden:

Nå må du ta deg en bolle. Det er så mange millioner trebåter som har motorer installert på fundamenter av tre at bedre referansegrunnlag på at det funker hel utmerket skal det være vsnskelig å fremskaffe. Vær klar over at noen virkelig kan tro på det du skriver. 

 

Du forstår tydeligvis ikke dette. Jeg har også motorfundamenter på treramme. Men jeg snakker ikke om motorfundamenter på tre, men om treverk og annet rask mellom motorbrakett og fundamentlabb. Det går ofte bra uten noe om helst mellomlegg, men jeg snakker om det som er best for boltene og som man derfor bør tilstrebe.

 

Jeg tar meg ingen bolle, men tar heller en øl og nyter det fine været i båthavna.

 

Komodo skrev for 6 timer siden:

Skrueutmatting og Smith-diagrammer er vel teori de færreste båtfolk besitter.

 

Det forventer jeg heller ikke. Prøvde derfor med en enkel forklaring som tydeligvis ikke ble forstått.

(Men når man ikke har forstått er det jo litt dumt å gå høyt ut på banen . . .)

Tydeligvis er jeg ikke god nok til å forklare . . . :wink:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...