Jump to content

Trenger tips for å få bedre høyde


Player 311

Recommended Posts

Jeg sliter litt med å få nok høyde når jeg seiler, og lurer på om det er noen som har noen triks å lære bort... Jeg har gamle seil men har fått høre at de på tross av alderen har god fasong. Båten er mastheadrigget, 31" med finnekjøl.

Jeg holder følge med andre tilsvarende båter på slør :flag: , men taper på kryssen.... :headbang:

 

Alle tips og triks mottas med takk...

Redigert av Player 311 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For det første...jeg er ingen regattaseiler, kun "cruiser", så ta dette for det det er verdt.

Player er jo mastheadrigget med babystag.

Dermed har du en stor genoa, som er "motoren" spesiellt når du seiler bidevind/krysser.

Trimmen av genoa er svært viktig, og her er det flere ting som virker inn på evnen til å ta høyde.

Det første jeg vil gjøre om du ikke allerede har det, er å montere lus i seilet.

Kjøper du en pakke ferdige lus, følger det med forslag til montering/plassering.

 

Det andre er å flytte skjøteløperen din slik at seilet har optimal fasong i forhold til vindstyrke.

Lett vind, en del bus i seilet, løperen et stykke framme på skinna.

Etter som vinden frisker til flates seilet ut ved å flytte løperen bakover og teite godt inn på skjøtet.

Jo sterkere vind, jo flatere seil.

 

Når du har funnet de riktige skjøtepunktene i forhold til vindstyrke, starter utfordringen men å seile på lusene. Med riktig plasserte lus litt aktenfor forliket i tre forskjellige høyder. ( en på hver side av seilet overfor hverandre ) vil du kunne se når du har optimal høyde i forhold til trim og vindstyrke.

Lusene på begge sider av seilet vil da blåse bakover paralellt med hverandre.

 

Faller du av noen grader vil som oftest lusa på lo side, blåse forover.

Farten øker kanskje litegrann da, men du seiler rommere og taper høyde.

Ved å "pine" båten på høyden ved hjelp av lus/trim, tar du maks høyde.

Sånn funker det ihvertfall på min båt som er litt større, men har identisk rigg.

 

I tillegg til genoatrimmen må også storseilet trimmes/tilpasses genoaen din slik at det ikke bremser luftstrømmen.

Her gjelder det samme; litt bus i lett vind og flatere seil jo mer det blåser.

Bruk trimmemulighetene du har på storseilet, slik som uthal, Cunningham, skjøte, babystag og ikke minst, løygangen. Når storseilet har rett fasong og står riktig, kjør løygangen når du får vindøkning istedet for å slakke på skjøtet.

Går ut fra at du har haling på løygangen ??

 

Nye seil vil nok gjøre susen og selvfølgelig er ingen båter like.

Noen er lette, har dyp kjøl, slanke forskip og tar god høyde, andre er mer runde i fasongen, krenger mer, må reves litt tidliger og seiler best på romme legger.

 

Uansett....... lykke til, og ha en flott sommer :cool:

Link to post
Share on other sites

I tillegg til genoatrimmen må også storseilet trimmes/tilpasses genoaen din slik at det ikke bremser luftstrømmen.

Her gjelder det samme; litt bus i lett vind og flatere seil jo mer det blåser.

Bruk trimmemulighetene du har på storseilet, slik som uthal, Cunningham, skjøte, babystag og ikke minst, løygangen.  Når storseilet har rett fasong og står riktig, kjør løygangen når du får vindøkning istedet for å slakke på skjøtet.

<{POST_SNAPBACK}>

Og i tillegg, så bruker en (visstnok... er jo egentlig bare koseseiler selv) storseilet til å trimme rorutslaget, ved riktig trimmet storseil; så holder båten nesten retningen av seg selv. Mens dersom du bruker for mye rorutslag for å komme dit du ønsker så er det jevngodt med å skåte...

 

KnutS

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Max høyde handler i stor grad om flate seil - dvs. seil uten bus.

 

Forseil: skjøtevogn helt tilbake, skjøt inn helt max - dvs. helt til genoaen tar i salingshornet, stram akterstagget maks (er usikker på effekten ettersom du har masthead), slakk opp akterliket (snor som sitter i bakkant, inni seilet. Sørg også for at riggen er stramt satt.

 

Storseil: stram skjøtet, stram fallet maks, dra ut akterliket og underliket.

 

Jeg ville også fokusert på at riggen er satt slik at båten er litt logjerrig -dvs. søker opp i vinden når du slipper roret. Samtidig må det ikke bli så mye at du må holde igjen båten på roret - for da bremser du. Trykket i roret justerer du med storseilskjøtet.Blir trykket på roret for stort kan du slakke på skjøtet, eventuelt slippe skjøtevogna ned i le om du har skjøtevogn på storseilet.

 

Jeg kjenner ikke båttypen din. Er den langkjølt vil det være naturlig at du ikke tar samme høyde som kortkjølte båter.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Du har fått en del gode tips her. Jeg ønsker å påpeke at de er spesiellt storseilet (trim og fasong) som er viktig for å seile høyde, genoa er motoren din og storseilet er trimflaps. I normale vindforhold skal bomen står midskips, dvs. at du må bruke løygangen for å trekke bomen opp. Du må også finne ut hva er optimal høyde for båten din (noe som er avhengig av vindstyrken). Hvis du seiler for høyt mister du farten, og din VMG (Velocity Made Good) blir lavere. Som Arild skriver ser du de på lusene hvis du seiler for høy eller for lavt, men de aktive regatta-seilere har i tilleg en polar-diagram over båten sin, som forteller hvilken fart du bør ha på hver kurs og vindstyrke.

Jeg er litt uenig med Bitteliten: i normal og mye vind ønsker du flate seil, men i lite vind ofrer du gjerne litt høyde for å øke farten, dvs. seil med bus. De han skriver med rortrykket er helt riktig (og viktig).

 

 

Jeg kan sterkt anbefale boket 'performance racing trim' fra North Sails, også hvis du hovedsakelig skal seile tur.

 

 

Til sut, jeg kjenner ikke båttypen din, men ser i lys-tabellen at du har et lys-tal på 1.10 (uten spinaker)

Dette er lavt, sammenlignet med bl.a. Oceanis 311 (1.14 uten spinaker) og First 31.7 (1.18 med spinaker). En grunn til dette kan være rett og slett at båten ikke kan seile like høy som de båtene du har sammenlignet deg med; de er derfor interessant å høre hvilke båten du har sammenlignet deg med.

 

mvh,

Andries

S/Y Lady Stardust

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er litt uenig med Bitteliten: i normal og mye vind ønsker du flate seil, men i lite vind ofrer du gjerne litt høyde for å øke farten, dvs. seil med bus.

Jeg vil bare påpeke at jeg konsentrerte meg utelukkend om hvordan man skal få maks høyde - ikke kombinasjonen maks fart maks høyde. Se innledningen på innlegget mitt.

 

Om man merker at man mister fart må man falle av - og da slakke ut på seilene. Når jeg seiler er rortrykket det som gir meg følelsen med båten. Men nå som båtene etterhvert har mer elektronikk ombord følger jeg også trimeffekten på log og gps (vmg=sann fart mot et waypoint på gps - og er mye viktigere i regatta enn fart gjennom vannet eller fart over grunn (SOG på gps))

 

På kryss - rett etter at man slår - så trimmer man oftest båten til det mange kaller 1. gir. Da er seilene så flate som mulig. Så kan man slakke av litt om man faller av for å få opp farten. Blåser det lite er det ofte at man velger litt mindre høyde for å få bedre fart

 

For 2-3 år siden slet vi med samme problem som Andries. Vi fikk noen tips og råd på en treningsregatta fra to gode seiltrenere som fulte oss i en gummibåt. Dette gjaldt både trimming av seil og enkle modifiseringer av skjøtepunktet for å få flatet ut genoaen. Genoaen vi hadde var 150% - og skjøteskinna var ikke lang nok til at vi kunne få flatet ut genoaen på kryss. På en annen båt hadde vi samme problem. Da var genoaen rett og slett for dårlig. Løsningen var ny genoa - og da kom fart og høyde tilbake.

 

Således er seil også et viktig element her. Har du seil som er sydd for turbruk - og de du konkurrerer med har seil som er sydd for konkurransebruk (det handler om duktyper og skjæring) kan det være at løsningen din sitter i nye seil. Det er ikke en billig løsning - men skal du konkurrere mye er det noe som kan tenkes på.

Link to post
Share on other sites

Her er det mange gode tips og råd, alle er gyldige. Det er jo det som er så forbasket, mulighetene for å trimme er fryktlig mange. Mange båter liker ikke særlig krengning, skroget skrubber i vannet nården krenger. Tidlig rev i storseilet kan også være verdt å tenke på, evnt. stikk litt ut i storskjøtet.

Boka til Dedekam- Illustrert seil og rigg tim kan abefales .

Men seile, eksperimenter, gjør ting systematisk, finn ut en ting av gangen.

Tips, jeg synes mange ser ut til å slurve med riggtrim, her er det mye å hente.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Har man dårlig høyde bør også profilene på kjøl og ror kontrolleres. Det kan være mye å hente der.

Å korrigere kjøl-og rorprofil med skaprkling og sliping kan bli langt rimeligere enn å bytte seil, og bør uansett gjøres dersom man kjøper nye seil til en gammel båt.

 

Det kan være vanskelig å få tak i konstruktørens opprinnelige profiler. om det ikke er en klasseklubb e.l. som har dette.

 

Det enkleste å gjøre er å sjekke om båten går likt på begge halser., og om rorpress kjennes likt på begge halser.

 

Går den bedre på styrbord eller babord, så notér deg dette til den skal opp om høsten.

Da tegner du opp eksisterende profiler på maler. (Er du litt praktisk anlagt, eller tenker deg litt om,

så klarer du vel det).

 

Er det tydelige avvik så vet du fra sommerens opptegnelse hvilken side som har den beste profilen;

Det er den buete oversiden av flyvingen som gir løftet; dvs går båten bedre på styrbord halser , så er det også styrbord side av kjølen som har den beste profilen.

 

Det finnes også dataprogrammer som kan beregne gode kjøl- og rorprofiler ut fra data om båten, men da må du til båtkosntruktør som f.eks. Birger Kullmann og det koster jo litt pæng, men så blir det bra.

 

Igjen så bør du ha målt opp eksisterende profiler, før du bruker så mye penger på en gammel båt.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Mange bra trimmforslag, men det er en vesentlig ting som ikke er berørt, kvaliteten til genoa (også storseilet). Playern skal egentlig seile bra på kryss, de fleste 70-talls båter gjør det, men sitter ofte fast i sjøen på slør (pga. bygget etter IOR), det er dette som i første rekke gir forskjelle i lystallet i forhold til nyerer båter Jeg vil ha tatt med genoa til en bra seilmaker for å vurdere fasongen. En justeres av denne kan gjøre susen

Link to post
Share on other sites

Alle seil mister sin opprinnelige fasong etter hvert som de brukes. Gamle seil og gammel båt lar seg nok ikke sammenligne med nyere båter med nye seil.

Hvis du ønsker å stille i regatta med båten, er nok nye seil en forutsetning for å hevde seg.

Det viser seg at mange gamle båter med bra seil og bra mannskap kan gjøre det veldig bra mot nyere båter. OPm høyden er litt lavere, så er LYS tallet vesentlig lavere også.

Men som sagt, noe penger må nok brukes + øvelse og enda mer øvelse. Delta i regatta !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...