Martin Blomberg Startet 20.April.2015 Del på Facebook Startet 20.April.2015 Jeg skal male kjølsvinet og motorrommet. Men tross iherdige forsøk med zalo, motoravfetting, rødsprit får jeg ikke bort alle gamle oljeflekker fra den gamle gelcoaten. Dessuten er det oljeforurenset sementballast i i kjølsvinet som lukter ille. Kan jeg bruke klorin i kjølsvinet uten at det ødelegger gelcoat eller de steder der gelcoaten er borte og glassfiberen ligger bar? Hva med sementen og klorin? Bilde av motorrommet som skal males med topcoat: Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Klorin var forsøkt som et vaskemiddel for båt i et båtblad for noen år siden.Det er absolutt ufarlig ,men heller ikke særlig effektivt.Det har en alkalisk effekt,men svak.Finn noe bedre. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Klorin er ikke fettløsende, så det har lite for seg. Salmiakk derimot er svært fettløsende, og derfor et bedre alternativ. Gjerne blandet med litt Zalo. Bruk kaldt vann for å dempe lukten, påfør og la det virke en stung før du begynner å jobbe med flekkene. Overraskende effektivt på det meste av fett, og matter også overflaten litt før maling. Vinn vinn for deg altså;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Skrubb godt med diesel og la denne virke en stund, skrubb litt til og tørk bort. Deretter kan avfetting brukes. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Jeg vill definitivt brukt salmiakk. Salmiakk fordamper og etterlater ingen såpehinne (som for eksempel Zalo gjør). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kslipp Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Bruk aceton. Det løser opp gammel olje, vask med såpevann etterpå eller eventuelt HD vask. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Gammel olje må fjernes med noe som kan løse opp fett og løsemidler. Salmiakk er jo ok, men de sterkeste og mest effektive midlene er de tradisjonelle løsemidlene, spesielt av typen ketoner: MEK = Metyl Etyl Keton = etylmetylketon - fås kjøpt i hvert på apoteket Aceton = propanon = propan-2-on Utenom dette har alkoholer også en løsende effekt som f eks isopropanol, etanol og metanol Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Jeg ville brukt Aceton. Billig på Biltema. Men husk å bruke maske med kullfilter etc. Biltemas maske med to filterinnsatser (ca 150,-) fungerer helt fint, og er også fin å bruke hvis du skal male med to-komponent etterpå. Uten maske løser du opp hjerneceller i samme tempo som oljeflekkene... :) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Martin Blomberg Svart 21.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2015 Angående aceton. Fordamper den på en gang? Har sett bilder her på båtplassen av glassfiberlaminat som fikk ligge 2 dager i aceton. Glassfiberlaminatet ble oppløst. Har sett at væsker renner ned på sidene av sementen og legger seg i bunn under sementen. Dvs rett på laminatet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 (redigert) Hva slags båt er dette? Tenker at siden du har betong i kjølen er det kanskje en seilbåt eller motorseiler? Det jeg tenker på er om du har noen skrudde forbindelser skjult under betongen type kjølbolter osv. I tilfelle ville jeg vært veldig forsiktig med klorin og salmiakk, da risikerer du spenningskorrosjon hvis du ikke får skyllet bort alle rester. Likedan vil skroggjennomføringer være særlig utsatt om de er i messing. Aceton er nevnt, men tynneren fra BT er også veldig bra til å løse opp gjenstridige oljeflekker, kanskje vel så bra etter min erfaring. Men Honduras er også inne på HMS aspektet, og det er kanskje grunn nok til å droppe sterke løsemidler. Et alternativ da kan være kraftvasken fra Europris. Den er billig ganske kraftig. Det som ikke løsner da fjerner du ved å matte med grovt slipepapir. Lykke til Lagt til: Det du nevner er jo grunn nok til å droppe aceton og tynner. Men det samme gjelder salmiakk og klorin dersom du har skrudde forbindelser som jeg var inne på over. Redigert 21.April.2015 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Martin Blomberg Svart 21.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2015 Det er en Viksund Family / Buyable 24 cabincruiser. Det er bilder av båten og kjølen her(kan ikke laste opp bilder fra mobilen virker det som): https://baatplassen.no/i/topic/111627-hvilken-b%C3%A5tkrybbe-b%C3%B8r-jeg-skaffe-til-viksund-24-fot-3-tonn/ Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Få deg en liten pressluft hammer og hakk ut betongen og rengjør, så kan du legge inn bly som ballast isteden. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
index Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Fjerning av betong kan jeg ikke se noen grunn til. Hvorfor ta ut en ballast og legge inn en annen? Det finnes da bedre ting å bruke tiden til? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Big Horn Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 For å unngå lekkasje ned mellom betong og glassfiber, samt for å forhindre fremtidig lukt ville jeg slipt litt på betongen, samt toppcoaten rundt betongen, og plastret det igjen med polyester, et par lag 300gr matte og toppcoat. Etter dette kan du søle rundt med aceton eller andre løsningsmidler uten å risikere at det trenger inn på steder du ikke får tørket opp. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Vask med aceton og fille evnt oppvaskbørste. Hell på litt så gnikke gnikke:-) Du skal jo uansett ikke fylle fem liter aceton nedi der på en gang så det går fint :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Alternativt; Prickbort er til nå den beste avfettingen jeg har brukt utenom diverse løsemidler som er nevnt tidligere i tråden. Selges hos flere merkebilforhandlere, bensinstasjoner og bilrekvisitaer. Har også prøvd diverse andre avfettinger for bil, blant annet et par produkter fra Turtle. Fungerer jo forsåvidt, men må gjentas flere ganger og virke lenge før OK resultat. For et par år siden understellsbehandlet jeg en bil jeg hadde, gjorde jobben utendørs. Dessverre var det litt mer vind enn jeg merket da jeg lå under med sprøyta. Det var kveld og jeg skulle på ferie dagen etter. Så jeg la ikke merke til at nesten hele den ene siden av bilen var dekket av et lag med tectyl og hulromsvoks. Dette fikk stå og tørke ei uke til jeg kom hjem og oppdaget fadesen. Hadde heldigvis ei flaske Prickbort stående og fikk sprøytet et lag med dette på. Resultatet - hulromsvoksen og understellsmassen bare rant av, trengte kun spyle med hageslangen og ta ei lita økt med svampen så var bilen fin som før i lakken igjen. På bakgrunn av det brukte jeg også Prickbort i båten for å få vekk noe gammel drit. Helt rent etterpå, så vil i alle fall anbefale å prøve siden avfettingen er svært effektiv og ikke skader metall og plast. Når det gjelder aceton vil denne fordampe rimelig raskt så lenge du ikke påfører for mye om gangen og det er luftig nok. Men får den trenge ned i hulrom og diverse kan den bruke en stund på å fordampe (glemte ei flaske med aceton stående uten kork nesten en månded i et 20 grader varmt rom. Ikke merkbar fordampning, det var i såfall vært lite). Så ville vært forsiktig med mengden for å unngå at den blir liggende og løse opp polyesteren. Eventuelt kun bruke noe aceton på ei fille helt til slutt for siste finish etter å ha brukt annet til å ta det groveste. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Fjerning av betong kan jeg ikke se noen grunn til. Hvorfor ta ut en ballast og legge inn en annen? Det finnes da bedre ting å bruke tiden til? Nå var dette ment som et innlegg til Martin. Han skriver i innlegg 1 at det lukter ille av betongen. Da kan det være en løsning å fjerne det og erstatte med en annen type ballast, betong eller f.eks bly. Du har 11928 innlegg og de fleste har ikke vært noe annet enn slærr. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.