Jump to content

Få bort oljeflekker fra kjølsvinet med klorin?


Martin Blomberg

Recommended Posts

Jeg skal male kjølsvinet og motorrommet. Men tross iherdige forsøk med zalo, motoravfetting, rødsprit får jeg ikke bort alle gamle oljeflekker fra den gamle gelcoaten. Dessuten er det oljeforurenset sementballast i i kjølsvinet som lukter ille.

 

Kan jeg bruke klorin i kjølsvinet uten at det ødelegger gelcoat eller de steder der gelcoaten er borte og glassfiberen ligger bar?

Hva med sementen og klorin?

 

Bilde av motorrommet som skal males med topcoat:

bilde

 

 

 

 

Link to post

Klorin er ikke fettløsende, så det har lite for seg. Salmiakk derimot er svært fettløsende, og derfor et bedre alternativ. Gjerne blandet med litt Zalo. Bruk kaldt vann for å dempe lukten, påfør og la det virke en stung før du begynner å jobbe med flekkene. Overraskende effektivt på det meste av fett, og matter også overflaten litt før maling. Vinn vinn for deg altså;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Gammel olje må fjernes med noe som kan løse opp fett og løsemidler. Salmiakk er jo ok, men de sterkeste og mest effektive midlene er de tradisjonelle løsemidlene, spesielt av typen ketoner:

 

MEK = Metyl Etyl Keton = etylmetylketon - fås kjøpt i hvert på apoteket

Aceton = propanon = propan-2-on

 

Utenom dette har alkoholer også en løsende effekt som f eks isopropanol, etanol og metanol

Link to post

Jeg ville brukt Aceton. Billig på Biltema. Men husk å bruke maske med kullfilter etc. Biltemas maske med to filterinnsatser (ca 150,-) fungerer helt fint, og er også fin å bruke hvis du skal male med to-komponent etterpå. Uten maske løser du opp hjerneceller i samme tempo som oljeflekkene...  :)

Link to post

Angående aceton. Fordamper den på en gang?

Har sett bilder her på båtplassen av glassfiberlaminat som fikk ligge 2 dager i aceton. Glassfiberlaminatet ble oppløst.

 

Har sett at væsker renner ned på sidene av sementen og legger seg i bunn under sementen. Dvs rett på laminatet.

Link to post

Hva slags båt er dette? Tenker at siden du har betong i kjølen er det kanskje en seilbåt eller motorseiler? Det jeg tenker på er om du har noen skrudde forbindelser skjult under betongen type kjølbolter osv. I tilfelle ville jeg vært veldig forsiktig med klorin og salmiakk, da risikerer du spenningskorrosjon hvis du ikke får skyllet bort alle rester. Likedan vil skroggjennomføringer være særlig utsatt om de er i messing.

 

Aceton er nevnt, men tynneren fra BT er også veldig bra til å løse opp gjenstridige oljeflekker, kanskje vel så bra etter min erfaring. Men Honduras er også inne på HMS aspektet, og det er kanskje grunn nok til å droppe sterke løsemidler. Et alternativ da kan være kraftvasken fra Europris. Den er billig ganske kraftig. Det som ikke løsner da fjerner du ved å matte med grovt slipepapir.

 

Lykke til :smiley:

 

 

Lagt til: Det du nevner er jo grunn nok til å droppe aceton og tynner. Men det samme  gjelder salmiakk og klorin dersom du har skrudde forbindelser som jeg var inne på over.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

For å unngå lekkasje ned mellom betong og glassfiber, samt for å forhindre fremtidig lukt ville jeg slipt litt på betongen, samt toppcoaten rundt betongen, og plastret det igjen med polyester, et par lag 300gr matte og toppcoat. Etter dette kan du søle rundt med aceton eller andre løsningsmidler uten å risikere at det trenger inn på steder du ikke får tørket opp.

Link to post

Alternativt; Prickbort er til nå den beste avfettingen jeg har brukt utenom diverse løsemidler som er nevnt tidligere i tråden. Selges hos flere merkebilforhandlere, bensinstasjoner og bilrekvisitaer. Har også prøvd diverse andre avfettinger for bil, blant annet et par produkter fra Turtle. Fungerer jo forsåvidt, men må gjentas flere ganger og virke lenge før OK resultat.

 

For et par år siden understellsbehandlet jeg en bil jeg hadde, gjorde jobben utendørs. Dessverre var det litt mer vind enn jeg merket da jeg lå under med sprøyta. Det var kveld og jeg skulle på ferie dagen etter. Så jeg la ikke merke til at nesten hele den ene siden av bilen var dekket av et lag med tectyl og hulromsvoks. Dette fikk stå og tørke ei uke til jeg kom hjem og oppdaget fadesen. Hadde heldigvis ei flaske Prickbort stående og fikk sprøytet et lag med dette på. Resultatet - hulromsvoksen og understellsmassen bare rant av, trengte kun spyle med hageslangen og ta ei lita økt med svampen så var bilen fin som før i lakken igjen. På bakgrunn av det brukte jeg også Prickbort i båten for å få vekk noe gammel drit. Helt rent etterpå, så vil i alle fall anbefale å prøve siden avfettingen er svært effektiv og ikke skader metall og plast. 

 

Når det gjelder aceton vil denne fordampe rimelig raskt så lenge du ikke påfører for mye om gangen og det er luftig nok. Men får den trenge ned i hulrom og diverse kan den bruke en stund på å fordampe (glemte ei flaske med aceton stående uten kork nesten en månded i et 20 grader varmt rom. Ikke merkbar fordampning, det var i såfall vært lite). Så ville vært forsiktig med mengden for å unngå at den blir liggende og løse opp polyesteren. Eventuelt kun bruke noe aceton på ei fille helt til slutt for siste finish etter å ha brukt annet til å ta det groveste.

Link to post

Fjerning av betong kan jeg ikke se noen grunn til. Hvorfor ta ut en ballast og legge inn en annen? Det finnes da bedre ting å bruke tiden til?

 

Nå var dette ment som et innlegg til Martin. Han skriver i innlegg 1 at det lukter ille av betongen.

Da kan det være en løsning å fjerne det og erstatte med en annen type ballast, betong eller f.eks bly.

 

Du har 11928 innlegg og de fleste har ikke vært noe annet enn slærr.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...