Jump to content

Simson, Sika og Biltema, hvilken natemasse er best?


Lillesand

Recommended Posts

Jeg holder på å legge nytt dekk på båten og bruker 20 mm eik med 5 mm fuge mellom. Når det gjelder natemasse og valg så står det mellom Simson, Sika og Biltema. Hvilken er best? Jeg skal lakke overflaten så slitasjen på fugene blir veldig liten med unntak av sollyset da. I forhold til pris er jo Biltema mye billigere men det får så være hvis kvaliteten er dårligere

Link to post
Share on other sites

Sika kan væremplundrete mht herding og diverse produkter (som f.eks. Linolje)

 

Ellers er nating en slik drittjobb at du velger det som sitter best.

I hvert fall så lenge vi snakker om dekk som tross alt har en reell slitasje.

 

Simpson, sika og tec7 har jeg til gode å høre noe negativt om.

Felles for alle er at det gjøres riktig

Link to post
Share on other sites

Here we go again :-)

 

Nær sagt alle natemasser som tilbys er på basis av MS / Hybrid polymer. Det som er viktig er utførelsen !

  • Ikke lag 3-veis heft. Det vil si: Bruk nate-tape slik at massen ikke fester i bunnen
  • Fres kanten på plankene slik at du får frisk ved om det er eldre dekk. Rens godt med røsdsprit / aceton før påføring. Det aller beste er å kjøpe tilpasset primer til å påføre kantene(Sika har system)
  • Benytt fortrinnsvis masse med ca. 40 shore hardhet. Den skal ikke være for myk da man går på den(tenk en stiletthel). Når man limer plankene ned mot dekket kan man gjerne benytte den mykeste/mest elastiske massen man får kjøpt(20 shore / 25% bevegelse lav moduløs masse. Disse opplysningene finnes på teknisk datablad)
  • Må ikke utsettes for regn under herding(helst ikke sol-lys heller)
  • Jevn temperatur under herdingen er en fordel. Natte-frost får ikke forekomme under herdingen.
  • Herdetid er avhengig av temperatur og natedybde. Minimum 7 døgn.
  • Kutt massen jevnt med dekket med en tapetkniv eller lignende før du starter å pusse.
  • Om det smitter sort farge over i treverket ved pussing må det herde lengre.

Alle natemasser brytes ned av oljer, men det tar så lang tid at vi ikke tenker på at den er bidragsyter når massen en gang må skiftes.

Nedbrytingen er også en konsekvens av saltvann og sol samt slitasje så hva som er verst strides de lærde om.

 

Lykke til !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hva brukes som "nate tape"?

Har hørt at noen bruker kasetttape, men det blir lett noe rot. Skulle helst hatt noe som limer bunnen av natene før de legges på plass.

 

Elers er nok nate tape spesielt viktig ved tynne staver som krever grunne nater. Når en legger mer massive dekksplank er det nok en fordel å bruke dype nater. Problemer med 3-veis binding og tape blir da mindre viktig. Jeg rev nettop et dekk i furu som ble lagt med 20 mm tykke og 40 mm brede staver og ca 5 mm brede og 12 mm dype nater. Det var brukt Sika natmassse og ingen tape i bunnen. Det var ingen tegn til at natmassen hadde sluppet. Stavene satt så godt limt samme at det nesten var umulig å dra dem fra hverandre med håndmakt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Mange gode tips, takk for det. Mitt dekk er nettopp disse målene du beskriver på det dekket du rev opp. Jeg hadde tenkt å legge ned en bunnfyllingslist og la det stå igjen ca 10 mm til natemassen i dybda, det må vel være greit? Tror jeg går for Biltema sin natemasse ut ifra teknisk deklarasjon. 

Link to post
Share on other sites

Hva brukes som "nate tape"?

Har hørt at noen bruker kasetttape, men det blir lett noe rot. Skulle helst hatt noe som limer bunnen av natene før de legges på plass.

 

Elers er nok nate tape spesielt viktig ved tynne staver som krever grunne nater. Når en legger mer massive dekksplank er det nok en fordel å bruke dype nater. Problemer med 3-veis binding og tape blir da mindre viktig. Jeg rev nettop et dekk i furu som ble lagt med 20 mm tykke og 40 mm brede staver og ca 5 mm brede og 12 mm dype nater. Det var brukt Sika natmassse og ingen tape i bunnen. Det var ingen tegn til at natmassen hadde sluppet. Stavene satt så godt limt samme at det nesten var umulig å dra dem fra hverandre med håndmakt.

 

Hehe, Carl Jularbo skulle funger bra til formålet :-)

Spøk til side, det finnes å få kjøpt slipp-tape i forskjellige dimensjoner fra Sika. Man kan benytte hva som helst bare det sørger for at nate-massen ikke fester i bunn av naten.

Problematikken går ikke på at nate-massen slipper, men at den sprekker i midten(såkalt kohesjons-brudd). Som regel går det bra uten, men om man skal være på den sikre siden er altså en slipp-tape å foretrekke.

 

Bare for å ha nevnt det, jeg har ikke noe med Sika å gjøre, men de vel den eneste jeg kjenner som tar sjansen på å selge sitt system til gjør-det-selv(DIY) markedet i Norge.. Grunnen til at ikke flere produsenter tilbyr produkter til DIY, er enkelt og greit at det er fort gjort å gjøre noe feil. Effekten av sure kunder er ansett verre enn hva salget denne applikasjonen genererer i kroner og øre.

Om man ser på produsenter som leverer dette til proff-bruk(båtprodusenter/dekkprodusenter) så er det flere leverandører. Min kollega i Italia leverer vårt system til en rekke Italienske verft, men vi har altså forbud mot å selge det i DIY markedet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Mange gode tips, takk for det. Mitt dekk er nettopp disse målene du beskriver på det dekket du rev opp. Jeg hadde tenkt å legge ned en bunnfyllingslist og la det stå igjen ca 10 mm til natemassen i dybda, det må vel være greit? Tror jeg går for Biltema sin natemasse ut ifra teknisk deklarasjon. 

 

Vil ikke anbefale bunnfyllingslist til dette formålet. Grunnen er at den er for myk og ved hard belastning ovenfra er sjansen større for at massen slipper på sidene. Det beste er å fylle hele fugen i dybden, men med en slipp-tape. Da får du bedre stabilitet om denne berømte stiletthælen skulle dukke opp.

Bunnfylling leverer vi for fuging på fasader, ikke gulv.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette så fint ut. Siden det er eik du bruker har jeg erfaring med at det er viktig å slå ned pluggene riktig vei. Eikepluggen er så mye hardere enn teak. Og når du skal hugge den av er det for gjort at pluggen knekker lengre ned enn du har huggjernet.

Du burde vurdere å hugge av nå før limet er tørt slik at du kan bytte pluggen hvis den brytes av under overflaten.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at du ikke har pusset natene enda siden det bare har gått et døgn, men at det er benyttet tape og fuget pent. Flott jobb !

 

Når det gjelder herding av disse hybrid polymerene har jeg litt informasjon.

I 35 år har Japanske Canica levert råvarer til produksjon av MS polymer. Dette er en type kjemi som herder bra og er enkel for produsentene å produsere med stabil kvalitet.

MS er et trademark og kan ikke kalles MS om ikke råvarene er handlet av Canica. I dag er det flere råvareprodusenter som kan tilby samme teknologi, men man kan da ikke kalle produktet MS.

Ferdigvarene som tilbys blir da kalt "Hybrid polymer" og mange av de er produsert med samme teknologi som man benytter med Canicas MS polymerer. Noen har derimot funnet opp hjulet på nytt og klarer nå å produsere polyuretan med så lite innhold av isocyanat at sluttproduktet ikke lengre er merkepliktig. Disse produktene markedsføres også som "Hybrid polymer". Problemet er dog at for denne teknologien er isocyanaten et herdekomponent og med så lite av den som benyttes i hybridene kan de fra tid til annen ha problemer med herdingen da de er litt vanskelige å produsere med stabil kvalitet.

I fagmiljøer kalles de som produseres på polyuretan-basis for POPS og de som produseres med MS teknologi kalles SPURS. Begge selges under betegnelsen Hybrid polymer og POPS kan altså noen ganger ha veldig treg herding. Sika er for øvrig en POPS......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Til orientering; eik og teak er omtrent like harde tresortar.

Jeg forbeholder meg retten til ikke å være enig.

Dette er på grunnlag av å ha  montert teak i ca 15 båter . Teakpluggene er" bare å hugge rett av". Men samme øvelsen gjorde ganske vondt i handa med eika. Burmesisk teak vs amerikansk eik.

 

Og mitt eget lille skipsgulv.

Men det som også er veldig viktig her er om pluggene er borret ut riktig vei i veden.

Jeg hadde ikke fein på den tiden, men det høres ut som en meget god plan.

Link to post
Share on other sites

Så lenge du unngår frost så går det nok bra, men herdetiden blir lang med slike temperaturer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...