Grønnskollingen Startet 30.April.2015 Del på Facebook Startet 30.April.2015 Mens jeg satt i sofaen i går kveld begynte jeg å gruble på kjølevannsslanger... Siden dette forumet er fullt av kunnskapsrike folk og kanskje til og med en hydrodynamiker skal jeg prøve å formulere spørsmålet mitt her: I forbindelse med motorbytte har jeg lagt opp kjølevannsslange på ca 2 meter fra sjøvannsinntak på 12mm (1/2 tomme) via sjøvannsfilter til impellerpumpen. Jeg hadde 19mm kjølevannsslange liggende og har brukt denne uten å endre gjennomføringen. Vil motstanden i slangen reduseres hvis diameteren på slangen økes til tross for at det finnes en begrensing i røret (kjølevannsinntaket)? Finnes det hydrodynamiske grunner til å ikke bruke slanger som er større enn inntaket? Økt diameter vil gi lavere hastighet på vannet noe jeg antar er bra, men vil den økte overflaten gi økt friksjon og dermed oppveie eventuelle fordeler? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 30.April.2015 Del på Facebook Svart 30.April.2015 (redigert) Nå er ikke jeg noen hydrodynamikker, men jeg tillater med allikevel å svare. Større diameter gir mindre motstand ved stor gjennomstrømning, altså jo større jo bedre. At gjennomføringen er liten, kan i liten grad kompenseres med større slange. Nå vet ikke jeg hva slags motor det er snakk om her, men min VP TAMD30 suger så mye vann at hageslangen ikke klarer å fylle etter. 1/2 tom slange på 2 meter synes jeg høres lite ut, ville gått opp til 3/4 som minimum, kanskje helst 1 tom. Er slange/gjennomføring for lite, sliter du fortere ut impelleren, (kavitasjon) så her er det ingen grunn til å være sparsom. I teorien kan du aldri ha for stort kjølevannsinntak Redigert 30.April.2015 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
pberg Svart 30.April.2015 Del på Facebook Svart 30.April.2015 Jeg vil tro at restriksjonen i gjennomføringen vil gi en grense på den maksimale flow du kan ha i systemet, og den større slangediameteren vil gi mindre motstand enn en slange av mindre dimensjon. Når du øker diameteren med samme flow, vil hastigheten på strømmen gå ned, og dermed redusere friksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 30.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2015 Jeg vil tro at restriksjonen i gjennomføringen vil gi en grense på den maksimale flow du kan ha i systemet, og den større slangediameteren vil gi mindre motstand enn en slange av mindre dimensjon. Når du øker diameteren med samme flow, vil hastigheten på strømmen gå ned, og dermed redusere friksjonen. Dette er dette jeg tror også. "Flow" dikteres av den minste diameteren, men den totale friksjonen blir positivt påvirket av en slange med større diameter på grunn av lavere friksjonstap. Motoren er en 440cc kubota. Den er med andre ord ganske knøttliten sammenlignet med en TAMD30. 1/2 tom gjennomføring er adekvat ifølge manualen, men det jeg lurer på er hvordan den totale motstanden i slangestrekket påvirkes av en overdimensjonert slange. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.April.2015 Del på Facebook Svart 30.April.2015 Meeen, hva om pumpa ligger høyere enn vannlinja, vil ikke økt dimensjon da gjøre at en større mengde vann "drar ned" mot vannlinja? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 30.April.2015 Del på Facebook Svart 30.April.2015 "Motstand" i rør består av singulærtap og friksjonstap. Singulærtap er formel k*v^2/2*g. Singulærtap er altså avhengig av vannhastigheten i punktet i annen potens. Dvs at hvis vannhastigheten er lav blir tapet også lavt. Er vannhastigheten høy blir tapet mye større. Friksjonstap er med formel f*(l/d)*v^2/(2*g). Poenget er her at lengden er en faktor som utgjør en konstant faktor,mens diameter er i nevner som en konstant faktor. Men også her er vannhastigheten i annen potens. Dvs at øker du dimensjonen blir vannhastigheten lavere og friksjonen lavere. Dette her er veldig forenklet forklart. Dersom man i utgangspunktet har en dimensjon for liten inntaksdiameter får man økt singulærtap, noe man kan kompensere ved å øke dimensjonen på slangen etter inntaket. I ditt tilfelle vil en økning i dimensjon på slangen gjøre at den klarer å transportere mer vann enn en mindre ledning, så dette skal gå veldig fint. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.April.2015 Del på Facebook Svart 30.April.2015 Meeen, hva om pumpa ligger høyere enn vannlinja, vil ikke økt dimensjon da gjøre at en større mengde vann "drar ned" mot vannlinja? Nei, det blir bestemt av væskesøylehøyden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gabi Svart 30.April.2015 Del på Facebook Svart 30.April.2015 Det er pumpen som generere et sug. Dersom tilførselsslangen er for liten blir friksjonen i ledningen kanskje så stor at det ikke er nok sugekraft igjen ved innløpet til å fylle på med den vannmengden som trengs og pumpa vil kun suge luft... Derfor er det dumt å ha en for liten inntaksslange. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 30.April.2015 Del på Facebook Svart 30.April.2015 (redigert) Vil motstanden i slangen reduseres hvis diameteren på slangen økes til tross for at det finnes en begrensing i røret (kjølevannsinntaket)? Ja Finnes det hydrodynamiske grunner til å ikke bruke slanger som er større enn inntaket? En reduksjon i diameter fra slangen til inntaket vil medføre et lite trykktap, men i de hastighetene du har i denne slangen er det neglisjerbart. Så jeg ser ingen hydrodynamiske grunner til at det ikke vil lønne seg. Da spiller slangediameteren mye større rolle. Økt diameter vil gi lavere hastighet på vannet noe jeg antar er bra, men vil den økte overflaten gi økt friksjon og dermed oppveie eventuelle fordeler? Som sagt av nopain99, vil friksjonen i et rør (eller en slange) øker med kvadratet av hastigheten. Den økte veggflaten er ikke med i denne formelen. Redigert 30.April.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Grønnskollingen Svart 30.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2015 Gode, begrunnede svar. Tusen takk. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 30.April.2015 Del på Facebook Svart 30.April.2015 Du kan leke litt med denne kalkulatoren for å utfordre hydrodynamikerene her .... http://www.efunda.com/formulae/fluids/calc_pipe_friction.cfm#calc SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.