Eureka Startet 1.Mai.2015 Del på Facebook Startet 1.Mai.2015 Er det noen som har erfaring med beregning av antall stag, vinkling/ "mønster" etc? Utgangspunktet er 12x 2,5 meter brygge, hvor landsiden av bryggen er 4,5 til 5 meter fra land. Ser for meg 6 meter lange stag. Forskjell på flo og fjøre er 1,5 til 2 meter. Hva må man ta hensyn til? Hvordan unngå spenn i stagene? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Stagene vinkelrett på brygga så langt fra hverandre som praktisk mulig. Sideveis bevegelse hindres med et kryss av vire eller kjetting mellom stagene. Fra landfestet på det ene staget til bryggefestet på det andre, og motsatt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Eureka Svart 1.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Hmm.. Vinkelrett på brygga, det er jo bra. Da vil det jo ikke være noe problem med tidevannsforskjell mtp staga. Og kjetting er jo lett å montere.. De to bryggene med stag jeg har sett på, en privat brygge på 15 meter og en båtforenings servicebrygge på 20 meter hadde begge vinklet stag i flere retninger. Sistnevnte fra Ørsta marine. Takk for innspillet Brigg. Er rettvinklet stag og wire/ kjetting vanlig løsning? Bryggen blir liggende øst-vest med sterkest vind alltid rett inn fra vest. - type storm/ orkan. Det er aldri stor sjø inn i bukta da den er skjermet på syd, øst og vest, mens fra nordøst er eneste retning hvor det kan bli små bølger. Fra vest stryker vinden over land og må være sterk for å ha betydning. 3 motorbåter på bygga, en på 22 fot, en på 29, en på 31 og seiler på 30 fot. Kun seilbåten i stormsesongen... Andre som har erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Mai.2015 Del på Facebook Svart 2.Mai.2015 (redigert) Jeg har sett slike løsninger flere steder. Et sted har de benyttet faste stag til kryss, disse vil ta belastning i begge retningene mens kjettingene bare tar en retning hver. I tillegg til kryssene kan du også ha forankring med tau/trosser mot land i begge retningene. Uansett er det viktig å dimensjonere dette i forhold til rådende værforhold. Kanskje selger av flytebrygga kan hjelpe deg med beregninger. Redigert 2.Mai.2015 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Eureka Svart 2.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2015 Brygga blir sjølbygg i tre eller brukt stålbrygge. Stagene blir eventuelt kjøpt hos Ørsta marine. Alternativt blir det å kjøpe og kappe til rør selv og galvanisere lokalt til 50 øre pr kg. Men egnet beslag på land og mot brygge er nok best å kjøpe ferdig. Tusen takk for tips. Skal se på ei brygge i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Hei. Du bør ikke bruke fast kryss mellom stagene, pga vridning i brygga på dårlig vær. Da dette kan brekk både stag eller brygga når vridningen blir stor. Må du bruke stag så bruker du kjetting i krysset mellom disse. Jeg har selv stålbrygge 2,5x12m og bruker kjetting/tau for å forankre brygga til land og utover for å få nok avstand fra land. Vår brygge ligger veldig utsatt til, med åpent hav rett vest. Og brygga har stått av flere orkaner de siste årene 10 årene. Bjarne Rønning. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 (redigert) Haller mot kjetting mellom staga skjønner jeg :) Oppe i Sandnessjøen er det jo bra med tidevannsforskjell også. Firkantrør eller runde rør? - synspunkter på det? Redigert 3.Mai.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Hei. Hvis jeg skulle brukt stag, hadde jeg brukt firkant 10x10 cm med 8 mm gods tykkelsen. Tidevannsforskjell er mellom 2-3 m. Vår brygge liger med kortsiden rett mot vest, da følger den været/bølgene veldig bra uten for mye sideveis vugging/vridninger. Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Hva med høyde på stagenes innfesting på land vs høyde på brygga. Skal man beregne slik at stagene alltid peker nedover, innenfor normal påregnelig høyvann? Eller skal man beregne ut fra høy stormflo? -og ekstrem flo? Hva skjer om stagene blir stående vannrett, eller ved ekstremvær oppover mot brygga? Altså, bør/ må stagene alltid peke nedover? Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Jeg ville valgt å plassere landfestene så høyt at stagene alltid er over vann..... dvs over høyeste høyvann. Og,- husk at landfeste for kjettingene må være noenlunde i samme høyde som stagene. Med 6 meter lange stag, og bredde 2,5 meter ville jeg ikke følt med helt fornøyd med bare kjetting i kryss mellom stagene. Jeg ville også vurdert ekstra kjettinger på begge sider 1-2 meter utenfor stagets landfeste. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 -den skal ligge langs land, ikke ut fra land. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 (redigert) -er det noen som vet hva det heter det galvaniserte jernet som står ned i berget på bildet heter? Og om det kan kjøpes ferdig noen plass? Er jo typisk brukt til å bardunere telefon og strømstolper... Består av et jern på 12 mm som er bøyd til øye i toppen. -ikke en båtting, men skal jo brukes til stadfeste.. Redigert 7.Mai.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Mai.2015 Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 (redigert) Øyebolt med kile, finnes i jernvarebutikk. Byggmakker xl- bygg etc. Kan vel med fordel borres et noe større hull f.eks 16mm slik at man gyser bolten fast så er du sikker på at du får den i den høyden du vil Redigert 7.Mai.2015 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Eureka Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 (redigert) Tusen takk. "Gyser"? :) Redigert 7.Mai.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 7.Mai.2015 Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 (redigert) En rätt Gysare.... (grøsser/thriller) :) Støpe fast - greit også med tanke på rust og holdfasthet Redigert 7.Mai.2015 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.