Jump to content

44 fots Swan kullseilt utenfor Azorene, hvordan?

Mats-gh11

Recommended Posts

Legge bi eller seile med vinden. En stormfokk og seile med vinden er nok det beste slik jeg ser det. Tar man bort alle seil blir muligheten til å styre, og komme seg på riktig kurs igjen etter evt. broach borte. Derfor tar jeg aldri ned stormfokk, men seiler med vinden. Drivanker har jeg aldri brukt, da jeg anser sannsynlighet for skade på mannskap og båt som stor og nytteverdi som liten. Å legge bi kan jo fungere, men ved store brytende bølger og mye vind er man prisgitt tilfeldighetene om man blir truffet av en kjempestor brytende bølge eller ikke, så personlig synes jeg det er best å seile med vinden, da man tross alt kan "planlegge" (i større eller mindre grad) hvilken bølge man vil bli truffet av eller ikke, i hvert fall i dagslys. Ellers så kan man legge ut slepeliner, anker etc. bak båten for å begrense farten om den skulle være problemet. Men det kan fort gå unna i medvind av storm styrke. Farta i seg selv er vel ikke problemet på en moderne båt, men mangel på stabilitet når skroget løfter seg ut av vannet, påkjenninger på ror, påkjenninger på rigg og mannskap ved bråstoppen man får ved å treffe en bølge.

Syntes det blir tungt på roret over 10 knop og vet ikke om jeg hadde orket medvind i et døgn eller to med fart i 15 knop. Det er vel også litt vanskelig å endre seg når du først har tatt beslutningen om å kjøre med eller mot. Tidligere videoer her på BP viser vel at det skal svært mye til for å velte en seilbåt hvis man treffer med baugen rett i mot, uansett ikke en drøm for meg uansett. Jeg har ikke opplevd slik storm, men instinktet sier baugen i mot.

Kor mange av de som skriv her har opplevd slike forhold? Eg har har tre rev i storseglet, men har aldri brukt meir enn to. Har kryssa både nordsjøen og Biscaya.. Slike forhold som det desse har opplevd, er det heldigvis svært få som opplever sjølv om de tek lengre turar. Det er svært lett å seile når ein sit bak eit tastatur :wink:

Flere av de som omkom eller ble skadet under Fastnet '79 ble truffet av løse gjenstander som fløy rundt nede i båten.  Å sikre alle innvendige luker og gjenstander som kan løsne er ingen dum idé hvis man skal ut på havet.

http://www.yachtingmonthly.com/sailing-skills/crash-test-boat-capsize-29161

Etter min mening har kapteinen korrekt identifisert en livstruende situasjon, og tidsnok tatt de nødvendige grep for å evakuere mannskapet i sikkerhet før situasjonen eskalerte til en uhåndterlig katastrofe.  Her er det utvist utmerket sjømannskap etter min mening.

Bundin er bátleysur maður

Flere av de som omkom eller ble skadet under Fastnet '79 ble truffet av løse gjenstander som fløy rundt nede i båten.  Å sikre alle innvendige luker og gjenstander som kan løsne er ingen dum idé hvis man skal ut på havet.

http://www.yachtingmonthly.com/sailing-skills/crash-test-boat-capsize-29161

Etter min mening har kapteinen korrekt identifisert en livstruende situasjon, og tidsnok tatt de nødvendige grep for å evakuere mannskapet i sikkerhet før situasjonen eskalerte til en uhåndterlig katastrofe.  Her er det utvist utmerket sjømannskap etter min mening.

:thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Tror nok bare de som var om bord vet hva som var riktig å gjøre i denne situasjonen. Dessuten var det erfarne seilere.

Som nevnt i intervjuene var redningsflåten skylt over bord og riggen hadde en skade som gjorde seiling umulig, eller med potensielt mastehavari som resultat. Så hvilke alternativer står man da igjen med? Håpe man greier 400 nm til Azorene for motor? Det krever nok i overkant av 200-250 liter diesel, om man er så heldig at motoren holder ut når båten blir kastet rundt i bølgene. I tillegg er man våt, utmattet og trøtt.

Det høres heroisk ut å kjøre på og eventuelt rigge en nødrigg av masterestene og seile inn til Horta noen dager senere, uten redningsflåte, men jeg er rimelig sikker på at de fleste her ville trykt på "nødknappen" på lik linje med skipperen på Kolibri.

Så får man heller hanskes Baatplassen-domstolen i ettertid.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Etter Fastnet lærte mann mye av analysen som kom fram etterpå. Ærlige raporter fra de som kom seg helberget gjennom ga oss innsyn i hva som kunne ha vært gjort før start slik at ikke tragedien hadde endt slik den gjorde. Veldig mye har blitt gjort med deltagende båter og reglemanget for å delta i regatta worldwide.

Muligens også "turbåter" skulle ta raportene til etterretning og lese seg litt opp før en legger avgårde sørover og vestover.

BoatOwner har av og til artikler som beskriver turer og som oftest med ett tillegg "hva som gikk galt" og vurderingen rundt dette. Mye å lære her og spesielt om saker som en ikke tenker på da en tar omgivelsen for gitt og at hos meg skjer dette ikke.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

• 5 måneder senere...

Vanskelig å vite hva slags lærdom en skal trekke ut av alle slike tilfeller jeg har lest om, men jeg har kommet opp med noen tentative konklusjoner for min egen del:

• Det gjelder å holde seg våken og uthvilt. Kaoset som beskrives ombord – egg i bokhyllene, skuffer som har ramlet ut, lensepumper som går tett – er ikke i seg selv særlig dramatisk, men jeg kan godt skjønne at det oppleves slik når en har kjempet seg gjennom drittvær gjennom et par døgn. I så godt som alle beretninger jeg har lest fra de som har endt opp med å forlate båten har utmattelse vært en nøkkelfaktor. Manuell lensing over lang tid, ratting dag og natt, flere døgn uten særlig mat, sjøsyke, og så videre. En kamerat mistet båten på et rev i Tonga for kort tid siden. Han seilte alene fra Bora Bora, og ble alvorlig sjøsyk gjennom flere døgn. Tok sjøsyketabletter for å komme seg, men disse slo ham ut så han sov helt til båten sto på revet.
  • Fordi det er så viktig å unngå utmattelse gjelder det å ha en båt som stort sett seiler seg selv inntil det virkelig blir alvorlig. På vei ned til New Zealand nå i oktober hadde vi et par døgn med nokså røff sjø, og jeg visste det var en god del verre lengre øst – kunne godt havnet midt i dette. Vi gikk klar av det verste, men om det hadde kommet vår vei var vi begge uthvilte og klare for et døgn eller to med mer aktiv seiling.
  • Holdning avgjør mye. En annen aleneseiler som har holdt følge med oss over Stillehavet denne sesongen oppdaget en drøss vann i kjølsvinet utenfor kysten av Chile, med 60 knop vind og 6-7 meter høye bølger imot. Den automatiske lensepumpa gikk tett, samme gjaldt slangen pumpa var koblet til. Etter mye plundring i viltre forhold klarte han å få orden på pumpe og slange, og kjølsvinet var snart nok tørt. Men vannet han fikk pumpet ut var ferskt, og vanntanken var nå tom. Hans oppsummering var enkel: det var nok av både øl og vin ombord, så ingen grunn til panikk ...
  • Båt er bedre enn flåte. En redningsflåte kan holde oss i live noen døgn i rolige forhold, neppe særlig lenge om været virkelig står på. Denne båten som ble forlatt ser altså ut til å ha klart seg et halvår alene.
  • Det finnes en drøss teorier om strategier for håndtering av dårlig vær, og jeg har ikke kommet over noen universelle konklusjoner. Det finnes mange varianter av vær og bølger, og forskjellige båter oppfører seg ulikt. For vår del seiler jeg stort sett unna med vinden på 120-140 grader når det blir passe ruskete, mens jeg foretrekker å seile med vinden forenom tvers om jeg begynner å bli mer alvorlig bekymret. Selv en knøttliten stormfokk gir i overkant med fart når en har nok vind bakfra, mens båten styrer seg fint selv også gjennom store bølger.

Har så langt ikke kommet ut for voldsomt vær, og har klart å håndtere det som har kommet vår retning, så dette er kun tomme tanker – håper det forblir slik.

Streiker auto-lensepumpa, og en må over på manuell / handpumpe lensing over lang tid, kan kreftene fort forsvinne i armene. Mitt enkle råd er å montere en fotpumpe i tillegg. Da kan en veksle mellom handmakt og de større kreftene i fra beina. Tette lenseslanger er jo en uting og har en i tillegg fleksislange (de flatklemte som ikke tar mye plass) kan en legge denne ut til cokpit.

Klarer en ikke å lense manuelt får en håpe at motoren sviver eller lar seg starte. Har en på forhand tenkt litt over dette, har en montert et ekstra kjølevannsinntak som tar vannet inne fra båten. Koble over til sistnevnet og båten lenses via motoren fortere en en får sukk for seg. Men glem ikke å koble tilbake når kjølevannet innenfra tar slutt.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

- Man kan ha flaks og uflaks.
- Man kan feiltolke værvarsler og værkart og/eller velge feil rute.
Kombinerer man dette med å være dårlig forberedt på "worst case" - kan det gå galt.

Har ingen ide hva jeg ville gjort i en slik situasjon.
Fortvilelse/ansvarsplikt/håpløshet er nok det som raser rundt i hodet vil jeg tro.
Og da er nok ønske om å få hjelp nærliggende.

Da er det godt det finnes hjelp å få, selv mange hundre mil fra land.
I dette tilfellet er det bare å berømme den Portugisiske redningstjenesten !

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Jeg har ikke sett denne tråden før nå, men her er det mye vissvass og synsing (+en og annen fornuftig mening ;)). Guttorm Guttormsen, kapteinen på Kolibri, er en av Norges mest erfarne seilere. Det gjaldt også to av de tre andre på båten. Når livsviktige hjelpemidler som flåte, vhf osv blir slått ut og riggen ikke lenger er brukanes, er det lite som skiller mellom liv og død i 50+ knop vind og 13 meter sjø. Er vel enig i at "kullseilt" blir feil utrykk, men mener at en forlengs salto i en Swan 44 kvalifiserer til et lite mayday ihvertfall...

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Syntes det var interessant å se videoen fra redningsaksjonen, er vel ikke helt uten risiko å utføre dette under slike forhold og så langt til havs. Godt det finnes slike helter som setter liv og helse på spill for å redde andre når naturkreftene virkelig tar overhånd :thumbsup:.

Også imponerende at båten fremdeles er flytende et halvt år etter hendelsen. Må være gode egenskaper og kvalitet i disse båtene med "pinne" på midten :yesnod:

• 3 uker senere...

Interessanet å studere slike bilder. Masten er borte så hun har nok hatt seg noen runder rundt før dette skjedde. Muligens henger masten fortsatt fast i henne. Deretter retter hun seg opp og det var det, slik at nå går hun ikke rundt vist hun ikke er skikkelig uheldig. En sak av interesse er at en luke er åpen og likevell flyter hun høyt på sjøen. Atter en gang: Jeg kritiserer ikke skipper for hans valg om å forlate henne. Men, og dette er et stort men, kunne hun vært reddet dersom de hadde byttet ut manskapet med friske og utvilte folk. Et par frivillige. Ikke nødvendigvis ved samme tidspunkt mens redningsaksjonen ble utført, selv om dette hadde vært det beste. Om ikke minst lagt igjen en trakker med noen dagers levetid. Man sier jo ofte at det kun er materielle ting og menneskeliv er mere verdt. Helt ok med et slikt argument, men ut fra et forsikringssynspunkt blir det et enkelt utfall og valg. Liksom skitt au - forsikringen dekker tapet. Tanken streifer nok mange i en slik situasjon og deretter, når ny båt er annskaffet via forsikringen, klager en på høy forsikringssum når en vil legge utpå igjen. Etter mitt syn henger ikke dette på greip eller anker om du vil.

Om en har lest litt av det som de som var ombord i båten når de ba om hjelp har skrevet, så tror jeg de fleste ville valgt samme løsning.

- Redningsflåte var borte, så om båten hadde begynt å ta inn vann, så hadde løpet vært sannsynligvis vært kjørt.

- Innfestninger til stag var ødelagt. Det var med andre ord ikke mulig å heise seil på riggen som den var. Det var også en fare for at rigg skulle gå overbord. Går riggen overbord, kan det medføre større skader, f.eks hull i skrog.

- Motor var defekt også, mener jeg å huske.

SÅ er spørsmålet hvor hun eventuelt ville ha drevet _med_ mannskapet ombord ?

Selvfølgelig er kunne det vært mulig å bruke en bom , eller deler av masten, til å sette opp en nødrigg, for så å seile videre når forholdene ville gjort det mulig.

Hvor langt ut i Atlanteren er det mulig å få hjelp av redningstjenesten ? Sånn om båten tilfeldigvis hadde drevet feil vei (som den vel har gjort, om jeg har skjønt det riktig).

Så er det ett annet aspekt. Her ser en erfaren seiler at de sannsynligvis ikke vil komme seg til land for egen hjelp. Det er kanskje ikke krise akkurat der og da, selv om det sikkert føltes slik for mannskapet. Men hva om de hadde ventet, fordi leserne på båtplassen mener at båten kunne vært reddet. Og så drev de utenfor rekkevidden for redningsmannskapet. Eller en bølge kom og fylte hele båten med vann, eller noe annet. Eller at mannskapet ble nedkjølt og det plutselig hastet. Så måtte redningsmannskapet kanskje prioritere bort andre som trengte hjelp.

Men det kan hende jeg husker feil. At båten var seildyktig med intakt motor og ror, og at alt det elektriske ville virket så snart båten hadde tørket opp.

Jeg er ganske sikker på at jeg hadde gjort det samme som mannskapet på denne båten. dvs bedt om hjelp.

Jeg er bare usikker på om det er best å la den ligge å flyte, eller om det er best å åpne noen kraner og la den synke midt ute i Atlanteren. Det beste er kanskje om den driver mot land et sted og hvor den kan bli tatt hånd om. Hva vet jeg, kanskje den kan settes istand igjen. Ideelt sett vil kanskje en båt fyllt med vann ligge å flyte i vannskorpa, og være en større fare for andre sjøfarende.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Atter en gang: Jeg kritiserer ikke skipper for hans valg om å forlate henne.

Det må da gå ann å diskutere mulighetene for berging uten å sitte igjen med inntrykket av at en trør i salaten. Ja jeg blir hårsår og arg på vegne av båten.

så om båten hadde begynt å ta inn vann - hun tok ikke inn vann hun flyter enda og ganske bra ser det ut til. Litt vann over dørkplatene er ikke noe å syte over. Solid båt og med skalkte luker overlever en dette.

innfestninger til stag var ødelagt - noe mange opplever der ute og ikke værre enn at dette kan fikses på, bare en er forberedt på at slikt skjer. De ryker ikke alle på en gang.

fare for at rigg skulle gå overbord > riggen går ikke over bord så lenge en tar forbehold om dette. Uansett rundgang eller en kineser.

ikke mulig å heise seil på riggen > alle kan lage til en jurryrigg og der ombord var det nok utstyr til dette. Til og med seil.

motor var defekt påstår du > så lenge den ikke har et stempel ut av veggen kan den startes igjen.

redningsflåte var borte > å miste denne vil jeg kalle dårlig forberedelse og innsikt i at dette kan skje og dette er det eneste jeg vil ta skipper på. Og uansett er disse båtene et bedre sted å oppholde seg i en en redningsflåte. En farse som er kjent, men fakta: En forlater ikke båten før vannet når beina dine og du står på dekk og er klar til å sette din lit til flåta vist den lot seg blåse opp.

Det er tross alt forskjell på en båt til 50' og en til flere milioner. Som nevnt: Ikke rart at forsikringspremien vokser når vi seilere tar så lett på dette.

Kan bli interessant når hun når land og hva en da får se av resultat ved alle påstander... Blir dette advokatmat ?

"Liksom skitt au - forsikringen dekker tapet. Tanken streifer nok mange i en slik situasjon og deretter, når ny båt er annskaffet via forsikringen, klager en på høy forsikringssum når en vil legge utpå igjen. Etter mitt syn henger ikke dette på greip eller anker om du vil."

Blir litt paff av all denne synsingen, akkurat som om det var en førstereisgutt som var skipper på denne båten. 

Det er nok heller ikke slik i dag at det er kapteinen alene som tar en slik beslutning, her har han et crew som har meninger og erfaringer å støtte seg på i en svært vanskelig situasjon.

Og hva ville forsikringsutgiftene og reningsutgiftene blitt om noen brakk ryggen som følge av forsøk på nødrep av riggen?

At en rigg ikke går overbord så lenge en tar forbehold om dette er reinspikka tøv, en båt uten seil kan miste masten etter gjentatte rolls og forhold som dette.

At det går an å få en klut eller to opp så lenge masten står er greit, men det hjelper lite så lenge det ikke ser ut til at været skal avta og mannskapet ligger skambanket under kartbordet.

At en motor kan startes så lenge det ikke stempelet er gått ut av blokken faller på sin egen urimelighet, selvsagt kan det være problemer som gjør at den ikke starter igjen med tilgjengelige reservedeler og verktøy ombord.

Synes at folk skal slutte å synse og spekulere i slike tragiske hendelser som denne -som jo til syvende og sist gikk veldig, veldig, veldig bra. Synes dette, når det først var skjedd henger helt på greip og er i tråd med sunt bondevett og sjømannskap. Tatt i betraktning skippern og mannskapets tidligere erfaring er jeg sikker på at de ikke seilte inn i uværet med vilje også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...