jcjohansen Startet 6.Mai.2015 Del på Facebook Startet 6.Mai.2015 hei lurer på hvordan jeg kan få akslingen min noen få cm bakover så jeg får løsnet den vekk. skal bytte ut til klemflens men får ikke tatt ut boltene ved girkassa da de stopper i denne som akslingen går inn i nå. her har jeg løsnet boltene inn på girkassa feste, men den som akslingen går inn i ser ut som er skrudd på plass for å klemme akslingen, er denne skrudd links? holder det her å bare å løsne denn store mutteren på pakkboksen? er det noe her som må løsnes for å dra akslingen noen cm bakover takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 (redigert) Har ikke sett denne aksel flensen tidligere, men kan du ikke prøve å trekke i propellen. Eller prøve slå litt forsiktig så nær senter av propellen som mulig, med en trekloss imellom. Redigert 6.Mai.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
jcjohansen Svart 6.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 nei den er nok gammal, det sitter egentlig en bryte splint igjennom, men setter på en klemflens når jeg først har alt ute. men er det bare løsne pakkboksen? bare skru løs mutteren litt? har ikke prøvd å dra den bakover eller slå pent på den, tenkte å høre om noen hadde noen gode råd Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 Du kan løse litt på pakkboksen. Er vel en slik med talgringer. Gjør akselen rein på innsiden, så slipper du å få ulumskheter inn i pakkboksen din. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
jcjohansen Svart 6.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 ja da skal jeg prøve det i morra, ja det skal jeg gjøre. trenger bare noen cm så får vi håpe det ikke sitter bom fast:) Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 7.Mai.2015 Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 Hei! Det er en fleksibel akselflens fra Vetus (type 6) du har. Den kan ta noe avvik mellom flensene - noe som en vanlig klemflens ikke kan. Vetusflensen løsnes ved å skru av den store bakre skruen (høyregjenget) med spesiell redskap - da løsner den koniske klemflensen som sentrerer og holder fast akslingen. Det er også en "sikkerhetssplint" der som må fjernes - som går gjennom klemflens og aksel. Hvorfor vil du skifte ut Vetusflensen med en vanlig klemflens - det ville ikke jeg ha gjordt hvis det ikke var helt nødvendig! Husk at en vanlig klemflens krever meget nøyaktig motoroppretting med maksavvik mellom flensene (aksel og gear) på 0,1 mm! Lykke til med jobben! Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 Hei svee. ok det var jeg ikke klar over at den måtte være så nøyaktig. jeg sliter med at når jeg legger inn reversen så knekker bryte boltene, dette er svarte 12/8 bolter så disse burde tåle litt? ja har fjernet splinten men det sitter noe jævlig. kan det være at det er for mye grader at denne bolten ryker? ser når banker inn ny bolt gjennom så bøyer den seg, har du noe forslag til hva jeg kan gjøre for å fortsette å ha den flensen jeg har, men få rettet det slik at boltene ikke bøyer seg når jeg slår de ne igjennom akslingen? Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 Hvordan verktøy må brukes for å løsne denne? Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 7.Mai.2015 Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 Hei igjen! Redskapen du må bruke for å løsne/feste den store "klemmuttteren" fremgår av Vetuskatalogen side 60. Jeg tror du får kjøpt en slik i en vanlig maskinforretning, men ta med "klemmutteren" så du får rett dimensjon! Vet dessverre ikke hva redskapen heter. Splinten skal være todelt med en ytre "sprengsplint" og en indre utfyllende bolt som må bankes inn. Om splinten er kuttet flere ganger må du nok bore opp (utvide) hullet i flens og aksel og få en ny passende "sprengsplint" og bolt. Splinten skal normalt ikke ta opp rotasjonskrefter - det skal friksjonen mellom klemflensen og akselen gjøre. Derfor må "klemmutteren" skrues hardt til - med et bestemt moment. Dersom akselen har sluret i klemflensen så må sliteflatene pusses med grovt smergelpapir for å oppnå nødvendig friksjon når klemmutteren strammes. Olje må ikke finnes på friksjonsflatene mellom klemflens og aksel, kun mellom klemmutter og klemflenskon. Regner med at Univa AS i Arendal - som forhandler Vetus-deler kan opplyse mer om momenter og detaljer i f. m. denne koplingen. OBS! Akselen din går vel lett rundt? Det hender akselen "låses" veldig i cutlesslageret om det er noen år - og av nylon! Slikt kan bidra til at problemet ditt har oppstått! Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 7.Mai.2015 Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 (redigert) Ser ut så ett slik verktøy man bruker og ta av kuttskive på vinkelsliper..? Redigert 7.Mai.2015 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 akslingen sklir veldig lett med håndkraft:) men fikk dratt akslingen bakover idag med hele satsen på, bare løsna den fra girkassa å flytta den 5cm bakover så vi fikk ut motoren, blir å beholde flensen å gjøre som du sier svee å borre det opp å få en rett med litt større dim :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2015 Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 jcjohansen skrev On 7.5.2015 at 12.12: Hvordan verktøy må brukes for å løsne denne? Hvis det er mutteren bak flensen det er snakk om trenger du en hakenøkkel. De fås med firkantet eller rund hake. Du skal ha med firkantet. For å vite dimensjonen på hakenøkkelen er det bare å måle diameteren på mutteren. Disse mutterene løsner også som regel med litt juling med hammer og meisel, men sitter den i overkant hardt kan man ødelegge sporet på den måten. For øvrig enig med Swee at du bør beholde den fleksible koblingen framfor å bytte til klemflens, det vil være å ta et skritt tilbake. Hvis du sliter med at splinten ryker tyder det på flere ting. Hvis jeg forstår denne koblingen rett sitter akselen i bakre del av koblingen med en spennhylse og er i tillegg sikret med en splint stemmer det? I tilfelle virker det som om spennhylsa ikke klemmer godt nok på akselen slik at den slurer. Hvis det først skjer vil du raskt ødelegge hullet med spennstiften (den splittede splinten Swee beskriver). Slike spennstifter er herdet og glassharde. Når det i tillegg er drevet inn en sylindrisk pinne inni blir den veldig massiv. Messingakselen din vil ikke tåle denne julingen, og hullet i den vil bli ovalt. Dersom akselen har sluret i klemhylsa er antagelig overflaten ødelagt, og da holder det ikke å trekke til den. Det kan hende at du må ha ny aksel for å få en fullgod reparasjon. Jeg ser av det siste bildet ditt at du ikke har nok å gå på til å kappe akselen, og dreie den ned er ikke et alternativ, da blir det feil i forhold til klemhylsa. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jcjohansen Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 ok da får jeg fundere litt til, blir ihvertfall å beholde denne flensen. det som var problemet i fjor var visst jeg la inn reversen for hardt så røyk splinten, men lærte meg etterhvert at hvis jeg tok litt bedre tid så la den først i nøytral å senere i revers så gikk det greit. når jeg banker ned splinten så blir den skeiv når du ser den kommer ut på andre sida, hva burde gjøres da? Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Hei igjen! Har tittet litt nøyere på bildet ditt i inlegg #1. Det kan se ut som det er boret hull i klemringen (???) som skal overføre kreftene fra klemmutteren til spennhylsa. Hvis det er riktig er i tilfelle splinten plassert på helt feil sted, og ødelegger hele funksjonen til spennhylsa. Ifølge sprengskissa i Vetus-katalogen (side 60) skal splinten sitte på høyde med gummiringene under metallcoveret, altså godt foran spennhylsa. Du må bore opp nytt gjennomgående hull i riktig dimensjon og få korrekt type splint - og håpe at metallakselen tåler dette! Håper ikke klemringen og spennhylsa er så mye skadet at den ikke fungerer - dvs. oppnår tilstrekkelig klem/friksjon rundt akselen. Uansett må du helt sikkert fjerne gradene etter den gamle splintens herjinger i anleggsflaten mellom klemring og spennhylse. Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 hei svee det stemmer at på bildet en der som det er høl i flensen er det der splinten har gått ned igjennom akselen å kommer ut på andre sida. skal se på katalogen etterpå så får jeg spørre deg igjen hvis jeg kan:)? Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 nå skjønner jeg hva du mener svee, så i katalogen nå. de som har montert denne har ikke tenkt klart tror jeg. skal se litt nøyere i morra så skal jeg ta noen flere bilder. men som jeg skjønner på den splinten som skal sitte imellom de to store godsene, hva skjer hvis splinten skulle ryke da? må jeg ha hele aklslingen bakover da å? da må jeg ha opp båten da hvis det er så? Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 17.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 på dette bildet så sitter brytepinnen nedi her som den har gjort, men ut ifra tegningene er det feil sted, men hva skjer når detta er på vannet å den knekker når den sitter på riktig sted da må jeg ha akslingen bakover å da vill det komme vann inn gjennom fett boksen på akslingen, har fett boksen en meter bakover fra denne innsatsen. Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 17.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 http://viewer.zmags.com/publication/39b85263#/39b85263/70 har lest på denna, men mener de at det må borres nye høl gjennom ved gummi foringene? får ikke åpnet detta ved seinere anledninger på f.eks på vannet da må akslingen bakover for å få splitta denne Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Det er normalt ikke noe problem å skyve akselen bakover selv om båten er på vannet. Pakkboksen tetter på akselen allikevel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jcjohansen Svart 17.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 ok komodo:) men har du noe forslag til hvor den splinten skal borres gjennom? hvis dette ikke skulle gå i det hele tatt, kan jeg sveise fast hele akslingen i klem ringen? har jo ett blad under propellen å roret bak propellen så vill ikke kunne kjøre nedi noe eller er det helt idiotisk? må jeg ha ut hele akslingen for å borre gjennom til ny splint? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 (redigert) Vet ikke om jeg kan være stort til hjelp. Jeg har aldri vært borti akkurat denne typen, og jeg vet ikke om jeg ser helt hva som er hva på bildene dine. For meg ser det ut som om det sitter rester etter en knekt splint i akselen og at det er et hull i bosset som så vidt er synlig mellom den ene skruen og den ene gummimedbringeren i ditt bilde nr. 2 i innlegg 17, stemmer det? I tilfelle blir det vel å dore ut restene etter knekt splint og sette inn ny. Sveise fast akslingen i klemringen er ikke noe løsning. Det som gjelder er å demontere og sjekke om alle deler er i orden, deretter trekke til med riktig moment. Dessuten, har ikke du messingaksel? Redigert 17.Mai.2015 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jcjohansen Svart 17.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 det du ser i enden på akslingen er for meg bare en sveise tapp, den satt helt dønn fast å ikke noe høl på motsatt side. ja jeg har sett dette jeg å, men vet ikke helt, skal prøve å demontere dette ltt mer i morra så ser jeg kanskje åssen forfatning dette er i. ja det har jeg ikke tenkt på om akslingen er i messing. takker for gode innspill Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.