Jump to content

Impeller problem, løst! (andre probl. i kø)


Lars H.

Recommended Posts

Hei igjen.

På bildet under sees tydelig hvor bruddet var, overgangen fra akslingen til kulen

Dette kunne vel også vært skrudd av med båten på vannet hvor man benytter flat skrumeisel for å stenge eller åpne ventilen?

 

Ikke at jeg mener at du ikke burde bytttet men i nødens stund?

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Hei Lars

 

Et tips angående problemer med å få ut impelleren. Når du setter inn ny, fyll godt med vannfast fett på akslingen. Dermed er sannsynligheten for å måtte bruke særlig kraft for å trekke denne av igjen neste gang, blitt redusert betydelig.

 

Universal Diesel (Perkins), selger "Skiveavtrekker" beregnet for impellere, svindyr sak til tusenlappen.

 

Det lønner seg ellers å skifte skruene til impellerlokket fra tid til annen. Disse blir svekket og kan ryke. Om impeller-huset sitter vanskelig til, blir jobben for stor for å få ut en brukket skrue. Selv har jeg en Perkins (185HK), med håpløs plassering av impellerhuset. Demontasje av dette tok meg ikke mindre enn 3 fulle kvelder, masse blåmerker og et vannvittig forbruk av upassende ord og uttrykk.

 

Å få satt ny impeller inn, kan ofte også være vanskelig (sentrere og bøye vingene samtidig). Tipset kan være å bruke strips og klemme vingene sammen. Smør på litt vannfast fett og stripsen beveger seg pent og pyntlig utover etterhvert som impelleren presses inn.

 

Og til slutt; Når båten sjøsettes er ofte vannslangen fram til impelleren tom. Å skape godt nok undertrykk i bare luft, for at dette skal suge vannet inn, medfører ofte at impelleren går tørr alt for lenge. Har du et sjøvannsfilter blir problemet forsterket. Tipset er å fylle vannslangen med vann før motoren startes opp. Viser her til et tidligere innlegg jeg har lagt inn, om å montere et T-stykke i vannslangen, for å gjøre vinterkonservering enklere. (https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=206;start=0) Denne kan ekstra kranen kan brukes til nettopp slik påfylling.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei BEG.

 

Begynner å få taket på det nå. Smurte både impellerhus, aksling og impelleren med vannfast fett (anbefalt både av Yanmar og Jabsco). "Skrudde" så bare impelleren inn til den fikk tak i rillene i akslingen. Da lå vingene rette veien, og det var nok med et lett press for å få den helt på plass. Så godt med fett på annleggsflatene, og alt var herlighet og glede.

 

Joda Universal Diesel har avtrekker til kr. 745,- pluss moms. Avventer kjøp, tror heller jeg satser på å få laget en stålring til å benne mot. Kjenner en båtmann på verkstedet på jobben.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Hei.

 

"Å skifte gjennomføringen gjør jeg ikke dersom jeg ikke må. Mutteren på innsiden er til og med plastret inn med polyester (originalt). Får file litt på metallet og se litt om det har fått rødskjær".

 

En av mine gjennomføringer (fra septik ) hadde utviklet en kobberfarge. Alle andre gjennomføringer var fortsatt messingfarget.  Hvorfor bare en gjennomføring var kobberfarget og ikke de andre vet jeg ikke. Ble fortalt at messing jo er en legering av kobber og sink. Og sink vil forsvinne ut av legeringen ved galvanisk tæring. Det som blir igjen er porøs og sprøtt kobber. Derfor bør man skifte gjennomføringer som har fått rødskjær. Da det er en del jobb med å skifte kuleventiler og gjennomføringer lurer jeg på om jeg ikke skal gå for syrefast gjennomføring og kuleventil  når jeg neste år skal skifte den ene gjennomføringen. Selv om det koster 4 -5 ganger så mye som messing. Men da burde de være skiftet en gang for alle? Problemet er jo at selv syrefaste kuleventiler kan sette seg fast eller kulespindel ryke. Og når man skal skifte kuleventil må man trolig også skifte gjennomføring også (da gjennomføring gjerne løsner litt når man prøver å skru av en kuleventil som sitter som støpt).

 

Har nå nylig  målt jordforbindelsen på bryggestrømmen med multimeter. Satte neg.  mot jord i landstrømstikkontakt og pos. til godset på motor- avleste 4.3 Ah. Da denne visstnok helst skal være 0 Ah tok jeg å koblet ut jordforbindelsen i landstrømstikkkontakten da jeg vil ligge på vannet tilkoblet bryggestrøm i hele vinter. 4.3A strømstyrke i jordledning forklarer sikkert hvorfor all propell sink var borte i høst. Jeg ligger første år i min båthavn så jeg visste ikke helt hvordan strømanlegget her i havna var. Jeg får ta å underrette styret i havna så kan de få noen til å sjekke anlegget!?

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Har jeg rekorden for lang levetid på impelleren?

 

I 2003 seilte vi gjennom Limfjorden. Det var helt fullt med glassmaneter i sjøen. Jeg hørte lyden fra eksosutløpet forandret seg, det kom mindre kjølevann ut. Jeg ga full gass, slik jeg kom opp i full hastighet før jeg stoppet motoren, i håp om at det som hadde blitt sugd fast til kjølevannsinnløpet forsvant. Dette hjalp. Inntaket gikk nærmest tett flere ganger innen vi hadde passert "gelesjøen". Om kvelden la vi oss i Nykøbing, da jeg la merke til at det kom lite vann ut, når motoren gikk på tomgang.

 

For første gang på 16 år, ble kjølevannspumpa åpnet. Jeg var overbevist om at impelleren hadde blitt ødelagt. Det viste seg at den var som ny. Reserve impeller som var ombord, var alt for liten. Den hadde vært i "reserve" i like lang tid.

 

Jeg koplet fra slangen fra pumpa og åpnet kjølevannsinntaket. Det var bare noen dråper som kom inn i båten. Tok pumpa til gummibåten og blåste ut gjennom slangen. Det som hadde tettet forsvant og vannet fosset inn. Da var det bare å montere det hele sammen og kjøre med min gamle impeller. Impelleren ble skiftet med en ny om høsten. Ikke fordi den var ødelagt, men jeg fikk det råd om at en ny impeller ville være mer effektiv enn en gammel slitt en.

Link to post
Share on other sites

Blåsemetoden har også reddet meg en gang.

Jeg har forgrening med ekstra ventil og slangestuss like etter inntaksventilen ved skroggjennomføeringen. Dette opplegget er for nødlensing, men er også utmerket for å blåse ren inntakssilen uten noen slangedemontering.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...