Jump to content

Vask, rens og polering av skroget.


Leon KAD502

Recommended Posts

Hei alle båtvenner.

 

Nå er det en stund siden jeg har vært innom her, men synes det er hyggelig og være tilbake og se så mange er allerede i gang med sesongen. De som enda ikke er det sliter vel som meg

med klargjøring.

 

Har et problem som jeg ikke får noe greie på. Det er som følger:

 

Det første først. Jeg har vasket båten rund baut to ganger med JIF Skurekkrem, rubbet vog polert, men enda så har ikke min Skarpnes blitt rein på det nedre området. Har fortsatt noen gule felter som

jeg ikke får bort. Det er ikke bare noen felter, men en hel rand som går rundt båten. Jeghar fått mange gode råd, men ingen som hjelper. Jeg har fått to nye tips i dag som er å slipe med 2000 - 2500 papir

og bruke Polytrol. Er det noen her som har noen bedre eller andre løsninger?

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Hadde det på min sollux også, men en god polerings maskin å boks med autosol å en sprute flaske med vann å mange timers jobb gikk båten min fra å være 180 sandpapir til å bli ett speil, alt av flekker borte å avsluttet med tc nano polish. Kan anbefales virkelig men MANGE timers jobb:) brukte ca 3 hele dager.

Link to post
Share on other sites

Påfør saltsyre og la det stå i 5 min før du spyler av og vasker med såpe. da blir det gullende rent skal du se. Bruker det selv hvert år ved vårpussen før boning. Men bruk for all del skikkelig verneutstyr.

Saltsyre hørtes litt skummelt ut. Har forsøkt med Wurt bremserens også, men ikke med hell.

 

 

Mange gode tips fra nabolandet. Takk takk

 

Tar gjerne i mot flere tips.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

DeepClean hvis du vil kjøpe ferdig blandet såpe/saltsyre.

Bare saltsyre som skylles av med vann og svamp hvis du vil gjøre det rimelig.  Dette er et av de triksene jeg får oftest "fy-fela som det virket.  Takk skarru ha! " kommentar på i etterkant når jeg blir spurt i havna :-)

 

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Brukte felgrens med saltsyre fra Biltema, (sprayflaske) fra gult til hvitt i en fei. La det stå på i 5 minutter, spyl av. Den er fortynnet men fortsatt litt futt i så vernebriller er sikkert lurt. Brukte selv bare hender og merka ikke noe så den er nok ikke så hissig som andre varianter. Ganske billig. 

 

I vannlinja sprutet jeg rett på. På andre felt dro jeg ut og fordelte med svamp. 

Link to post
Share on other sites

 

Takk takk

 

 

DeepClean hvis du vil kjøppe ferdig blandet såpe/saltsyre.

Bare saltsyre som skylles av med vann og svamp hvis du vil gjøre det rimelig.  Dette er et av de triksene jeg får oftest "fy-fela som det virket.  Takk skarru ha! " kommentar på i etterkant når jeg blir spurt i havna :-)

 

mvh

Windy37GM

 

Takk takk. Da forsøkes det også om ikke noe annet går.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Syre høres mer farlig ut enn det er. Plasten tar ikke skade.

Øynene dine og hendene din derimot, de tåler det ikke.

 

Post bilde her etterpå?

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Syre høres mer farlig ut enn det er. Plasten tar ikke skade.

Øynene dine og hendene din derimot, de tåler det ikke.

 

Post bilde her etterpå?

mvh

Windy37GM

 

 

Hva er anbefalt tid man lar saltsyra virke før man pusser over og spyler av? Synes det høres noe skumelt ut om du mener man skal bruke 100% saltsyre. Hvor mange % har du brukt før, eller som du anbefaler? Hvor får man kjøpt Deep Clean? Bilde er det "mulig" at kommer etter hvert.

Redigert av Leon KAD502 (see edit history)

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Ikke 100.  30% eller lavere, rundt 15 funker like fint, bare la det henge på litt.

Hovwto:

Ta på gummihansker.  Dette er et must, ikke tro "du skal bare litt". Been there, done that.

Ta en svamp og hell på litt saltsyre.  5-7 spiseskjeer kanskje?  Om svamepn er satt inn med såpe er ett fett.

Vask over den gule stripa med svampen.  Ikke nødvendig å gnukka hardt, bare vask jevnt over. 

Vent 30 sek-1 minutt

Vask så av med plenty vann og evnt svamp nummer2

Fryd deg over hvor lett dette var og informer andre :-)

 

Jeg synes sjøl dette var råskummelt første gangen.  Etter jomfruvasken er det lett :-)

 

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ikke 100.  30% eller lavere, rundt 15 funker like fint, bare la det henge på litt.

Hovwto:

Ta på gummihansker.  Dette er et must, ikke tro "du skal bare litt". Been there, done that.

Ta en svamp og hell på litt saltsyre.  5-7 spiseskjeer kanskje?  Om svamepn er satt inn med såpe er ett fett.

Vask over den gule stripa med svampen.  Ikke nødvendig å gnukka hardt, bare vask jevnt over. 

Vent 30 sek-1 minutt

Vask så av med plenty vann og evnt svamp nummer2

Fryd deg over hvor lett dette var og informer andre :-)

 

Jeg synes sjøl dette var råskummelt første gangen.  Etter jomfruvasken er det lett :-)

 

mvh

Windy37GM

 

Windy37GM:

 

Takk for tipset og nøye beskrivelse av fremgangsmåten. Nå har jeg vært å kjøpt inn en liter med Kemetyl 30% Saltsyre. Betalte 98 kroner istedenfor over 300 kroner for Deep Clean (juuuuuhuuuuuuu).

Det står på flaska at den skal blandes 10 til 1. Så jeg gjør nok det. Hansker og vernebriller er også kjøpt inn.

 

Skal gi en tilbakemelding på hvordan dette blei.

(Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne :-) )

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det samme som hanto1.  Ikke nødvendig å blande ut, da virker det bare myye tregere.

Hvis du finner en pose med arbeidslyst, kjøper jeg den gjerne.  Selv om jeg tror den posen er på lageret sammen med den ekstra timen i døgnet jeg trenger :-)

 

mvh Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ikke bland 10-1. Da virker det ikke dårlig. Rett på svampen og så på skroget. Tar også rur og skjellrester effektivt. Skroget tar ikke skade av litt saltsyre.

 

 

Jeg mener det samme som hanto1.  Ikke nødvendig å blande ut, da virker det bare myye tregere.

Hvis du finner en pose med arbeidslyst, kjøper jeg den gjerne.  Selv om jeg tror den posen er på lageret sammen med den ekstra timen i døgnet jeg trenger :-)

 

mvh Windy37GM

 

 

Jeg blandet den ut, og det er noe av det mest efektive jeg har vært borti. Det ble gullende rent. Neste gang jeg gjør det skal jeg gjøre det uten om å tynne syra ut.

 

Dette tipset vil jeg gi videre om det er noen i havna her som trenger en effektiv rens.

 

Her i Randsfjorden er det ikke mye skjell og se til, så siden det er ferskvann så er vi kvitt mye av problemet som de som ligger på sjøen har.

 

Takk for et meget godt tips, og GOD SOMMER  :clap:

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Fargehandel

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvor får du kjøpt saltsyre.?

 

Jeg var hos fargehandelen og kjøpte Kemetyl 30% Saltsyre til 98 kroner literen. Jeg tok ikke på syra direkte på svamp, men brukte pumpekanne som jeg la på ca 2 kvadratmeter om gangen. Uansett om saltsyra var utblandet 10 til 1 så fungerte det overbevisende og meget tilfredstillende bra bra.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Jeg var hos fargehandelen og kjøpte Kemetyl 30% Saltsyre til 98 kroner literen.

 

Enda billigere (gnier-triks fra Hvaler :giggle: ):

Tag et stykk kassert bilbatteri som du gratis har tatt med fra en gjennvinningsstasjon, snu det opp ned i en Gilde-bakk som du gratis har tatt med fra dynga, hell syra over i en tomflaske som noen andre har kastet fra seg, påfør i vannlinja med en svamp som en nabo eller en annen du kjenner har brukt til å vaske bilen med.

 

Etter at båten er på vannet tar du blyet i batteriene og smelter om til dødmannslodd i en gammel fiskebolleboks :thumbsup:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...