Jump to content

Vardia forsikring mistenklig billig, er det noe jeg overser ?


Enzo

Recommended Posts

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Så lenge de er medlem av de garantiordninger som gjelder for slike selskaper så er det vel greit? Litt som at man faktisk fikk sine sparepenger i de bankene som gikk konkurs for en generasjon siden (du verden som tiden går).

At premien trolig vil øke betydelig de nærmeste årene tror jeg nok, men da er det jo bare å bytte, eventuelt bytte tilbake? SIkkert mange som snakker om lojalitet, men det er det slutt på for min del og lenge siden jeg har hørt at banker og/eller forsikringselskaper er lojale?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hos meg skulle Gjensidige ha 8000 bare for båten, og jeg bor vel ganske i nærheten av jensemann^^, og har en tilnærmet like stor båt. Litt forskjellig verdi muligens.. ?

 

Bilen sku de ha 6000 for osv..ikke lett å bli klok på noe av dette.. Jaja.. Får ta en ringerunde en dag å sjekke igjen!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg lest vilkårene til dette selskapet, men når jeg jaktet selskap til min gamle svenske dame, falt valget på Pantaenius da de ikke har avkortning pga alder på feks Rigg.

Jeg hadde DNB første året og der kunne jeg forvente ca 20% av verdien på riggen om den gikk over bord.

 

Om vardia tilbyr billig forsikring uten avkortning pga alder og om de er like smidige som Pantaenius i et eventuelt oppgjør, er det jo ikke så mye å tape på å prøve dem.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Endte i år opp med Pantaenius. Jeg klarer å finne selskap som er 15% rimeligere, men jeg finner ingen som har samme gode dekning. Som RSL skriver, de har ingen avkorting hverken på rigg eller annet utstyr. De utbetaler også avtalt forsikringsverdi ved totalhavari.

Jeg mener man bør vektlegge disse punktene når man velger selskap. Vet ikke hvordan det er hos Vardia, men de fleste selskap har avkorting.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vær OBS på at Vardia ikke har reell helårsforsikring. Skade som følge av kollisjon med f.eks. et isflak dekkes ikke.

 

Det er ikke så mange selskap som dekker dette, men de finnes.

 

 

Norwegian Broker

Pantaenius

Atlantica (Var villig til å inkludere: "Isflak i en ellers isfri fjord, dekkes som at det skulle være tømmerstokk."

 

For de som tar båten på land om vinteren , eller ligger i boblehavn betyr jo ikke dette noe, men for helårsbrukere burde det være viktig.

 

Noen som kjenner til flere selskaper som dekker sammenstøt med is?

 

Vardia har også en lang liste over alt de ikke dekker, verdt å kikke på. Samt at de har solid redusksjon av f.eks navigasjonselektronikk. (10 % pr. påbegynt år, maksimum 80 %.) etter 7 år og en måned får du altså kun 20% av kjøpesummen på en navigasjonspakke....

 

Så i den grad du overser noe er det vel å sammenlikne epler og epler...  :smiley: 

 

Gode vilkår koster litt mer eller dårlig dekning KAN gi lavere pris. Sier det slik fordi det er fullt mulig å få både dårlig dekning og høy pris.  :yesnod: 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

De går så "høyt på banen" med dette at det vanskelig kan missforståes. Her er overskriften i e-posten jeg fikk som svar når jeg ba om tilbud der:

 

Noen av fordelene ved å forsikre båten i PANTAENIUS:
- Avtalt forsikringssum uten noen form for diskusjon
- Vi erstatter gammelt med nytt uten avskrivninger
- Kr 0,- i egenandel ved:
              • Totalskade
              • Brann
              • Lynnedslag
              • Tap eller skade på personlig løsøre
              • Inspeksjon/løft etter grunnstøtning uansett om man finner skade eller ei
              • Transportskade
              • Innbrudd
              • Dersom ditt fortøyde eller oppankrede fartøy påseiles av 3. part som har skyld i hendelsen
- Sjøassistanse / slep (dekker inntil 37.000)

 

Til informasjon: Atlantica utgår som forsikringsselskap i Norge. Tryg Forsikring håndterer de som ikke har hatt hovedforfall enda og tilbyr ny avtale på nye premisser om man ønsker det.
 

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Som en kuriositet kan jeg nevne at eg utfordret Norske Sjø/Fender Marine på at de, som skal være "vårt" selskap ikke dekker berøring med is.

Min tilnærming var at dette burde dekkes på samme måte som et sammenstøt med en tømmerstokk.

 

Svaret (utdrag) var slik: "Det er vel ikke riktig å si at forsikringen ikke dekker en plutselig og uforutsett kollisjon med is.

Dersom du sommerstid kolliderer med et isflak i Oslofjorden ville det selvsagt vært dekket.

 

Fritidsbåter er beregnet til bruk om sommeren og forsikringene for disse er tilpasset denne sesongen.

Det er heller ikke mange fritidsbåter som er godkjent for ferdsel i is."  

 

Man kunne bli fristet til å spørre om det er mange fritidsbåter som er godkjent for ferdsel i tømmerstokker.... ??

 

Vi snakker naturligvis ikke om at båten brukes hverken som isbryter eller som føringsbåt for tømmerfløting.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

I farten ser det ut som om den pris man få opp fra Vardia betinger at man har tilstrekkelig med forsikringer hos dem til at man får 15% samlerabatt! Sjekket Vardia mot den kombinasjon av forsikringer jeg nå har, delvis i Storebrand og delvis i Tryg, og Vardia kan ikke tilby bedre pris eller vilkår. Gjensidige er fortsatt alt for dyre for min kombinasjon av forsikringer! Kan nesten se ut som om alle får lit forskjellig resultat av sine undersøkelser hvilket vel nok en gang viser at den enkelte MÅ gjøre sine egne undersøkelser for å finne ut hva som er best/billigst for den enkelte og at det ikke finnes noe almengyldig riktig svar mht hvilket selskap som er best (billigst)!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

De forsikrer kun båter med motor under 300Hk?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Stemmer det REM var i kontakt med Vardia for 5 minutter siden og de skulle ha 25 svimlende :rolleyes:  båtpenger for min. Selv om jeg gikk over med firma og privatforsikringer. Jeg bare sa tusen takk for at de brukte 15 minutter av min tid.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Oste ikke tillit av den agenten jeg snakket med der heller. Ikke hadde han hørt om Guard sporingssystem, og ikke hadde han hørt om D5L. Virka som han nylig var ramla ned fra månen. :giggle:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...