Jump to content

Skal det være sånn a? VP280 drev og ny sinkring


evenR4u

Recommended Posts

Har skiftet sinkring og satt på ny propell på mitt VP 280 drev.

 

Sinkringen er en "pirat" som jeg synes er trang og ikke slutter helt til drevet i forkant. Er også trangt å få propellen inn i/mot sinkringen.

 

Når jeg har fått på sinkringen og montert propellen med "normal" skruing av "endekoppen" og stoppeskruen, sitter propellen så trangt at jeg må ta i for å få dreiet propellen med håndmakt (frikoblet, naturligvis).

 

Går det seg til - og er det Ok - når propellen får maskinkraft? Elelr skal jeg prøve om en original sinkring passer bedre på?

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt både original og pirat zinkring på mitt drev. Tror ikke jeg har opplevd at de tar i hverandre. Tvert imot. Zinkringen festes jo med to skruer til undervannshuset og det er et par millimeers klaring mellom denne og aksling. Videre tres jo propelllen på de langsgående sporene og bunner på selve akslingen. Med frikoblet motor skal det hele "løpe" ganske greit.

Vær obs på at du må ha forsenkede skruer på zinkringen.

Link to post
Share on other sites

Her er det tydeligvis noe som ikke stemmer ja. Kan det være så enkelt at det er noen grader på zinken som gjør at det subber? Evt. litt unøyaktig støp? I så fall burde det vel gå an å bruke en fil for å fjerne gradene? I og med at det subber, så burde det være mulig å se hvor feilen er ....

Ellers er det vel best å bytte til original zink.

Link to post
Share on other sites

Har vært ute for at zinkring (pirat) ikke passet på seilbåtdrev, det var rett og slett for langt ut aktover til propellens framkant, spikket og kuttet litt, men det ultimate verktøy viste seg å være en vinkelsliper med en såkalt "flapdisk" fikset problemet på no time, men det er jo nokså klart at det ikke skal være slik piratdeler eller ei.

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Her er det tydeligvis noe som ikke stemmer ja. Kan det være så enkelt at det er noen grader på zinken som gjør at det subber? Evt. litt unøyaktig støp? I så fall burde det vel gå an å bruke en fil for å fjerne gradene? I og med at det subber, så burde det være mulig å se hvor feilen er ....

Ellers er det vel best å bytte til original zink.

Ikke bruk fil, jernet som filen legger igjen kan ha passiviserende virkning. Benytt heller sandpapir på trekloss, ikke smergel e.l. som kan inneholde karbider.

Link to post
Share on other sites

Ikke bruk fil, jernet som filen legger igjen kan ha passiviserende virkning. Benytt heller sandpapir på trekloss, ikke smergel e.l. som kan inneholde karbider.

<{POST_SNAPBACK}>

Mulig at jeg spør dumt nå, men hvis man bruker en ny/evt godt rengjort fil, gjør man så mye galt da? Selve filen kan vel ikke legge igjen så mye jern?

 

Har også lest eller hørt ett eller annet sted at man ikke skal bruke stålbørste for å fjerne f. eks. bunnstoff fra zinken. Er det p.g.a. samme sak? Skjønner at det kan sitte mye gammel dritt i både fila og børsten, men hvis man ser bort fra det :confused:

Må bare innrømme at der har ihvertfall jeg syndet....Men kan ikke si at jeg har sett noen forskjell på om zinken tærer mindre for det...

Link to post
Share on other sites

Takker for alle tipsene/forslagene.

 

Ja, jeg har brukt alle de originale skivene og skruene.

 

Jeg gjør det slik at jeg prøver en lett sliping av sinkringen med smergelrull på Dremel. Hvis det ikke er nok kjøper jeg en original sinkring.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...