Jump to content

Restaurere en gammel 17 fots seilbåt (Jouet Foxtrot 17)


Terje A. Gogstad

Recommended Posts

I 1997 kjøpte vi en 17 fots Jouet Foxtrot for å bruke på hytta ved Goksjø i Sandefjord. Vi hadde en Becker 27 seilbåt som vi hadde feriert i de siste 15 årene, men den ble lite brukt etter hytteanskaffelsen og ble solgt et par år senere og vi måtte jo ha båt - må vite. Foxtroten ble flittig brukt i de påfølgende 14-15 årene og bar etterhvert tydelig preg av dette. Etter at den ble stjålet og herjet med ble den lagt på land og har vært "haveseiler" noen år nå. Samvittigheten tok etterhvert overhånd og restaureringsarbeide påbegynt.bilde

Link to post
Share on other sites

På Biltema fant jeg filler (sprøytesparkel) på sprayboks, og brukte denne på deler av overbygget og rekka, hvor det var mye "microcracks". Det ble mange omganger med plastsparkel og sliping før overflaten ble jevn og fin. Selgeren på Biltema var usikker på om filleren tålte annen lakk enn Biltema sin billakk, men den klarte alt jeg strøk over, inklusive tokomponent epoksy.

 

rbilde

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte "Quick Bengalack" på overbygget, rullet det på med microfiberrull og gikk etter med fordriver. Det ble veldig blankt og glatt, men på tross av hvit maling over gråhvit filler måtte jeg legge 4 lag før det nærmer seg god dekk Vannslipte med 180 papir mellom lagene. Skal legge ett femte lag for å bli helt fornøyd

 

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Etterhvert som arbeidet gikk fremover kom tanken om å "pimpe" båten litt ekstra. Jeg sjekka på Finn.no og fant ett gammelt møbelsnekkerverksted i Bærum som skulle kvitte seg med en god del gammel teak (og mahogny, palisander og ibenholt). Dro inn og fikk ett hengerlass med fint treverk. Sjokket kom når jeg skulle betale, damen som eide det ville ikke ha penger i det hele tatt. Hun var bare glad for å få tømt verkstedet.

 

 

 

bilde

Redigert av Terje A. Gogstad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var mye småplanker på snaue meteren i hauen så jeg justerte de til 36 mm bredde for å lage ei luke over aktertofta. Den gamle var bare ei tynn plastplate. Deretter tok jeg tykkelseshøvelen og høvlet dem ned til 5 mm. Skar til ei 12 mm finerplate som bunn.

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ett sett med hullbor med ledebor og pluggutborer på Biltema. Sjekka først på en vanlig verktøybutikk. de skulle ha 1800 kroner for bare hullboret. På biltema fikk jeg komplette sett i mange størrelser av båd pluggbor og hullbor for under 400 kroner. (PS! Er ikke ansatt i Biltema sjøl om det kan virke slik. De har bare så jæ#¤vla mye nyttig.)bilde

Link to post
Share on other sites

Spennende å se resultatet. Jobber med egen båt og har tilsvarene mange gelcoatsprekker. Ser det er litt forskjellige råd alt fra "male over med topcoat" til slipe ned til glassfiber og sparkle med gelcoat. Uansett tror jeg at noen av mine sprekker må nok slipes helt ned ogforsterkes med nytt laminat, men: 

 

Sprøyesparkel?? Er det denne du brukte: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Sproytesparkel-2000028149/

 

I så fall er denne grei å slipe? overmalbar med biltemas polyuretan? 

Link to post
Share on other sites

Båten er fra midten av 70-tallet. Vi kjøpte den av en eldre herre (92 år) som jeg tror hadde hatt den siden den var ny. Han hadde (tro det eller ei) seilt den fra Sandefjord, over til Sverige, derfra til Danmark og ned langs vestkysten av Danmark ned til Tyskland og så kanalene opp til Sveits. Trodde ikke engang det var mulig. Og - ja, den har senkekjøl (foldeknivprinsippet). Det er den sprøytesparkelen du har lenket til. Selger på Biltema trodde ikke den kunne overmales med tokomponent epoksy og heller ikke Bengalack, men den tålte begge deler helt fint, uten en eneste boble. Men - jeg lot den herde ett ett par dager før jeg malte over. Den var helt grei å slipe med vannslipepapir.

Link to post
Share on other sites

Fordekket på babord side har fått teakdekk. Satser på å ta styrbord side i morra.

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Jeg la 5mm klosser mellom plankene for å lage natespor.

 

bilde

 

 

 

 

Forstykket og ramma rundt skal lakkes med Epifanes blank teaklakk.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Teakdekket er på plass og skruehullene er plugga og lima.

 

bilde

 

 

Fikk beskjed av kona, som er møbelsnekker, at pluggene måtte ha samme treretning som plankene, ellers ville de utvide seg ulikt og dekket kunne få sprekker

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...