saga Startet 10.Mai.2005 Del på Facebook Startet 10.Mai.2005 Jeg har en kamerat som trøbler en del med sin nye Mercruiser dieselmotor. Han fikk først en motor som pga. rakling og ulyder i drevoverføringen på tomgang ble skiftet ut med en ny motor av samme merke. På den første motoren så holdt temperaturen seg konstant på 82 grader om motoren gikk på tomgang eller på full fart. På den nye motoren så faller imidlertid temperaturen til 50 grader etter ca. 15 minutter på lavt turtall. Termostaten er kontrollert og funnet i orden. Nå er det jo slik at iallefall på en del eldre dieselmotorer (min egen inkl.) så faller temperaturen en del når motoren ikke har særlig belastning/turtall. Det virker imidlertid rart at de to identisk like motorene det her er snakk om oppfører seg ulikt med hensyn til temperatur på lavt turtall/belastning. Har sett av tidligere innlegg at denne motoren har en viss utbredelse og har vært diskutert her tidligere så det hadde vært fint å fått tilbakemelding på hvordan andre motorer av samme merke oppfører seg med hensyn til temperaturen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 (redigert) Jeg hadde en Mercruiser 1.7DTI i Nidelv 690. Jeg hadde båten et par sesonger. Jeg mener å huske at det står ganske mye i brukerhåndboka om temperatur range for motoren. Ved tomgang holdt temperaturen på motoren seg godt under 80 grader. For å få motoren skikkelig varm måtte jeg kjøre 5-10 minutter på over 4000 Omin (max var 4300). Da var temperaturen rundt 85 grader. Kjørte jeg lenge med høy belastning kom temperaturen oppp mot 90 grader. Kjørte jeg så på tomgang falt temperaturen godt under 80 grader igjen. Men ikke så langt ned som til 50 grader tror jeg. Jeg hadde en feilvisning på oljetrykksmåleren på instrumentpanelet. Oljetrykket var rett i motoren - men VDO måleren Nidelv satt inn viste hele tiden for lavt trykk. I følge Marine Power var dette et kjent problem med giverne på motoren. Kan være at dere bør sjekke for giverfeil/instrumentfeil. Jeg ville også tatt en telefon til Marine Power i Norge. Spør etter Vidar - han kjenner motorene ganske godt. Redigert 10.Mai.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 10.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Takk for tilbakemeldingen Bitteliten. Jeg har overbrakt dine erfaringer til min kamerat og han hadde allerede vært i kontakt med Vidar hos Marine Power og fått forsikringer om at dette med temperaturen var helt normalt. Min kamerat har ganske mye over gjennomsnitt med motorkunnskap selv og har fått en del motstridene meldinger underveis med sine motorproblemer og motorbytte. Han slår seg derfor ikke til ro med denne forklaringen siden den første motoren oppførte seg annerledes og holdt seg konstant på 82 grader om motoren gikk på full fart i lang tid eller på tomgang. Defrosteren kom også mere til sin rett på den forrige motoren. Med den nye motoren så blir det kun en liten lunk når turtallet reduseres. Etter å ha fått tak i detaljtegninger av motoren har han selv kommet frem til en mulig feilkilde. Slik han forklarte det til meg (mulig jeg siterer ham litt feil) så er varmeveksleren og eksosmanifoilen støpt i ett stykke med to skillevegger i mellom som skal danne en luftspalte for isolering. Han mistenker at det kan være en fabrikasjonsfeil/støpefeil i den ene skilleveggen slik at sjøvannskjølingen kommer i kontakt med eksosmanifoilen og ferskvannskanalene og avkjøler ferskvannskjølingen for mye. Håper dette var forståelig. Selv er jeg også vant til at temperaturen på min motor synker betraktelig når turtallet og belastningen er lav. Slik er det imidlertid ikke på biler. Her ligger temperaturen på samme nivå hele tiden. Hvorfor gjør det ikke det på båtmotorer? Jeg trodde egentlig at dette var forbedret på nye båtmotorer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kristian Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Jeg har en Nidelv 610 med samme motor, og ser etter noen års sesonger at tempraturen er veldig følsom for sjøvannstempraturen. Jeg må også opp i turtall for å få normal driftempratur, nå når sjøen er kaldt så blir ikke motoren min så varm selv på full fart, den ligger på "normal". Jeg har ikke instrument for antall grader, på sommeren så stiger tempraturen på full spiker til øvre skikt av "normal". Kjører jeg lenge på tomgang så går tempraturen ned noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 (redigert) Min kamerat har ganske mye over gjennomsnitt med motorkunnskap selv og har fått en del motstridene meldinger underveis med sine motorproblemer og motorbytte. Han slår seg derfor ikke til ro med denne forklaringen siden den første motoren oppførte seg annerledes og holdt seg konstant på 82 grader om motoren gikk på full fart i lang tid eller på tomgang. Defrosteren kom også mere til sin rett på den forrige motoren. Med den nye motoren så blir det kun en liten lunk når turtallet reduseres. Etter å ha fått tak i detaljtegninger av motoren har han selv kommet frem til en mulig feilkilde. Slik han forklarte det til meg (mulig jeg siterer ham litt feil) så er varmeveksleren og eksosmanifoilen støpt i ett stykke med to skillevegger i mellom som skal danne en luftspalte for isolering. Han mistenker at det kan være en fabrikasjonsfeil/støpefeil i den ene skilleveggen slik at sjøvannskjølingen kommer i kontakt med eksosmanifoilen og ferskvannskanalene og avkjøler ferskvannskjølingen for mye. Håper dette var forståelig.Det finnes et forum for tekniske spørsmål på www.marinepower.com. For meg ser det ut til at kameraten din bør prate med de som har konstruert motoren. Så lenge Marine Power sier at temperaturen ligger innenfor normalen er han jo dekket av garantien. Redigert 10.Mai.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sveno Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Heisann Har også samme motor , får ikke høyere temp en ca 80 grader før jeg belaster motoren (over 3000 rpm) uansett hvor lenge jeg kjører på lavt turtall etter oppstart(vanligvis ca 10 min.) Når moteren blir belasta stiger tempen til normal ganske umiddelbart og når jeg slakker av igjenn faller tempen til ca 80 grader etter et par minutt. Dette er erfaringer jeg har ved 5-8 grader sjøtemp. mvh sveno Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 11.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2005 (redigert) Takker for alle tilbakemeldinger så langt og har formidlet dem videre til min kamerat. Ut i fra det som skrives så virker det som om alle opplever at temperaturen synker når motoren har lav belastning/turtall dog om temperaturen er litt forskjellig hos de enkelte. Jeg synes imidlertid at 50 grader som i vårt tilfelle er noe for lavt, spesielt med tanke på den første motoren som var innmontert som holdt 82 grader uansett turtall/belastning. Jeg synes også at den siste motoren ryker en del gråhvit eksos når den går på tomgang noe som ikke var så merkbart på den første motoren. Redigert 11.Mai.2005 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
borref Svart 11.Mai.2005 Del på Facebook Svart 11.Mai.2005 Jeg har en Mercruiser V6 (bensin) og her holder kjølvanns temperaturen seg stabilt på 82 grader uavhengig av belastning og sjø temperatur. Det eneste unntaket er når turtallet endres vesentlig opp eller ned. Eksempelvis når jeg drar av gassen helt vil temperaturen øyeblikkelig stige noen få grader før den så går tilbake til 82 grader igjen. Det motsatte skjer når jeg aksellerer (dvs. temperaturen faller litt for så å stige igjen). Disse variasjonene er kortvarige (1/2 til 1 minutt) og sjelden mer enn +/- 3/4 grader. Årsaken til disse variasjonene er at kjølvannspumpa følger turtallet og dermed endres gjennomstrømningen av kjølvann vesentlig når turtallet endres. For å kompensere for dette må derfor termostaten åpne eller lukke relativt mye og dette tar i praksis litt tid. Jeg oppfatter en avviket slik du beskriver som helt unormalt og ville ikke funnet meg i dette på en motor under garanti. Om det er direkte skadelig vil jeg ikke spekulere på, men jeg er allikevel av den oppfatning at motoren trives best med en stabil arbeidstemperatur (dette har betydning både for drivstoff økonomi og langsiktig slitasje). Det første man burde sjekke er vel at giveren er korrekt før man setter igang med omfattende "operasjoner" (instrumentet har du vel i og for seg testet siden det viste stabilt 82 grader med forrige motor). Håper det ordner seg for kompisen din. Børre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.