Jump to content

Kjøp av RIB båt


Jolle

Recommended Posts

Hei

Jeg har tenkt på å kjøpe meg en RIB båt med 9.9 hester.

 

Det må ikke koste mer enn ca. 30000,-

<{POST_SNAPBACK}>

Er det praktisk mulig da om du ser for deg å kjøpe ny båt? Vi har en liten oppblåsbar gummibåt med 4 hk på hekken - og den kostet over 20.000.

 

Så jeg sjekket Finn jeg. Der fant jeg bl.a. denne.

og denne

 

Så det ser mulig ut. Zodiac eller Bombard ville jeg valgt (Bombard lages på samme fabrikken som Zodiac). Men egentlig bare fordi jeg har en Bombard selv - og er blitt anbefalt det.

Link to post
Share on other sites

Kan noen være så snille å forklare meg hva som egentlig er fordelen med RIB? Greit, jeg skjønner det på små båter som dette som skal kunne slås sammen for enkelt transport, men båter på 20fot++++ ?? :confused: Det eneste fordelen jeg ser er at man unngår riper når man treffer brygga når man kjører en stor fender. Ulempen er selvfølgelig at man risikerer å punktere når man er på fisketur.... Dette er ett mysterie!!! :confused::lol:

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Reklame og reklame.....

"Med en lengde på 3,4 meter (ca. 11 fot) og en prislapp på snaut 60 000 kroner går Valiant D-340 rett inn i den typiske jolleklassen, "

60 lapper for en jolle på 11fot, og attpåtil gummibåt???? :eek:

At den får bra kritikk på sjøegenskapene er så, men hvorfor i all verden kan ikke dette gjøres like bra med en plastbåt med tilsvarende skrog??

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan noen være så snille å forklare meg hva som egentlig er fordelen med RIB? Greit, jeg skjønner det på små båter som dette som skal kunne slås sammen for enkelt transport, men båter på 20fot++++ ??  Det eneste fordelen jeg ser er at man unngår riper når man treffer brygga når man kjører en stor fender. Ulempen er selvfølgelig at man risikerer å punktere når man er på fisketur.... Dette er ett mysterie!!! 

 

Det er sent på kveld men jeg klarer ikke å dy meg..

En RIB er overlegen de fleste andre båter når det gjelder kombinasjonen av sjøegenskaper og fart.

Dette pga lavt tyngdepunkt, dyp V-Bunn og en støtdempende effekt i gummipoletongene. Det er imidlertid store pris - og kvalitesforskjeller blandt RIB'er i markedet. Poletonger bør være av Hypalon og ha innvendige strekkavlastere mellom de forskjellige kammerene.

En kvalites RIB tåler langt røffere behandling ( yttre påkjenninger, skarpe kanter, fiskesaker m.m ) en hva normalt oppegående mennesker ville drømme om å utsette båten sin for.

- som du skriver (fender.. ) prøv å se hvor mye skade et spikerhode som stikker 2 cm ut gjør på en fender - selv om båten presser på. Ta vekk fenderen og se hvor lenge det går før spikerhodet har "gnaget" seg igjennom skutesiden..

Har selv en RIB på 7,4 m, eks marine ( selv 16 års tjeneste i dykkertroppen har ikke slitt den ut ) med AQAD 41 diesel motor. Vekt 2,700 kg (tørr ) Den er godkjent for redningsbruk offshore med inntil 20 mann ombord og tåler "alt" . Sikkrere og mere allsidig "skærgårdsjeep" skal men lete lenge etter.

Men pene er ikke RIB'ene...

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Godt sagt RIB.

 

Det er ganske enkelt å finne ut forskjellene mellom en god RIB og en vanlig skjærgårds jeep.

 

De fleste RIB har et skarpt skrog, med dyp V-bunn hele veien, MEns de fleste skjærgårds jeeper er temmelig flate i hekken. Dette fordi de skal plane lett med en liten hjulvisp bakpå. En RIB kan ofte kreve mere motorstyrke enn en skjærgårdsjeep i samme vektklasse pga av dette dype skroget.

 

MEn for de som fortsatt er uenig, så kan de bli med på båttur og se selv. Spesielt med litt gøyal sjø, mere enn 0.5 m bølgehøyde.

 

Om en RIB er pen eller ikke, bestemmes av øyet som ser.

 

Her kan dere se noe av det som er gøy med båt fjordrafting

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Der tar du nok feil, ivertfall dersom du sammenligner med større båter som skal brukes i litt grov sjø!

Hvorfor tror du alle MOB båter er av typen RIB ?( enten med alu skrog eller glassfiber ).

Jeg påstår at ingen kjente skjærgårdsjeeper er i stand til å følge en tilsvarende RIB i stor sjø, hverken når det gjelder fart eller manøvreringsegenskaper. I tillegg er komforten ombord i en RIB betraktelig bedre enn i en hard skjærgårdsjeep . Prøv å holde 35-40 knop rett i mot sjø på 3-3,5 m med en skjærgårdsjeep - båten tåler kanskje det en liten stund, men ikke mannskapet.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor tror du alle MOB båter er av typen RIB ?( enten med alu skrog eller glassfiber ).

<{POST_SNAPBACK}>

Det er de nok ikke.

Ble mye brukt før (Avon Searider, Weedo Rescue), men det viste seg at til arbeidsbruk ble det umulig å holde pontongene tette, samt at det var et h----- å kjøre fort i motsjø av noen størrelse på grunn av voldsomme slag mot pontongene som kunne forårsake en flipp hvis man ikke var forsiktig.

De fleste MOBer idag har faste fendere som er utformet som en fortsettelse av bunnen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hei det stemmer at MOB båter ikke er av RIB typen.

 

Men skal ikke si at den båten jeg har er så veldig lett nei, Kjøreklar så veier min Bombard Explorer DB 730 omkring 1200 kg. Kan ikke si at den spretter ukontrollert rundt om kring heller. MEn det kreves trening i å kjøre disse fort i grov sjø, alle skjærgårdsjeepene som hittil av utfordret meg har angret på det i ettertid. På flatt vann er det flere av dem som er raskere, Men straks det blir bølger så er de ingen match.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at dette har med kjøreferdighet og andre ting å gjøre.

Hadde det vært noen hastighetsfordeler med disse pølsene, så hadde båter a la Gilbert 21 og Skagerak 640 vært utstyrt med dem for lenge siden.

Har man ikke bruk for pølsene som fender, er de kun ekstra vekt.

 

Onde tunger, altså ikke meg, snakker om førere av slike båter som gummifetisjister. :wink:

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

krapyl

Det er helt korrekt som du skriver mhp faste fendere - jeg var litt upresis, men poenget mitt var hensikten med denne konstruksjonen. Lavt tyngdepunkt og stor bæreevne ved nedsenking i sjøen ( dypere en normal vannlinje )

 

At RIB'er er et h---- å kjøre fort i stor motsjø stemmer ikke med mine erfaringer, men at det kreves ferdigheter for å kjøre fort i stor sjø er sikkert - det gjelder alle båttyper.

Har selv kjørt fra Århus til Hanstholm ( østersjoen ) med 8 dykkere og fullt utstyr ombord med kuling rett i fleisen. Tror ikke noen andre båttyper av denne størrelse ( 7,4 m ) ville vært i stand til å holde en gjennomsnittsfart på ca 35 knop under disse forhold og distanse.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke noen andre båttyper av denne størrelse ( 7,4 m ) ville vært i stand til å holde en gjennomsnittsfart på ca 35 knop under disse forhold og distanse.

<{POST_SNAPBACK}>

Bilde

 

Nå er jeg kanskje inne på spesielle greier men:

Tror du hadde blitt frakjørt av denne.

7.40 lang, 290 hk og duoprop.

Eneste designkriterium er å ta seg raskest mulig fram i drittvær.

Tilfredstiller til fulle mine krav om at båter skal enten ha seil, eller gå fryktelig fort. :yesnod:

 

 

Men dette er jo ikke en RIB med 9.9.

Spora vist av denne tråden også

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

hei

 

Her var det mange meninger om RIB, det finnes mange varianter av RIB i markedet.

 

Deter de som går med pølsene i vannet i akterkant hele tiden f.eks. Bombard. Det finnes de som løfter pølsene helt ut av vannet når de går, disse blir som en godt fendret glassfiberbåt.

 

Jeg har kjørt begge deler, bla en Scorpion med 500hk. Denne går med pølsene fri fra vannet helt til du skal lande etter en flytur, da demper de godt. Kjører også en Bombard 730 med 225hk, denne går med pølsene stortsett i vannet heletiden. De demper bedre i visse kjøremønstre, men kan være et minus i under andre forhold. Det blir også turer med en RIB Unlimited 36fot Charter. Denne går med pølsene over vann, de tar bare nedi ved krappe svinger eller kjøring i grov sjø.

 

Alle disse forskjellige RIBene har forskjellige egenskaper, men tror ikke jeg hadde tatt en 24 fot skjærgårdsjeep ut i det samme føret som jeg tar Bombarden ut i.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

- Skal prøve å holde meg til saken... ref ovenstående avsporinger :blush:

Gummibåter har den fordelen at de er lette og mer stabile i forhhold til en plastjolle.

En gummibåt med myk eller løs platedørk er mindre egnet til å laste opp med vekt i forhold til en RIB. I tillegg er farts -og styreegenskapene bedre på en RIB, ivertfall ved hastigheter over ca 15 knopp.

Om prisen kan forsvares, må vurderes opp mot bruksområde.

Link to post
Share on other sites

Lykke til!

Zodiac er blandt de beste i klassen mhp kvalitet på poletonger ( Neopren/Hypalon ).

Du har nok en fornuftig kone.... :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er absolutt helt feil. Zodiac båter er produsert i STONGAN, som er deres måte å ordlegge seg, når de sier den er i PVC. Zodiac lagde båter i Hypalon, men det var for LENGE siden*

 

* De lager enda endel store båter i Hypalon, men det er båter over en hviss størrelse, og til spesielle aktiviteter og da på bestilling mv.

 

At båtene er svært bra, bestrides på ingen måte :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dette er absolutt helt feil. Zodiac båter er produsert i STONGAN, som er deres måte å ordlegge seg, når de sier den er i PVC. Zodiac lagde båter i Hypalon, men det var for LENGE siden*

 

Beklager! :blush: Du har helt rett Susuki!

Jeg var vist ikke oppdatert på de små rib'ene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...