Jump to content

Fjord 880 - Tur og oppgraderings tråd

stian83

Recommended Posts

Noen som vet om de kabler som er ring rundt skulle verdt sammen? Mulig det er feilen for turteller.. har bøyd den kabelen mere vekk, men den er ikke "lik" nok til at jeg tør bare teste dette. Tross alt bak dynamo og kan være endel Amp i sving.

Prøver ett kjapt bilde her før jeg må til og feilsøk

bilde

• 2 uker senere...

Det var den aktuelle kabelen så bå er turteller og lading ok igjen. Fått opplagsplass og dato- så nå skal olje tømmes, kjøre ny olje som skal stå i over vinter ( type biltema ) før fin / grov diesel filter og oljefilter byttes til våren samtidig med ny kvalitets olje. Finne ut hvem/hvor hvordan offer anoder skal i kjøle krets og toppe opp dieseltabk før opplaget. Så sjekke hva minus punktet er på kjøkekrets, evt bytte det. Burka og klar for vintern.

Må finne ut av riktig olje til girkassa. Og hvor disse anodene er på motoren.

• 1 måned senere...

Har hatt en ulyd i aksling/gir siden jeg tok over båten. Kun ved tomgangs kjøring i gir. Lyden er litt """klakking""" . Fremover og ved bakking.

Gir seg med og gå 100 rpm opp. På land testet jeg igjen og da hørtes det verre ut selvfølgelig. Virket som lyden kommer fra siste lageret før propell. Bilder video kommer om noen dager. Har lest litt på forumet allerede om tilsvarende.

Noen som kan si hva jeg kan sjekke enkelt for feilsøking?

Ja. Vi kjørte kun i 2-3 sekunder for og høre etter lyden. Har ikke tenkt på den i sommer, men ville bare sjekkke på land om jeg kunne lokalisere den lettere. Dette er kanskje ingen ting og bry seg om , ref; andre poster på forumet om lik girkasse.

Men tenkte nå og være føre var. Skal få filmet og lagt ut så kan eksperter komme med sin anbefalinger

• 2 uker senere...

Hei du ? "før" bilde er etter en heftige runde med høutrykk. det hadde nok gått fortere, men ville prøve og se hvor ""mange lag"" jeg fikk av av gammelt bunnstoff også. Var nede på 16 knop marsjfart på siste tur. Den ble liggende litt mye i ro på sensommer så ble endel groe.

Så får en se om en gidder ta den helt inn, eller bare prime og stoffe nå. Var ikke så gæli mye der :) nå er det eber'n som skal skiftes til en D4. Det tror jeg blir fine greier ?

Redigert av stian83 (see edit history)

Hvis det sitter en PRM 402 gearkasse i båten, er det normalt at du hører en klakkelyd på tomgang og som gir seg med en gang du øker med en 50 til 100 omdr. Det har min gjordt siden den var ny og fikk beskjed den gang at det var helt normalt med en motor med tomgangsturtall litt over 500.

• 5 måneder senere...

Glemt litt av denne. Men her kommer en liten update..

Ferdig under. Tok den endel ned, på med primer og bunnstoff. Ble riktig så bra!

bilde

Propellen verdt på verksted for retting av litt små sår og ei lita bulk

bilde

Behandlet skuta opp til fenderlista med ett såkalt alt i ett produkt. Ble ok det

bilde

Eber D4 er handlet, den skal inn nå. Service på motor; byttet olke ved opptak, bytter olje, filter , sink, frostveske på nytt når den går ut. Reparere sluring på ankervinsj, lest at man kan prøve bøye / stramme den leppa som klemmer tauet ned. Og vaske tau med tøymykner.. så da er det og få det unna, og ut på lørdag. Gleder meg, og spent på farta. Mista veldig mye, men så var det nok til en god sjømat tallerken under ved opptakk. ;) krysser fingra

• 1 år senere...
  • 1 år senere...

Helt glemt av denne tråden. Måtte lage by profil :) 

Men vi har båten enda. Og siden sist har den kosmetiske oppgraderingen fortsatt sakte men sikkert. Hun har fått nye dekaler. Våtslipt og rubbet/polert mere..bygd om front cabin.  

Klokka 26 gps knop ved sjøsetting nå, motor virker okay som alltids. 

Vetus baugpropell verdt hos Fredrikstad Vikleverksted og kom tilbake god som ny, til 1/10 av prisen for ny :)

gjenstår litt lekkasjer ved vinduer, så er vi klare for ferien :)

Screenshot_20190520-223041_Facebook.jpg

20190516_191205.jpg

20190516_191157.jpg

20190511_162446.jpg

Screenshot_20190520-223045_Facebook.jpg

Redigert av Stilyol (see edit history)
  • 4 uker senere...

Hei,

har og ein Fjord 880 (kjøpte han for snart 2 år) og er alltid på jakt om info om denn båten. Var kjekt å finne ein tråd her som har litt info og deling av erfaringar. Har nett hatt båten på land, polert og bunnsmørt. Har liit problem med tenningslåsen, og tenkte å bygge om til startknapp. er det noen her som har koblingsskjema for tenningslåsen ?

Båten_1.jpg

Stemmer det. Kompis som har lik båt oppdaget Wiking boat logo under fjord logoen.  Så har man vel Bonanza, og ett par andre som ligner veldig. 

I dag er skroget en Polar 31 mener jeg.  Vi fikk tak i originale Fjord Logoer, og jeg mener bestemt min er merket som en Fjord i bygge papirene.  Syns båten er okay vi, godt alternativ til Baltic, og med ombygging av cabin foran har vi nå 4 faste senger plasser  og aktercabinen kommer mere til sin rett som """kjellerstua""" 

matsnorge skrev for 6 timer siden:

er det noen her som har koblingsskjema for tenningslåsen ?

Jeg kan sjekke neste gang jeg er i båten. Forrige eier har tatt vare på det meste så kanskje jeg finner en tegning. 

Du har den integrerte badeplattformen du, den ser fin ut ! 

• 3 år senere...
matsnorge skrev On 12.6.2019 at 12.12:

er det noen her som har koblingsskjema for tenningslåsen ?

Hjelper dette?

Koblingsskjema Fjord 880:

https://baatplassen.no/i/applications/core/interface/file/attachment.php?id=1839

Hvis det er Ford 2720-serie:

https://baatplassen.no/i/applications/core/interface/file/attachment.php?id=1838

Fjord 880 AC med Yanmar 4LH-STE

Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...