Jump to content

"Kinaolje" - pluss lakk, går det an?


tobixen

Recommended Posts

Også ref https://baatplassen.no/i/topic/118472-solveig-vedlikehold-treverkepoksy-kaldbakt-trewest-systems/#entry1729238- men for å få økt belysning på akkurat dette konkrete spørsmålet prøver jeg meg på en ny tråd her.

 

Jeg hadde et møte med båtkonstruktøren, og han anbefalte meg å behandle båten med "enkomponent lakk", og i neste øyeblikk anbefalte han meg "10% beis blandet med 90% kinaolje". Hvorpå jeg har handlet inn beis og kinaolje. Men er det mulig å legge enkomponent lakk på utsiden av kinaolje, eller blir det bare tull?

Link to post
Share on other sites

Neida, det blir ikke tull.

 

F.eks. er Trebitt oljebeis basert på kinesisk treolje, og den kan du godt lakke utenpå med 1-komp lakk

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg er litt skeptisk, Kinaolje består også av en god del linolje, er redd du kan få koking. Jeg ville fikset hakk/sår, beiset og oljet noen strøk m ovatrol 1 og så lakk. Store mengder olje får du allikevel ikke til å trekke inn. (Mahogany trekker lite, og båten din er kaldbakt, er den ikke? ) Hvis du er helt sikker på at den er lakkert tidligere med 1k må du fortsette med det. Men jeg hadde foretrukket 2k. (Forutsatt at treet er helt dødt)

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Kinaoljen er linoljebasert, ja.

 

Jeg sliper ned alt av gammel lakk nå, så gammel lakk er ikke noe å tenke på.

 

Jeg var innom trebåten på Nesset, og han var snar med å selge meg en enkomponents lakk da jeg ba om lakk med UV-beskyttelse.

 

Nå regner det, så nå er en ypperlig anledning til å kjøpe inn annen lakk og mer beis evt. Det jeg har kjøpt på biltema kan jo alltids leveres tilbake.

Link to post
Share on other sites

Rådet deg til tokomponent tidligere Tobixen, men det var med tanke på at båten er kaldbakt og har relativt hard overflate og med tanke på å bruke rett oppå pusset mahognyen (eventuelt oppå glassfiberduken hvis skroget var dekket med gladsfiber utpå mahognyen, noe som ikke er uvanlig for kaldbakte båter). Fordelen med skikkelig tokomponent er at den er hardere og tåler mer slitasje. Ved godt grunnarbeid blir vedlikeholdet av overflaten som å vedlikeholde lakken på en bil. Skal mahognyen beises før lakkering må det brukes "vannbasert" pulverbeis eller spritbasert beis først, ikke oljebasert.

 

Som andre også skriver; tenker du bruke olje først må du ikke bruke tokomponent, da er enkomponent løsningen. Ville tynnet kinaolja slik at den får trekke skikkelig inn siden den inneholder en del tørrstoff. Og som ved alle kombinasjoner av olje og lakk der man ikke kjøper produkter som er direkte beregnet for kombinasjon er det lurt å teste ut på ei fjøl før du begir deg i gang med hele skroget da enkelte lakker kan koke oppå linolje.

Link to post
Share on other sites

På 70 og 80-tallet var det ganske vanlig med brunbeisede utforinger, listverk og gerikter i heimen. Dette ble beiset med vanlig Trebitt før lakkering med 1-komponent oljebasert lakk. Ikke problemer i det hele tatt. Men om du bruker vannbasert lakk så er det ikke like vellykket.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

tokomponent ser ut til å utgå av den enkle grunn at jeg ikke har fått tak i det enda.

 

både på fargeland og nesset trebåt solgte de meg mahognibeis fra international på små dyre bokser, og nesset trebåt solgte en enkomp lakk med naturlig uv-beskyttelse til å ha på toppen.

 

Det heller vel til at jeg går for denne løsningen, selv om jeg nok burde hatt tokomp. nå er vi i full gang med nedpussing, og jeg tror ikke vi kan vente til mandag med å begynne beising/lakkering. Særlig siden været ikke er så stabilt tørt som tidligere varslet.

Link to post
Share on other sites

tokomponent ser ut til å utgå av den enkle grunn at jeg ikke har fått tak i det enda.

 

både på fargeland og nesset trebåt solgte de meg mahognibeis fra international på små dyre bokser, og nesset trebåt solgte en enkomp lakk med naturlig uv-beskyttelse til å ha på toppen.

 

Det heller vel til at jeg går for denne løsningen, selv om jeg nok burde hatt tokomp. nå er vi i full gang med nedpussing, og jeg tror ikke vi kan vente til mandag med å begynne beising/lakkering. Særlig siden været ikke er så stabilt tørt som tidligere varslet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...