Jump to content

Kan gammel furuno svinger benyttes på nyere Ekkolodd


selin

Recommended Posts

Det kommer an på giveren, hva du bytter til og hva du ønsker å oppnå av kvalitet på ekkoloddbildene. Rent teknisk er det ikke vanskelig å kappe en giverkabelen og spleise på ny pigtail med kontakt til det nye ekkoloddet. Men vær nøye og pass på at skjermingen kommer mest mulig riktig på igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

"En så gammel svinger bør du uansett skifte ut", sier du. Hvorfor det, spør jeg.  Jeg har også et gammelt Furuno FE-400, stort og tungt, med tilhørende svinger, som fungerer helt fint, men har lyst til å skifte ut til et ikke-skrivende og lettere lodd. Furuno Norge sier i en epost til meg, at "alle våre mindre ekkolodd kan brukes med denne svingeren. Hva er din viktigste begrunnelse for ikke å bruke den?

Link to post
Share on other sites

Mange som kjøper den lille 10pin overgangskabelen fra Furuno for å bruke med eldre/andre svingere, mener den er 4-500kr.

Hadde en gamnel Skipper/Suzuki 50kHz svinger, og valgte heller å legge disse hundrelappene som delbetaling i en ny rimelig, gjennomgående 'blikkboks'-svinger(B60 til ca.2') som jeg er kjempefornøyd med til vårt bruk med en GP-1870F.

 

Enkel underholdning ved at alle 'funksjonene' da virker, som bunnidentifikasjon, accufish og fiske-id som kan gi en alarm når rovfisk på eks. over 70cm smyger under/i stimen.

Ellers trackes bunnen fint på 100m+ ved 200kHz i 20knop om ikke bølgene er for store.

GP-1x70 har forresten også wifi og playback av skjermen til en gammel ipad som brukes ute ved fiske.

Link to post
Share on other sites

"En så gammel svinger bør du uansett skifte ut", sier du. Hvorfor det, spør jeg.  Jeg har også et gammelt Furuno FE-400, stort og tungt, med tilhørende svinger, som fungerer helt fint, men har lyst til å skifte ut til et ikke-skrivende og lettere lodd. Furuno Norge sier i en epost til meg, at "alle våre mindre ekkolodd kan brukes med denne svingeren. Hva er din viktigste begrunnelse for ikke å bruke den?

Fordi ekkoloddgivere taper seg over tid. Hvor mye og hvor lenge kan diskuteres, men at de taper seg er det liten tvil om. De mister gradvis følsomheten, i praksis betyr det evnen til å vise mindre (eller dype) mål.

 

Dette kan man enkelt teste selv. Med en line med søkke i bunnen og en vanlig isopordupp en meter eller to over søkket. Slipp søkket til bunnen på den dybden du ønsker å se fisk på, duppen bør vises på ekkoloddet. Gjenta øvelsen etter x-antall år på samme dybde og se om du fortsatt ser duppen på ekkoloddet.

bilde

 

Bildet viser min "testrigg", jeg bruker to dupper med litt avstand i mellom siden jeg også vil teste ekkoloddets evne til målseperasjon. Sånn ser dette ut på en Raymarine Dragonfly når jeg passerer over riggen:

bilde

 

Sånn ser det ut på en Lowrance Elite med 50/200/455/800-HDI som ekkoloddgiver:

bilde

 

(Dybden her er sparsom, poenget var å vise hvordan det virker.)

Link to post
Share on other sites

Målseparasjon er gitt av pulslengden. Alt nærmere enn en halv pulslengde vil vises som et mål.

 

Jeg tror myten om at transducere taper seg over tid skriver seg fra loddet til Columbus. Med blikk, kjerne og spole.

Kjernen ble mettet.

Keramiske transducere holder leeenge.

Litteraturen sier heller ikke noe om dette.

Tekstforfattere og selgere ser jo gjerne at vi bytter med stadige mellomrom. Penger i kassa.

Jeg har kun en gang vært med på å bytte transducere. På en 15 år gammel båt.

Men det var fordi kunden ville ha det sånn.

Link to post
Share on other sites

Det ene ekkoloddbildet over, det fra DragonFly er et CHIRP ekkolodd og der er oppløsningen uavhengig av pulslengde. For et CHIRP ekkkolodd er det båndbredden til CHIRPet som bestemmer oppløsningen. Når Raymarine ikke dokumenterere Q-faktor (eller båndbreddde) til DragonFly svingeren så er den umulig for oss å kalkulere. Heldigvis så dokumenterer Airmar sine CHIRP svingere på en skikkelig måte.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg kommer tilbake til usikkerheten omkring utskifting av mitt gamle Furuno FE-400 til et nyere elektronisk, særlig knytta til svingeren. Den norske bruksanvisninga gjør ikke ting enklere, synes jeg. Den sier bl.a.: Svinger til dette loddet: 200B-5NR (for 200 kHz), 50B-5NR (for 50kHz). Er dette å forstå som én eller to forskjellige svingere? Antakelig to, for på en tegning i bruksanvisninga står det at svinger for 50 kHz har svart plate under, mens svinger for 200 kHz har rød. Det er altså ikke snakk om at én og samme svinger bruker begge frekvensene, enten (50) eller eller (200)?  Furuno sier at svingeren til FE-400 kan brukes sammen med deres (nyere) og mindre lodd, selv om spesifikasjonene for et par av disse angir andre svingermodeller (f.eks. 520-5MSD).  Det er liksom ikke helt greit å kjøpe nytt lodd og tro at det skal funke med gammel svinger, og så gjør det kanskje ikke det. Erfaringer og synspunkter mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Du har to forskjellige svingere. På FE-400 kunne en av dem kobles til om gangen. Hvis begge skal brukes på et moderne 50/200kHz lodd så trengs en diplexer eller matching box, dette er tilgjengelig fra Furuno og Arirmar og koster 2-3 tusen. Men uten å ha mer data for svingerene er det umulig å si om impedansen blir riktig selv med en slik box. En av svingerene kunne også ha vært brukt, men da trengs det temmelig sikkert en transformator for å omforme impendans, uten skikkelige data for svingeren er det umulig å si hva som trengs.

 

Fant en pris på 200kHz svingeren på 50 Euro og 200USD for 50kHz da jeg søkte, så det er vanskelig å forsvare å kjøpe en matching box med pris som nypris på begge svingerene. 

 

Det er nok på tide å investere i både ny svinger og ekkolodd.

Link to post
Share on other sites

Takk til TeamScuirus, også fordi du har tatt deg bry med å undersøke litt. Nei, det er ikke noe krav for meg å kunne bruke både 50kHz- og 200kHz-frekvenser og noen matching box skulle ikke være nødvendig. Jeg ser av diverse manualer på nettet, at mange lodd kan brukes med to frekvenser samtidig, eller bare én, brukeren velger. Altså bør min gode 200 kHz-svinger ganske sikkert også kunne brukes på nyere lodd enn det gamle FE-400.  Men det får jeg ikke prøvd før til neste år. Nå settes båten på land for vinteren og i den forbindelse er det naturlig å tenke på diverse ønskelige forbedringer så lenge erfaringene er friskt i minne fra denne sesongen. Og så må jeg ikke glemme å si, at det er så flott å få gode tilbakemeldinger!

Link to post
Share on other sites

Uten på noen måte å utfordre akademia her.

Dukket ned i transducerkassa mi.

Og fant denne:

 

bilde

 

Kjøpte den for en mannsalder siden sammen med en 50 kHz LS-6000.

Både apparat og transducer var merket "50kHz".

Jeg trengte å skjøte på kabelen, så den ble kappet. Fant mange ledere inni. (Lenge siden, husker ikke nøyaktig, tror 7).

Men den kjører akkurat like fint på 200 kHz på en LS-6100.

Transduceren er 25 år gammel. Like fin.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...