DieselDahl Startet 9.Juni.2015 Del på Facebook Startet 9.Juni.2015 (redigert) Jeg prøver å få til å lese ut on board diagnose fra ECU'en på en marine power 5,7mpi Motoren har en Delphi MEFI 4B ECU som er mye brukt i båtmotorer men også i forskjellig motorsport. Den brukes av volvo penta, mercruiser, indmar, marine power, pcm og mange fler da det er en versatil, robust og kraftig liten sak. Den brukes både på 350mpi og også big block 8,1 samt GM LS6 Den har både CAN interface og serie-utgang. Jeg trodde faktisk at jeg kunne koble en OBD2 scanner til serie utgangen eller til can-pluggen og få fram obd info men det ville seg ikke. Det finnes kanskje flere protokoller som kalles can og på denne motoren er det ikke can-bus ledninger fram til diagnosekontakten. Den er muligens bare til DTS og sync? Kanskje den ikke er satt enabled? Diagnosekontakten på denne motoren er en 10pins DLC (diagnostic link connector) og her er det foruten B+ og jording også en MIL utgang (malfunction indicator lamp) som normalt går til alarm buzzer, en kontakt til å sette ECU'en i service mode og til slutt en serial port. Jeg antok at det her var snakk om variabel pulsbredde J1850 som er vanlig på GM fra denne tiden men jeg lurer nå på om det rett og slett er RS 232? Noen som har noen idé til hvordan jeg kan finne det ut? Google har ikke vært en venn i det siste..... Redigert 9.Juni.2015 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 9.Juni.2015 Del på Facebook Svart 9.Juni.2015 (redigert) Mercruiser NEWS!!!We are now able to work with the old Mercruiser (MEFI) ECU's! http://www.lundinsmarin.se Redigert 9.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2015 Sto ikkeno om hvilken protokoll der..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 9.Juni.2015 Del på Facebook Svart 9.Juni.2015 Men kanskje de kan svare på det. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2015 Det vanlige er at de kan svare på hva som står i prislisten. Jeg kan låne et rinda instrument men trenger da en overgang. Det går sikkert like raskt å skaffe og koster en brøkdel. Det som er spørsmålet her er om hvilken protokoll som brukes og om jeg kan bruke min obd software via rs232 på laptopen? Vanligvis må man bruke en elm327 gateway fordi obd faktisk er fem forskjellige protokoller og obd pluggen har forskjellige pinner til de ulike protokoller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 9.Juni.2015 Del på Facebook Svart 9.Juni.2015 (redigert) Nå spurte du vanskelig, jeg har vært borti gamle MEFI systemer, og alle modeller fra 4 og nedover har vel to 32 pins kontakter, og ut derfra er det gjerne et lys eller noe for å si i fra om feil, og en slik 10 pins DLC kontakt for diagnose. Tar jeg ikke feil brukes en egen protokoll utviklet av Delphi, og du må nok låne et Scantool. Det skal være nettopp de kablene du trenger for å koble til MEFI 1-6 som følger med som standard til et Scantool, slik at den som har verktøyet bør jo også ha de kablene du trenger. Edit: måtte nesten sjekke på Rinda, og de selger disse nå i følgende pakker Og det er nettopp 94005 du trenger, og den er inkludert i alle pakkene unntatt den for utenbordsmotorer, men tidligere tror jeg den kabelen alltid var inkludert når man kjøpte et Scantool, så sjekk med den som har dette om ikke det også finnes rette kabelen. Her er vel den beste manualen på feilsøking av MEFI Redigert 9.Juni.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2015 Det er det jeg frykter, at det ikke er noe standard sw. Men jeg mener å ha lest et sted at obd 1 skal gjøre jobben. Man trenger da en aldl til rs232 converter. Om den inneholder et chipset eller om det bare er en plugg vet jeg ikke. Pin-out på rs232 skal være: pin2=serial, pin5=ground. Den manualen har jeg og det står mye nyttig der. Det er som du sier to 32 pins kontakter men det gjelder alle mefi versjoner fra 1-4, pin-out er dog forskjellig. Den rinda scanneren ble levert kun med fire pins plugg til en spesifikk mercruiser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 (redigert) http://www.lotustalk.com/forums/f164/freescan-help-100705/index2.html Redigert 12.Juni.2015 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dvil Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 (redigert) Interessant, selv om jeg ikke skjønner så mye av det. Denne har jeg brukt på min gode gamle Astro. Det ligger gratis program der også (bare for XP sikkert). Men du har vel løst dette allerede... http://winaldl.joby.se/aldlcable.htm Redigert 12.Juni.2015 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 14.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2015 Jeg kan ikke påstå at jeg har løst det ennå. Jeg har ikke koblet opp og testet dette men mye tyder på at Delphi ikke har funnet opp noe helt spesielt for marine efi når de samtidig har vært hoffleverandør av tilsvarende til GM's biler..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Det kom en pakke i posten her om dagen med ScannerPro software og DLC-USB kabel. Det fungerte utmerket rett ut av esken. Nå leser jeg live data fra ECU'en, den kan recorde for å analysere data i ettertid. Det er en verdi som heter Cam retard, altså timingen av fordeleren i forhold veivsensoren. Denne må settes innenfor en ganske liten margin ellers fusker motoren. Med dette utstyret er dette mulig å gjøre hjemme, uten er det ikke mulig. Tid for test-tur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eMTea Svart 13.Mai.2020 Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 Har du dette i bruk enda Ola? Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.