Jump to content

Tapt tillit til motoren etter havari, tørr jeg dra på tur igjen?


svendmb

Recommended Posts

Litt kryptisk emnetittel kanskje, men her er problemet mitt; I pinsen hadde vi et havari på vår Nimbus 3003. Båten kjøpte vi i fjor, den var i god stand, og vinteren er godt med til å gjøre den i enda bedre stand. Motoren (Volvo Penta Tamd 41A med HS1A gear) har fått full service, i tillegg har jeg renovert oljekjøler og varmeveksler. Alt lå til rette for en flott Pinse tur, og i drøy sjø la vi ut nedover Svenskeskysten. Alt fungerte perfekt på båten til Søndag ettermiddag. På vei ut ut i Kosterfjorden ved Rossøhavn falt plutselig ladespenningen kraftig, og turtallsmåleren viste tomgangsturtall til tross for at motoren gikk på rundt 2000 omdreininger. Mistanken falt først på dynamoen, men en stygg bankelyd fra motorrommet avslørte at noe mer alvorlig var galt. Vi haltet oss inn til gjestebrygga ved Rossøhavn, og da jeg åpnet motorrommet så jeg umiddelbart at remskiva nærmest hang og slang. Gummi vulken som fester remskiva hadde løsnet og var fullstendig borte. Heldigvis var vi nære land, og i rolig sjø. Liker ikke tanken på hvordan det hadde gått dersom dette hadde skjedd lengre ute og i stor sjø. 

 

Da vi fikk tak i nye deler var det en smal sak å fikse, og med ny remskive gikk båten for full maskin hjem igjen en dag etter at pinseferien egentlig var over. I etterpåklokskapens navn så var det noen tegn til at remskiva begynte å bli slitt. Bitte små gummi biter fra vulken lå i motorrommet, og små fliser som stakk ut fra remskiva. Nå har jeg på nytt gått over hele motoren og vasket ned motorrommet. Foruten noen tørre og såvidt morkne dieselslanger (som jeg skiftet) finner jeg ikke noe mer. Vel, og bra. Etter litt mekking på fridagen setter jeg kurset ut på sjøen igjen for å ta en overnatting på svai. Det er litt sjø, men ingenting i forhold til det vi har hatt før. Båten går som ei klokke, men så kommer en følelsen snikende; Hva var den lyden? Går den ikke litt tungt? Hvorfor slå bølgene slik bak? Har ikke hørt den lyden før...Kort fortalt så sliter jeg med å stole på båt og motor. Jeg finner en rolig bukt, og ankrer opp. Går over hele båten igjen. Alt er normalt. Morgenen etter er det nesten blikk stille, og turen hjem går raskt. 

 

Om knappe 2 uker starter ferien, og vi hadde planlagt å reise nedover sørlandskysten. Nå er jeg fryktelig usikker. Jeg har mistet tilliten til båten (og meg selv som båtfører) Er det noen som har opplevd noe lignende? Hva gjorde dere for å "komme tilbake" igjen og på nytt dra bekymringsløst på langtur? 

Link to post
Share on other sites

For egen del tok jeg båten til verksted og fikk de til å gå over motor og sjekke alt, helt ok ble det konstatert men samme følelsen som du har fikk også jeg. Gikk til det skrittet og skiftet motor i en fart, ikke akkurat billig men bedre enn å reise alene på tur. Hos meg var det turbo nr 3 som tok frakken pluss remskive, dette var en yanmar som ikke hadde fått riktig omsorg fra første eier.

Link to post
Share on other sites

Kanskje må du noen turer til "snakke-mannen"? Eller burde du byttet til en båt med to motorer?

Selv nye motorer kan potensielt få plutselige feil, man er jo aldri helt trygg.

Jeg tror de som er aktive på dette forumet har gode muligheter til å forberede seg godt på det meste som kan skje på båttur, vi kan opparbeide oss mye nyttig kunnskap som hvis den brukes riktig burde bedre nattesøvnen. Det gjelder å tenke positivt! (Sier sjefen min.....)

Link to post
Share on other sites

Ingen grunn til panikk,41 motoren er vel ein av dei bedre.Måtte også skifte reimhjul på den eine motoren rett etter vi kjøpte båten.12 år seinere,blir båten solgt,med 3600t på telleren,loggen viste over 30000nm.Timeteller stod på ca 1600t da vi overtok båten.Hadde minimalt med problemer,dvs ikkje driftstans,men noen dele utskiftninger som forebyggende vedlikehold

Finn roen,å nyt båten,motoren og sommeren

Link to post
Share on other sites

Beste medisin er å bruke båten litt før ferien. Går alt greit vil du bli gradvis trygg igjen. Det er en dønn solid motor du har. Typisk er den feilen du opplevde at det "står seg i hjel". De fleste av oss er i situasjon at 6 måneder brukes ikke motor, den startes ikke ens engang. Dette er egentlig ikke veldig bra for motor, de skal brukes jevnt, akkurat som med biler. Veteranbiler har mye de samme symptoner som båter, står seg i hjel. Personlig har jeg ennå til gode å sjøsette etter vinteren uten at noe må gjøres med motor (skjedd de tre siste sesonger). I år var det ledningsnettet som sviktet, ville ikke stoppe. Tror dette er veldig vanlig for alle oss med eldre båter og motorer. Man kan jo ikke forebygge alt hvert år, vil koste en formue. Samtidig er det lurt å ha med seg ekstra reimer, filtrer, termostat, litt olje f.eks for å forebygge de enkleste uhellene som kan skje. Hver enkelt må gjøre status her. Jeg tenderer nok til å ha med for mye, men men 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker vel på at alt man har ordnet eller har funnet ut rutiner for hvordan man holder i orden er elementer som sikrer at desto færre mulige overraskelser ligger foran deg. Så jo flere feil du har rettet - jo bedre vil det jo faktisk gå! Det er ikke slik at de tingene som har skjedd gjør at du har grunn til å tro at motoren er "råtten". Så slitedelene du har fikset nå tar det mange timer til vil skje igjen, og du vet hva som er tegnene for om dette skal skje. Du begynner mao å kjenne båt og motor! Det er faktisk veldig bra! Og kan gi deg mange gode dager på sjøen!!!

 

Det å lytte etter lyder, det er viktig. Det å la det ta overhånd, det er ikke bra. Jeg har ved flere anledninger "innbilt kast i hjulene" på bilen. Og har stanset og kjørt opp drevet for å se om det er noe skrot som ligger der, og noen ganger har det reddet situasjonen. Bare viktig at dette er rutine og ikke slik at alle i båten blir redd!

 

Jeg sjekker motorom før og etter hver tur. Samt tar en titt på drev. Så det er ren rutine for de som er med og oppleves ikke som at det er noe utrygt på gang. Snarere tvert i mot! 

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Med båt og motor som er over 40 år, sitter jeg konstant på vakt etter ulyder og for mye røyk. Ved starten av hver sesong må man "kalibreres" for hva som er normalt og hva som er mistenkelig. Sånn er det bare. Etter noen turer så blir dette litt mer avslappet.

Ingen grunn til å avstå fra å bruke båt, bare fordi noe en eller annen gang kan gå galt. Skal man tenke sånn, får man ikke gjort stort annet enn å sitte innpakket i en dyne i kjelleren. :) Volvoen gjør så godt han kan, han, og det vil han fortsette med. Det du har vært ute for ville jeg ikke kalt et havari, men en mindre forsinkelse :)

Du fikk det jo i orden uten større skader eller kostnader. Det er sunt å tenke igjennom rutinene etter noe slikt, og se om det er andre/flere ting av lignende karakter som kan sjekkes eller forebygges. Ut fra det, samt gjennom de neste turene du må ta, gjenoppbygges følelsen av å ha litt kontroll på utstyret, og moroa får mere plass.

Bare å klemme på. Lykke til. 

Link to post
Share on other sites

Hva hvis du punkterer i 110 sonen eller det kommer en elg når du er i bil. Hadde ikke gjort annet en evt sjekk på et verksted. Om så motoren skulle stoppe ( noe som skjer stadig vekk med folk på fjorden) så er det ikke nødvendigvis katastrofe med verst tenkelig utfall.

Link to post
Share on other sites

Så lenge du som i dette tilfellet har en kjent feil som er utbedret er det ingen grunn til å være skeptisk til motoren. Noe annet ville det vært hvis motoren hadde stoppet uten en forklarlig grunn, og så startet opp igjen neste dag. Må på samme tid si at det er godt å vite at jeg vil kunne heise seil og sikre fremdrift/kontroll på båten såfremt det er litt vind hvis motoren skulle svikte en dag. Akkurat som at det er økt sikkerhet i å ha to motorer i en båt, eller i et fly, kontra en motor.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha eid noen eldre motorbåter der skippers puls og blodtrykk  var direkte relatert til eventuelle ulyder fra motor, proporsjonalt stigende med avstand til hjemmehavn, så må jeg si at denslags bekymringer er fullstendig eliminert etter overgang til seilbåt

.

Da har man to helt uavhengige fremdriftsystemer, og om tilfelle skulle være at man får fullt motorras langt hjemmefra så greier mann alltids å halte seg hjemover for egen hjelp med seilene, og så kan man buksere siste metrene inn i havn med jolla aller andres hjelp.

 

Jeg hadde feks motorproblemer (diesellekasje i filter) da vi var i Sverige (Hjemmehavn Stavanger), men med over en uke igjen av ferien så stakk ikke den bekymringen dypt, det hadde bare vært å seilt.

Jeg oppdaget defekt nålelager i Drev under vårpuss. Sjøsatte da og fikk buksert ut av slipp havn, og seilte til verksted , ingen bekymringer (garantisak).

 

Så om denne bekymringen legger langvarig demper på båtgleden din, så finnes det altså medisin  :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det er bare en ting å gjøre her. Kom deg ut, kjør. Gjør det alene de første turene, i smult farvann. Alt ordner seg om det ikke er vind. Ha en god dregg i baugen, i tilfelle. Kjør masse. Så er det viktig å få med resten av familien en tur før ferien, bare for å vise at nå er alt i orden. Det skal det ikke vær tvil om hos far :wink: ! Før eller senere får man slike opplevelser på sjøen. Det er fakltisk bare sundt. Godt for erfaring, samt at man lager seg rutiner for hva som skal skje, om noe liknende skjer igjen. Og, husk vest underveis !

Link to post
Share on other sites

Enig med folket her.  Bruk båten så ordner det seg.  Gjennom alle de årene jeg har hatt (seil)båter har jeg blitt ganske nøye med å gjøre alt vedlikehold på motor selv og ta med nok verktøy og noen reservedeler.  Det virker som du er ganske hendig og det er helt klart en fordel.  Jeg har jo seil i tillegg, men det du kan vurdere er om du vil montere et feste for eksempel på badeplattformen som gjør at du kan bruke jollemotoren bak.  Selv har jeg manøvrert en 34' seilbåt i vindstille med en 10 fots jolle bundet på siden med en 2HK påhenger.  Det gikk ikke fort, men var manøvrerbart.  Det er sikkert motorbåt folk her som har erfaringer og meninger om slike patenter er noe for din type båt. 

Link to post
Share on other sites

Normalt å kunne bli litt paranoid av slikt. Jeg fikk motorstopp (tom for bensin, måleren var defekt) rett utenfor en holme og noen skjær og de blåste litt så jeg drev kjapt mot skjærene. Jeg fikk heldigvis fylt på en kanne og fikk start før jeg tok nedi. Dagen etter ble det kjøpt inn anker i tillegg til dreggen, ny bensin måler og driv anker. Det gikk ikke veldig lang tid så sluttet jeg å bekymre meg. Jeg opplever det også slik at jo mer jeg skrur på motoren i båten jo tryggere blir jeg fordi jeg lærer motoren å kjenne og vet hvor alt er og husker hvorder den ikke startet sist osv.

 

Jeg anbefaler som andre at du har med litt verktøy og reimer, dieselfiltre osv. og meld deg inn i redningsselskapet om du ikke allerede er medlem. Det kan jo og være greit å holde litt ekstra avstand til land viss du er ute i dårlig vær. Og om du må stå på hodet i maskinrommet og feilsøke pga motorstopp i dårlig vær så hiv uti et drivanker fra baugen så du slipper å ligge med siden til vinden å rulle.. Det er jo og gjerne litt lettere å tenke klart når ikke alt du har i båten blir kastet vegg i mellom.

 

Jeg tror nok du vil få en fin sommer i båten hvis du bare klarer å slappe av på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Takker for alle tilbakemeldinger! Det er faktisk trøst i felles skjebne! Godt at ikke bare jeg har vært igjennom dette. Verktøy og reservedeler (reimer, filtre, en haug med kabler og sikringer, samt impeller-kit) har jeg brukbart med, og motoren begynner jeg å kjenne ganske godt. Tenker å skifte ut vannpumpe etterhvert, da jeg ikke aner tilstanden på denne. Ellers har jeg anker både foran og bak, samt driv- anker. Siste nevnte har jeg aldri brukt, så det blir gjennomført "øvelse" på neste tur  :smiley:  Har VHF og medlemskap i RS, så egentlig er det ingen grunn til bekymring! Føler meg allerede litt mer klar for båtferie. Heldigvis så taklet vi voksne hendelsen i Pinsen med stor ro, så barna syntes bare det var spennende med en ekstra dag! Blir nok litt mer obs på været en tid fremover, og legger inn god margin der. Ellers kjører vi på. Takk for "trøst". Da sees vi på sjøen! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Etter å ha eid noen eldre motorbåter der skippers puls og blodtrykk  var direkte relatert til eventuelle ulyder fra motor, proporsjonalt stigende med avstand til hjemmehavn, så må jeg si at denslags bekymringer er fullstendig eliminert etter overgang til seilbåt

.

 

 

Tenkte akkurat det samme når jeg leste dette, eneste redningen er en seilbåt. Hadde også en motorbåt som jeg aldri stolte 100% på, ikke noen god følelse.

 

Motorbåt er egentlig livsfarlige greier. Stopper motoren så er man i elementenes vold. Men brukt rett, dvs i sikre og rolige farvann, ja da er det vel greit nok. ;-)

 

Seilbåt gir en god trygghetsfølelse. 

 

Trenger man god fart for motor, vil ha tryggheten til seilbåt og liker badstu så har finnene oppskriften: http://www.hamnen.se/tester/segelbatstest/sailjet-40-seglande-vattenskidbat.html

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

At motorbåt er livsfarlig og kun egner seg i smult farvann er vel litt drøyt. Da er det mange som lever farlig!

 

Det var en ;-) på slutten der. Og setningen illustrerte et poeng, at min holdning til motorbåter er like irrasjonell som trådstarter sin holdning til egen motor. Mao at trådstarter antagelig har lite lite å frykte i sin båt som jeg har om jeg er i en båt uten seil, selv om det kjennes utrygt. 

Link to post
Share on other sites

Bare å roe ned. Hulda seiler rundt med et par hundre kilo verktøy og reservedeler. Så langt i ferien har jeg fikset et elektrisk komplekst feilscenario i lanternene. Her var det et rele som hadde tatt kvelden, men samtidig en slakk kobling under fordekket. Nå er det ok. Deretter en liten lekkasje i en slangetilkobling, fikset nå i morges. Er en hauk for å sjekke lekkasjer under motoren. Her skal det være tørt og rent. En liten mys før jeg fyrer opp om morgenen er en god ting. Hva man på fly kaller 'walk around'. Og så fikse ubetydelige småfeil før de får anledning til å utvikle seg.

 

Seil er naturligvis en grei ting å ha.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Skulle gjerne hatt ekstra/nødmotor i seilbåten og jeg. Kjenner at slepejolle og redningsflåte pluss sånn satelittalarmgreie osv roer nervene litt. Men heelt trygt er det jo ikke  :lol: .

 

Men på alvor, kun motorbåt og ikke jolle med motor eller flåte ville jeg kjent litt på, i negativ forstand. Må ha en ok plan B. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da kan jeg melde at tilliten er tilbake! Vi har nettopp tilbakelagt 200 nm fra hjemmehavn nedover til Sørlandet. Båt, motor og mannskap har hatt en kjempe tur. Nå blir vi noen dager her i barndomsbyen min, før vi tar samme vei tilbake. Takk for alle trøstende ord her inne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...