Jump to content

Biltemas glassfibermatter


Mr.V

Recommended Posts

Såvidt jeg har skjønt det, i polyester er løsemidlene problemet, det gjelder ikke i like stor grad for epoxy , men den er til gjengjeld mer allergifremkallende.

Begge krever uansett sine forsiktighetsregler ved bruk

 

anyone...?

Muligens riktig. Konstruktøren av vår båt sa at han hadde utviklet allergi mot epoksy og nå ikke kunne jobbe med stoffet lengre.

Link to post
Share on other sites

At epoksy er allergifremkallende kan jeg skrive under på. En kamerat utviklet allergi mot epoksy kun etter få eksponeringer (han brukte ikke hansker da han holdt på med uherdet lim) og måtte fortsette jobben i heldekkende drakt med friskluftstilførsel. Senere måtte han bare slutte med epoksy og begynte eller kun med tradisjonelt bygde trebåter.

 

Hansker (fysiske hansker, barrierekrem eller gjerne begge kombinert) og god friskluftstilførsel er greit å bruke. Selv har jeg alltid oppe et par vinduer for lufttilførselens skyld og prøver (er dessverre ikke god nok til dette) å alltid bruke hansker. Under sliping må maske benyttes, klærne bør vaskes jevnlig. Skal man slipe mye ville jeg ha brukt malerdrakt eller lignende for å unngå slipestøv i klærne som senere kan innhaleres. Herdet slipestøv i seg selv er ikke så farlig på huden, men ikke bra å få i lunger, øyne, osv.

Link to post
Share on other sites

Hva er det du skal gjøre ombord siden du vil bruke epoxy? I båtbransjen brukes dette forholdsvis sjeldent. Polyester er også sterkt som juling, men både billigere og enklere å jobbe med.

Jeg forstår heller ikke hvorfor mange på liv og død skal laminere med epoxy. Jeg har en liten mistanke om at det er spesielt en leverandør av epoxy produkter som er veldig god markedsfører for sine (ekstra dyre) produkter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Død og liv er det vel ikke. For min del er det ikke om å gjøre å spare noen få hundre kroner, men at når jeg først legger ned tid på en reperasjon skal det bli et pent og et styrkemessig godt resultat. Epoxy har bedre vedheft enn polyester.  Videre teller det at jeg vant til å jobbe med epoxy + duk, jeg synes det blir lettere å få et fint resultat. Slipper styren-lukten. 

 

M.h.t. sterk som juling:  Polyester + matte har en styrke (strekkfasthet) på typisk 100 MPa, mens Epoxy/glassfibervev (antar dette er i fiberretning)  er på 1700 Mpa - 2300 Mpa. https://en.wikipedia.org/wiki/Fiberglass Man kan si at man må ha 17 ganger mer Polyester/matte enn Epoxy/vev for å få den samme strekkfastheten - (da er det kanskje ikke dyrere likevel). Nå gjelder dette ren strekk, når man ser på motstand mot skader fra slag etc, vil jo et mer massivt laminat være mer motstandsdyktig enn et tynt, og en hobby-laminering kommer trolig ikke opp i disse styrkene. Uansett: Snakker vi om små-reperasjoner av prekker/ hull etc. der du gjerne laminerer oppå eksisterende polyester-laminat er jeg ikke i tvil om at epoxy+vev er best. 

 

http://www.amtcomposites.co.za/sites/default/files/media/howto/Advantages%20of%20Epoxy%20over%20Polyester.pdf

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Død og liv er det vel ikke. (...)

 

Vel... for en som legger glassfiber i båten for første gang er det jo kanskje nettopp her forskjellen kan være... Det jeg har lest meg til er at epoxy er lettere å få et godt resultat utav enn polyester hvis man har null erfaring. :smiley:

Jeg, for min del, bruker heller noen kroner ekstra, og kan dermed cruise rundt i båten senere i sommer (forhåpentligvis :pray: ) uten bekymring for at laminatet jeg selv har lagt ned skal løsne osv...

 

Eks.: Jeg fylte 6 små hull (typ 4 x 6 cm) i asfalten i gårdsplassen med epoxy som ble til overs etter første runde for et par uker siden, helt uten å renske hullet, blåse ut støv etc.. Dette sitter BOM fast ennå, selv om jeg har kjørt over det flere ganger med bilen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hva slags polyester viser du til her?

 

Tja, Wikipedia-siden viser videre til denne siden: 

http://www.ecfibreglasssupplies.co.uk/t-GlassReinforcedPlastics.aspx

 

Hvis man ser på faglitteratur som f.eks. Structural Composite Materials av F. C. Campbell beskrives strekkfasthet på Polyester/matte til 70 -110 Mpa. 

 

Men verdt å merke seg er at typen glasssfiber er vel så viktig, og at man kan oppnå opp til 800 Mpa med polyester hvis man bruker vevd duk av riktig type. 

Link to post
Share on other sites

Polyestern blir hardere (tåler mindre støt), mens epoxyen har en mykere mer flexilbel konsistens når det er fedig herdet. Den er også grei å blande ferdig og settes i fryser når en klipper til duk eller skal vente til et senere tidspunkt med arbeidet.

Link to post
Share on other sites

Men verdt å merke seg er at typen glasssfiber er vel så viktig, 

Ja, det er det. Og det er så mye ute og går at det er vanskelig å holde følge.

Det er A-glass, E-glass, R-glass, S-glass og en mengde varianter imellom. Alle med forskjellige egenskaper.

Polyester er like vrient. Det er ortopolyester og isopolyester i forskjellige kvaliteter.

Og vinylester som mekanisk er omtrent likt epoksi men likt polyester å jobbe med.

Nyere båter kan være bygget med en vinylester gelcoat ytterst, så noen lag med isopolyester og så bygget ferdig med ortopolyester. Hvorfor de da trenger flere tjukke lag epoksi malt utenpå for å flyte må man være brosjyreforfatter på en malingfabrikk for å forstå.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder ørten lag med epoxy primer for å hindre osmose er jeg enig. Osmose-problemet er slik jeg forstår det stor sett relatert til dårlige lamineringsjobber på 70-tallet med ureagerte forbindelser som så reagerer med vannet som trenger inn. Var du heldig fikk du en båt der de hadde greid å veie opp herder og polyester noenlunde riktig og du slapp problemer. Var du uheldig fikk du en båt med potensialer for plastpest. 

 

Vanninntregning kan man muligens forsinke med diverse lag med epoxy, men ingenting er 100% vanntett, så noe diffusjon av vannmolekyler blir det okkesom. Dessuten er moderne bindemidler - og selve prosessen - mye mer sofistikerte enn dengang.

 

Men hvis vi snakker om reperasjon av skader/sprekker i laminatet på en eksisterende båt (f.eks. fra 70-80-tallet) er jeg forsatt tilhenger av epoxy og glassfiberduk. 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Død og liv er det vel ikke. For min del er det ikke om å gjøre å spare noen få hundre kroner, men at når jeg først legger ned tid på en reperasjon skal det bli et pent og et styrkemessig godt resultat. Epoxy har bedre vedheft enn polyester.  Videre teller det at jeg vant til å jobbe med epoxy + duk, jeg synes det blir lettere å få et fint resultat. Slipper styren-lukten. 

 

M.h.t. sterk som juling:  Polyester + matte har en styrke (strekkfasthet) på typisk 100 MPa, mens Epoxy/glassfibervev (antar dette er i fiberretning)  er på 1700 Mpa - 2300 Mpa. https://en.wikipedia.org/wiki/Fiberglass Man kan si at man må ha 17 ganger mer Polyester/matte enn Epoxy/vev for å få den samme strekkfastheten - (da er det kanskje ikke dyrere likevel). Nå gjelder dette ren strekk, når man ser på motstand mot skader fra slag etc, vil jo et mer massivt laminat være mer motstandsdyktig enn et tynt, og en hobby-laminering kommer trolig ikke opp i disse styrkene. Uansett: Snakker vi om små-reperasjoner av prekker/ hull etc. der du gjerne laminerer oppå eksisterende polyester-laminat er jeg ikke i tvil om at epoxy+vev er best. 

 

http://www.amtcomposites.co.za/sites/default/files/media/howto/Advantages%20of%20Epoxy%20over%20Polyester.pdf

Mange variabler det ikke var tatt hensyn til i påstandene over. Kjapp googling:

 

Mekaniske egenskaper polyester:

Tensile strength........................................................................6,000 psi 

Tensile elongation  ..........................................................................1.3% 

Tensile modulus  ................................................................ 5.2E+05psi 

Flexural strength  .................................................................. 11,500 psi 

Flexural modulus  ...................................................................5.40E+05 

 

Mekaniske egenskaper polyester:

 

Tensile strength  ........................................................................7,300 psi

Tensile elongation  ..........................................................................4.5%

Tensile modulus  ................................................................ 4.60E+05psi

Flexural strength  .................................................................. 11,800 psi

Flexural modulus  ...................................................................4.50E+05

 

Som man ser er det ikke store forskjeller. Hovedforskjellen er at tøyeligheten til epoxy er mye bedre, noe som blant annet gjør levetid mye bedre ved gjentatte deformasjoner ved optimalisering av laminattykkelser som gir mer bevegelse i laminatet. I tillegg kommer fordelen med mindre avgasser med epoxy. Men til bruket som er planlagt her, så hadde jeg gått for epoxy.

 

Det som gir størst utslag er derimot valg av duk. Strikket duk gir et mye høyere glassinnhold i laminatet, noe som gir et mye bedre styrke/vekt forhold. Du bruker fort bare halparten så mye polyester med strikket duk, og da er den økte kostnaden for strikket duk fort spart inn, samtidig som du har spart vekt. Men strikket duk føyer seg dårlig rundt kompliserte former, og egner seg kun til flater hvor forandringer i overflaten kun skjer i en retning.

Link to post
Share on other sites

Mange variabler det ikke var tatt hensyn til i påstandene over. Kjapp googling:

[...]

Det som gir størst utslag er derimot valg av duk. Strikket duk gir et mye høyere glassinnhold i laminatet, noe som gir et mye bedre styrke/vekt forhold. Du bruker fort bare halparten så mye polyester med strikket duk, og da er den økte kostnaden for strikket duk fort spart inn, samtidig som du har spart vekt. Men strikket duk føyer seg dårlig rundt kompliserte former, og egner seg kun til flater hvor forandringer i overflaten kun skjer i en retning.

 

 Styrken på Polyester og epoksy uten fiber er ikke så veldig interessant. Som det står i innlegget mitt gir Polyester + vevd duk også en mye sterkere laminat enn med CSM + at typen glass i glassfiberen også spiller inn. 

Link to post
Share on other sites

Du mener vel "epoxy" og ikke "polyester" for den nederste tabellen?

 oops, copy/paste djevelen slo til igjen!  :smiley:

 

 

 Styrken på Polyester og epoksy uten fiber er ikke så veldig interessant. Som det står i innlegget mitt gir Polyester + vevd duk også en mye sterkere laminat enn med CSM + at typen glass i glassfiberen også spiller inn. 

 Men da er vi enige. Styrkemessig er det ikke store forskjeller på epoksy og polyester, hvis man ser bort i fra elastisiteten til epoxy. Men det er en viktig forskjell ved optimalisering av laminatet, da deformasjoner blir større ved en vektoptimalisert konstruksjon.

 

Ellers er det hovedsaklig valg av type glassfiber og konstruksjonen til denne som avgjør styrken i laminatet. For eksempel er en strikket duk sterkere enn en vevd duk da fibrene ligger lagvis oppå hverandre strikket sammen med tynn tråd. I vevd duk ligger de tykke buntene med glassfibertråd vevd over og under hverandre, med ekstra bøyespenninger i fiberen som resultat av dette ved påkjenning. 

Link to post
Share on other sites

 

 Men da er vi enige. Styrkemessig er det ikke store forskjeller på epoksy og polyester, hvis man ser bort i fra elastisiteten til epoxy. Men det er en viktig forskjell ved optimalisering av laminatet, da deformasjoner blir større ved en vektoptimalisert konstruksjon.

 

Ellers er det hovedsaklig valg av type glassfiber og konstruksjonen til denne som avgjør styrken i laminatet. For eksempel er en strikket duk sterkere enn en vevd duk da fibrene ligger lagvis oppå hverandre strikket sammen med tynn tråd. I vevd duk ligger de tykke buntene med glassfibertråd vevd over og under hverandre, med ekstra bøyespenninger i fiberen som resultat av dette ved påkjenning. 

 

Nja, 

ikke helt. I følge Wikipedia  og fagbøker på kompositter er typisk styrke på polyester/glassfiberduk 250-800 MPa, Epoxy 1700 -2300 MPa. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Fiberglass.  

 

Type glass betyr mye, men også type resin. Epoxy finnes det flere typer av, også polyester. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...