Navic II Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Stiller meg bak Windy37GM i denne saken. :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Men det viktigste er at det er mye kulere :-) For meg er hvertfall det viktigste argumentet at alle båtene jeg har lyst på, har drev. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Komodo Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Ikke for å legge meg ut med deg her nå Windy, men... Noen av vennene mine har også DPE, vi skrur sammen innimellom. Jeg har strak aksel og skrur ikke. Det er forskjellen på aksel og drev Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Windy37GM Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Men det viktigste er at det er mye kulere :-) For meg er hvertfall det viktigste argumentet at alle båtene jeg har lyst på, har drev. He, he... Glemte det helt åpenbare :-)Mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Onkel Lars Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 (redigert) La oss nå for all del ikje gå sure. Eg la frem mitt synspunkt etter at du hadde lagt frem ditt "windy37gm" Du kan jo diskutere fordeler og bakdeler på aksling og drev i åresvis uten å bli enige. Så egentlig er det bortkastet tid i det hele tatt å diskutere dette. Någen går for det dårligere alternativet og velger drev og någen e smartere og velger dermed aksling, sånn e det bare :-) Redigert 14.Juni.2015 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Men det viktigste er at det er mye kulere :-) For meg er hvertfall det viktigste argumentet at alle båtene jeg har lyst på, har drev. Du e i den heldige situasjonen at du ennå e ein ungfole. Bakdelen med dette er at du ennå ikje har lært deg konsekvensene av de feilvalgene du tar. Men det kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 (redigert) Vært diskutert før. https://baatplassen.no/i/topic/49341-fordelerulemper-båter-med-drev-eller-strak-aksel/ Men det finnes jo produsenter som kun leveres med aksel, så båttypen bestemmer jo en del :-) Redigert 14.Juni.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Onkel Lars Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 (redigert) Positive poeng med drev for min del er tilgang på flere uthavner og viker i den flotte skjærgården vår, tilte opp til 'beach' og sige helt inn, helt opp ved overnatting/innhal til svaberg Du tar feil. Me som har aksling kan troligen kjøra lenger opp på land enn du kan med ein flatbunnet båt. Me har den fordelen at me har ein solid kjøl som beskytter oss når vi kjører opp på land. Din båt hadde troligen revnet i bunnen viss du skulle utført det samme stuntet som me kan. Derfor faller ditt eget utsagn på sin egen urimelighet. Dette e enda et godt argument for å velga aksling. https://baatplassen.no/i/topic/117754-oppshiningrep-av-sandvik-25-ac/page-3 Då gjenstår det bare to argumenter for å velga drev: 1-fart 2- det sosiala du kan ha sammen når du skrur. Redigert 14.Juni.2015 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 14.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Det var ikke meiningen at dette skulle utarte seg. Jeg hevder bare at for og kunne ha båter med drev, må du enten kunne skru selv, eller ha "ubegrenset" med midler... Verkstedprisene/lønnsnivået i Norge gjør dette. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Du har helt rett. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Har egentlig hørt mest drit om drev (av overnevnte opplistede grunner) og har kun erfaring med aksling selv (i tillegg til påhengs). Opplever aksling som en god og lite vedlikeholdskrevende måte å overføre kraften fra motor til propell, gjerne spesielt for deplasement- og halvplanende båter. Skulle jeg ha hatt en lett hurtiggående sak med innenbordsmotor hadde jeg nok sett fordelen med mer riktig propellvinkel og mulighetene for tilting. Bakking blir vel nærmest som å bakke med påhengs? Men et moment som ikke har vært oppe i tråden så langt (etter hva jeg har sett) er groeproblemet drevene kan se ut for å ha. I havna der jeg ligger ser jeg jo daycruiserne som ligger med drevene sine godt eksponert for sollys på dagene. Uten unntak gror det godt på dem alle, selv om en god del av dem brukes hver helg. Mens båtene med aksling tas opp og slipper unna med litt rur og slim etter et år på sjøen. Må da være fryktelig irriterende å ha et framdriftssystem som gror igjen såpass fort? Hvordan blir det da med fart og ikke minst kjøling? I følge et par med båter med drev jeg kom i drøsen med på brygga hadde de prøvd flere typer stoffing på drevene sine (og propellene), uten at noen av dem kunne juble over effektiviteten til disse stoffene. Det skal jo så lite groe til på en propell før man mister turtall og fart, gjerne man burde pakke inn drevet med svart plast etter hver trur? Forsto det slik, spesielt på han ene, at nettopp groe på drev/propell var den største utfordringen med drev slik han så det. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 (redigert) Service på et drev kan da umulig koste så veldig mye mer enn service på en aksel og en girkasse, det dreier seg stort sett om to belger og et par liter olje. Reparasjonskostnader kan gå begge veier, det kan fort bli dyrt med defekt girkasse også, men det er klart at 10-20 år gamle drev som står på utsiden av båten i saltvann har en tendens til å gå stykker oftere enn girkasser som inne i båten. Alt i alt er strak aksel billigere å vedlikeholde, og som regel billigere å reparere, men det bruker mer drivstoff, stikker dypere enn et opptiltet drev, og tar opp betydelig mer plass innvendig i båten, og særlig i litt mindre båter er drev å foretrekke ettersom det frir opp mye plass, med mindre man går for utenbords, som også har sine fordeler og ulemper. Til syvende og sist er det ofte båttypen, størrelsen og farten man vil oppnå som avgjør fremdriftsløsningen. Redigert 14.Juni.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 (redigert) Det er da ikke bare bakdeler med drev heller da. Like så vel som å kontrolere belg er de viktig å sjekke klemmene har oplevd at dem rusta av før belgen hadde interval. Har Konrad520 drev robust som bare det.Det er nå ikke billig å skift et gear heller på en motor på 350-400 hk. Har nylig skiftet et sånn gear i en båt,å bare gearet kosta knapt 100000,- + arb,blei det ikke gratis det heller. Jeg bruker Hempel sin svarte drevspray på drevet å Nano prop&drev på stålpropelleren å de holder 1 år.Så drevet mitt ser ikke verre ut en akselbåtene som ligger ved siden av. Vil ikke tru jernet som er under på propellen på akselbåtene tar av noe særli, når roret er trykt gjennom skutebunnen å jernet under er gått i propellen. Har sett noen av disse også, om dem har greid å komma seg på land før dem har fylt båten av vann,så blei det fortsatt ikke billig. Som sagt fordeler å bakdeler med alt. Det har aldri vert billig å ha båt. Redigert 14.Juni.2015 av Sayana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 (redigert) Du tar feil. Me som har aksling kan troligen kjøra lenger opp på land enn du kan med ein flatbunnet båt. Me har den fordelen at me har ein solid kjøl som beskytter oss når vi kjører opp på land. Din båt hadde troligen revnet i bunnen viss du skulle utført det samme stuntet som me kan. Derfor faller ditt eget utsagn på sin egen urimelighet. Dette e enda et godt argument for å velga aksling. https://baatplassen.no/i/topic/117754-oppshiningrep-av-sandvik-25-ac/page-3 Då gjenstår det bare to argumenter for å velga drev: 1-fart 2- det sosiala du kan ha sammen når du skrur. 3. Drivstofforbruket. Det blir lavere pr. nautisk mil med drev på tilsvarende båtstørrelse. 4. Manøvreringsevne. De fleste båter med drev har idag duoprop som gir meget gode manøvreringsegenskaper, også akterover. Selv med singel motor uten baugthruster kan man stort sett klare seg fint (har prøvd det selv ja). 5. Plassutnyttelse i båten. Motor og aksling midt i båten stjeler en del plass (for båter uten V-gir løsning). Vedr. groe på drev og propell så finnes det noe som heter Drevhetten som man hekter på over drevet når man skal la båten ligge noen dager/uker. Den har vel eksistert i ca 15 år iallefall. Redigert 14.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hakkannen Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 En slik Drevhetten burde de på brygga der jeg ligger ha hatt, det er helt sikkert Men så har det grodd uvanlig mye de siste ukene, også på bunnstoffbelagte båtsider og akterspeil. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 http://www.drevhetten.no https://baatplassen.no/i/topic/67539-så-ble-det-drevhetten-på-meg-også/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hakkannen Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Ikke dum den der Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 (redigert) Andre løsninger kan jo også funke, f,eks. et slags presenningarrangement hvis hekken vender mot brygga. Spenner man opp en presenning under hele båten så slipper man vel bunnstoff også Redigert 14.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kaffelars Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Du tar feil. Me som har aksling kan troligen kjøra lenger opp på land enn du kan med ein flatbunnet båt. Me har den fordelen at me har ein solid kjøl som beskytter oss når vi kjører opp på land. Din båt hadde troligen revnet i bunnen viss du skulle utført det samme stuntet som me kan. Derfor faller ditt eget utsagn på sin egen urimelighet. Dette e enda et godt argument for å velga aksling. https://baatplassen.no/i/topic/117754-oppshiningrep-av-sandvik-25-ac/page-3 Då gjenstår det bare to argumenter for å velga drev: 1-fart 2- det sosiala du kan ha sammen når du skrur. Jeg skulle da ikke kjøre meg opp på feil jorde? :) Av båttyper der man kan VELGE mellom drev eller aksling er saken en ganske annen, disse har oftest hverken 'kjølstokk' eller rorflyndre, kun akseltunell(er) og løse ror. Har forøvrig mest erfaringer med VP drev, og kondolerer med opplevelsen din på Bravo3. Har kun (gode) erfaringer med Bravo1x fra Merc. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 (redigert) Det finnes vel også 2 type akselbåter? De med sånn lang kjøljern (Viknes?) og de med strake aksler "på sånn V-stativ" (proncess?). Kjøljern båtene har god beskyttelse og kan "skvette" over et skjær, men sliter i høyere hastigheter pga planing på kjølen. V-stativ gutta synker på 10 sekunder og bør ha forsikringsselskapet på hurtigtast 2 :-) Vi drevherrer skrur såpass mye at vi aldri bruker båten utpå sjøen og er derved sikret :-) mvh Windy37GM Redigert 15.Juni.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Billa Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Påhengsmotor for små og mellomstore raske båter Drev for mellomstore og store raske båter Aksling for halvplanere og langsomme båter Min erfaring er at selve drevet holder men innretninger rundt selve drevet som slanger, trim indikator, belg osv kan være utsatt. På min tidligere båt med Merc 1,7 diesel og Alpha 1 Series 2 så var drevet uten synlig slitasje etter 13 år. Derimot slet jeg med trim indikatoren som aldri ble bra samt at eksosbelgen spratt av. På dagens DPH drev så måtte jeg gjennom hydraulikkslange og gir vaier bytte. Dette kostet, men det er nok lenge til neste gang. Ellers vil jeg hevde at det går veldig stille og vibrasjonsfritt. Fordelen med å kunne heve drevet 30 grader og muligheten til å svinge båten helt rundt i trange farvann er nevnt og oppleves som viktig i mange tilfeller. Angående drevhette: denne prøvde jeg i noen år. Den tiltrakk seg rur og blåskjell og ble til slutt så tung at den knapt lot seg løfte. Vanskelig å få ren var den også. I dag ligger jeg med hekken mot nord og slik vil jeg ligge. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
andersb Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Jeg er på påhengere igjen (30 fot), etter å ha hatt drevbåt noen år, ymse overhaling og 2stk helt nye var dyr morro, Båt er dyr morro og litt lotto hvilken eier i rekkefølgen som får kosten føler jeg. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Skal du ha stor fart på båten så er det fast aksling så må til. Hadde tidligere en Sealin sc39 med aksling og den klarte fint 43 knop Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 (redigert) Gamle drevbåten min med diesel gjorde over 60 på gps... ;) 43 på sc39 må jo være ganske voksent, hvordan maskiner hadde den? Redigert 15.Juni.2015 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Yanmar 2x 6ly2 på 440 hk med Arneson trimax det ble bare bygget 12 stykker på fabrikken Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.