Onkel Lars Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 (redigert) Takk for et godt og utdypendes svar Mr. Nelson. Eg legge merke te at Onkel Doffy Duck kjører den barnsliga linjå. Eg e jo ein engel så eg skjønner ikje sarkasmen her. Redigert 16.Juni.2015 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Hvis eg vil ha det besta med aksling som jo e det vedlikeholdsfrie og det besta som er med drev som er høyere fart. Vil ikje då Sea Rex og Mini Rex vera bortimot det besta du kan få som fremdrifts system på en båt. Hva er bakdelen med disse to systemene. For meg ser det ut som at du får det besta fra aksling og drev i et system. Er du litt på gli her med tanke på drevbåt... Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 16.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Jeg skjønte vel at det var en brannfakkel jeg kastet ut ved å starte denne tråden. Når det er sagt står jeg fortsatt for det jeg skrev, og det virker som de som er mest positive til drev er de som skrur på de selv. Det er jo det jeg har hevdet hele tiden, for å ha båt med drev må man enten skru selv, eller ha så mye penger at det ikke spiller noen rolle. På en båt til 2 millioner er vel verditapet langt mer skremmende enn reparasjoner av drev for 70000kr som potensielt kan dukke opp. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 (redigert) På min forrige båt (over 7 siffer klubben) hadde jeg 20k i verdiøkning på 4 år og 700k i service.. deriblant først overhaling av drev, for så å kjøpe 2stk helt nye XR drev... Humoren er jo at med den summen gjorde jeg all jobb selv med teak, rubbing/polering osv, så hadde kunnet lagt på 300k+ om jeg ikke hadde hatt så mye egeninnsats :o Skal sies at nye eier fikk en topp vedlikeholdt båt og har hatt lite tull... ;) Hovedgrunnent til nye drev var også leveringstid på drevstokk/ny overhaling av de gamle, så når de var klare etter 1 sesongs venting solgte jeg de, til ca kosten av det overhalingen kostet... Jeg burde solgt de som defekte. inboard BENSIN og drev er flott combo, men diesel og masse moment og lite turtalls register er ikke bra. Redigert 16.Juni.2015 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Jeg skjønte vel at det var en brannfakkel jeg kastet ut ved å starte denne tråden. Når det er sagt står jeg fortsatt for det jeg skrev, og det virker som de som er mest positive til drev er de som skrur på de selv. Det er jo det jeg har hevdet hele tiden, for å ha båt med drev må man enten skru selv, eller ha så mye penger at det ikke spiller noen rolle. På en båt til 2 millioner er vel verditapet langt mer skremmende enn reparasjoner av drev for 70000kr som potensielt kan dukke opp. jeg tror vel aldri vi vil komme til en enstemmig enighet rundt dette, men det vi alle kan være enige i er at båtlivet er fantastisk uansett båt, med drev eller ei. Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Du e ikje heilt i mål ennå. Da må du utdype dette litt mer.. Vi særpinger har litt tungt fort... Du vet i Sarp der nøtter det ente.. men som regel så går det sæ te allikevel Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 (redigert) Er du litt på gli her med tanke på drevbåt... Me vil vel alle ha det besta og mest økonomiska fremdriftssystemet i båtene våres. Eg skreiv opprinnligt någe aent her men det er så lite humor blandt folk langt der borte på østlandet så eg fant det best å sletta innlegger og vera litt meire korrekt.. Forferdeligt trist utvikling. Det hadde någe me oljå å gjør, men dokker e så sårbare det hadde vel haggla med spy inn på IM min. Redigert 16.Juni.2015 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 (redigert) Da må du utdype dette litt mer.. Vi særpinger har litt tungt fort... Du vet i Sarp der nøtter det ente.. men som regel så går det sæ te allikevel Eg finner det sørgeligt kyllingsrud at du ikje klarer å komme i mål på en så enkel og opplagt sak. Dere Særpinger e jo ikje kjent for å spytta i glasset som me seie her hjemma. Men trivelige er dokker. Eg har snart ferie og da tar meg og kånå oss nok ein tur ner te Særpeland. Trivelige men vanskelige å få kontakt me av og te, det e ikje alltid me forstår hverandre, eg må någen ganger ty te ein forferdeligt dårlige engelk, men løye nok, dette går inn. sjøl om eg ikje alltid forstår ka eg sjøl seie. Redigert 16.Juni.2015 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 En strak aksel som ligger beskyttet bak kjølen på båten er jo det enkleste og minst vedlikeholdskrevende som finnes på markedet. På f.eks NB var dervutgaven dyrere i innkjøp, mens på bruktmakedet gikk de med aksel høyere i pris. Drevets manuvreringsegenskaper kan enkelt erstattes av en "vedlikeholdsfri" akterthruster. På de fleste båter kan man ikke velge og man er prisgitt det ene eller andre, man må bare leve med det man har eller bytte.. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Jeg var fast bestemt på at jeg aldri ville ha båt med drev, men ved siste båtbytte fant jeg en båt jeg absolutt kunne tenke meg men den hadde selvfølgelig Bravo3 drev: Etter mye grubling endre jeg opp med å kjøpe båten selv om jeg visste at det ble dyrere og mer arbeid vedr. vedlikehold. Første sesongen fikk jeg havari på nedre gearhus som jeg byttet med et brukt som jeg fikk tak i, men tilskrev feilen hardt bruk og manglende vedlikehold av forrige eier. Etter 5 år må jeg vel si meg rimelig fornøyd med drev, men for meg som skrur selv blir det ikke så veldig dyrt men det er ikke tvil at det er mer arbeid. Men jeg er helt overbevist om at slurv med vedlikehold av et drev straffer seg. Det jeg liker aller minst med drev er at det gror noe helt infernalsk med blåskjell baki der, fjerner etpar kilo hvert år. Ser ikke ut til at drevspray virker i det hele tatt, og drevhette er vurdert men ut fra min båttype og bruk bli alt for plundrete å holde på med. Hvis en ser på alt som kan gå galt på et drev er det nok til å gi nervøst sammenbrudd, det er mange småting som skal sjekkes når båten er på land og drevet er montert av og her gjelder det å være nøye. Men om fordelene oppveier for ulempene har jeg ikke klart å bestemme meg for enda. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Groe på drev er selvfoskyldt å lett å unngå, bruk båten ofte = 0 groe Rekker man ikke bruke den så ofte vinner man noen svømmeturer med dykkermaske og tar det før det utvikler seg med en lett runde med kosten, jeg hadde aldri noe groe på mine. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Mener jeg bruker båten ganske mye hele året med ca 150 motortimer. Har snudd båten slik at hekken vender NØ også i håp om mindre groe. Å børste drevet på badeturer er også forsøkt uten at jeg kan si det var veldig effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Jeg har alltid hatt drev, bortsett fra en feilkjøpt Scand Nordic hvor jeg kjørte med pusserne på hele sommeren og ble hørselskadet. Var jo som å sitte på en gitarkasse å kjøre...hjelpe meg. God feeling med både Merc og VP (fordeler og ulemper med disse også, egen diskusjon kanskje. Aldri havarert med noen. Har VP, bruker ca 2 timer per/drev og 1500.- i deler for begge. Polerte stålpropeller og Seajet drevspray, har aldri hatt trøbbel med groe. VP DPE drev koster 10-20 tusen på Finn om en skulle være uheldig eller 5-10k i egenandel, ser ikke problemet. Skal være ærlig, jeg hadde vel neppe kjøpt en Nordwest 40 med drev. Alt til sitt bruk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 (redigert) Nå skal det jo være Zeus eller IPS når det kommer til 40 fot + klassen da. Redigert 16.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Onkel Lars Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 VP DPE drev koster 10-20 tusen på Finn om en skulle være uheldig eller 5-10k i egenandel, ser ikke problemet. Det er vel någen som ser litt annderledes på dette, særligt etter andre og tredje gang. Og de går då for aksling. Det blir som trådstarter sier. Har du fulla rauå med penger trenger du ikke bry deg, me andre må tenka litt mer økonomi. Og da handler vi slik vi gjør. Du må vera enig i det. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Stemmer for IPS jeg :) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Tja, om IPS er verdt den voldsomt økte innkjøpsprisen er jeg usikker på. Ser mye positivt med IPS, men ser også mange potensielle fremtidige store utgiftsposter. For egen del må dette betydelig ned i pris før jeg ville vurdert å anskaffe det. For øvrig skal jeg la være å uttale meg, da de fleste argumenter for og imot allerede er nevnt en rekke ganger i diskusjonen drev versus fast aksel Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Nytt drev=blakk, Nytt IPS =ruinert- kort oppsummert Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Jori, som du sier er jo allerede de fleste argumenter for og mot nevnt flere ganger i både denne tråden og andre om samme tema. Men en ting overrasker meg litt i denne sammenligningen. Det er at når noen argumenterer for drev, så kommer det ofte en bemerkning og at det ikke er billig å bytte ut eller reparere en gearkasse til strak aksel heller. Nå har jeg bare erfaring fra en drevbåt, og den var dårlig. Men man kan vel umulig med hånd på hjertet påstå at et drev og en innenbords gearkasse har samme forventede levetid? Hvor ofte ser man ikke annonser på Finn av båter (også av relativt ny årgang) med nye hekkaggregater? Hvor ofte ser vi annonser av en Baltic 29, Viknes 1030, P40 eller hva det måtte være med strak aksel og nye gearkasser? Det er heller sjeldent. Jeg har ingen statistikk på det, men for meg er det relativt innlysende at et innenbords gir krever mye mindre service, og er vesentlig mer driftsikkert. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MajorAndy Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Hvad er det, der skulle gøre at en indenbords og udenbords gearkasse skulle have forskellige levetider? Forudsat at man kan holde korrosion væk, så bør de mekaniske dele vel have samme belastninger og dermed samme levetid? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 F.eks. at gearkassen er mer robust dimensjonert mhp. lager, drev osv. I tillegg er et hekkaggregat hypoid, dvs. at dreiemomentet blir omsatt i 90 grader to ganger før det havner på propellen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jori Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Kommodo og Andy, bra innspill. I utgangspunktet bør det være helt likt. Så kommer dog muligheten for vannlekkasje inn i systemet. Uansett hva man mener om det ene eller andre er det opplagt at drevene er mest utsatt her og i tillegg får de saltvann som da herjer med de. Er vel dette som gjør at gearkasse inne i motorrom må betegnes som mer driftsikkert? En annen ting man ikke må glemme når man sammenligner er antall båter med drev versus antall båter med fast aksel. Før noen kommer med sikre salgs og brukstall på dette er det veldig vanskelig å sammenligne. Selges det 10 drevbåter på hver fast aksel, ja da sier det seg selv at sjansen for flest havarier vil ramme drevbåtene, men det sier ikke noe om % havarier pr solgt enhet som er det som er mest informativt mener jeg. Tror derfor dette fortsatt vil bli magefølelse og synsing inntil man kan legge frem faktiske tall. Dette var vel veldig diplomatisk sagt uten å nevne i hvilken retning jeg selv heller Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 F.eks. at gearkassen er mer robust dimensjonert mhp. lager, drev osv. I tillegg er et hekkaggregat hypoid, dvs. at dreiemomentet blir omsatt i 90 grader to ganger før det havner på propellen. Komodo, bare for å nevne det, finnes jo V-gir med. Disse vil jo ha samme utfordringen med momenter og grader som drev? Er ikke helt sikker på hvordan V-giret ser ut innvendig, det som er avgjørende Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Gjennomsnittlig levetid på marinegear er vel 5-10 ganger lengre. Veldig mange drev tar kvelden før de er gått 1000 timer, mens 10 000 timer for en gearkasse er ganske vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Du forenkler det litt, det finnes mange båter selv i Norge med gamle Volvo / MerCruiser / OMC drev som er over 30 år gamle og har tusener på tusener av timer på telleren, mens det samtidig finnes girkasser som havarerer etter noen få hundre timer. Generelt sett så vil nok en girkasse holde lengre av ymse årsaker, men det er neppe en mer holdbar konstruksjon i seg selv, og å si at drev havarerer etter 1000 timer mens girkasser vanligvis holder 10 000 timer, tror jeg lite på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.