Jump to content

Kan motor gå under seiling, pga. lading?


Sinus_nor

Recommended Posts

En kollega mente det ikke var bra for en innenbord diesel motor å gå mens en seiler.

Hvordan er dette? Hvis man trenger å lade batteriene - kan det være direkte skadelig for en diesel-motor å "gå" når båten "heller" slik en seilbåt gjør, når man seiler?

 

At det ikke er estetisk riktig osv. trenger ikke nevnes da dette er et teoretisk problem. Min kollega har ikke til hensikt å kjøre motor mens han seiler!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte ny båt nå og når vi hentet den stoppet den pga luft i systemet før vi rakk å legge fra brygga. Motoren ble luftet og den lot vi gå hele tiden mens vi seilte. Merket ikk noe unormalt hverket på temperatur eller noe annet. Den ble godt passet på. Dette gjorde vi for å se at den tålte å gå noen timer i strekk og at all luft var borte fra drivstoffsystemet.

Link to post
Share on other sites

Hei

Mange av motorene har begrensninger oppgitt fra leverandør på helling under drift.

Dette har stort sett med hvordan bunnpannen er utformet for å sikre at det er olje i innsuget til pumpen, at oljen renner ned i bunnpannen igjen og at oljen ikke står opp mot undersiden av stemplene. Noen motorer har plasksmøring av underdelen på sylindervegger i tillegg.

 

Til bruk i fjellborerigger ol produseres spesielle bunnpanner som tillater opptil 70 grader helling (for å trekke riggene opp fjellet med winsjen).

 

Hvor mye hver enkel motor klarer må du inn på spesifikasjonene for den enkelte motor og se, men jeg antar at alle klarer 25-30 grader uten problem hvis oljenivået er til øverste merket på pinnen.

 

Hvis du henter kjølevann langt oppe må du sjekke at inntaket ikke kommer over vannlinjen når du krenger.

 

Sånn rent bortsett fra at det ikke var aktuelt å kjøre/seile slik vil vel et fartøy som navigeres med hovedmotor igang og seil oppe være motorbåt i vikepliktssammenheng :confused:

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Nå varierer dette vel endel fra motor til motor, men boka for MD7/120S foreskriver max. helling akterover på 15 grader, mens max. helling sideveis er 10 grader.

Den første er jo ikke noe problem siden motoren står parallelt med vannlinja, mens det ved seiling på kryss fort kan komme opp 12 til 15 grader eller mer.

Det er vel sannsynlig at det er smøringa som setter begrensningen, siden sjøvanninntaket sitter 30-40 cm. under båten.

Båten min er en ex. "melkerutebåt" hvor motoren har gått mer som generator enn som framdrift, og jeg kan ikke se at den har tatt noen skade av det.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

max. helling sideveis er 10 grader.

10 grader var lite ifht hva som oppgies for 20 serien, så det er tydelig at dette varierer mye fra motor til motor. Snakket med en som hadde fått trøbbel pga dette. Vet ikke hva slags motor han hadde. Tror det var en Yanmar av eldre modell.

Link to post
Share on other sites

10 grader var lite ifht hva som oppgies for 20 serien,

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det er overraskende lite, iallefall for en combo som er tenkt montert i en seilbåt. Det sagt, ei snekke ruller mer enn det i litt sjø. Men jeg har hatt den igang ved krenging på 15 grader uten å få noen alarm, så jeg antar at vår alles kjære V-P har tatt godt i for å beskytte seg.

 

 

Hva er en  ex. "melkerutebåt" ?

<{POST_SNAPBACK}>

Melkeruta = (noe respektløst) Norge-Kanariøyene-Karibien.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

En seilbåt ruller mindre i grov sjø enn de fleste motorbåter. Men for å være på den sikre siden så ville jeg ikke motorseilt i mye vind og grov sjø. Blant annet med tanke på luft i systemet, eller skitt i tanker som virvles opp.

 

Motorseiling en en helt vanlig og grei operasjon i rolig farvann. Bruk av motor under seil gir litt ekstra fart når vinden ikke er all verden, samtidig som seilene stabiliserer båten.

Greit f.eks i kombinasjonen lite vind og gammel sjø.

 

Eldre og tyngre båter som f.eks Colin Archere, ser man sjelden for seil her østpå. Og de man ser, benytter gjerne motoren samtidig. Men så er de da også bygget for å gå ut når andre går ned...

Og ikke for en sval solgangsbris i beskyttet farvann.

Link to post
Share on other sites

Bruk av motor under seil gir litt ekstra fart når vinden ikke er all verden, samtidig som seilene stabiliserer båten.

Og da heises signal for at du er "motorbåt" og må følge motorbåtenes regler for vikeplikt? :lol::lol:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at det er usunt for en dieselmotor å gå forlenge uten belastning. Dette på grunn av sot.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel det problemet veldig mange av fiskebåtene har, de ligger å lunker på tomgang i timesvis. Men det finnes spesiell olje for slik drift av dieselmotor vet jeg (bl.a. Statoil) En av farene kan vel være såkalt "glassering av sylinderveggene. Andre her kan helt sikkert mer enn meg om dette.

 

For md2010, md2020 md2030 og md2040 er det oppgitt følgende:

 

Max side tilt during operation: 30 grader

<{POST_SNAPBACK}>

Samme på min Vetus-Mitsubishi, maks 30 grader, kontinuerlig 25 grader. Husk at mange av disse motorene går i små traktorer, minigravere ol.. De er laget for å fungere på skrå.

 

Nå varierer dette vel endel fra motor til motor, men boka for MD7/120S foreskriver max. helling akterover på 15 grader, mens max. helling sideveis er 10 grader.

Den første er jo ikke noe problem siden motoren står parallelt med vannlinja, mens det ved seiling på kryss fort kan komme opp 12 til 15 grader eller mer.

Det er vel sannsynlig at det er smøringa som setter begrensningen, siden sjøvanninntaket sitter 30-40 cm. under båten.

<{POST_SNAPBACK}>

Våre Comfortina`er seiler man sjelden mer enn 20 grader konstant (da burde man iallefall revet!)

Andre seilbåter, gjerne eldre konstruksjoner seiles med mer helling. Eksempler jeg kjenner til som; Albin Viggen/Vega, B31, Laurin Koster, IW 31 osv...er båter som seiles godt "jo mer det krenger"

 

Sjøvannsinntaket bør vel være plasser godt under båten, man plasserer helst ikke det 5 cm. under vannlinjen!...

 

Snakket med en som hadde fått trøbbel pga dette. Vet ikke hva slags motor han hadde. Tror det var en Yanmar av eldre modell.

<{POST_SNAPBACK}>

Nesten helt sikkert en 70 talls Ys motor fra Yanmar, disse er ikke laget for seiling på babord halser. Den ene sylinderen de har ligger horisontalt mot styrbord.

 

Hva er en  ex. "melkerutebåt" ?

<{POST_SNAPBACK}>

En båt som seiler / skal seile Norge, kanalen, Biscaya, kanariøyene, over atlanteren, Karibien, evt. østkysten av USA, så Azorene, deretter unngå storm mot Irland/England, kanalen og hjem. På ca. 11 måneder fra juli til juni.

 

mvh

 

Barsk II :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

Sot

Jeg har hatt oppe aggregatmotorer som har gått i årevis uten belastning. Brukt på sykehus for å holde et tungt svinghjul tilkoblet generator i rotasjon i tilfelle strømkutt. Motorene jobbet kanskje en time i året, ellers var det uten belastning. Systemet gjorde at en ville kunne gi nødstrøm uten forstyrrelse i frekvensen i det hele tatt.

Det var helt ubetydelig slitasje etter flere års drift, og svært lite sot. Anleggskompressorer går kanskje 90 % av levetiden på tomgang uten problemer.

Ville ikke vært redd for sot eller tomgangskjøring, og spesielt ettersom båtmotoren vil gå med last innimellom.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Min Yanmar 4JH3E 56 hk.

25 grader sideveis, 30 grader for kortere øyeblikk

Men forover og bakovertilt, tåler den mye mindre.

8 grader og tror det var 15 for kortere stund. forover og noenlude det samme bakover.

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det mange innlegg som går på olje og smøring - men drivstoffet kan også lagge problemer når man går med krengning.

 

Vi nærmet oss kai og jeg fyrte opp min vp md7b mens vi gikk på skarp kryss. Antar at vi krenget ca 20 grader. Motoren gikk bare 30-40 sekunder før den hostet og stoppet. Fikk ikke start på den igjen og vi måtte seile helt inn, ble litt svett men det ordnet seg greit.

 

Det var sannsynligvis problemer med dieseltilførselsen når vi lå på skrå som var årsaken. Det var lite diesel på tanken og vi hadde hatt mye skvulping på turen, så dieselen var nok ike helt ren eller så klarte den ikke sue noe fra tanken i det hele tatt. Det ble endel timer med mekking og lufting før jeg omsider fikk start på gamla igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...