Jump to content

Ut på tur med Lavida


Roger jo

Recommended Posts

Svart (redigert)
Femø er ei dansk øy nord på Lolland. Øya dekkjer eit areal på 11,38 km². Femø har 154 innbyggjarar (2005).

Kvart år sidan 1971 har kvinner reist og hatt feriar i lag på nordaustsida av øya. I starten var det kvinner frå alle delar av kvinnerørsla, men dei siste åra har det stort sett vore lesbiske kvinner, sjølv om alle kvinner er velkomne. Dei fleste vekene er berre for danske kvinner, men kvart år har ein ei «internasjonal» veke med kvinner frå heile Europa. I 2005 valde ein å opna leiren for transvestitt-kvinner.

Kvar sommar kjem meir enn 250 kvinner til Kvindelejren, som varer 8-9 veker kvar sommar, der ein byggjer opp leiren med telt, kjøken, bar, barnetelt og fire sovetelt den første veka. Gjennom sommaren har kvar veke sitt tema, som t.d. ei barneveke, ei sportsveke osv.

Egen hjemmeside  http://www.femo.dk/

 Det må sikkert være fint å  ligge her  under  Femø Jazz festival 2015, 29/7 - 2/8

 

Villa med egen totenpåle 

dscn2728_villa.jpg

1435858738.jpg

Kl 12 er havnen nesten tom 

dscn2724_havn_kl_12.jpg

Hytte til salgs 

dscn2730_sommerhus.jpg

En liten trollskog

dscn2735_trolgk.jpg

Overalt på øen er det benker som en kan sitte og nyte  stillheten og la roen komme sigende

dscn2740_benk.jpg

Det  spirer og gror i gamle stubbere 

dscn2746_stubbe.jpg

Noen litt mer frodig.

dscn0228_nyttliv_i_ganle_srubber.jpg

Hjørdis Galleri og sommercafe- det er flere loppemarkeder på øen ta med hodelykt da det er lite med lys.

dscn2765_lopper.jpg

En stor dam med masser av frosk det var kvekk- kvekk over en lav sko  av fyrige frosker.

Satte kamra på filming og lister meg nærmere,  tror jeg fikk et kvekk før jeg selv skvatt,

vi  fikk et fly i hode og vips var alle froskene  vekk.

dscn2756_frosk.jpg

 


 

 

Det er stil og eleganse her.

1435858531.jpg

 

Svaret fikk jeg her Kroen har egen småflyplass  et par steinkast unna.

 

1403762551.jpg

dscn2766_fly.jpg

Dette ser ut som en riktig hageseiler,

dscn2769_hageseiler.jpg

En liten bit har ikke asfalt og  som lovlydig borger gikk jeg av sykkelen da dette skiltet dukker opp,

dscn2782_20_sone.jpg

Hanne har frittgående Høner og selger god eplemost, egg, og er kunstmaler

Det er flere haner som har en 4-5 høner hver som virkelig har kontroll på,

når jeg kom var to av hønene oppe ved salgsboden, hanen kom som et lyn 

og fikk de tilbake til flokken.

dscn2781_hane.jpg

1435904689.jpg

En gård med egen kunst.  Gårdskunst av landbruksutstyr.

dscn2787_kunst.jpg

Hva med et sommer hus til 144 000 Kom inn og se det er åpent.

dscn2791_sommerhus.jpg

En  vindmølle som gir 18 KW med litt vind

1435856827.jpg

 Denne kirkegården er et syn.

1435856884.jpg

Fergen Fæmøsund   Femø Kragenæs

dscn2810_fergen.jpg

Havnen har 10-12 longside plasser   gange  4 utpå kvelden.

I følge havnkapteinen var det mange båter i havner, en gang de stua inn 125 båter.

dscn2824_havnen_0700.jpg

1435934548.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Agersø er en dansk øy mellom Storebælt og Smålandshavet. Øya har et areal på 6,84 km² og 245 beboere. Ferjen til Agersø går fra ferjeleiet Stigsnæs på det vestlige Sjælland. Øya er en del av Ny Slagelse kommune, og er eget kirkesogn: Agersø Sogn.

 

I 1621 flyttede den første præst til Agersø og der har været præst siden. Det var først i 1805, at den første kirke blev bygget. Den henstod umalet til 1848, hvorefter den blev revet ned efter pinsegudstjenesten i 1872.
 
Den nuværende kirke er tegnet af Arkitekt I. D. Herhold, som også prægede Grundtvigskirken i København. Kirken blev opført og åbnet i samme år 1872 og har plads til 150 personer. Den er bygget i røde sten med et lille tårn mod vest, har kamtakker, og langhusets østgavl prydes af fire smalle rundbuede blændinger der går helt ned til soklen. Inde i kirken prydes endevæggen af et stort kalkmaleri: en hel masse grene med vindruesklaser, og har et lille fint alter.

Over alteret på væggen er skrevet: “Jeg er vintræet – i er grenene”– altertavlen er fra omkring 1650, men kun nogle få dele af den oprindelige altertavle er bevaret - de stammer fra trækapellet opført i 1578

bilde

Agersø Skanse - i daglig tale Batteriet 1808 - bygget under Englandskrigen (1807-1814)
 
Under Napoleonskrigene blev Danmark to gange overfaldet af den engelske flåde; først under admiral Nelsons angreb, Slaget på Reden, i 1802, og igen i 1807. Begge gange blev den danske flåde beslaglagt og ødelagt. Det udløste en række kampe, kaldet kanonbådskrigen, mellem resterne af den danske flåde, der hovedsageligt bestod af kanonbåde og chalupper, i forsøget på at bryde den engelske flådeblokade.

I dag er det 4 kanoner på fortet, her var også en  ”Optisk telegraf”  og under gunstige forhold kom beskjeden fram til København på under en ½ time.

bilde

Den gamle og smukt istandsatte mølle er en af øens fornemste seværdigheder – altså lige bortset fra øen i sig selv og en lang række gamle bygninger, hver med sin egen historie.

Møllen er bygget af Carl Carlsen og hans kone Karen i 1892, som også byggede et bageri på Strandalle 11 i 1896. Senere overtog sønnen Asger og hans kone Anna, som kom fra Omø, både mølle og bageri. 

 

bilde

bilde

Her er rattet som en styrer møllen med ved å flytte kjettingen fra øye til øye,
for å fange vinden optimalt.

bilde

Havnen sett fra møllen

bilde

Her er det litt dyrere da strøm og dusj kommer i tillegg ser jeg har brukt strøm

 for kr, 4.58 på to dager.

Havnen er utstyrt med gratis  sykler til store og små også hjelmer

bilde

bilde

Kjøpmand er 601,2m  fra havnen.

bilde

bilde

En utvidet Pølsebod med alle rettigheter, sukk.

bilde

Larternen  har enkel og Ok  mat 1/2Kylling og Rødspetter 2 glass vin Kr. 145

bilde

Rødspette

bilde

Kylling

bilde

Grillstedene i havnen er fine og det er nok av de. Fult opp av folk hver kveld.

bilde

Lekeplassen er mye brukt

bilde

Jeg liker disse husene

bilde

Burde dette være standarden på plass til burhøns.
bilde

Gartneri med mange blomster

bilde

bilde

En flott hest.

bilde

Hingstene hadde egen innhegning. Vet ikke om det var varmen, men de så ut som slakt

bilde

Hoppene var litt unna med et Føll.

Var det her Arken strandet?

bilde

Etter eierens utsagn er dette et av øyas eldste hus  ca 1780 huset er bygd på to ganger og fikk nye endegavler for to år siden.

Da de brukte det som sommerhus fyrte de en uke for å få varmet opp de  tykke veggene.

Nå som de bor her fast er det litt varme på ”bestandig” sa han.

Smart flaggstand?

bilde

De solgte krydder urter og Agerø dram.

bilde

Og er det noen som vil ri  sine Kjepphester, kjøp en her istedenfor.

bilde

Denne bonden har forstått at på varme dager må en opp i høyden

og for et vedlager han har i tilbygget.

Og for en utsikt i klare dager oppover Store Belt

bilde

Gutteklubben ”Naken ” var og badet.

bilde

Kan det sies klarere?

bilde

OBS. feil vei

bilde

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det var blankt hav på seilasen fra  Agersø til Lundeborg  vi passerte.

Helleholm eller Helholm, Helges holm eller måske nærmere holmen med helligstedet. Det hele oser af vikingetiden, hvilket også en koparret bautasten på to meter på den blæsende holm med sin enegård og fyrtårnet vidner om. Bautastenen er rejst af forbirejsende vikinger til minde om ja, vi ved ikke hvad. Det tager sin tid at komme derud, da man må gå. Motoriseret kørsel på det to km lange drag “Skagen” er forbudt. 
 
Det første fyr blev oprettet i 1846, senere opført i 1899-1900 som linsefyr med en tårnhøjde på 12 m.  Synsvidden, det vil sige den største afstand fyret kan ses fra over frit vand, er 11 sømil eller ca. 16 km.

bilde

Når en skal krysse Storebælt må en regne med at det kommer noen båter på kryssende kurs.  Nordfra kom Scot Explorerpå  på 2521 t

bilde

Og sydfra kom Blue Angel på  25457 t

bilde

Elbe  tok oss igjen og laget huskestue.  

bilde

 

Lundeborg er en lille havneby på det sydøstlige Fyn med 432 indbyggere i byområdet (2015)[1], beliggende i Oure Sogn. Byen ligger i Svendborg Kommune og tilhører Region Syddanmark. Lundeborg hørte til Gudme Herred, grundlagt som havneplads af Niels Frederik Bernhard Sehested til Broholm i håbet om at etablere en købstad præcis midtvejs mellem Nyborg og Svendborg.

Om sommeren sejler der en cykelfærge fra Lundeborg til Lohals på Langeland. Lundeborg udgør et af de nordøstlige udgangspunkter for vandreruten Øhavsstien.

Lundeborg  havn sett fra oven

 

Lundeborg Kirkes første officielle navn var "Lundeborg Bedehus" – har været ejet og administreret af stamhuset "Broholm", indtil det overgik til menigheden i Lundeborg. Bedehuset blev bygget i 1896. I de første år var der kun gudstjeneste en gang om månden og altergang to gange om året og altid på en hverdag. Lundeborg Pakhus huser udstillingen ”Drømmen om en by”, som fortæller den enestående historie om den lille havneby.

bilde

bilde

 

Arkælogerne har ved stranden i Lundeborg udgravet en sæsonbaseret markedsplads, som eksisterede fra år 200 til omkring år 700. På pladsen blev der handlet og fremstillet varer. Der er fundet værkstøj, færdige produkter og affald fra jernsmedning, guld-og sølvsmede, bronzestøbere, kammagere, glasperlemagere og ravslibere. Desuden er der fundet værktøj tilat reparere skibe på stedet. 1833 fandt man i nærheden af Lundeborg Danmarks største guldskat. Den stammer fra samme tidsperiode som Gudmebygden

1857 blev købstædernes gamle privilegier på handel og håndværk ophævet. Det fik N.F.B. Sehested på Broholm til at opkøbe strandparceller ved Lundeborg for at anlægge en havn, især til udskibning af korn. Sehested havde selv del i flere skibe, der sejlede bl.a. korn til Norge. Havnen "på Broholm Strand" blev anlagt i 1861-63. På kajen blev der samtidig bygget en købmandsgård med plads til 6.000 tdr korn..

bilde

Fin badestrand med vann og 23 grader i går nu 20 grader den dumme vestavind . .

bilde

Gamle havn er fin og vist nok billigere en nyhavnen med automat.

Her kommer den blide kvinnelige  havnekaptein og krever inn kr.145 for 12m båt

og strøm, dusjen svelger en 5 er. Og så tar hun opp bestilling på bakevarer til neste dag.

som hentes i butikken fra kl 0700.

bilde

Banjaard_Kampen  kom og la seg på utsiden.

bilde

Velkommen til å Campe mellom 0700 og 2200.

bilde

Gammelt villastrøk fra ca.1860.

bilde

bilde

bilde

Velstelt hager.

bilde

bilde

 

Skal det være en valp kom til Lundeborg 

bilde

Norsk Buhund og Islansk Fårehund her er avkomene.

bilde

Ny stil med særpreg.

bilde

Har en plen på 90m2 må en ha redskapen i orden.

bilde

 Jeg fant det bak en hekk med en murer på taket.

bilde

måtte bare

bilde

bilde

Millimeter hekk

bilde

Det er mange  hus med noen  små detaljer, her er noen,

Hvorfor sitter  jeg her alene?

bilde

Hest i hengekøye.

bilde

Jeg tryna i staven.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

På turen  fra Lundeborg   var Elsehovd fyr fra 1894 et  rundingspunkt   på turen tll Svendborg

bilde

Innseilingen Nord fra er lang og fin

bilde

 Da vi kom inn på havnen hvem andre en Regina lll  var der og søkte etter kai plass  så vi la oss på hver vår side av brygga.

 

Svendborg er en havne- og søfartsby på det sydlige Fyn, med 26.804 indbyggere i byområdet (2015)[1]. Svendborg er en gammel by og har selv i moderne tid bevaret sin ældre bykerne med smalle gader, torve og gårdmiljøer.

Svendborg er en turistmaskin  havnen er blant de dyreste i Danmark kr.190 for 12 m kr
2.5 for kw og Kr. 1 kr pr. minutt for vannfylling.

Har lett etter borgen, men den ble nedbrent  i 1534 og en hentet ut byggemateriell  til Thurø kirke
og til nye hus i byen .

 

Så en finner enkelte gamle hus innimellom nyere bebyggelse.

Kong Christian IV bygd Valdemars slott i årene 1639–1644 , ca. 5 km fra Svendborg

Ikke rart at Svendborg har lite gammel  bebyggelse  den har  stadig  hvert  plyndret .

. I 1289 belejrede Marsk Stig købstaden, og året efter i 1290 hærgede den norskekonge Erik Præstehader byen med plyndringer og nedbrænding af adskillige kvarterer.

indtil Hertug Christoffer Fyn (den senere kong Christoffer 2.) sent i efteråret 1316 invaderede og plyndrede Svendborg. Han var Erik Menveds oprørske bror og var gået i ledtog med tyske tropper under angrebet. Godt 30 år senere i 1348 var det en usynlig fjende der hærgede byen, nemlig Pesten også kaldet Den sorte død. Det kostede en stor del af Svendborgs befolkning livet.

året 1602, hvor pesten endnu engang vendte tilbage

Borgen blev erobret og nedbrændt i juli 1534 under den blodige borgerkrig Grevens Fejde af Svendborg købstads borgere med borgmester Hans Skriver i spidsen. Den blev totalt ødelagt. Også stiftets arkiv blev flammernes bytte. Siden er næsten alle spor af bygninger forsvundet, fordi man anvendte ruinerne som stenbrud, hvorfra man hente byggematerialer til bl.a. Thurø kirke, da Ellen Marsvin byggede den, og til nye huse i Svendborg.

I 1600-tallet hærgede Svenskekrigene det danske rige, og heller ikke Svendborg gik ram forbi. Tværtimod gik det meget hårdt ud over byen, idet mere end 70 huse og gårde blev forladt af beboerne, mens en stor del af købstaden blev lagt i ruiner. Udvandringen fra Svendborg forsatte de næste årtier og i 1672 havde byen kun 1.000 indbyggere. Det blev dog langsomt bedre i 1700-tallet selvom købstaden ramtes af storbrande i 1749 og 1769. Først i 1800-tallet kom der endelig fremgang for den sydfynske by.

.

 

Valdemars slott ligger på øya Tåsinge rett sør for Fyn, ca. 5 km fra Svendborg. Slottet ble bygget årene 1639–1644 i av daværende kong Christian IV som bygget slottet til sin sønn Valdemar Christian.

Kan en se med Google

           

Sct. Nicolai kirke  er byens eldste fra  ca.1180 ..

bilde

Vor Frue kirke er opført på byens højeste punkt ca. år 1200,

Fontenen på torget ville ikke la seg fotografere

bilde

Blindpassasjer

bilde

Det er Urter ved havnen

bilde

Byens eldste verdslige bygning er det nåværende museum, Anne Hvides Gaard, som ble oppført omkring 1560-1570. Huset er fredet.

Og det er flere  moderne  vannfontener hvor det damper av de to rørene

bilde

her vises reisverket godt

bilde

Tre hus på rekke.

bilde

Advokatene sitt  hus ruver godt

bilde

Her vinner naturen

bilde

Det er mange Fontener

bilde

Jeg lette etter rester av borgen, det nærmeste jeg kom var  speiderborgen

Møllen er ribbet for vinger

bilde

Kvernsteinen ligger på utsiden.

bilde

Kornlagret til bonden ruver

bilde

En bakgate med småhus sen blomstring i år.

bilde

bilde

En dam i utkanten hvor det var ender.

bilde

Ikke helt synkront

bilde

Se jeg står på nebbet og har føttene over vann

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Våkner kl. 3 i natt at det var så stille, ikke en lyd lurte på om vi lå og drev.

 Det var blikk stille blankt  vann

bilde

Litt vemodig å ta farvel med gode venner  May og Knut,  men våre veier krysses sikkert flere ganger.

bilde

Mye kunst på denne tørrdokken

bilde

Merkelig at fergene alltid er i veien

bilde

Helnæs Fyr blev bygget i 1901. Højden er 28 meter, og der er en synsvidde på 16sømil.

bilde

Baagø Fyr er i dag er Danmarks tredje ældste fyr, tegnet af den berømte Poul de Løwenørn og bygget  i 1816.

bilde

Tok  igjen en  toer med styrmann slo av farten og svingte rundt. de vinket  og takket

bilde

Da vi kom opp til Middelfart var en av Bøyene til Dansk Sejler Union ledig   så vi fortøyde i den, etterpå har det  

har kommet  8 båter og ankret  opp  på innsiden mot Fænø  en Danske var så sur at han ikke hilste tilbake.

 

Første båt etter oss,  en fru Tysker slapp ut 1 x dybden og han bakker rundt i 15 min,  før de slapp ut 4 x dybden og der satt den..

 

bilde

En stille og fredfull kveld. Solen er på vei ned. Her ligger vi med nytrukken kaffe og noe attåt, men badevannet er blitt kaldt, bare 18 grader.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

12.07 ikke sol  i dag heller litt disig er det og  det blir en  kjedelig dag på sjøen opp til Ebeltoft.

Vi  gikk inn til Lysbåthavnen  i Middelfart for å  fylle diesel  og  vann og tømme septiktanken

i  samme slengen.

bilde

Det lå en der og fylte og tømte, det en lang kaiplass så vi la foran  og forhalte  når han gikk.

Har normalt tømt på 2-5 min og pumpeslaga  har hvert hurtige, som om jeg skulle ha løpt 200m.

Hadde en hatt pust og hjerteslag som denne pumpen, er jeg redd noen hadde ropt på en hjertestarter.

Etter 15 min orket  jeg ikke  mer tungt  for en gammel kall å holde den på plass.

 

På  de første  12 nm er det mange båter og skiftende landskap  

Strib fyr

Startede i 1883 med et spejlapparat, Startede i 1883 med et spejlapparat, som viste hvidt fast lys, monteret i et 6 m. højt jerntårn.

I år 1900 opførtes det nuværende fyr, som er et 21 m. højt muret tårn. Fyret blev ved denne lejlighed ændret til vinkelfyr og fik linseapparat og vægebrænder. Fra 1922 anvendtes blaugasbrænder og fra 1926 en glødelampe.

bilde

Mini Star seilte forbi oss  uten å lage bølger.

bilde

 Kjedelig tur et hyggelig avbrekk,  Samsø fergen Prinsse Isabella

bilde

Og  Tunøfergen

bilde

Vindmøllene ved Tunø

bilde

Vestspissen av Tunø

bilde

 

Da vi  kom til  Ebeltoft var en av 4 bøyer ledig så vi tok den, det er greit å ligge i bøye.

Og jammen dukket solen opp og laget et hull i skylaget på kvelden.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ebeltoft (tidl. Æbeltoft) ligg på Austjylland i Danmark og er hovudby på halvøya Mols. Byen er med
7 528 innbyggjarar (2013) [1] den største byen i Syddjurs kommune.

Byen er ein av Danmarks store turistdestinasjonar, mest på grunn av eit fargerikt butikk- og museumsliv (mellom anna Farvergården, Fregatten Jylland og Glasmuseet). I fellesferien blir innbyggjartalet mest dobla grunna massetilstrøyming av turistar. Det er òg mange badestrender i området.

Ebeltoft er den einaste austjyske byen med vestkyst.

  Ebeltoft  er byen vi bare må ha med på turene våre detter besøk nr. fire.

Fant ut at vi skulle jolle inn til Ebeltoft, men bruker jolla litt for lite og Suzuki`n  blir litt gretten og kranglete ved for lite bruk, tok ut pluggen og børster og sjekket pluggåpningen og godprata litt.

Da startet den  og  en prøve tur gikk greit, og vi tok oss inn mot byen.
 

Blir vi beskutt tro, kanoner bevokter  havnene.

bilde

Da jeg satte motoren i fri, rett før brygga stoppet den, uten at jeg  la vekt på  det i farta.

Nå har endelig Stokkrosene begynt å blomstre sent men trivelig.

bilde

Lindberg  har mye og har han det ikke skaffer han det.

bilde

Her er det lett å bli skjev på flere måter.

bilde

bilde

Her jobbes det.

bilde

Humlene  er kommet sent i gang men nå jobber de på spreng.

bilde

Denne dørklokka er orginal.

 

bilde

Det var usedvanlig mye folk over alt

bilde

Pynteting til hage og blomsterpotter.

bilde

Den perfekte skipshund.

bilde

Det  er det fremdeles mange kroer og  hager ikke minst fine bakgårder å finne, ikke lett å finne plass. 

bilde

bilde

bilde

De to enkle måtene å få litt historie er med disse.

bilde

bilde

Kusken var ikke fornøyd med hesten, for den fikk noe gloser og en nesestyver, så han løftet på bakfoten.

bilde

Mols Bolsjer her blir  gammelt håndverk fremdeles utført  søtsaker til små og store

Bolsjer , Slikkepinde og Hot shots..

bilde

Her har en tenkt  på de firbente  med friskt vann .

.bilde

Er jeg ikke Nydelig.

bilde

Hjemturen kunne blitt et mareritt  for Suzuki`n  ville ikke  startet , sjekket  pluggen,
men  kjente nesten ikke at det var liv i pluggen, det samme med en ny  plugg bare
litt kiling i fingeren.
Heldigvis kom en Hyggelig Dansk familie på kveldstur forbi og tok oss på slep.

Et hyggelig bekjentskap for oss begge,

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

14,07 Sol  På Turen fra Ebeltoft til Brønnerup  var det skiftende føre litt skvalp ved  Hasenøre rene glistrekket

opp forbi  Jessens Grund  hvor vi må ha passert ”Bonus”  miljøbåten  var også ute og tok prøver.

1436968363.jpg

Oppe etter Grenå  var det litt havarbeide på gang  det så ut som en ny hyppa potetåker.

Gikk godt klar Stena Line som kom fra Varberg  og fosset inn til Grenå.

dscn3450_stenaline.jpg

Fornæs Fyr er et fyrtårn beliggende på Jyllands østligste punkt, Fornæs, 6 km nordøst for Grenå på Djursland. Fyrtårnet er i sin fulde højde 27 meter, mens flammehøjden er 32 meter over havets overflade.

Fyret blev bygget i 1839 efter tegninger af Georg Holgreen med et tårn, som var sammenbygget med fyrmesterboligen. Tårnet var forsynet med et roterende spejlapparat. 1892 opførtes det nuværende fyrtårn af granit, monteret med et linseapparat af 2. orden med 4-vægers brænder. 1902 ændredes linseapparatet til et 1. ordens med acetylengasbrænder og i 1924 ombyttede man gasbrænderen med en glødenetsbrænder af engelsk fabrikat

dscn3453_fyr_1.jpg

Oppe på Gjerrild Flak  og opptil Bønnerup ble det mye sprut da vi kom på tvers av potetåkeren.

I havnen  ble vi anvist  plass av havnekapteinen rett inn i  ny havna sammen med alle

+50 båter  her lå alle longside da det var to båter i hver bås og utstikker brygge som var ca. 1,5m høy.
og akterfortølning var i to påler som normalt.

 

Bønnerup Strand er en populær bade- og ferieby med mange sommerhuse og badehotellet Feriecenter Kattegat, der indeholder mere end 140 ferielejligheder. Der ligger en dagli'brugs nær derved. Ved havnen ligger en tange med en lang mole, hvorpå der står syv store vindmøller. Man kan desuden finde et kystbatteri og et krudthus fra 1776 i byen.

Kystbatteri har jeg ikke funnet, men  "Kruthuset" fant jeg  

dscn1621_kruthuset_1.jpg

En tur opp til butikken 5 min sto det i havnen, fant ut at det var lengere.

dscn3462_butikk.jpgDisse bilene kom trillende opp til butikken.

dscn3456_gm.jpgdscn3457_gh_1.jpg

Bønnerup må være plassen hvis en har noen ankere å selge.

Her må det være status å ha et anker på plen langs strandpromenaden.

dscn3507_anker.jpg

dscn3477_anker.jpg

En hadde til og med to.
dscn3475_anker.jpgMen det største var å finne i havnen.
dscn3493_anker_havna.jpg

Her er en som koste seg i brenningene.

dscn3485_brett.jpg

Lurer på omsetningen til fiskebutikken i  dag  fra den åpnet til kveld har det

 hvert kø på utsiden, 25 mim  tok det meg for å få fatt i  Jomfruhummer.

dscn3496_fiskebutikken.jpg

dscn3499_hummer.jpg

Her kan en kombinere barnepass med noe attåt.

dscn3461_leke.jpg

Har en et fotballag eller vil klaske tennis med rederinnen er  her muligheter.

dscn3466_tennis.jpg

Her får en tømt septiken ved kai  denne tar unna 130 l på et blunk, men hold det på Baatplassen, ikke publisister det videre.

1437236462.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Bønnerup   Hals 15.07

Etter å ha studert  værkart  opp og ned kom jeg til at  vi burde reise fra Bønnerup  til Hals
i litt ruskevær og få brukbart vær til Læsø.

Vi gikk ut litt etter en 30 fots seilebåt  med  påhenger.

Det  var bra med motsjø, men langt fra  det vi har hatt før. Og det skulle bli bedre.

bilde

Det roet seg litt og med redusert fart og rett kurs var det  bare og gå ut og få på plass dreggluka.

Ikke lenge etter  daua motoren,  vannfilteret  var fult av vann.  Selv Forden går ikke på vann.

Stengte babord tanker og åpnet ST tanker frisk norsk diesel drenerte vannfilteret og de andre filtera  til det kom diesel, fikk vannet ut av  Ht pumpen.

Litt kining så var vi I gang og  vinden avtok  de siste to timene var rolig.

Meningen var å gå i bøyene til DS  men de var ikke der, så vi gikk inn og  fant ledig plass i Hals.

Satte i gang med å drener vann fra tanken og byttet dieselfiltre, da havnesjefen kom . 

Han anbefalte meg  og flytte, mulig  at fiskebåten kom hjem  i natt.  fikk plass 25 m fra Diesel tanken så det passet bra. 65m til strømboksen gikk akkurat.

I kveld  gadd vi  ikke  lage middag, så jeg syklet rundt og kjøpte en biff pizza, den var god  og så mye

biffbiter   på en Pizza kommer en vel ikke til å se igjen.

Det ble litt ekstra i konjakkglasset etter dagens strabaser ..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hals er en mindre havne- og turistby i Vendsyssel med 2.518 indbyggere (2014), beliggende i Hals Sogn ved Limfjordens udmunding i Kattegat, 31 kilometer øst for Aalborg og syv kilometr syd for nærmeste by Hou. Hals har desuden færgeforbindelse til Egense på fjordens sydside. Byen ligger iRegion Nordjylland og hører til Aalborg Kommune.

Hals nævnes i islandske sagaer (i Snorre Sturlasons Heimskringla – Olaf Trygvesons Saga) i forbindelse med dens placering ved indsejlingen tilLimfjorden som at Halsi (her forstås Halsi som en indsnævring – af fjorden og ikke nødvendigvis en bebyggelse). Det fortælles bl.a. at den norske konge Harald Gråfeld blev lokket til fredsmøde ved Hals af Harald Blåtand, i en konspiration med den norske Trønlagskonge Håkon Jarl, hvor man lokkede Guldharald, søn af Knud Daneast, Gorm den Gamles sønnesøn, til Hals. Guldharald var vendt hjem til Danmark fra viking for at få sin legitime arvepart, men det huede ikke Harald Blåtand,hans onkel, der ikke ville dele sit rige med nogen. Guldharald blev lovet Norge som onkelens lydkonge, men Harald Blåtand fik kolde fødder, så Håkon Jarl tog til Hals efterfølgende og dræbte Guldharald og hans vikinger. Håkon Jarl blev i stedet Harald Blåtands nye lydkonge. Et par kilometer nord for Hals, i Winthers Plantage er opført en høj, der bliver kaldt Guldharalds Høj. En udgravning, udført af Nationalmuseet i 1886 under ledelse af museumsinspektør Vilhelm Boye bragte intet guld frem i dagens lys, men man fandt en mængde knogler og spror efter tidligere forsøg på at finde en skat i højen. Man mente at Guldharald var begravet i højen, men fandt ingen spor, der klart beviser dette.

I 1191 blev den danske korsfarerflåde samlet ved Hals før afsejlingen til det3. korstog.

I forbindelse med Karl Gustav-krigen var Hals under svensk besættelse. Hals var et af de vigtigste overfartssteder i Limfjorden, og herfra kunne indsejlingen nemt kontrolleres, men byen fik først sine købstadsrettigheder i1656, og den er i dag en af Danmarks mindste købstæder. Købstadsrettighederne blev aldrig reelt udført i praksis, da Hals Skanse kort tid efter blev besat (af svenskerne)og gjort ukampdygtig og med modstanden fra de magtfulde Ålborg-købmænd blev planen aldrig gennemført. Men nogle holder stadig standhaftigt fast i drømmen.

 

Har en planer om feriehus er dette plassen.

bilde

Fiskehavna med nye hytter.

bilde

bilde

bilde

bilde

 Det menes, at den ældste del af kirken er de to vestligste fag af skibet, som oprindeligt stammer fra senromansk tid.

bilde

En kan lett tru at sentrum er nede ved havnen.

Sentrum er oppe ved torget  hvor hvalkjeven er.

bilde

Oprindeligt er der tale af kæberne fra en blåhval (Boryvalus) skudt i Ishavet i 1868 av kaptein Klitgaard , men de er dog i 1955 erstattet af en ny, da den forrige, lidt mindre, blev påkørt af en lastbil i 1953. Den nuværende Hvalkæbe er Skjenket av Konsul  Lars Christensen Sandefjord, en  Blåhval på ca. 30 m og 90 000 kg. Den er  desværre ved at forgå, og trænger til fornyelse, så hvis du har en liggende, så kontakt venligst Hals Museum.

bilde

Hvor  Byens Kiosk er.

bilde

Og hvor byens baker er.

bilde

Denne krabaten er krigersk og skremmer ungene.

bilde

bilde

Mulig  derfor ”Skolestien”  Her har de fått en trygg  vei til skolen utenom krabaten.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hals Østerby 16.07.

Sol  og  lett bris, bort til butikken og kjøpte rundstykker mens Losbåten bunkret.

Forhalte og fikk mine 250 liter diesel.

Var i minibanken og tok ut penger i gård kveld og det var lurt, fikk 50 øre pr. liter i avslag med å ikke bruke kort.

 

Første timen var det  litt skvalpesjø resten av turen var flat,  dette ble en kjedelig etappe ingen båter å krangle med  og siste timen i 7 knop fra Læsø Rende og rundt Nordre Rønner er kjedelig.
Og som normalt 10 min fra Østerby kom det feiende 4 hurtigtog og 2 av tre seilbåter som kom fra Sverige slo oss på målstreken, men brygga opp til  slippen var ledig, like etterpå kom en Norsk motorbåt  og la seg foran oss. 

 

En tur til Saltsyderi er serverdig.

 

En verdensindustri for 800 år siden og genopstået i 1991 til glæde for både de ansatte, læsøboerne og ikke mindst omkring 65.000 besøgende hvert år..

 

Grunnvannet på Læsø kan ha opptil 15 prosent salt som samler seg naturlig i flate salt-enger på varme sommerdager. Salt ble utvunnet ved damping i hundrevis av saltsyderier, med treverk som brensel. Trehogsten førte etter hvert til at øya ble avskoget. Sandstormer begravde landsbyer på øya, og saltutvinningen ble forbudt i 1652. Men siden slutten av 1980-tallet er den gjenopptatt i liten skala, som arkeologisk forskning og turistattraksjon. Saltet har blitt svært populært, og selges nå til høye priser.

 

Læsøs gamle gårder er kjent for sine særpregede tangtak. Mange er gått tapt, men noen finnes fremdeles bevart. Skikken oppstod fordi Læsø har dårlig jordsmonn og er lite egnet for korndyrking, slik at det var mangel på tradisjonelt materiale til taktekking. I stedet samlet man tang på stranden, når store nok mengder var skyllet opp. Tangen ble så fraktet til gården, der den skulle grukes, og lagt til tørk for ikke å råtne. Til gjengjeld måtte den vannes før og under selve tekkingen. Prosessen krevde opptil femti medvirkende. Kvinnene laget såkalte «vaskere» av tangen ved å samle en «pølse» av tang på en til tre meters lengde, avhengig av hvor på taket den skulle sitte. Denne «vaskeren» ble snodd mange ganger, til den ble fast og sammenhengende. Til slutt laget man med samme fremgangsmåte en rundt to meter lang «hale» på «vaskeren».

Taket ble lagt fra underkanten. Når vaskeren skulle legges, brukte man halen dens som feste. Et ferdigstilt tangtak hadde en tykkelse på mellom 1 og 1,5 meter, og som avslutning ble det lagt torv oppå tangen.

I 2015 er det bevilget 19 millioner kroner til bevaring av tangtakene.

 

Mulig dette er et tangtak

1437492546.jpg

Veien fra Byrum til Læsø Saltsyderi virker lang

1437492577.jpg

Salthytta

1437492672.jpg

1437492623.jpg

Sydningen 

1437492598.jpg

Ikke bare salt, men også tilbehør.

1437492710.jpg

1437492742.jpg

Løsæ er kjent for sine Jomfruhummere.

gyteklar.jpg

 

Sol og varmt. Vi tok bussen til Vesterø for å se på livet, var skeptisk til vestavinden som et par ganger har fått oss til å ta samme buss tilbake til ”syden”, men i dag varmet solen så det var fint der.

 

 

Og for et liv og røre det var der, rene 17 Mai  og karneval i Rio på en gang..

1437238960.jpg

Grønne menn kommer normalt fra Mars, men denne kom fra Vesterø.

1437238651.jpg

1437238960.jpg

Scene med levende musikk og mugger med Øl rederinnen ville ha et glass med rødvin de solgte bare flasker så det fikk hun.

dscn3530_liv.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

19.7 en grå dag var hos Hans i morres, min  hoffleverandør av krabbeklør og hummer og fikk en

hummer.

Etter å ha studert værdata opp og ned, fant vi ut at det kunne ikke bli stort bedre
 denne uken så vi tok en tur på butikken og kjøpte det vi trengre til hummeren.

Og la i vei med kurs mot Kungsø vår faste ankringsplass på turer til å fra Sverige
hvor vi har hatt mange fine dager.

bilde

Vannet var flatt litt utpå var det noen små dønninger som ikke ville ha oss til Kungsø.

E.R.Bristil  kom og forsvant det samme med British Exploter  en og annen lystbåt ellers
en  grå dag på mange måter, trist å forlate Danmark, så vi sier på gjensyn.

E.R.Bristil 

bilde

British Exploter 

bilde

Den behagelige kursen brakte oss inn syd for Hönö og det var i grevens tid  for nå frisknet det til.

I Hälsö har vi ikke hvert før så vi gikk inn og la oss longside på den første brygga vi fant kr. 180  båt opp til 40 fot med strøm.

 

Hälsö er et tettsted og en øy i Öckerö kommune i Västra Götalands län i landskapet Bohuslän i Sverige. I 2005 hadde tettstedet 614 innbyggere.

Fiskebåten GG 195 Normy var från Hälsö som efter nästan 3 veckors intensivt sökande hittade den minsprängda Ubåten Ulven den 5 maj 1943 som gick till botten med man och allt sydväst om Stora Pölsan.

HMS Ulven var en ubåt i Drakenklass som var i tjänst i svenska flottan mellan åren 1931 och 1943. Den ingick tillsammans med ubåtarna HMS Gripen (1928) och HMS Draken (1926) i Göteborgseskadern.

Ubåten sprängdes, troligen av en tysk mina, den 16 april 1943. Hela besättningen på 33 man omkom. Först efter 19 dagar kunde en fiskebåt lokalisera HMS Ulven på 52 meters djup sydväst om ön Stora Pölsan och efter ytterligare tre månader bärgades vraket av fartyget med samtliga besättningsmän.

Vi kom oss i havn i grevens tid for nå begynte det å regne også, dette er da ingen fin måte
 å ønske en velkommen til Sverige på kuling og regn.
Jeg gadd ikke gå ut og plugge inn strømkontakten en gang enda det var gratis.

Jeg fyrte på peisen og vi koste oss med hvitvin og hummer har vi det ikke bra, godt og varmt og ute
uler det i masten og regnet kimmer vannrett ned.

En skulle tru at det var 20 oktober og ikke 20 Juli.

bilde

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

21.7 Häsö  Skärhamn, solen er kommet tilbake.

Hälsö  Servicebryggen.

bilde

Det er mye liner her.

bilde

Forhalte bort til pumpen (ny type) leste anvisningen trykker stussen ned i  hekshullet

Konemor startet pumpen og jeg åpnet kranen og da rant det annenmanns dritt ned i min tank.

Etter 5 mim var det tomt, stengte kranen og duppet stussen i sjøen, åpnet kranen og lot den suge sjøvann i 30 sek som det stod i manualen lot den suge luft resten av tiden, pumpen stopper selv etter 7 min.  stengte kranen og kveilet opp slangen.

 

Turen oppover var fin passerte Källö Klippla, bilde

Møtte Drott tom båt.

bilde

Tar av fra leia ved Stora Holmen  Grå så slipper en all trafikken opp til Instönbroa og ut ved Possholmen hvor en møtte disse Hollenderene.

bilde

bilde

Satte kursen nord om Norra  Meholmen    fikk en føling med Marstrands fjorden med 12 ms fra vest

Rundt Stora dytön og tok bølgene med baugen. En seilbåt sydfra med motor  så jeg kjølen på han hadde det vont.

Inn Kalvesund ble det stopp da noen saftige motorbåter kom mitt i sundet.

 

Her det rene paradiset på lesiden av Tjörnekalv helt uvitende om kulingen på andre siden. 

bilde

Så var det indre lei opp til Skärhamn.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

21- 24.07 Skärhamn.

Skärhamn er et tettsted i Västra Götalands län i landskapet Bohuslän i Sverige. Det er Tjörn kommunes administrasjonssenter og i 2005 hadde tettstedet 3 180 innbyggere

De första bosättarna i Skärhamn slog sig ned vid stränderna av gårdarna Tubberöds och Nötsäters utmarker vilket senare blev Skärhamn. Namnet förekommer första gången i mantalslängden år 1727 under Tubberöd. Här ligger även gårdarna Kroksdal, Toftenäs och Nordvik som tillsammans med Tubberöd och Nötsäter är de största bostadsområdena på orten.

Havnen

bilde

Her ved enden på havnen er det skiltet Nordiska Akvarellmuseet, så det er

mulighet for å se  akvareller.

bilde

 

Båttillbehör - Skärhamns Båtcentrum ligger på gale siden for oss som ligger i sentrum

ICA har en stor fin butikk vegg i vegg med Systembolaget, de som har hvert

her før kjører trillebag , de andre har tunge bører tilbake til båten.

bilde

Fra havnen er det  og 60 m til Sjöfartsmuseet

Sjöfartsmuseet är inrymt i en gammal skepparstuga, ett av Skärhamns äldsta och bäst bevarade hus. 

bilde

Här finns skutmodeller från olika tidsperioder och många föremål från sjömanshem och skutor.

bilde

Museets uppgift är att ta tillvara minnen från öns gamla sjöfartskultur, eftersom tjörnbon sedan urminnes tider varit beroende av havet. I museet finns även en avdelning för fiske och fiskindustri, den näring som tillsammans med sjöfart varit så viktig för tjörnbon.

http://www.vastsverige.com/sv/sodrabohuslan/products/48730/Skarhamns-Sjofartsmuseum/

 

 Hvor de kan trenge hjelp til restaurering tenk å fyra opp denne mitt i sentrum, den gikk vist rett før de kjøpte den..

bilde

bilde

Her er det vel tatt ut det beste av denne motoren.

bilde

Disse går.

bilde

I sentrum  er  det fin lekeplass.

bilde

Smale gater og småhus i denne gaten er det malte stener som er inn.

bilde

 bilde

Velstelt.

bilde

Her var nyhetsbyrået før da alle hentet vann ved vannposten, nå står den her og

mimrer  helt alene og bare vente på å høre siste nytt.

Jeg fortalte en historie fra Femø, der de sa at kona til presten lå med fyrvokteren om natten…… Presten var også fyrvokter.

Vet ikke om vannposten tok den.

bilde

Litt blomster

bilde

En katamaran  med 6 mann ombord kom inn kl. 2315 i går klaska inntil en rekke med 5 båter det var 12 ms i kasta. Vekket opp tre rader med båter for å få hjelp til å forhale til en rekke med færre båter.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...