Roger jo Startet 17.Juni.2015 Del på Facebook Startet 17.Juni.2015 (redigert) Vi startet fra Langesund 13.06 mulig det var et uklokt valg angående dato. Været var bra en flau vind og noen dovende ¾ m dønninger på skrå bakfra, men blankt vann. Autopiloten var ikke i det gode humøret så det ble rortørn. AIS`n varslet om en lastebåt ville komme ubehagelig nærme så jeg slakket la meg på 4 knop Er sikker på at han forandret kurs så de 25 min det tok han å passere, lå jeg nesten stille for å holde passelig avstand. En 1 time senere varslet Stena line sin ankomst om 60 mim så jeg la på et par knop og hun må ha lagt om en grad så det ble himla klaring. Det begynte å komme noen gråe skyer og en laber bris kom samtidig med at Svenskekysten dukket opp i horisonten. Svart skjerm PC`n i dvale, nei fikk ikke vekket den, tok strømmen og startet PC`n nei ingen kontakt kommer opp på skjermen. Gav opp etter en ½ time fant fram Laptoppen, kopla til en GPS og Persgrunden var rett forut, litt frisk bris og lett sommer regn kom, sommer med 12 grader i luften og i vannet. To indre og en ytre og vi var i Grebbestad og skulle slippe dreggen så står det rør på et skilt på land på land sjekk kartet sto det ingen rør i mine kart, opp med Gule sider sjøkart og der var røret, litt flaks for når jeg hadde plottet det inn hadde det sluttet å regne. Dreggen ut og en hadde velfortjent ankerdram. En flintstek og poteter i foile på grillen og en bolle med frisk salat og en kunne slappe av med Rødvin til middagen og kaffe og Bache etterpå , så var en i feriemodus … 14.6 Sol og en fin tur til Kungshavn. Hadde glemt å ta med Chilli syklet til butikken var innom og hilste på ”svensken” hadde en trivelig prat og forstyrret han med klargjøring for ferieturen. En lammestek i ovnen og etter 1 ½ time inn med en form med Chilli, vitløk og olje og små poteter sammen med Selleri og Persille stekt /bakt i ovnen de siste 25min. Nam Nam. Rustet til Hummersesongen i Hamburgsund. Her var vi heldige alltid spennende med lineferger. Fjellbäcka Broen var åpen da vi kom En av de gamle gode Redigert 17.Juni.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Flotte bilder . Håper du fortsetter å skrive fra turen din. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Fjord28cs Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Kjempe. Dess flere på tur tråder dess bedre. Følger med på dine reiseskildringer Roger-jo. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Dette var hyggelig, Roger. Velkommen med egen tur-tråd. Det skal bli hyggelig å følge dere, og ikke minst å observere hvordan det går med våre tracks, om de vil møtes. Skal hilse så mye ra May. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Trevligt att se att Ni är på banan Roger! Hoppas att vi ses om Ni kommer häromkring..... :smiley: Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 (redigert) 15.6 ny dag med Sol og litt vind og en morgenprat med "Svensk" Og en Farr 65 som skal på land. Spennende å se hvor lenge PC`n er oppe i dag i går holdt den 3 ½ time Det ble en fin tur nedover best kysten . Gammel i drift og ny uten jobb. T/S Britta En skal jammen holde god utkikk når en kamuflerer seg i kajakk' Da vi kom til Åstol lokket den oss inn i havnen, vi har ikke hvert her før.. Her kom smaken av sommervarmen på ettermiddagen, men det varte bare et par timer. Det er regne høstluften, hvor er sommeren? Rop på sommeren så kommer den, heter det. Har ropt meg hes, men sommeren kommer neimen ikke for det. Brannstasjon med selvbetjening. Noen med hjemlengsel tru? Åstol er et fin sted skal tilbake dit. Egen brannstasjon med nøkkelen i glass og ramme. på veggen. 16.6 Sol og flott vær og lineferger. Etter Donsø så kom det noen dønninger nordvest fra med antydning til skum på toppen hadde planer om å gå til Bua, men rett før stilnet det av og piffen gikk ut av dønningene så da ble det Varberg. Og der kom Stena Nautica fossende og maste om at hun var inne om 10 min. Her er det flere Norske båter. Helt fra Grebbestad har vi møtt veldig mange norske båter hver dag. PC`n var opp 3 ½ time i dag også. Har hatt PC i båten siden 99 ikke hvert noe problem, så skal en ny tulle seg. Må satse på 3 timers økter. 17.6 Varberg 12 grader grått og SURT og regnskuren varte mange timer og kom nesten vannrett stabil 13 m/s.Fyrte som om det skulle hvert vinter. I dag er det bedre 14 grader lettskyet 6/8 m/s og Solen titter frem når det passer den Jeg hadde et ærend i Falkenberg siden vi ble liggende her tok jeg toget til Falkenberg det gikk unna bilene på motorveien sto nesten stille og gratis buss fra stasjonen og inn til byen. Med hjelp av verdens hyggeligste bussjåfør kom jeg til feil sted, fikk en fin spaser tur rundt i utkanen av byen. Skal si jeg fikk unngjelde fordi jeg ropte på sola den steikte og i le av hekker og kratt ble det varmt, men jeg hadde god tid da de ikke åpnet før 1500.7 min tok det å gå til togstasjonen. Redigert 18.Juni.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
REM Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Trevligt att se att Ni är på banan Roger! Hoppas att vi ses om Ni kommer häromkring..... :smiley: Har du kommet deg på sjøen Ebonita, etter alle problemene i våres? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2015 Del på Facebook Svart 18.Juni.2015 Hvor er sommeren? Rop på sommeren så kommer den, heter det. Har ropt meg hes, men sommeren kommer neimen ikke for det. Da får du ta denne: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2015 Takk for den Lars, mimret meg rett til bake til de glade 60 åra. Slik var sommeren før, og sommerkveld/natt med bål, en gjeng som kokte et spann med blåskjell et par loff og et par tre pils. Sukk Sukk. Vi har det da bra nå og fyrer på peisen vift-ovnen på en entrecôte og poteter i ovnen frisk salat rødvin til maten og kaffe og en Bache. Så kan kulde og kulingen ule rundt båt, men vi skulle gjerne kommet oss sydover og få smaken på østabris med varme, vi får rope i kor..... Er lei vest og nordavind, ser ikke lyst i følge denne men et par glimt er det. https://www.windyty.com/?2015-06-19-15,56.826,10.984,8 Skal få bygd om AIS`n så jeg kan velge strømkilde, går i dag på nød-batteri til VHF`n og egen land-lader. Så får en se hvor vi havner, det er vel bare København som har hvert luftet, resten detter inn av seg selv. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MajorAndy Svart 19.Juni.2015 Del på Facebook Svart 19.Juni.2015 Jeg elsker rejseskildringer - også denne! Herligt med billeder og personlige meninger og tips. Keep them coming! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2015 Litt vekk fra Baatplassen må en. Her har vi fulgt med familien fra eggene ble lagt. http://www.tk.no/vis/direktevideo/reir Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 20.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2015 (redigert) Klippen som borgen står på hete Wardberg og ble på 1200 tallet bevoktet med en varde som ble tent på når finden kom. Slutten på 1200 ble den første festningen bygd og påbygd mange ganger, i 1618 var festningen en av Europas mest morderne og i 1645 ble Halland og Varberg Svensk. Ringhals kjernekraftverk ligger rett utenfor Varberg og lager ca.20 % av Sveriges elektrisitetsforsyning. Byen og parken som var pyntet til Sankthansfest Dans rundt maistangenhttps://www.youtube.com/watch?v=u8MU23HTkUM Denne ribben var kommet når vi kom tilbake fra byen Ble litt forundret da 4 voksne og 5 unger gikk om bord og ble borte. Redigert 20.Juni.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MajorAndy Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Jeg var en tur på havnen i eftermiddag for at aflevere dyner og gøre båden klar til sommertur, der starter når vejret tillader det (august?). Jeg havde lige tændt for plotteren, da jeg så på AIS at Lavida var på vej ind i havnen. Der var ledige pladser to både fra mig, så jeg kaldte op på VHF og fik hjulpet Rogerjo og fruen ind på plads mellem de danske pæle. Velkommen til Helsingør og nyd opholdet! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Helsingør er topp I fjor fikk vi salutt fra slottet når vi kom og i år ble Lavida oppkaldt på VHF`n og ble tatt i mot og geiledet på plass av Major Andy, Tusen takk. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 23.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 (redigert) Streket fra Varberg til Halmstad er kjedelig nesten ikke båter var å se. Spraking i høytaleren Lavida Lavida La 2608, Lavida svarer, Lavida skal vi gå til kanal 67, lavida på 67, God dag Lavida dette er Rescu, det er en savnet Kitesurfer i det område du kommer til kan du holde ekstra utkikk etter han. Så den neste timen gikk fort. Så kom glad meldingen om at han var kommet til rette. Moralen ha på VHF`n når en er på vannet. Litt oppe i elven la vi til ved det nedlagte skipsverkstedet . Område er rene museumet og i et par jordhauger var det Opiumsplantasje. Mulig det kan ha hvert Halmstadvarvet ( Halmstads Varv ock Slippsällskap) Selve navnet opptrer første gang i formen Halmstæde i Valdemar Sejrs jordebok fra 1231, den gang som navnet på et herred og en kongsgård. Fra et pavebrev i 1264 kan man se, at Halmstad på det tidspunkt hadde et dominikanerkloster. I andre dokumenter fra samme periode kalles Halmstads innbyggere for borgere, og det står at de bedrev handel og eide skip. De første kjente kjøpstadsprivilegier er fra 1307, utstedt av kong Erik Menveds bror, den senere Christoffer II, som var hertug av Halland. I 1563 ble byen igjen beleiret av svenskene, men innbyggerne forsvarte seg tappert, hvilket fikk Frederik II til å belønne dem med store jordeiendommer. Christian IV har satt sitt preg på byen. Han oppholdt seg mye i det danske Halland, og lot blant annet bygge befestningsverk, samt Halmstad slott. Slottet sto nesten ferdig i 1619, da Christian IV innbød Gustav II Adolf til Halmstad. Det ble festet på slottet i syv dager. Samme år ødela en brann byen, og Christian fikk mulighet til å gjøre Halmstad til en moderne renessanseby med rette gater og regelmessige bykvarter. I nærheten av Tylön fyr dukket dette opp. Spor skifte for kranbaner Et motordreven spill Her er det snakk om tungløft. Og så er det småskala Opiums-plantasjer på området. 100 mennesker var vekk på 10 sek Redigert 23.Juni.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MajorAndy Svart 23.Juni.2015 Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 Jeg har skrevet det før, men alligevel: Hvis nogen tager til Halmstad, så gør endelig som Lavida og gå op ad elven til selve byen. Vi gjorde den fejl at ligge i den yderste marina, hvor udsigten er store siloer og septiktankbiler, der tømmer deres indhold ud i havet Service og venlighed i den yderste havn var der bestemt ikke noget i vejen med, men udsigten er bedre inde og som by er Hamstad bestemt et besøg værd. Selv om jeg ville prioritere Torekov eller Båstad på de kanter. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 (redigert) Enig i at Halmstads Segelsällskap er en trivilig havn. Men utsikten er slik. Havnen oppe i byen er fin Stina Kajsa kom lørdag Redigert 24.Juni.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 24.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 (redigert) Helsingør er opprinnelig plassert på den ytterste spissen av Nordsjælland, på en liten stripe hevet landjord fra siste istid. Byen nevnes første gang i 1231 som en liten by ved Flynderborg. I 1426 får byen utvidede byrettigheter av Erik av Pommern, som samtidig flyttet bebyggelsen til området omkring Sankt Olai-kirken. Omkring samme tid innførtes Øresundstollen, hvilket betød en kraftig stigning i handelen i Helsingør. Tollen gikk direkte til kongen, men når skipene allikevel skulle legge til for å betale toll, kunne de likeså godt proviantere. Øresundstollen har hatt en avgjørende innflytelse på Helsingørs historie. Slottet Krogen ble anlagt som en direkte følge av den. På 1500-tallet gjennomgikk slotet om omfattende ombygging og ble samtidig omdøpt tilKronborg. Under oppholdet i Helsingør fik vi smake på sommeren mandag den 22.6 kl 14 til 1845 var det stille og varmt. Danserindebrønden har ikke altid stået i Helsingør. Da statuen blev afsløret den 6. juni 1913, var den placeret i Parterrehaven ved Rosenborg Slot i København. I 1915 blev den flyttet til plænen nær Sølvgade, og her stod Danserindebrønden til den i oktober 1933 blev flyttet til Helsingør. Havnen fra en annen vinkel. Sanktehansaften feiret vi om bord med dette på grillen og masse løk. Redigert 24.Juni.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Vinke Lanke Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Leste jeg riktig? Septikbiler som tømmer innholdet ut i sjøen..! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Det var sådanne slamsugere som kørte ud til kajkanten og stak en slange ned i vandet og pumpede i nogen tid hvorefter de kørte igen. Jeg kan jo ikke være sikker på at de tømte tanken men hvad skulle de ellers gøre? Tak for billeder og beretning fra hjemmehavnen, rogerjo. Og tak for hilsen god tur videre og nyd DK. Sommeren kommer i næste uge. I hvert fald et par dage eller tre. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2015 (redigert) Vi dropper Christianshavn kanal og valgte Frihavnen ved Sundkrogskai 25 kr i avgift og alle rettigheter, Buss 27 og bytte til 26 ved Østreport så er en på Kongens Nytorg på 15 min. Københavns historie kan føres tilbake til omkring år 800 da det lå en mindre fiskelandsby hvor byens sentrum ligger nå. Fra 1300-tallet ble byen Danmarks rikeste og mest betydningsfulle – en status som den har fastholdt siden Christian 4.s Bryghus (også kaldet Kongens Bryghus) er en historisk bygning på Slotsholmen i København. Den ligger ved Frederiksholms Kanal mellem Staldmestergårdenog Søren Kierkegaards Plads. Bygningen blev oprindelig opført som bastion og indgik i Københavns forsvarsanlæg. I 1618 blev den indrettet som bryggeri og fungerede som sådan frem til 1767, hvor den brændte. Efter genopførelsen blev den anvendt som magasinbygning, senest for Tøjhusmuseet frem til 1998. Siden solen varmet måtte vi benytte muligheten til en øl og hvitvin og der var det mye folk og en norsk båt i Nyhavn. Siden vi var nysgjerrige på hvordan det var i Christansanshavn kanal tok vi båten som smyger seg under bruene Flott å se at de har livbåtmanøver ombord på BRILLIANCE OF THE SEAS Length × Breadth: 293.95m × 39.8m Tonnage: 90,090 GT Decks: 12 decks, Installed power: Two General Electric LM2500+ gas turbines (20.5 MW each, Speed: 25 knot, Capacity: 2,501 passengers. En tur i pølsa må kile i magen til de fleste. Slik ser det ut med havfruens øyne. Vor Frelsers kirke er en kirke i nederlandsk barokk som ligger i Sankt Annæ Gade 29 på Christianshavn i København. Kirken er kjent for sitt spiralspir og den inneholder også en imponerende, utskåret orgelfasade fra 1698 og Nicodemus Tessinsmesterstykke altertavlen. Vor Frelsers kirke har en lang historie bak seg før dagens byggverk ble oppført og kirkens utseende slik den fremstår i dag ble oppført etter tegninger av Lambert van Haven og regnes for hans hovedverk. Da Christian IV rundt 1617 bestemte seg for å anlegge Christianshavn, var den tenkt som en selvstendig kjøpstad på Amager. Den skulle derfor ha både en kirke og et rådhus. Rådhuset ble aldri bygget, men kirken var med i byplan for området i september 1617. Her var kirken plassert tett ved det sentrale torget, men allerede desember samme år ble planen endret og kirken flyttet til en posisjon vest for den nåværende kirkens. Rundt 1620 ble det lagt et fundament på dette stedet, men det skjedde ikke noe mer på mange år Vor Frelsers Kirke fremstår i dag i den form som den fikk i 1752 ved ferdigstillelsen av spiret, Operaen på Holmen er en operabygning i København hvor Det Kongelige Teater fremfører opera. Bygningen er tegnet av arkitekt Henning Larsen og ble offisielt innviet den 15. januar 2005. Mærsk Mc-Kinney Møller var initiativtager, byggherre og mesen (Mesén betyr velgjører.) Redigert 27.Juni.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MajorAndy Svart 27.Juni.2015 Del på Facebook Svart 27.Juni.2015 På det øverste billede kan du næsten se ind af mit kontorvindue! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 (redigert) Vi spaserte fra Østerport og inn til Nyhavn en dag langs Kastellet, en burde tatt seg bedre tid . Rene Edens Hage To jenter som forsøker å smelte er steinhjerte til han som er dømt til evig liv på benken. Jeg er litt Rusten derfor går hun fra meg. Mer Harmoni. En skulle hvert en tur i Kastellet det får vente til en annen gang, men dere kan ta en tur med hjelp av Google ( Ctrl+ klikk) Kastellet så er det bare og klikke på pilen og bruke symbolene ned I Høyre hjørne Enda lettere er å flytte på bilde med Venstre museknap, God tur, men eneste trimmen blir med musa.. Selv i trange bygater og en liten balkong er det blomsterglede. Strøket Skal en shoppe litt er en tur opp Strøket en bra start, et bra vannhull er City Kroen med kjempe smørbrød. Østregate . Amagertorv . Vimmelskaftet styrbord ned Jorcks Passage og oppover Fiolstræde hold styrbord ved Nøreport St, Styrbord inn Fredriksborggate og over Kulturtorget og nedover Købmagergate til en er nede på Strøket igjen, nedlesset med poser. Har lært og tar med ryggesekk på de turene. Det er mange vannhull på denne ruten.- City Kroen Nørreport St, hvor parkerte jeg sykkelen? Sykler hele gata.? For å få mer brød har duene lært seg synkrondans. Russebilen er mer nøktern her en hjemme. Også bader de i fontenen hva status får de da tru ? Russefeiring nede på havnen og hvilken status gir da dette hun kastet alt ? Redigert 28.Juni.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 (redigert) 27.06 En disig dag måtte vente litt Costa Favolosa ville inn til kai, Eurodam og Brilianse Of The Seas lå der fra før. På turen fra København er det stort sett skvalpete og noe dønning rundt Kastrup før det ble nesten flatt ned mot hvor en kan ta toget til København på 20 min sies det. Tenk tre Motiva 39 to nebb mot nebb på hver siden av brygga og to på samme flytebrygge. Det ble et hyggelig Motiva treff på strak arm. Vallensbæk Vallensbæk var blitt dyr miljøgebyr på kr 40. 28. 06 turen til Stege gikk på nesten flatt hav forbi kalkfabrikken, kirken som delvis forsvant i havet og Stevnsfortet. er hvert et besøk når en er i Rødvik og har sykkel. Stevnsfortet 29.06 Mandag er ikke dagen en skal ligge i Stege mesteparten av butikkene og spisesteder har lukket mandag så vi ble snytt for lunsjen i bakgården. Men en ½ m ØL kan en få. Trenger du en "originale kaffesækk" dra til Stege . Vi kastet l los og seilte til Vordingborg, men her var det fullt så vi gikk til bøya, men den var ikke der, så vi slapp dreggen. 30.06 opp med ankret og et tonn med gjørme og grass og vi gikk til Femø, for å finne sol og varme. Denne kom, han har seilt fra København motsatt vei av hva vi tok. Komplett med utstyr. og en Rappmotor. Redigert 30.Juni.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ebonita Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Tack och igen tack för Dina charmerande och underhållande seglatsbeskrivningar Roger. Ja plus fina bilder då. Inget självskryt här inte! :thumbsup: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.