Roger jo Svart 3.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 (redigert) Femø er ei dansk øy nord på Lolland. Øya dekkjer eit areal på 11,38 km². Femø har 154 innbyggjarar (2005). Kvart år sidan 1971 har kvinner reist og hatt feriar i lag på nordaustsida av øya. I starten var det kvinner frå alle delar av kvinnerørsla, men dei siste åra har det stort sett vore lesbiske kvinner, sjølv om alle kvinner er velkomne. Dei fleste vekene er berre for danske kvinner, men kvart år har ein ei «internasjonal» veke med kvinner frå heile Europa. I 2005 valde ein å opna leiren for transvestitt-kvinner. Kvar sommar kjem meir enn 250 kvinner til Kvindelejren, som varer 8-9 veker kvar sommar, der ein byggjer opp leiren med telt, kjøken, bar, barnetelt og fire sovetelt den første veka. Gjennom sommaren har kvar veke sitt tema, som t.d. ei barneveke, ei sportsveke osv. Egen hjemmeside http://www.femo.dk/ Det må sikkert være fint å ligge her under Femø Jazz festival 2015, 29/7 - 2/8 Villa med egen totenpåle Kl 12 er havnen nesten tom Hytte til salgs En liten trollskog Overalt på øen er det benker som en kan sitte og nyte stillheten og la roen komme sigende Det spirer og gror i gamle stubbere Noen litt mer frodig. Hjørdis Galleri og sommercafe- det er flere loppemarkeder på øen ta med hodelykt da det er lite med lys. En stor dam med masser av frosk det var kvekk- kvekk over en lav sko av fyrige frosker. Satte kamra på filming og lister meg nærmere, tror jeg fikk et kvekk før jeg selv skvatt, vi fikk et fly i hode og vips var alle froskene vekk. https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=w_0w-X3nO9w Det er stil og eleganse her. Svaret fikk jeg her Kroen har egen småflyplass et par steinkast unna. Dette ser ut som en riktig hageseiler, En liten bit har ikke asfalt og som lovlydig borger gikk jeg av sykkelen da dette skiltet dukker opp, Hanne har frittgående Høner og selger god eplemost, egg, og er kunstmaler Det er flere haner som har en 4-5 høner hver som virkelig har kontroll på, når jeg kom var to av hønene oppe ved salgsboden, hanen kom som et lyn og fikk de tilbake til flokken. En gård med egen kunst. Gårdskunst av landbruksutstyr. Hva med et sommer hus til 144 000 Kom inn og se det er åpent. En vindmølle som gir 18 KW med litt vind Denne kirkegården er et syn. Fergen Fæmøsund Femø Kragenæs Havnen har 10-12 longside plasser gange 4 utpå kvelden. I følge havnkapteinen var det mange båter i havner, en gang de stua inn 125 båter. Redigert 3.Juli.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 5.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 Agersø er en dansk øy mellom Storebælt og Smålandshavet. Øya har et areal på 6,84 km² og 245 beboere. Ferjen til Agersø går fra ferjeleiet Stigsnæs på det vestlige Sjælland. Øya er en del av Ny Slagelse kommune, og er eget kirkesogn: Agersø Sogn. I 1621 flyttede den første præst til Agersø og der har været præst siden. Det var først i 1805, at den første kirke blev bygget. Den henstod umalet til 1848, hvorefter den blev revet ned efter pinsegudstjenesten i 1872. Den nuværende kirke er tegnet af Arkitekt I. D. Herhold, som også prægede Grundtvigskirken i København. Kirken blev opført og åbnet i samme år 1872 og har plads til 150 personer. Den er bygget i røde sten med et lille tårn mod vest, har kamtakker, og langhusets østgavl prydes af fire smalle rundbuede blændinger der går helt ned til soklen. Inde i kirken prydes endevæggen af et stort kalkmaleri: en hel masse grene med vindruesklaser, og har et lille fint alter.Over alteret på væggen er skrevet: “Jeg er vintræet – i er grenene”– altertavlen er fra omkring 1650, men kun nogle få dele af den oprindelige altertavle er bevaret - de stammer fra trækapellet opført i 1578 Agersø Skanse - i daglig tale Batteriet 1808 - bygget under Englandskrigen (1807-1814) Under Napoleonskrigene blev Danmark to gange overfaldet af den engelske flåde; først under admiral Nelsons angreb, Slaget på Reden, i 1802, og igen i 1807. Begge gange blev den danske flåde beslaglagt og ødelagt. Det udløste en række kampe, kaldet kanonbådskrigen, mellem resterne af den danske flåde, der hovedsageligt bestod af kanonbåde og chalupper, i forsøget på at bryde den engelske flådeblokade. I dag er det 4 kanoner på fortet, her var også en ”Optisk telegraf” og under gunstige forhold kom beskjeden fram til København på under en ½ time. Den gamle og smukt istandsatte mølle er en af øens fornemste seværdigheder – altså lige bortset fra øen i sig selv og en lang række gamle bygninger, hver med sin egen historie.Møllen er bygget af Carl Carlsen og hans kone Karen i 1892, som også byggede et bageri på Strandalle 11 i 1896. Senere overtog sønnen Asger og hans kone Anna, som kom fra Omø, både mølle og bageri. Her er rattet som en styrer møllen med ved å flytte kjettingen fra øye til øye,for å fange vinden optimalt. Havnen sett fra møllen Her er det litt dyrere da strøm og dusj kommer i tillegg ser jeg har brukt strøm for kr, 4.58 på to dager. Havnen er utstyrt med gratis sykler til store og små også hjelmer Kjøpmand er 601,2m fra havnen. En utvidet Pølsebod med alle rettigheter, sukk. Larternen har enkel og Ok mat 1/2Kylling og Rødspetter 2 glass vin Kr. 145 Rødspette Kylling Grillstedene i havnen er fine og det er nok av de. Fult opp av folk hver kveld. Lekeplassen er mye brukt Jeg liker disse husene Burde dette være standarden på plass til burhøns. Gartneri med mange blomster En flott hest. Hingstene hadde egen innhegning. Vet ikke om det var varmen, men de så ut som slakt Hoppene var litt unna med et Føll. Var det her Arken strandet? Etter eierens utsagn er dette et av øyas eldste hus ca 1780 huset er bygd på to ganger og fikk nye endegavler for to år siden. Da de brukte det som sommerhus fyrte de en uke for å få varmet opp de tykke veggene. Nå som de bor her fast er det litt varme på ”bestandig” sa han. Smart flaggstand? De solgte krydder urter og Agerø dram. Og er det noen som vil ri sine Kjepphester, kjøp en her istedenfor. Denne bonden har forstått at på varme dager må en opp i høyden og for et vedlager han har i tilbygget. Og for en utsikt i klare dager oppover Store Belt Gutteklubben ”Naken ” var og badet. Kan det sies klarere? OBS. feil vei Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sir Limmerick Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 Det er en fryd å lese disse reisebrevene, lærer noe nytt hver.gang. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 Gøy å følge deg Roger jo.. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Roger jo Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Det er en fryd å lese disse reisebrevene, lærer noe nytt hver.gang. Gøy å følge deg Roger jo.. :) Takker jeg . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 (redigert) Det var blankt hav på seilasen fra Agersø til Lundeborg vi passerte. Helleholm eller Helholm, Helges holm eller måske nærmere holmen med helligstedet. Det hele oser af vikingetiden, hvilket også en koparret bautasten på to meter på den blæsende holm med sin enegård og fyrtårnet vidner om. Bautastenen er rejst af forbirejsende vikinger til minde om ja, vi ved ikke hvad. Det tager sin tid at komme derud, da man må gå. Motoriseret kørsel på det to km lange drag “Skagen” er forbudt. Det første fyr blev oprettet i 1846, senere opført i 1899-1900 som linsefyr med en tårnhøjde på 12 m. Synsvidden, det vil sige den største afstand fyret kan ses fra over frit vand, er 11 sømil eller ca. 16 km. Når en skal krysse Storebælt må en regne med at det kommer noen båter på kryssende kurs. Nordfra kom Scot Explorerpå på 2521 t Og sydfra kom Blue Angel på 25457 t Elbe tok oss igjen og laget huskestue. Lundeborg er en lille havneby på det sydøstlige Fyn med 432 indbyggere i byområdet (2015)[1], beliggende i Oure Sogn. Byen ligger i Svendborg Kommune og tilhører Region Syddanmark. Lundeborg hørte til Gudme Herred, grundlagt som havneplads af Niels Frederik Bernhard Sehested til Broholm i håbet om at etablere en købstad præcis midtvejs mellem Nyborg og Svendborg. Om sommeren sejler der en cykelfærge fra Lundeborg til Lohals på Langeland. Lundeborg udgør et af de nordøstlige udgangspunkter for vandreruten Øhavsstien. Lundeborg havn sett fra oven Lundeborg Kirkes første officielle navn var "Lundeborg Bedehus" – har været ejet og administreret af stamhuset "Broholm", indtil det overgik til menigheden i Lundeborg. Bedehuset blev bygget i 1896. I de første år var der kun gudstjeneste en gang om månden og altergang to gange om året og altid på en hverdag. Lundeborg Pakhus huser udstillingen ”Drømmen om en by”, som fortæller den enestående historie om den lille havneby. Arkælogerne har ved stranden i Lundeborg udgravet en sæsonbaseret markedsplads, som eksisterede fra år 200 til omkring år 700. På pladsen blev der handlet og fremstillet varer. Der er fundet værkstøj, færdige produkter og affald fra jernsmedning, guld-og sølvsmede, bronzestøbere, kammagere, glasperlemagere og ravslibere. Desuden er der fundet værktøj tilat reparere skibe på stedet. 1833 fandt man i nærheden af Lundeborg Danmarks største guldskat. Den stammer fra samme tidsperiode som Gudmebygden 1857 blev købstædernes gamle privilegier på handel og håndværk ophævet. Det fik N.F.B. Sehested på Broholm til at opkøbe strandparceller ved Lundeborg for at anlægge en havn, især til udskibning af korn. Sehested havde selv del i flere skibe, der sejlede bl.a. korn til Norge. Havnen "på Broholm Strand" blev anlagt i 1861-63. På kajen blev der samtidig bygget en købmandsgård med plads til 6.000 tdr korn.. Fin badestrand med vann og 23 grader i går nu 20 grader den dumme vestavind . . Gamle havn er fin og vist nok billigere en nyhavnen med automat. Her kommer den blide kvinnelige havnekaptein og krever inn kr.145 for 12m båt og strøm, dusjen svelger en 5 er. Og så tar hun opp bestilling på bakevarer til neste dag. som hentes i butikken fra kl 0700. Banjaard_Kampen kom og la seg på utsiden. Velkommen til å Campe mellom 0700 og 2200. Gammelt villastrøk fra ca.1860. Velstelt hager. Skal det være en valp kom til Lundeborg Norsk Buhund og Islansk Fårehund her er avkomene. Ny stil med særpreg. Har en plen på 90m2 må en ha redskapen i orden. Jeg fant det bak en hekk med en murer på taket. måtte bare Millimeter hekk Det er mange hus med noen små detaljer, her er noen, Hvorfor sitter jeg her alene? Hest i hengekøye. Jeg tryna i staven. Redigert 6.Juli.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 (redigert) På turen fra Lundeborg var Elsehovd fyr fra 1894 et rundingspunkt på turen tll Svendborg Innseilingen Nord fra er lang og fin Da vi kom inn på havnen hvem andre en Regina lll var der og søkte etter kai plass så vi la oss på hver vår side av brygga. Svendborg er en havne- og søfartsby på det sydlige Fyn, med 26.804 indbyggere i byområdet (2015)[1]. Svendborg er en gammel by og har selv i moderne tid bevaret sin ældre bykerne med smalle gader, torve og gårdmiljøer. Svendborg er en turistmaskin havnen er blant de dyreste i Danmark kr.190 for 12 m kr2.5 for kw og Kr. 1 kr pr. minutt for vannfylling. Har lett etter borgen, men den ble nedbrent i 1534 og en hentet ut byggemateriell til Thurø kirkeog til nye hus i byen . Så en finner enkelte gamle hus innimellom nyere bebyggelse. Kong Christian IV bygd Valdemars slott i årene 1639–1644 , ca. 5 km fra Svendborg Ikke rart at Svendborg har lite gammel bebyggelse den har stadig hvert plyndret . . I 1289 belejrede Marsk Stig købstaden, og året efter i 1290 hærgede den norskekonge Erik Præstehader byen med plyndringer og nedbrænding af adskillige kvarterer. indtil Hertug Christoffer Fyn (den senere kong Christoffer 2.) sent i efteråret 1316 invaderede og plyndrede Svendborg. Han var Erik Menveds oprørske bror og var gået i ledtog med tyske tropper under angrebet. Godt 30 år senere i 1348 var det en usynlig fjende der hærgede byen, nemlig Pesten også kaldet Den sorte død. Det kostede en stor del af Svendborgs befolkning livet. året 1602, hvor pesten endnu engang vendte tilbage Borgen blev erobret og nedbrændt i juli 1534 under den blodige borgerkrig Grevens Fejde af Svendborg købstads borgere med borgmester Hans Skriver i spidsen. Den blev totalt ødelagt. Også stiftets arkiv blev flammernes bytte. Siden er næsten alle spor af bygninger forsvundet, fordi man anvendte ruinerne som stenbrud, hvorfra man hente byggematerialer til bl.a. Thurø kirke, da Ellen Marsvin byggede den, og til nye huse i Svendborg. I 1600-tallet hærgede Svenskekrigene det danske rige, og heller ikke Svendborg gik ram forbi. Tværtimod gik det meget hårdt ud over byen, idet mere end 70 huse og gårde blev forladt af beboerne, mens en stor del af købstaden blev lagt i ruiner. Udvandringen fra Svendborg forsatte de næste årtier og i 1672 havde byen kun 1.000 indbyggere. Det blev dog langsomt bedre i 1700-tallet selvom købstaden ramtes af storbrande i 1749 og 1769. Først i 1800-tallet kom der endelig fremgang for den sydfynske by. . Valdemars slott ligger på øya Tåsinge rett sør for Fyn, ca. 5 km fra Svendborg. Slottet ble bygget årene 1639–1644 i av daværende kong Christian IV som bygget slottet til sin sønn Valdemar Christian. Kan en se med Google Sct. Nicolai kirke er byens eldste fra ca.1180 .. Vor Frue kirke er opført på byens højeste punkt ca. år 1200, Fontenen på torget ville ikke la seg fotografere Blindpassasjer Det er Urter ved havnen Byens eldste verdslige bygning er det nåværende museum, Anne Hvides Gaard, som ble oppført omkring 1560-1570. Huset er fredet. Og det er flere moderne vannfontener hvor det damper av de to rørene her vises reisverket godt Tre hus på rekke. Advokatene sitt hus ruver godt Her vinner naturen Det er mange Fontener Jeg lette etter rester av borgen, det nærmeste jeg kom var speiderborgen Møllen er ribbet for vinger Kvernsteinen ligger på utsiden. Kornlagret til bonden ruver En bakgate med småhus sen blomstring i år. En dam i utkanten hvor det var ender. Ikke helt synkront Se jeg står på nebbet og har føttene over vann Redigert 10.Juli.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 (redigert) Våkner kl. 3 i natt at det var så stille, ikke en lyd lurte på om vi lå og drev. Det var blikk stille blankt vann Litt vemodig å ta farvel med gode venner May og Knut, men våre veier krysses sikkert flere ganger. Mye kunst på denne tørrdokken Merkelig at fergene alltid er i veien Helnæs Fyr blev bygget i 1901. Højden er 28 meter, og der er en synsvidde på 16sømil. Baagø Fyr er i dag er Danmarks tredje ældste fyr, tegnet af den berømte Poul de Løwenørn og bygget i 1816. Tok igjen en toer med styrmann slo av farten og svingte rundt. de vinket og takket Da vi kom opp til Middelfart var en av Bøyene til Dansk Sejler Union ledig så vi fortøyde i den, etterpå har det har kommet 8 båter og ankret opp på innsiden mot Fænø en Danske var så sur at han ikke hilste tilbake. Første båt etter oss, en fru Tysker slapp ut 1 x dybden og han bakker rundt i 15 min, før de slapp ut 4 x dybden og der satt den.. En stille og fredfull kveld. Solen er på vei ned. Her ligger vi med nytrukken kaffe og noe attåt, men badevannet er blitt kaldt, bare 18 grader. Redigert 11.Juli.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 16.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2015 (redigert) 12.07 ikke sol i dag heller litt disig er det og det blir en kjedelig dag på sjøen opp til Ebeltoft. Vi gikk inn til Lysbåthavnen i Middelfart for å fylle diesel og vann og tømme septiktanken i samme slengen. Det lå en der og fylte og tømte, det en lang kaiplass så vi la foran og forhalte når han gikk. Har normalt tømt på 2-5 min og pumpeslaga har hvert hurtige, som om jeg skulle ha løpt 200m. Hadde en hatt pust og hjerteslag som denne pumpen, er jeg redd noen hadde ropt på en hjertestarter. Etter 15 min orket jeg ikke mer tungt for en gammel kall å holde den på plass. På de første 12 nm er det mange båter og skiftende landskap Strib fyr Startede i 1883 med et spejlapparat, Startede i 1883 med et spejlapparat, som viste hvidt fast lys, monteret i et 6 m. højt jerntårn. I år 1900 opførtes det nuværende fyr, som er et 21 m. højt muret tårn. Fyret blev ved denne lejlighed ændret til vinkelfyr og fik linseapparat og vægebrænder. Fra 1922 anvendtes blaugasbrænder og fra 1926 en glødelampe. Mini Star seilte forbi oss uten å lage bølger. Kjedelig tur et hyggelig avbrekk, Samsø fergen Prinsse Isabella Og Tunøfergen Vindmøllene ved Tunø Vestspissen av Tunø Da vi kom til Ebeltoft var en av 4 bøyer ledig så vi tok den, det er greit å ligge i bøye. Og jammen dukket solen opp og laget et hull i skylaget på kvelden. Redigert 16.Juli.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.Juli.2015 Del på Facebook Svart 16.Juli.2015 Fristende reisebrev nok en gang Rogerjo. . En gang.. vil jeg.. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Roger jo Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Ebeltoft (tidl. Æbeltoft) ligg på Austjylland i Danmark og er hovudby på halvøya Mols. Byen er med7 528 innbyggjarar (2013) [1] den største byen i Syddjurs kommune. Byen er ein av Danmarks store turistdestinasjonar, mest på grunn av eit fargerikt butikk- og museumsliv (mellom anna Farvergården, Fregatten Jylland og Glasmuseet). I fellesferien blir innbyggjartalet mest dobla grunna massetilstrøyming av turistar. Det er òg mange badestrender i området. Ebeltoft er den einaste austjyske byen med vestkyst. Ebeltoft er byen vi bare må ha med på turene våre detter besøk nr. fire. Fant ut at vi skulle jolle inn til Ebeltoft, men bruker jolla litt for lite og Suzuki`n blir litt gretten og kranglete ved for lite bruk, tok ut pluggen og børster og sjekket pluggåpningen og godprata litt. Da startet den og en prøve tur gikk greit, og vi tok oss inn mot byen. Blir vi beskutt tro, kanoner bevokter havnene. Da jeg satte motoren i fri, rett før brygga stoppet den, uten at jeg la vekt på det i farta. Nå har endelig Stokkrosene begynt å blomstre sent men trivelig. Lindberg har mye og har han det ikke skaffer han det. Her er det lett å bli skjev på flere måter. Her jobbes det. Humlene er kommet sent i gang men nå jobber de på spreng. Denne dørklokka er orginal. Det var usedvanlig mye folk over alt Pynteting til hage og blomsterpotter. Den perfekte skipshund. Det er det fremdeles mange kroer og hager ikke minst fine bakgårder å finne, ikke lett å finne plass. De to enkle måtene å få litt historie er med disse. Kusken var ikke fornøyd med hesten, for den fikk noe gloser og en nesestyver, så han løftet på bakfoten. Mols Bolsjer her blir gammelt håndverk fremdeles utført søtsaker til små og store Bolsjer , Slikkepinde og Hot shots.. Her har en tenkt på de firbente med friskt vann . . Er jeg ikke Nydelig. Hjemturen kunne blitt et mareritt for Suzuki`n ville ikke startet , sjekket pluggen,men kjente nesten ikke at det var liv i pluggen, det samme med en ny plugg barelitt kiling i fingeren.Heldigvis kom en Hyggelig Dansk familie på kveldstur forbi og tok oss på slep. Et hyggelig bekjentskap for oss begge, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 19.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 (redigert) 14,07 Sol På Turen fra Ebeltoft til Brønnerup var det skiftende føre litt skvalp ved Hasenøre rene glistrekket opp forbi Jessens Grund hvor vi må ha passert ”Bonus” miljøbåten var også ute og tok prøver. Oppe etter Grenå var det litt havarbeide på gang det så ut som en ny hyppa potetåker. Gikk godt klar Stena Line som kom fra Varberg og fosset inn til Grenå. Fornæs Fyr er et fyrtårn beliggende på Jyllands østligste punkt, Fornæs, 6 km nordøst for Grenå på Djursland. Fyrtårnet er i sin fulde højde 27 meter, mens flammehøjden er 32 meter over havets overflade. Fyret blev bygget i 1839 efter tegninger af Georg Holgreen med et tårn, som var sammenbygget med fyrmesterboligen. Tårnet var forsynet med et roterende spejlapparat. 1892 opførtes det nuværende fyrtårn af granit, monteret med et linseapparat af 2. orden med 4-vægers brænder. 1902 ændredes linseapparatet til et 1. ordens med acetylengasbrænder og i 1924 ombyttede man gasbrænderen med en glødenetsbrænder af engelsk fabrikat Oppe på Gjerrild Flak og opptil Bønnerup ble det mye sprut da vi kom på tvers av potetåkeren. I havnen ble vi anvist plass av havnekapteinen rett inn i ny havna sammen med alle +50 båter her lå alle longside da det var to båter i hver bås og utstikker brygge som var ca. 1,5m høy.og akterfortølning var i to påler som normalt. Bønnerup Strand er en populær bade- og ferieby med mange sommerhuse og badehotellet Feriecenter Kattegat, der indeholder mere end 140 ferielejligheder. Der ligger en dagli'brugs nær derved. Ved havnen ligger en tange med en lang mole, hvorpå der står syv store vindmøller. Man kan desuden finde et kystbatteri og et krudthus fra 1776 i byen. Kystbatteri har jeg ikke funnet, men "Kruthuset" fant jeg En tur opp til butikken 5 min sto det i havnen, fant ut at det var lengere. Disse bilene kom trillende opp til butikken. Bønnerup må være plassen hvis en har noen ankere å selge. Her må det være status å ha et anker på plen langs strandpromenaden. En hadde til og med to. Men det største var å finne i havnen. Her er en som koste seg i brenningene. Lurer på omsetningen til fiskebutikken i dag fra den åpnet til kveld har det hvert kø på utsiden, 25 mim tok det meg for å få fatt i Jomfruhummer. Her kan en kombinere barnepass med noe attåt. Har en et fotballag eller vil klaske tennis med rederinnen er her muligheter. Her får en tømt septiken ved kai denne tar unna 130 l på et blunk, men hold det på Baatplassen, ikke publisister det videre. Redigert 19.Juli.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Trophy Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 Fristende reisebrev nok en gang Rogerjo. . En gang.. vil jeg.. :) Eg og :-) :-) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Astor Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 Et bildeeldorado av en reiseskildring. Koser meg. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 Et bildeeldorado av en reiseskildring. Koser meg. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Roger jo Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Bønnerup Hals 15.07 Etter å ha studert værkart opp og ned kom jeg til at vi burde reise fra Bønnerup til Halsi litt ruskevær og få brukbart vær til Læsø. Vi gikk ut litt etter en 30 fots seilebåt med påhenger. Det var bra med motsjø, men langt fra det vi har hatt før. Og det skulle bli bedre. Det roet seg litt og med redusert fart og rett kurs var det bare og gå ut og få på plass dreggluka. Ikke lenge etter daua motoren, vannfilteret var fult av vann. Selv Forden går ikke på vann. Stengte babord tanker og åpnet ST tanker frisk norsk diesel drenerte vannfilteret og de andre filtera til det kom diesel, fikk vannet ut av Ht pumpen. Litt kining så var vi I gang og vinden avtok de siste to timene var rolig. Meningen var å gå i bøyene til DS men de var ikke der, så vi gikk inn og fant ledig plass i Hals. Satte i gang med å drener vann fra tanken og byttet dieselfiltre, da havnesjefen kom . Han anbefalte meg og flytte, mulig at fiskebåten kom hjem i natt. fikk plass 25 m fra Diesel tanken så det passet bra. 65m til strømboksen gikk akkurat. I kveld gadd vi ikke lage middag, så jeg syklet rundt og kjøpte en biff pizza, den var god og så mye biffbiter på en Pizza kommer en vel ikke til å se igjen. Det ble litt ekstra i konjakkglasset etter dagens strabaser .. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Ikke bare godvær I Danmark altså. Spennende lesning med motor problemer. Dyktig gjort å få ordnet det underveis. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Verrie Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Koselig tråd, et eksempel til etterfølgelse. Takk for at du deler med oss...!! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Hals er en mindre havne- og turistby i Vendsyssel med 2.518 indbyggere (2014), beliggende i Hals Sogn ved Limfjordens udmunding i Kattegat, 31 kilometer øst for Aalborg og syv kilometr syd for nærmeste by Hou. Hals har desuden færgeforbindelse til Egense på fjordens sydside. Byen ligger iRegion Nordjylland og hører til Aalborg Kommune. Hals nævnes i islandske sagaer (i Snorre Sturlasons Heimskringla – Olaf Trygvesons Saga) i forbindelse med dens placering ved indsejlingen tilLimfjorden som at Halsi (her forstås Halsi som en indsnævring – af fjorden og ikke nødvendigvis en bebyggelse). Det fortælles bl.a. at den norske konge Harald Gråfeld blev lokket til fredsmøde ved Hals af Harald Blåtand, i en konspiration med den norske Trønlagskonge Håkon Jarl, hvor man lokkede Guldharald, søn af Knud Daneast, Gorm den Gamles sønnesøn, til Hals. Guldharald var vendt hjem til Danmark fra viking for at få sin legitime arvepart, men det huede ikke Harald Blåtand,hans onkel, der ikke ville dele sit rige med nogen. Guldharald blev lovet Norge som onkelens lydkonge, men Harald Blåtand fik kolde fødder, så Håkon Jarl tog til Hals efterfølgende og dræbte Guldharald og hans vikinger. Håkon Jarl blev i stedet Harald Blåtands nye lydkonge. Et par kilometer nord for Hals, i Winthers Plantage er opført en høj, der bliver kaldt Guldharalds Høj. En udgravning, udført af Nationalmuseet i 1886 under ledelse af museumsinspektør Vilhelm Boye bragte intet guld frem i dagens lys, men man fandt en mængde knogler og spror efter tidligere forsøg på at finde en skat i højen. Man mente at Guldharald var begravet i højen, men fandt ingen spor, der klart beviser dette. I 1191 blev den danske korsfarerflåde samlet ved Hals før afsejlingen til det3. korstog. I forbindelse med Karl Gustav-krigen var Hals under svensk besættelse. Hals var et af de vigtigste overfartssteder i Limfjorden, og herfra kunne indsejlingen nemt kontrolleres, men byen fik først sine købstadsrettigheder i1656, og den er i dag en af Danmarks mindste købstæder. Købstadsrettighederne blev aldrig reelt udført i praksis, da Hals Skanse kort tid efter blev besat (af svenskerne)og gjort ukampdygtig og med modstanden fra de magtfulde Ålborg-købmænd blev planen aldrig gennemført. Men nogle holder stadig standhaftigt fast i drømmen. Har en planer om feriehus er dette plassen. Fiskehavna med nye hytter. Det menes, at den ældste del af kirken er de to vestligste fag af skibet, som oprindeligt stammer fra senromansk tid. En kan lett tru at sentrum er nede ved havnen. Sentrum er oppe ved torget hvor hvalkjeven er. Oprindeligt er der tale af kæberne fra en blåhval (Boryvalus) skudt i Ishavet i 1868 av kaptein Klitgaard , men de er dog i 1955 erstattet af en ny, da den forrige, lidt mindre, blev påkørt af en lastbil i 1953. Den nuværende Hvalkæbe er Skjenket av Konsul Lars Christensen Sandefjord, en Blåhval på ca. 30 m og 90 000 kg. Den er desværre ved at forgå, og trænger til fornyelse, så hvis du har en liggende, så kontakt venligst Hals Museum. Hvor Byens Kiosk er. Og hvor byens baker er. Denne krabaten er krigersk og skremmer ungene. Mulig derfor ”Skolestien” Her har de fått en trygg vei til skolen utenom krabaten. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Hehe..det må vel være noen som har litt hvaldeler stående.. :) som kan erstatte den nåværende. . :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Roger jo Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 Hals Østerby 16.07. Sol og lett bris, bort til butikken og kjøpte rundstykker mens Losbåten bunkret. Forhalte og fikk mine 250 liter diesel. Var i minibanken og tok ut penger i gård kveld og det var lurt, fikk 50 øre pr. liter i avslag med å ikke bruke kort. Første timen var det litt skvalpesjø resten av turen var flat, dette ble en kjedelig etappe ingen båter å krangle med og siste timen i 7 knop fra Læsø Rende og rundt Nordre Rønner er kjedelig.Og som normalt 10 min fra Østerby kom det feiende 4 hurtigtog og 2 av tre seilbåter som kom fra Sverige slo oss på målstreken, men brygga opp til slippen var ledig, like etterpå kom en Norsk motorbåt og la seg foran oss. En tur til Saltsyderi er serverdig. En verdensindustri for 800 år siden og genopstået i 1991 til glæde for både de ansatte, læsøboerne og ikke mindst omkring 65.000 besøgende hvert år.. Grunnvannet på Læsø kan ha opptil 15 prosent salt som samler seg naturlig i flate salt-enger på varme sommerdager. Salt ble utvunnet ved damping i hundrevis av saltsyderier, med treverk som brensel. Trehogsten førte etter hvert til at øya ble avskoget. Sandstormer begravde landsbyer på øya, og saltutvinningen ble forbudt i 1652. Men siden slutten av 1980-tallet er den gjenopptatt i liten skala, som arkeologisk forskning og turistattraksjon. Saltet har blitt svært populært, og selges nå til høye priser. Læsøs gamle gårder er kjent for sine særpregede tangtak. Mange er gått tapt, men noen finnes fremdeles bevart. Skikken oppstod fordi Læsø har dårlig jordsmonn og er lite egnet for korndyrking, slik at det var mangel på tradisjonelt materiale til taktekking. I stedet samlet man tang på stranden, når store nok mengder var skyllet opp. Tangen ble så fraktet til gården, der den skulle grukes, og lagt til tørk for ikke å råtne. Til gjengjeld måtte den vannes før og under selve tekkingen. Prosessen krevde opptil femti medvirkende. Kvinnene laget såkalte «vaskere» av tangen ved å samle en «pølse» av tang på en til tre meters lengde, avhengig av hvor på taket den skulle sitte. Denne «vaskeren» ble snodd mange ganger, til den ble fast og sammenhengende. Til slutt laget man med samme fremgangsmåte en rundt to meter lang «hale» på «vaskeren». Taket ble lagt fra underkanten. Når vaskeren skulle legges, brukte man halen dens som feste. Et ferdigstilt tangtak hadde en tykkelse på mellom 1 og 1,5 meter, og som avslutning ble det lagt torv oppå tangen. I 2015 er det bevilget 19 millioner kroner til bevaring av tangtakene. Mulig dette er et tangtak Veien fra Byrum til Læsø Saltsyderi virker lang Salthytta Sydningen Ikke bare salt, men også tilbehør. Løsæ er kjent for sine Jomfruhummere. Sol og varmt. Vi tok bussen til Vesterø for å se på livet, var skeptisk til vestavinden som et par ganger har fått oss til å ta samme buss tilbake til ”syden”, men i dag varmet solen så det var fint der. Og for et liv og røre det var der, rene 17 Mai og karneval i Rio på en gang.. Grønne menn kommer normalt fra Mars, men denne kom fra Vesterø. Scene med levende musikk og mugger med Øl rederinnen ville ha et glass med rødvin de solgte bare flasker så det fikk hun. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 22.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 (redigert) 19.7 en grå dag var hos Hans i morres, min hoffleverandør av krabbeklør og hummer og fikk en hummer. Etter å ha studert værdata opp og ned, fant vi ut at det kunne ikke bli stort bedre denne uken så vi tok en tur på butikken og kjøpte det vi trengre til hummeren. Og la i vei med kurs mot Kungsø vår faste ankringsplass på turer til å fra Sverigehvor vi har hatt mange fine dager. Vannet var flatt litt utpå var det noen små dønninger som ikke ville ha oss til Kungsø. E.R.Bristil kom og forsvant det samme med British Exploter en og annen lystbåt ellersen grå dag på mange måter, trist å forlate Danmark, så vi sier på gjensyn. E.R.Bristil British Exploter Den behagelige kursen brakte oss inn syd for Hönö og det var i grevens tid for nå frisknet det til. I Hälsö har vi ikke hvert før så vi gikk inn og la oss longside på den første brygga vi fant kr. 180 båt opp til 40 fot med strøm. Hälsö er et tettsted og en øy i Öckerö kommune i Västra Götalands län i landskapet Bohuslän i Sverige. I 2005 hadde tettstedet 614 innbyggere. Fiskebåten GG 195 Normy var från Hälsö som efter nästan 3 veckors intensivt sökande hittade den minsprängda Ubåten Ulven den 5 maj 1943 som gick till botten med man och allt sydväst om Stora Pölsan. HMS Ulven var en ubåt i Drakenklass som var i tjänst i svenska flottan mellan åren 1931 och 1943. Den ingick tillsammans med ubåtarna HMS Gripen (1928) och HMS Draken (1926) i Göteborgseskadern. Ubåten sprängdes, troligen av en tysk mina, den 16 april 1943. Hela besättningen på 33 man omkom. Först efter 19 dagar kunde en fiskebåt lokalisera HMS Ulven på 52 meters djup sydväst om ön Stora Pölsan och efter ytterligare tre månader bärgades vraket av fartyget med samtliga besättningsmän. Vi kom oss i havn i grevens tid for nå begynte det å regne også, dette er da ingen fin måte å ønske en velkommen til Sverige på kuling og regn.Jeg gadd ikke gå ut og plugge inn strømkontakten en gang enda det var gratis. Jeg fyrte på peisen og vi koste oss med hvitvin og hummer har vi det ikke bra, godt og varmt og uteuler det i masten og regnet kimmer vannrett ned. En skulle tru at det var 20 oktober og ikke 20 Juli. Redigert 22.Juli.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 22.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 (redigert) 21.7 Häsö Skärhamn, solen er kommet tilbake. Hälsö Servicebryggen. Det er mye liner her. Forhalte bort til pumpen (ny type) leste anvisningen trykker stussen ned i hekshullet Konemor startet pumpen og jeg åpnet kranen og da rant det annenmanns dritt ned i min tank. Etter 5 mim var det tomt, stengte kranen og duppet stussen i sjøen, åpnet kranen og lot den suge sjøvann i 30 sek som det stod i manualen lot den suge luft resten av tiden, pumpen stopper selv etter 7 min. stengte kranen og kveilet opp slangen. Turen oppover var fin passerte Källö Klippla, Møtte Drott tom båt. Tar av fra leia ved Stora Holmen Grå så slipper en all trafikken opp til Instönbroa og ut ved Possholmen hvor en møtte disse Hollenderene. Satte kursen nord om Norra Meholmen fikk en føling med Marstrands fjorden med 12 ms fra vest Rundt Stora dytön og tok bølgene med baugen. En seilbåt sydfra med motor så jeg kjølen på han hadde det vont. Inn Kalvesund ble det stopp da noen saftige motorbåter kom mitt i sundet. Her det rene paradiset på lesiden av Tjörnekalv helt uvitende om kulingen på andre siden. Så var det indre lei opp til Skärhamn. Redigert 22.Juli.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 21- 24.07 Skärhamn. Skärhamn er et tettsted i Västra Götalands län i landskapet Bohuslän i Sverige. Det er Tjörn kommunes administrasjonssenter og i 2005 hadde tettstedet 3 180 innbyggere De första bosättarna i Skärhamn slog sig ned vid stränderna av gårdarna Tubberöds och Nötsäters utmarker vilket senare blev Skärhamn. Namnet förekommer första gången i mantalslängden år 1727 under Tubberöd. Här ligger även gårdarna Kroksdal, Toftenäs och Nordvik som tillsammans med Tubberöd och Nötsäter är de största bostadsområdena på orten. Havnen Her ved enden på havnen er det skiltet Nordiska Akvarellmuseet, så det er mulighet for å se akvareller. Båttillbehör - Skärhamns Båtcentrum ligger på gale siden for oss som ligger i sentrum ICA har en stor fin butikk vegg i vegg med Systembolaget, de som har hvert her før kjører trillebag , de andre har tunge bører tilbake til båten. Fra havnen er det og 60 m til Sjöfartsmuseet Sjöfartsmuseet är inrymt i en gammal skepparstuga, ett av Skärhamns äldsta och bäst bevarade hus. Här finns skutmodeller från olika tidsperioder och många föremål från sjömanshem och skutor. Museets uppgift är att ta tillvara minnen från öns gamla sjöfartskultur, eftersom tjörnbon sedan urminnes tider varit beroende av havet. I museet finns även en avdelning för fiske och fiskindustri, den näring som tillsammans med sjöfart varit så viktig för tjörnbon. http://www.vastsverige.com/sv/sodrabohuslan/products/48730/Skarhamns-Sjofartsmuseum/ Hvor de kan trenge hjelp til restaurering tenk å fyra opp denne mitt i sentrum, den gikk vist rett før de kjøpte den.. Her er det vel tatt ut det beste av denne motoren. Disse går. I sentrum er det fin lekeplass. Smale gater og småhus i denne gaten er det malte stener som er inn. Velstelt. Her var nyhetsbyrået før da alle hentet vann ved vannposten, nå står den her og mimrer helt alene og bare vente på å høre siste nytt. Jeg fortalte en historie fra Femø, der de sa at kona til presten lå med fyrvokteren om natten…… Presten var også fyrvokter. Vet ikke om vannposten tok den. Litt blomster En katamaran med 6 mann ombord kom inn kl. 2315 i går klaska inntil en rekke med 5 båter det var 12 ms i kasta. Vekket opp tre rader med båter for å få hjelp til å forhale til en rekke med færre båter. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jangul Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Veldig gøy å følge dere på tur!!:) mange fine tråder å dra frem når man selv skal på tur en gang:)) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.